0-100km/h vääntö

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

17,5 sekuntia sataseen on aina ollu, ei riitä aika kokeilla uudelleen.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sytytysennakon säädöllä haetaan (tehon tapauksessa) sitä, että sylinteripaineen huippupiste tulee oikeaan kohtaan (yleensä n. 8-12 astetta jälkeen YKK), jolloin tietty täytös tuottaa suurimman mahdollisen vääntömomentin. Tämä on siis optimaalinen kohta jolloin menee mahdollisimman vähän paisuntatyötä hukkaan työtahdin loppuessa eikä puolestaan puristustyötä lisätä kohtuuttomasti liian aikaisin alkavalla palamisella.

Siihen että mikä tuo MBT (minimum best timing) sitten missäkin kuormitustilanteessa on riippuu monestakin seikasta. Muun muuassa puristussuhteesta ja ahtopaineesta (puristuksen aloituspaine eroaa), täytöksen lämpötilasta, palotilojen muodoista, polttoaineen laminaarisesta palamisnopeudesta (tässä tapauksessa bensa, e85/etanoli eri) sekä kierrosluvusta (kuinka nopeasti mäntä liikkuu) sekä seossuhteesta. Noin 0.9 lambdan seos palaa nopeiten, rikkaampi tai laihempi hitaammin ja palaminen hidastuu huomattavasti mitä kauempana ollaan etenkin stoikiometristä laihemmalla puolella.

Toisinsanoen joka pisteessä on noiden muuttujien funktiona tietty optimaalinen sytytysennakon arvo jolla saadaan mahdollisimman paljon tehoa irti koska sylinteripaine alkaa nousta oikealla hetkellä. Käytännössä ahdetuissa vehkeissä pumppubensalla kuitenkin nakutusraja tulee monesti vastaan ennen MBT:tä, joten ennakko säädetään nakutusrajalle. Etanolilla taas nakutuskestävyys on niin hyvä, että ahdoilla ja kierroksilla voi helposti käyttää liikaakin ennakkoa jolloin sylinteripaine nousee liian jyrkästi ja liian aikaisin joka vääntää vaikka kangen banaaniksi vaikka nakutuksesta ei ole puhettakaan. Oma juttunsa on sitten päästöjen minimointi... HC ja NOx päästöt pienenee hieman myöhäisemmällä sytytyksellä mutta kulutus kasvaa ja teho laskee.

Käytännössä optimaalista ennakkoa on mahdotonta laskea, joskin taulukoida voi joitain vaikutuksia. Lämpötilan vaikutukset on ehkä helpoin jonka myös Trionic tekee. Muuten se on vaan haettava kokeilemalla karttoihin.

Toivottavasti tuossa nyt oli riittävästi näin alkuun aiheesta sytytysennakko. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Pola »

georgahti kirjoitti:niin ja jos ei muuten, niin takaperin. taitaa vaan joutuu muuttelee vähän välityksiä...

tämä idea tuli jo viikonloppuna, mutta keksintöhetken sekavan olotilan vuoksi sain sen kaivettua esille vasta nyt.
Volvon laatikko!

Niillähän oli joku malli joka kulki taaksepäin samalla lailla kun eteen :D
#3272
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^joo, kuminauhavetoinen DAF...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
mikaels
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja mikaels »

jcarlson kirjoitti:
Toivottavasti tuossa nyt oli riittävästi näin alkuun aiheesta sytytysennakko. :)
Kyllä tuolla alkuun päästään :D Hyvin kirjoitettu !!
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

mitenköhän ulkoilman lämpötila vaikuttaa kiihtyvyyten ????Etuvedolla mennään pidon rajoilla , jos tehoa on tarpeeksi. Mikäköhän on oikeesti heppamäärä , jonka voi hyödyntää välillä 0-140 km/h . Varmaankin riippuu välityksitä ,.Itsellä sutii vielä kolkilla kuivalla asvaltiilla ja autossa on Quifen lukko keulalla.
Näin miettii vajaatehoinen ( alle 400 hp ).
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

AnttiR kirjoitti:mitenköhän ulkoilman lämpötila vaikuttaa kiihtyvyyten ????
Äärimmäisen tieteellinen eikä millään tavoin perusteltu arvaus:

20°C lämpötilaa alaspäin antaa 3% lisää tehoa? Se mitä vaikuttaa kiihtyvyyteen onkin asia erikseen, minä mistään mitään tiedä. Jatkakaa... :roll:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tänään näytettiin ykkösellä Prisma Studio -ohjelmassa turbotonnarin kuuden sekunnin nykäisy. :wink: http://areena.yle.fi/video/725498
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Risto »

georgahti kirjoitti:
Risto kirjoitti:Tänään näytettiin ykkösellä Prisma Studio -ohjelmassa turbotonnarin kuuden sekunnin nykäisy. :wink: http://areena.yle.fi/video/725498
oliko tämä siinä kasvien kommunikointi-osiossa vai pitääkö kattoo koko clippi??
Oli siinä kaidetestissä. Ei muuten sutinut yhtään ja taisi olla VTT mittaamassa kiihtyvyyttä.
Viimeksi muokannut Risto, Ti Helmi 02, 2010 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Siinähän se alussa, n. 4min kohdalla kävi Saab ottaa lähtöjä.. :)
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Pola »

on siinä ainakin 500 hevosvoimaa :D
#3272
Iloinenvompatti
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 28, 2008 23:28
Paikkakunta: Espoo

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Iloinenvompatti »

Eikös se -09 XWD kolkki Aero Hirschin sarjalla ota 0-100 jo sen 5,5 ja jos en väärin muista, Turbo X vakiona 5,7. Eli siis sitä vaan, että Suomen nopeimman 0-100 Saabin rakentaminen tonnarista voi olla aikalaisen työn takana.
Saab 9-3 SS Aero + Hirsch vm. 2008
Exät:
Saab 9-5 3.0t V6 + Nordic II vm. 1999
Saab 99 1.85 vm. 1972
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja saapasi »

.
Viimeksi muokannut saapasi, Ke Helmi 23, 2011 01:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja saapasi »

.
Viimeksi muokannut saapasi, Ke Helmi 23, 2011 01:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 0-100km/h vääntö

Viesti Kirjoittaja Coltti »

kyllähän se 0-100km/h etuvetosen aika varmasti monia kiinnostaa, jos se on luotettavasti mitattu.

Otappa tulokset ylös esim. racelogicilla ja tuu sitten huutelemaan uudestaan. Mikäli tulee sama aika, niin hyvähän se on.

btw. Mittaappa piruuttas myös 80-120km/h ja 100-150km/h ajat lentävällä lähdöllä.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Vastaa Viestiin