0-100km/h vääntö
Re: 0-100km/h vääntö
17,5 sekuntia sataseen on aina ollu, ei riitä aika kokeilla uudelleen.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 0-100km/h vääntö
Sytytysennakon säädöllä haetaan (tehon tapauksessa) sitä, että sylinteripaineen huippupiste tulee oikeaan kohtaan (yleensä n. 8-12 astetta jälkeen YKK), jolloin tietty täytös tuottaa suurimman mahdollisen vääntömomentin. Tämä on siis optimaalinen kohta jolloin menee mahdollisimman vähän paisuntatyötä hukkaan työtahdin loppuessa eikä puolestaan puristustyötä lisätä kohtuuttomasti liian aikaisin alkavalla palamisella.
Siihen että mikä tuo MBT (minimum best timing) sitten missäkin kuormitustilanteessa on riippuu monestakin seikasta. Muun muuassa puristussuhteesta ja ahtopaineesta (puristuksen aloituspaine eroaa), täytöksen lämpötilasta, palotilojen muodoista, polttoaineen laminaarisesta palamisnopeudesta (tässä tapauksessa bensa, e85/etanoli eri) sekä kierrosluvusta (kuinka nopeasti mäntä liikkuu) sekä seossuhteesta. Noin 0.9 lambdan seos palaa nopeiten, rikkaampi tai laihempi hitaammin ja palaminen hidastuu huomattavasti mitä kauempana ollaan etenkin stoikiometristä laihemmalla puolella.
Toisinsanoen joka pisteessä on noiden muuttujien funktiona tietty optimaalinen sytytysennakon arvo jolla saadaan mahdollisimman paljon tehoa irti koska sylinteripaine alkaa nousta oikealla hetkellä. Käytännössä ahdetuissa vehkeissä pumppubensalla kuitenkin nakutusraja tulee monesti vastaan ennen MBT:tä, joten ennakko säädetään nakutusrajalle. Etanolilla taas nakutuskestävyys on niin hyvä, että ahdoilla ja kierroksilla voi helposti käyttää liikaakin ennakkoa jolloin sylinteripaine nousee liian jyrkästi ja liian aikaisin joka vääntää vaikka kangen banaaniksi vaikka nakutuksesta ei ole puhettakaan. Oma juttunsa on sitten päästöjen minimointi... HC ja NOx päästöt pienenee hieman myöhäisemmällä sytytyksellä mutta kulutus kasvaa ja teho laskee.
Käytännössä optimaalista ennakkoa on mahdotonta laskea, joskin taulukoida voi joitain vaikutuksia. Lämpötilan vaikutukset on ehkä helpoin jonka myös Trionic tekee. Muuten se on vaan haettava kokeilemalla karttoihin.
Toivottavasti tuossa nyt oli riittävästi näin alkuun aiheesta sytytysennakko.
Siihen että mikä tuo MBT (minimum best timing) sitten missäkin kuormitustilanteessa on riippuu monestakin seikasta. Muun muuassa puristussuhteesta ja ahtopaineesta (puristuksen aloituspaine eroaa), täytöksen lämpötilasta, palotilojen muodoista, polttoaineen laminaarisesta palamisnopeudesta (tässä tapauksessa bensa, e85/etanoli eri) sekä kierrosluvusta (kuinka nopeasti mäntä liikkuu) sekä seossuhteesta. Noin 0.9 lambdan seos palaa nopeiten, rikkaampi tai laihempi hitaammin ja palaminen hidastuu huomattavasti mitä kauempana ollaan etenkin stoikiometristä laihemmalla puolella.
Toisinsanoen joka pisteessä on noiden muuttujien funktiona tietty optimaalinen sytytysennakon arvo jolla saadaan mahdollisimman paljon tehoa irti koska sylinteripaine alkaa nousta oikealla hetkellä. Käytännössä ahdetuissa vehkeissä pumppubensalla kuitenkin nakutusraja tulee monesti vastaan ennen MBT:tä, joten ennakko säädetään nakutusrajalle. Etanolilla taas nakutuskestävyys on niin hyvä, että ahdoilla ja kierroksilla voi helposti käyttää liikaakin ennakkoa jolloin sylinteripaine nousee liian jyrkästi ja liian aikaisin joka vääntää vaikka kangen banaaniksi vaikka nakutuksesta ei ole puhettakaan. Oma juttunsa on sitten päästöjen minimointi... HC ja NOx päästöt pienenee hieman myöhäisemmällä sytytyksellä mutta kulutus kasvaa ja teho laskee.
Käytännössä optimaalista ennakkoa on mahdotonta laskea, joskin taulukoida voi joitain vaikutuksia. Lämpötilan vaikutukset on ehkä helpoin jonka myös Trionic tekee. Muuten se on vaan haettava kokeilemalla karttoihin.
Toivottavasti tuossa nyt oli riittävästi näin alkuun aiheesta sytytysennakko.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 0-100km/h vääntö
Volvon laatikko!georgahti kirjoitti:niin ja jos ei muuten, niin takaperin. taitaa vaan joutuu muuttelee vähän välityksiä...
tämä idea tuli jo viikonloppuna, mutta keksintöhetken sekavan olotilan vuoksi sain sen kaivettua esille vasta nyt.
Niillähän oli joku malli joka kulki taaksepäin samalla lailla kun eteen

