Takalasin lämm. rele
Takalasin lämm. rele
No nyt meni mielenkiintoiseksi....
Sain tuossa klubilaiselta "uuden" releen. Noh...eikun vaihtopuuhiin.
Ensimmäinen ihmetys tulee kun paikallaan ollut rele on nelinapainen ja uusi rele viisinapainen ja releen paikassa on liittimet viidelle navalle.
Uusi paikalleen ja hupsis...takalasin lämmitin toimii. Naama venähti siinä vaiheessa kun pitäisikin auto sammuttaa, mutta eipä sammu ei. Kaikki muu sammuu paitsi moottori.
Kummassakaan releessä ei ole saabin omia osanumeroita, joten EPC:stä ei ole paljon iloa. Sen tiedän, että ACC:llä varustettuun autoon on eri rele kuin normaalilämmityksellä, ja tämän myöskin tein ostoilmossa selväksi.
Pistin toistaiseksi vanhan releen takaisin, jotta auto ei käy yötä päivää....
Sain tuossa klubilaiselta "uuden" releen. Noh...eikun vaihtopuuhiin.
Ensimmäinen ihmetys tulee kun paikallaan ollut rele on nelinapainen ja uusi rele viisinapainen ja releen paikassa on liittimet viidelle navalle.
Uusi paikalleen ja hupsis...takalasin lämmitin toimii. Naama venähti siinä vaiheessa kun pitäisikin auto sammuttaa, mutta eipä sammu ei. Kaikki muu sammuu paitsi moottori.
Kummassakaan releessä ei ole saabin omia osanumeroita, joten EPC:stä ei ole paljon iloa. Sen tiedän, että ACC:llä varustettuun autoon on eri rele kuin normaalilämmityksellä, ja tämän myöskin tein ostoilmossa selväksi.
Pistin toistaiseksi vanhan releen takaisin, jotta auto ei käy yötä päivää....
Viimeksi muokannut rälläkkä, La Loka 09, 2004 18:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
1. Miten päädyin siihen että antamani rele on 85 22 310:
Itselläni on kasa irtonaisia Saabin releitä, joista ei välttämättä voi päätellä mikä mikin Saabin tyyppinumero koska ne on merkitty Hellan tai Boschin tyyppinumeroilla.
Siispä tarkastin EPC:stä löytyyko omasta vm 95 tonnarista yhtään relettä 85 22 310. Löytyihän sieltä "Rele, jäähdytyspuhallin". Rele olikin helppo pääsyinen sijaitsi siellä ajovalojen sähköpurkissa. Tämän perusteella lähetin sinulle sitten samanlaisen uskoen, että se on kaipaamasi rele. Ilmoitin sinulle ennen lähetystä sen Bosch:n numeron, eikö se vastaa alkuperäistä numeroa?
( eipä taida selostamasi perusteella
)
2. Miksi sitten uusi rele toimii kuten toimii:
Lasinlämmitin releitä on kahta tyyppiä ilman ACC:tä ja ACC:n kanssa.
Ilman ACC:t releessä on ajastin piiri, joka käynnistyy saadessaan impulssin takalasin lämmityskytkimeltä. Ajastinpiiri katkaisee sitten syötön 10 min kuluttua. ACC mallissa on pelkästään käämi ja kiinnimenevät kärjet.
Sähkökeskus on tietenkin kalustettu molempia malleja varten. Ilman ACC:tä olevassa mallissa releen kärjille tuodaan 12V ennen virtalukkoa ja ajastin piirille virtalukon jälkeen. Ajastin piiri luonnollisesti näin ollen katkaisee releen kärjet kun käynnistysvirta sammutetaan.
Antamassani releessä on vaihtokärjet eikä pelkästään katkovat kärjet kuten alkuperäisessä releessä ( katso kytkentäpiirros releen kyljessä).
Näin ollen kun rele ei vedä se kytkee +12V nastasta 30 87a:han. Nastaan 87a on kytketty sähkökeskuksessa ei ACC releen virtalukon jälkeinen ajastimen syöttöjännite.
Näin ollen antamani rele kytkee ennen virtalukkoa olevan +12V:n virtalukon jälkeen olevaan piiriin ohittaen virtalukon. Tällöin kaikki moottorin käynnissä olevat laitteet saavat käyttöjännitteensä riippumatta onko virtalukko päällä tai ei
Ei tästä mitään vahinkoa ole aiheutunut sähköjärjestelmälle.
3. Toimenpiteet:
Katkaise releen juuresta nasta 87a jolloin rele toimii kuten alkuperäinenkin. Luonnollisesti saat pitää releen maksutta. Eli maksat vain siitä säätimestä ja postikuluista.

