varashälyttimistä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

olen nyt aika varmasti päätynyt
tähän hälyttimeen (lisäksi ostan siihen puhemodulin)

mutta alkoi pari seikkaa askarruttamaan/kiinnostamaan
"asennusohjeet sivulla sanotaan:
"Keskuslukitus
Joihinkin keskuslukitusjärjestelmiin on lisättävä yksi ovimoottori kuljettajan oveen. Tällä ovimoottorilla ohjataan kuljettajan oven lukitusta ja siten muissa ovissa olevia tehdasasennettuja ovimoottoreita. Voit tarkistaa tämän nostamalla ja laskemalla apukuljettajan oven nuppia ja katsomalla, seuraako kuljettajan oven nuppi lukituksen ja avauksen mukana. (Kytkentäohje löytyy esimerkiksi DEI -hälytinten asennusoppaasta osasta ?D -tyypin keskuslukitus?)"

miten on 89tonnarissa? täytyykö ostaa ja paljonko maksaa?

ja toinen on:
valojen ohjaus kohdassa
" Saman lisäkanavan voi käyttää myös kaukokäynnistykseen."
koulussa yks kaveri jutteli kaukoohjauksesta, tarpeeton mutta "cool" lisä
ja kun tossa ois siihen valmius niin miten toi käytännössä toimii kun ei avainta ole paikalla? ja se taitaa olla jo pahempi asennus juttu.

aattelin vaan ku tota muutenki sit purkaa sisältä ni tollasen sais siihen sit kätevästi samalla
BMW 525iA Touring Executive
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jos kuskin ovessa ei ole ns.ovimoottoria, tulee sellainen asentaa. Tämä antaa hälärin avaimella komennot muille ovimoottoreille.
Helppo homma, jos tökkii asennus paa YV:nä kysely neuvon.

Ostin samanlaisen samasta paikasta. Käsittääkseni on PARAS.
Siinä on paljon mahdollisuuksia omiin "Virityksiin"
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

edit: tuolla ovimoottori maksaa 10e et tarttee tai ei ni sellasen siihen voi varoiks ostaa mukana

edit2:poistin viestini. kyllä se hälytin täytyy olla ja kaukokäynnistintä mihenkään tarvii.

eli viper+puhemoduli vaan tilaukseen
BMW 525iA Touring Executive
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Puhut asiaa.
Ovimoottorin erotat siitä, että siinä on viisi piuhaa, muuten kolme.
Kannattaa ottaa se 10 Ecun moottori. Muualla kalliimpia,
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Firges9000 kirjoitti:Puhut asiaa.
Ovimoottorin erotat siitä, että siinä on viisi piuhaa, muuten kolme.
Kannattaa ottaa se 10 Ecun moottori. Muualla kalliimpia,
hmm.

tuolla myydään 2 ja 5johtoisia ovimoottoreita. ja 2johtoisessa lukee:
Tällaisen 2-johtoisen moottorin tarvitset, jos autossa on keskuslukitus, mutta kuljettajan ovessa on moottorin sijaan pelkkä kytkin. Selvitä asia kokeilemalla, seuraako kuljettajan oven lukitus apukuljettajan ovea tai onko autossa erillinen sähköinen painike, joka lukitsee kaikki ovet. Hälyttimellä voidaan ohjata kaksijohtoista moottoria helposti. Silloin DEI:n hälytin kytketään ohjaamaan moottoria asennusohjeen tyyppi D:n mukaisesti. Moottori ohjaa kuljettajan ovea ja kuljettajan ovi muita ovia. Auton omaan keskuslukitukseen ei siis tarvitse millään tavalla puuttua sähköisesti. Voit myös kytkeä näitä vaikka 4-5 kappaletta rinnan ja ohjata kaikkia hälyttimen keskusyksikön releillä. Sulakkeen koko on 7,5A per ovimoottori.
eli tota vartenhan se just tarttis hommata et saa siihen kuskin oveen sen moottorin. joten eikö toi 2johtoinen kelpaa siihen?
BMW 525iA Touring Executive
Mikko 1976
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Mikko 1976 »

Jos et päädy hälyttimeen niin...


Osta multa ohjain tuohon keskuslukkoon. Tarvitset yhden ovimoottorin kuskin oveen ja tavallisen releen jos haluat vilkut indikoimaan lukon aukeamista ja sulkeutumista.

Kyseinen peli ollut tonnarissa ja hyvin toiminut. Alle vuoden vanha. Vaihdoin tilalle hälyttimen joten tuo jäi tarpeettomaksi.

Myöhemmn voit kytkeä hälyttimen tuohon rinnalle jos tarvetta on.


http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=11577143
#2005,
9000 CD -97
9000 CSE -93
9000 Turbo S -91 CAN-739
9000 Turbo S -91 CAN-740
99 GL -83
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Mikko 1976 kirjoitti:Osta multa ohjain tuohon keskuslukkoon. Tarvitset yhden ovimoottorin kuskin oveen ja tavallisen releen jos haluat vilkut indikoimaan lukon aukeamista ja sulkeutumista.

Kyseinen peli ollut tonnarissa ja hyvin toiminut. Alle vuoden vanha. Vaihdoin tilalle hälyttimen joten tuo jäi tarpeettomaksi.

Myöhemmn voit kytkeä hälyttimen tuohon rinnalle jos tarvetta on.


http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=11577143
ei kiitos, tuli tuossa matkanvarrella jo mieleen et päättötyö uupuu niin hälyttimestä sain oivan kohteen ja nyt kun sain autosta soittimen myytyä niin rahatkin on jo lähes koossa.
BMW 525iA Touring Executive
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kun ostit tuon Viperin, on siinä jo ohjaus tuohon ovimoottoriin.

