Tuulilasi kirjoittaa
"Sähköisen mottoriohjauksen jippoihin kuuluu palamista valvova ionivritamittaus: jokaista sytytystulpan kipinää seuraa 0.8 millisekunnin virtamittaus, jolla valvotaan palamisen laatua sylinterissä. Pietsosähköiset nakutustunnistimet lohkoissa eivät siten ole tarpeen, mutta keskusyksikön kapasitteettia on jouduttu lisäämään. Kolme 32-bittistä prosessoria pitää moninaisen M5-tekniikan nipussa."
Näemmän tämä saabin jo kymmen vuotta sitten käyttöön otettu periaate on löytänyt tiensä myös baijerin ihmeeseen. Olisi kiva jos toimittaja olisi viitannut saappaaseen eikä olisi yrittänyt leipoa tekstiä muotoon "tämä on jotain todella HI-TECH aluetta mottorinohjauksessa".
Älkää käsittäkö väärin, ämmäläset ovat hienoja autoja, mutta huulilasin tapa kirjoittaa asioista on välillä hieman harhaanjohtava.
Ionivirtamittaus ala BMW
Ionivirtamittaus ala BMW
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Kyllä se on tullu huomattua jo merkin kuin merkin kohdalla. Jonkun merkin kohdalla taivastellaan ja hehkutellaan jotain asiaa/osaa/toimintoa jne., niin ei kuitenkaan mainita, että se on ollut jo jossain muussa. Saabistina on saanut monesti todeta, että "Se oli silloin jo...".
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jokainen sylinteri toimii omana yksikkönä ja järjestelmä yrittää pitää yllä "normaalin" suorituskyvyn. Mikäli jokin pytyy alkaa nakuttamaan pyritään se ensisijaisesti hallitseen puutumalla sen pytyn asetuksiin, sytkä ja bensansyöttö. Mikäli tämä ei riitä tiputetaan ahtopainetta, jolloin vaikutus myös muihin sylintereihin.TuuSaR kirjoitti: Eikös Saabissa lasketa/säädetä jokaista sylinteriä erikseen.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Ionivirtamittaus ala BMW
BMW ei kait ihan samaa juttua tee ionisaatiomittauksella kuin Saab. Toimittajalla ei vain tainnut (taas kerran) olla harmainta hajua siitä mitä hän kirjoittaa eikä ketään jolle lähettää teksti tarkistettavaksi.Vigge kirjoitti:Sähköisen mottoriohjauksen jippoihin kuuluu palamista valvova ionivritamittaus: jokaista sytytystulpan kipinää seuraa 0.8 millisekunnin virtamittaus, jolla valvotaan palamisen laatua sylinterissä.
Ionisaatiomittauksista on vuosien varrella julkaistu aika paljon ja muidenkin kuin Saabin rahoittamien tutkimusten puitteissa. Saab nyt vain sattuu olemaan ainoa, joka on tekniikkaa tähän mennessä soveltanut käytännössä.
Alla olevassa linkissä on Halmstadin poikien tekemä SAE-paperi ionisaatiomittauksista ja korrelaatiosta IMEP:iin (indicated mean effective pressure).
http://www.hh.se/ide/publications/publ. ... DE0123.PDF
Kenttämittaukset on muuten tehty tonnarilla, tosin omatekoisella moottorinohjauksella.
BMW ja saksalaiset yliopistot ovat aiheesta julkaisseet, en tosin löytänyt papereita sähköisessä muodossa tähän hätään.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5