#3272
Re: 0-100km/h vääntö
^joo, kuminauhavetoinen DAF...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 0-100km/h vääntö
Kyllä tuolla alkuun päästäänjcarlson kirjoitti:
Toivottavasti tuossa nyt oli riittävästi näin alkuun aiheesta sytytysennakko.

------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: 0-100km/h vääntö
mitenköhän ulkoilman lämpötila vaikuttaa kiihtyvyyten ????Etuvedolla mennään pidon rajoilla , jos tehoa on tarpeeksi. Mikäköhän on oikeesti heppamäärä , jonka voi hyödyntää välillä 0-140 km/h . Varmaankin riippuu välityksitä ,.Itsellä sutii vielä kolkilla kuivalla asvaltiilla ja autossa on Quifen lukko keulalla.
Näin miettii vajaatehoinen ( alle 400 hp ).
Näin miettii vajaatehoinen ( alle 400 hp ).
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: 0-100km/h vääntö
Äärimmäisen tieteellinen eikä millään tavoin perusteltu arvaus:AnttiR kirjoitti:mitenköhän ulkoilman lämpötila vaikuttaa kiihtyvyyten ????
20°C lämpötilaa alaspäin antaa 3% lisää tehoa? Se mitä vaikuttaa kiihtyvyyteen onkin asia erikseen, minä mistään mitään tiedä. Jatkakaa...

# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: 0-100km/h vääntö
Tänään näytettiin ykkösellä Prisma Studio -ohjelmassa turbotonnarin kuuden sekunnin nykäisy.
http://areena.yle.fi/video/725498

Re: 0-100km/h vääntö
Oli siinä kaidetestissä. Ei muuten sutinut yhtään ja taisi olla VTT mittaamassa kiihtyvyyttä.georgahti kirjoitti:oliko tämä siinä kasvien kommunikointi-osiossa vai pitääkö kattoo koko clippi??Risto kirjoitti:Tänään näytettiin ykkösellä Prisma Studio -ohjelmassa turbotonnarin kuuden sekunnin nykäisy.http://areena.yle.fi/video/725498
Viimeksi muokannut Risto, Ti Helmi 02, 2010 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 0-100km/h vääntö
Siinähän se alussa, n. 4min kohdalla kävi Saab ottaa lähtöjä.. 

#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 23:28
- Paikkakunta: Espoo
Re: 0-100km/h vääntö
Eikös se -09 XWD kolkki Aero Hirschin sarjalla ota 0-100 jo sen 5,5 ja jos en väärin muista, Turbo X vakiona 5,7. Eli siis sitä vaan, että Suomen nopeimman 0-100 Saabin rakentaminen tonnarista voi olla aikalaisen työn takana.
Saab 9-3 SS Aero + Hirsch vm. 2008
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
Re: 0-100km/h vääntö
.
Viimeksi muokannut saapasi, Ke Helmi 23, 2011 01:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 0-100km/h vääntö
.
Viimeksi muokannut saapasi, Ke Helmi 23, 2011 01:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 0-100km/h vääntö
kyllähän se 0-100km/h etuvetosen aika varmasti monia kiinnostaa, jos se on luotettavasti mitattu.
Otappa tulokset ylös esim. racelogicilla ja tuu sitten huutelemaan uudestaan. Mikäli tulee sama aika, niin hyvähän se on.
btw. Mittaappa piruuttas myös 80-120km/h ja 100-150km/h ajat lentävällä lähdöllä.
Otappa tulokset ylös esim. racelogicilla ja tuu sitten huutelemaan uudestaan. Mikäli tulee sama aika, niin hyvähän se on.
btw. Mittaappa piruuttas myös 80-120km/h ja 100-150km/h ajat lentävällä lähdöllä.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!