En tunne noita kaksijohtoisia ovimoottoreita. Herää epäilys , että se kytketään JO OLEVAN rinnalle. 3+2=5
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Firges9000 kirjoitti:
En tunne noita kaksijohtoisia ovimoottoreita. Herää epäilys , että se kytketään JO OLEVAN rinnalle. 3+2=5
kuitenkin siinä lukee että: "Tällaisen 2-johtoisen moottorin tarvitset, jos autossa on keskuslukitus, mutta kuljettajan ovessa on moottorin sijaan pelkkä kytkin." joten eikös toi just tarkottais et toi riittää.

hieman pidemmällä siellä sivulla lukee taas näin:
halytin.com kirjoitti:Moottori toimii jännitteen napaisuutta vaihtamalla. Mikäli autohälyttimessäsi on vain pelkät keskuslukituksen ohjauslähdöt, tarvitset kaksi 5-napaista vaihtorelettä toteuttamaan jännitteen napaisuuden vaihdon. Halytin.com:in myymissä hälyttimissä on kuitenkin keskuslukitusreleet yleensä vakiona, joten lisäreleitä ei tarvita.
edit: koppaan ircnetissä #halytin kanavalta keskustelun

(20:41:09) <Maeksae> hmm...mikä ovi moottori mun kuuluu hommata kun ton hälyttimen laitan....2 vai 5johtoinen....siin ei ilmeisesti nyt oo kuskin ovessa ollenkaan moottoria
(20:42:15) <Juniku> 2 johtoinen riittää jos ohjaat sitä hälyttimellä
(20:46:07) <Maeksae> juu hälyttimellä oli tarkoitus
(20:46:34) <Maeksae> viperin hälyttimen ajattelin tilata ja nyt autossa on keskuslukko mut kuskin ovessa ei oo moottoria, niin toi 2johtonen riittää?
(20:46:56) <Juniku> juu, kyllä riittää, ohjaat sitä sitten Viperilla
(20:47:09) <Maeksae> ok kiitoksia
BMW 525iA Touring Executive
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Joko kytket viisipiuhaisen ovimoottorin yksin hoitamaan kunkun hommia, tai lisäät tuon kaksipiuhaisen toiminaan vanhan rinnalle

Minä päädyin yhteen viispiuhaiseen
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Voin hieman selventää ovimoottoreiden toimintaa. Malleja on tosiaan kaksi: 2-napainen ja 5-napainen. Perusmalli, eli 2-napainen, sisältää vain moottorin tai solenoidin, jota ohjataan sähkövirralla. Ovimoottori nostaa ja laskee sen mukaan, kuinka päin jännite kytketään näihin kahteen napaan. 5-napainen on muuten sama kuin 2-napainen, mutta siinä on asentotunnistin. Tunnistin kytkee yhden kolmesta lisäjohdosta jompaan kumpaan kahdesta jäljellä olevasta johdosta.

Kaverin volvoon asentaessamme hälytintä jouduimme asentamaan kuskin oveen keskuslukitusmoottorin. Asensimme 5-napaisen mallin, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä 2-napaiseen verrattuna. Tämä siksi, että ovessa jo valmiiksi ollut systeemi antaa keskuslukituksen releille lyhyen pulssin, kun kuskin ovi avataan tai suljetaan. Keskuslukitusmoottorin asentotunnistin taas kytkee kokoajan asentotietoa, jolloin releet vetäisivät kokoajan (ei hyvä asia).

Lyhyesti siis kannattaa pistää sinne 2-napainen, jos sen saa halvemmalla, mutta 5-napaisestakaan ei ole haittaa.

Muuten asiaan liittyen kysymys: eikö puhemoduuli ole hieman turha ostos? Ainakin hintaan 100+ euroa... Lopuksi vielä suosittelen hieman puolueellisena Defa 821/823 -autohälyttimiä :)
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Meillä ollut kaksi Defaa, kylästyimme öisiin vikahälytyksiin.
hankimme aina vain kalliimpia malleja, ei apua.
Pakkasessa ei päästänyt sisälle ja pihisi kuin apina angiinassa.
mulle eikiitos.
Maahantuoja on kyllä höveli, mutta, mutta
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Firges9000 kirjoitti:Meillä ollut kaksi Defaa, kylästyimme öisiin vikahälytyksiin.
Jep, taitaa olla tyyppivika jokaisen valmistajan hälyttimissä, että hälyttelevät itsekseen. Kaksi defaa olen itsekkin asentanut, eikä kumpikaan ole (ainakaan vielä) tehnyt yhtään vikahälytystä.

Ja hälytin on toiminut hyvin pakkasellakin, enemmänkin ollut ongelmia biltema-keskuslukituksen kanssa :)
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

no niin nyt tulin lopulliseen tulokseen sit mitä hommaan :D
-viperin hälyttimen 329e
-sen halvemman puhemodulin (eli johon ei voi ite tallentaa puhetta) 89e
-2-johtoisen ovimoottorin 11e
-kaukokäynnistys modulin (menee suoraan viperiin) 169e

eli 598e -paketti alennus

ja saattaapi olla et täytyy sit kävästä ircin puolella kyselees neuvoja asennuksiin :P
BMW 525iA Touring Executive
saabisti2
"Hirsch"
Viestit: 713
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Tomi Liljemark kirjoitti: Kaksi defaa olen itsekkin asentanut, eikä kumpikaan ole (ainakaan vielä) tehnyt yhtään vikahälytystä.
...
Defa pantu nyt tilaukseen minullakin..... :-) ( Katsotaan onko apina vaiko hyeena.... :lol: )
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
Vastaa Viestiin