Itselläni on kasa irtonaisia Saabin releitä, joista ei välttämättä voi päätellä mikä mikin Saabin tyyppinumero koska ne on merkitty Hellan tai Boschin tyyppinumeroilla.
Siispä tarkastin EPC:stä löytyyko omasta vm 95 tonnarista yhtään relettä 85 22 310. Löytyihän sieltä "Rele, jäähdytyspuhallin". Rele olikin helppo pääsyinen sijaitsi siellä ajovalojen sähköpurkissa. Tämän perusteella lähetin sinulle sitten samanlaisen uskoen, että se on kaipaamasi rele. Ilmoitin sinulle ennen lähetystä sen Bosch:n numeron, eikö se vastaa alkuperäistä numeroa?
( eipä taida selostamasi perusteella

2. Miksi sitten uusi rele toimii kuten toimii:
Lasinlämmitin releitä on kahta tyyppiä ilman ACC:tä ja ACC:n kanssa.
Ilman ACC:t releessä on ajastin piiri, joka käynnistyy saadessaan impulssin takalasin lämmityskytkimeltä. Ajastinpiiri katkaisee sitten syötön 10 min kuluttua. ACC mallissa on pelkästään käämi ja kiinnimenevät kärjet.
Sähkökeskus on tietenkin kalustettu molempia malleja varten. Ilman ACC:tä olevassa mallissa releen kärjille tuodaan 12V ennen virtalukkoa ja ajastin piirille virtalukon jälkeen. Ajastin piiri luonnollisesti näin ollen katkaisee releen kärjet kun käynnistysvirta sammutetaan.
Antamassani releessä on vaihtokärjet eikä pelkästään katkovat kärjet kuten alkuperäisessä releessä ( katso kytkentäpiirros releen kyljessä).
Näin ollen kun rele ei vedä se kytkee +12V nastasta 30 87a:han. Nastaan 87a on kytketty sähkökeskuksessa ei ACC releen virtalukon jälkeinen ajastimen syöttöjännite.
Näin ollen antamani rele kytkee ennen virtalukkoa olevan +12V:n virtalukon jälkeen olevaan piiriin ohittaen virtalukon. Tällöin kaikki moottorin käynnissä olevat laitteet saavat käyttöjännitteensä riippumatta onko virtalukko päällä tai ei

Ei tästä mitään vahinkoa ole aiheutunut sähköjärjestelmälle.
3. Toimenpiteet:
Katkaise releen juuresta nasta 87a jolloin rele toimii kuten alkuperäinenkin. Luonnollisesti saat pitää releen maksutta. Eli maksat vain siitä säätimestä ja postikuluista.

Eipä toiminu sen kummemmin katkaisemalla tuo 87a nasta...."#%¤#%#¤%
Eli se siis toimi kun kaikki nastat oli paikoillaan, paitsi moottori ei sammunut. Olisikohan pitänyt katkaista se 87 nasta
Ei voi aina pieni ihminen käsittää, vaikka sähkömies onkin.....
edit: Lisättäköön vielä että lämmitin itsessään kyllä johtaa sähköä...
Eli se siis toimi kun kaikki nastat oli paikoillaan, paitsi moottori ei sammunut. Olisikohan pitänyt katkaista se 87 nasta



Ei voi aina pieni ihminen käsittää, vaikka sähkömies onkin.....
edit: Lisättäköön vielä että lämmitin itsessään kyllä johtaa sähköä...
No voi sun...
Alkuperäisessä ACC:n releessä on näköjään sitten ihan eri kantajärjestys
Sanoit, että se on vihreä rele. Koitan metsästää sinulle sellaisen ensiviikolla. Kun löydän ja näen sen alkuperäisen, niin kyllä sitten selviää mikä siinä kytkennässä mättää.
Varmaa on kuitenkin ettei 87:n katkaiseminen olisi auttanut.
Alkuperäisessä ACC:n releessä on näköjään sitten ihan eri kantajärjestys


Sanoit, että se on vihreä rele. Koitan metsästää sinulle sellaisen ensiviikolla. Kun löydän ja näen sen alkuperäisen, niin kyllä sitten selviää mikä siinä kytkennässä mättää.
Varmaa on kuitenkin ettei 87:n katkaiseminen olisi auttanut.
Jos ACC:n nappulasta painaa lasilämmityksen päälle, niin takalasi lämpiää ulkoilman ja lasin lämpötilasta riippumatta. Peileissä on termostaatit jotka katkaisevat lämmityksen jos meinaa tulla liian kuuma.rälläkkä kirjoitti:Jaa'a...mutta kun ei toimi. Antaakos tuo ACC noiden lämmitinten(peilit ja takalasi)toimia missä lämpötilassa tahansa?
Jatketaan pähkäilyä....
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00