autoliikkeen vastuu mielestänne?
autoliikkeen vastuu mielestänne?
terve, ostin noin kuukausi sitten Saab 9-5 2.3t:n viralliselta Saab liikkeeltä, autolla ajettu 197000km, täydellinen huoltokirja. Eilen auto sitten sammusi ja ei käynnisty millään, tänään tuli paikalliselta korjaamolta tieto että kampiakselin asento tunnistin ja DI-boksi herjaavat, eli ne menee vaihtoon. Eli kysymykseen, itäisikö teidän mielestä autoliikkeen ottaa osavastuu asiasta? Kiitos etukäteen näkemyksistä.
Saab 9-5 2.3t Vector Wagon 2003 piristetty
BMW 318d 2009
BMW 318d 2009
Re: autoliikkeen vastuu mielestänne?
Ei, kuluvia osia.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jtl39 kirjoitti:terve, ostin noin kuukausi sitten Saab 9-5 2.3t:n viralliselta Saab liikkeeltä, autolla ajettu 197000km, täydellinen huoltokirja. Eilen auto sitten sammusi ja ei käynnisty millään, tänään tuli paikalliselta korjaamolta tieto että kampiakselin asento tunnistin ja DI-boksi herjaavat, eli ne menee vaihtoon. Eli kysymykseen, itäisikö teidän mielestä autoliikkeen ottaa osavastuu asiasta? Kiitos etukäteen näkemyksistä.
Vasta kuukausi sit ostettu, on kait käytetyssäkin autossa jokin takuu?Tobbana kirjoitti:Ei, kuluvia osia.
Mielestäni nämä osat eivät ole kulutus osia kuten esim. jarrupalat ovat.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
No haloo, 200tkm ajettu auto, saa olla todellinen selvännäkijä jos tietää hajoaako em. osat kuukauden vai 2 vuoden päästä. Mutta näinhän suomessa toimitaan, 800tkm ajetusta autosta hajoaa pissapojan takaisku, niin ollaan valmiita haastamaan käräjille, jos ei uutta asenneta välittömästi myyjän piikkiin...core2 kirjoitti:Vasta kuukausi sit ostettu, on kait käytetyssäkin autossa jokin takuu?
Mielestäni nämä osat eivät ole kulutus osia kuten esim. jarrupalat ovat.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Saksanpatonki alla
Tulkintakysymyksiä, mutta nuo viat vaikuttaisivat jäävän kuluttajasuojalain virhevastuun ulkopuolelle. Lisää keskustelua täällä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=102168
9-5 Aero Wagon -06
No olkoon miten on, mutta kyllä se on hyvää goodwill'iä jos firma hoitaa releet ja ostaja työkulut. Jos kerran releet ratkee kuukauden sisällä auton ostosta.Tobbana kirjoitti: No haloo, 200tkm ajettu auto, saa olla todellinen selvännäkijä jos tietää hajoaako em. osat kuukauden vai 2 vuoden päästä. Mutta näinhän suomessa toimitaan, 800tkm ajetusta autosta hajoaa pissapojan takaisku, niin ollaan valmiita haastamaan käräjille, jos ei uutta asenneta välittömästi myyjän piikkiin...
-Sami
En kyllä ajatellutkaan haastaa käräjille.

Toki jos myyjä on niin höveli, että laittaa auton uutta vastaavaan kuntoon omaan piikkiinsä, niin tehköön niin, mutta yhtään sellaista yrittäjää en tunne, joka vapaaehtoisesti rahojaan hassaisi, pari entistä kylläkin. :)
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Saksanpatonki alla
maanantaina selviää, joka tapauksessa soitan sinne. Mun mielestä ainakin puolet kuuluu maksaa
BMW 318d 2009
BMW 318d 2009
Molemmat osat ovat Saabin määrittelemän normaalin huolto-ohjelman ulkopuolisia osia. Joku voi korjata jos olen väärässä.
Näin ollen näkisin että myyjä maksaa puolet. Et ole myöskään itse voinut todeta osien kuluneisuutta ostohetkellä.
Tokihan nämä ovat tiedossa olevia, aikanaan porsivia osia, mutta edelleekään eivät siis kuulu normaaliin huolto-ohjelmaan.
Näin ollen näkisin että myyjä maksaa puolet. Et ole myöskään itse voinut todeta osien kuluneisuutta ostohetkellä.
Tokihan nämä ovat tiedossa olevia, aikanaan porsivia osia, mutta edelleekään eivät siis kuulu normaaliin huolto-ohjelmaan.
99T-museopeli
Mun mielestä myyjällä ei näihin ole mitään vastuuta. Normaalisti käytetyn auton takuu liittyy moottoriin, voimansiirtoon ja sähköihin.
Mutta aina kannattaa koettaa
Mutta aina kannattaa koettaa

Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Kyllähän tuota kannattaa kysyä josko myyjä tulisi ainakin osittain vastaan.
Ja itse vikaa ihmettelen että kyllähän se on varmaan jompikumpi, mutta tuskin molemmat. Itse vaihtaisin ensin tuon asentoanturin, koska huomattavasti halvempi.
Ja itse vikaa ihmettelen että kyllähän se on varmaan jompikumpi, mutta tuskin molemmat. Itse vaihtaisin ensin tuon asentoanturin, koska huomattavasti halvempi.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Kampiakselin asentotunnistin: ei, normaali kuluva osajtl39 kirjoitti:terve, ostin noin kuukausi sitten Saab 9-5 2.3t:n viralliselta Saab liikkeeltä, autolla ajettu 197000km, täydellinen huoltokirja. Eilen auto sitten sammusi ja ei käynnisty millään, tänään tuli paikalliselta korjaamolta tieto että kampiakselin asento tunnistin ja DI-boksi herjaavat, eli ne menee vaihtoon. Eli kysymykseen, itäisikö teidän mielestä autoliikkeen ottaa osavastuu asiasta? Kiitos etukäteen näkemyksistä.
DI-kasetti: Riippuen vuosimallista, näitä on vaihdettu ns. takuuseen aiemmin, 01:nen kuului ainakin asiakashuolehtimiskampanjan piiriin.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Mitens tää sit on jos asiassa on käynyt näin kuten tämä teksti kertoo:Passi kirjoitti:Molemmat osat ovat Saabin määrittelemän normaalin huolto-ohjelman ulkopuolisia osia. Joku voi korjata jos olen väärässä.
Munkin mielestä toi on ihan ok jutska jos puolitetaan se maksupuoli kummankin kanssa, koska siinäkin on jo paljon sitä Goodwilliä myyjän puolelta, varsinkin jos on merkki myymälä, tällainen goodwill kun tapaa levitä yhtä nopeasti kuin Badwill'kin, melkein ainakin.kuluttaja virasto kirjoitti: Pääsääntö on, että autossa on virhe, jos
myyjä ei ole kertonut sinulle tiedossaan olleista auton ominaisuuksia tai käyttöä koskevista olennaisista seikoista,

-
- "Turbo"
Juttelin kerran kuluttajansuojaviranomaisen kanssa noista korvausasioista, ja hän mainitsi, että asiaan vaikuttaa etenkin se, kuinka tavanomaisena taikka yllättävänä osan hajoamista voidaan pitää ko. auton ajokilometrimäärällä. Se, että auton moottorista/elektroniikasta tms. leviään osia 200 tkm nurkilla, ei ole varmaankaan kovin yllättävää. Olisinkin itse täysin tyytyväinen, jos autoliike antaisi korjauskustannuksista ja osista 50 % alennusta.
ei maailma kaadu jos maksan itse kustannukset, mutta tässä tullaan siihen merkkiliikkeen maineeseen. Mielelläni kysäisen ja ihmetteln jollei ota laisinkaan vastuuta. Se että auto herjaa molempia niin en tiedä onko tarpeellista vaihtaa kampiakselin asento tunnistin ja DI kasetti, mutta olen sitä mieltä jos testeri herjaa molempia niin molemmat sinne vaihdan samalla. Paikallisen kustannusarvio osien ja työn kanssa maksimi 350e.
BMW 318d 2009
BMW 318d 2009