Onko tässä vaiheessa kun aletaan lekalla takomaan niin satula kiinni pulteillaan sen jarrulevyn kanssa? Eli sit hakataan sitä satulan sisempää sivua tai kylkeä.. Pitää koettaa huomenna, ois kiva päästä ajamaankin tuota saabia kun tuntuu olevan niin hyväntuntunen ajopeli.tUrpoEinari kirjoitti: Kun on kierretty ulompi mäntä sisään niin otetaan moska käteen ja pamautellaan koko paketti ulospäin niin paljon että uusi jarrupala mahtuu ulkopuolelle sitten paukutellaan koko pakettia sisäänpäin ja sovitellaan sisempi jarrupala, voi joutua kääntämään mäntää lisää jotta pala mahtuu. Moska on tossa hommassa sopiva osien herkistämistyökalu.
Kannattaa asentaa palat heti lähelle jotta kässärin saa pelaamaan nopeammin, muuten saa repiä kahvaa jonkun aikaa.
900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Saab 900i -93, 2.1
-
- "Viggen"
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
- Paikkakunta: Ulvila
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Joo kaikki osat paitsi jarrupalat.pirtanen kirjoitti:Onko tässä vaiheessa kun aletaan lekalla takomaan niin satula kiinni pulteillaan sen jarrulevyn kanssa? Eli sit hakataan sitä satulan sisempää sivua tai kylkeä.. Pitää koettaa huomenna, ois kiva päästä ajamaankin tuota saabia kun tuntuu olevan niin hyväntuntunen ajopeli.
Tao sen verran vaan että ulompi pala menee paikoilleen ei yhtään enempää. Siihen kehään annetaan kipeetä. Jos sisemmän palan rako tuntuu menevän pieneksi niin kierrä mäntää sisäänpäin. Ja taas moskaa kylkeen, tietysti kohtuus kaikessa.


Voi tietysti ennakoida ja laittaa sisempi pala varmuuden vuoksi ennen takomista paikalleen ettei käy kämmiä, jos ulompi ei vielä mahdu niin pala pois ja lisää kierrätystä ja toistaa homman uudelleen. Se kulunut palakin riittää.

Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Ok, sain hommaa vähän etenemään kun lekalla koputtelemalla se satula hieman liikahti. Otin sitten satulan irti, putsailin ne liikkuvien osien urat ja laitoin jarrurasvaa niihin uriin. Satula takaisin kiinni ja lekalla koputtelua taas ja johan liikkui - unohdin vaan sen sisemmän jarrupalan siitä niin se mäntä tuli ulospäin. Ei mitenkään paljon, mutta nyt taas en saa sitä takaisin - pyörii "tyhjää" eikä mee sisään vaikka painaa kunnolla. Auttaskohan jos avais ilmausruuvia?
Alkaa olla aika lähellä onnistumista jo..
Alkaa olla aika lähellä onnistumista jo..
Saab 900i -93, 2.1
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Pitäisi saada se mäntä liikkumaan sen verran herkästi, että liikkuu käsivoimin. Jos se ulompi mäntä liikkuu ainoastaan lekalla ja ehkä jarruttaessa, voi olla aika turha laittaa uusia paloja. Kuluvat samantien loppuun kun jarru jää laahaamaan. Tai ainakaan jarrutusteho ei ole samanlainen kuin toisella puolella jossa molemmat männät liikkuvat, ja ohjaus sitten jarruttaessa kampeaa sivuun.
Mäntien palautuminen jarrutuksen jälkeen pitäisi toimia ihan vaan mäntien tiivistekumien elastisuuden voimin. Ei varmasti palaudu jos männän ja sylinterin välissä on ruostetta niin tukevasti että lekallakin liikkuu nahkeasti. Vähintäänkin pitäisi putsata ne ruosteet sylinterin sisäreunasta pölysuojakumin alta, onnistuu jotenkuten käsijarruvipu, kehys ja pölysuojakumi irrottamalla ja painamalla se käsijarrumäntä niin syvälle että reuna tulee näkyviin. Melkeinpä samalla purkamisella sitten jo vaihtaa tiivisteet. Tai koko satulan kun männän pinnasta on kuitenkin kromaukset lähteneet ja pinta ruosteessa.
Mäntien palautuminen jarrutuksen jälkeen pitäisi toimia ihan vaan mäntien tiivistekumien elastisuuden voimin. Ei varmasti palaudu jos männän ja sylinterin välissä on ruostetta niin tukevasti että lekallakin liikkuu nahkeasti. Vähintäänkin pitäisi putsata ne ruosteet sylinterin sisäreunasta pölysuojakumin alta, onnistuu jotenkuten käsijarruvipu, kehys ja pölysuojakumi irrottamalla ja painamalla se käsijarrumäntä niin syvälle että reuna tulee näkyviin. Melkeinpä samalla purkamisella sitten jo vaihtaa tiivisteet. Tai koko satulan kun männän pinnasta on kuitenkin kromaukset lähteneet ja pinta ruosteessa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900 - Jarrusatulan ja sen mutterien irroitus
Ok, ei taida olla tässä oikotietä onneen vaan pitää purkaa satula ja tutkia tai ostaa kokonaan toinen satula. Toivottavasti toisen puolen satula toimis vähän paremmin, sitä en oo vielä kerenny tutkimaan. Kiitos avusta!jus kirjoitti:Pitäisi saada se mäntä liikkumaan sen verran herkästi, että liikkuu käsivoimin. Jos se ulompi mäntä liikkuu ainoastaan lekalla ja ehkä jarruttaessa, voi olla aika turha laittaa uusia paloja. Kuluvat samantien loppuun kun jarru jää laahaamaan. Tai ainakaan jarrutusteho ei ole samanlainen kuin toisella puolella jossa molemmat männät liikkuvat, ja ohjaus sitten jarruttaessa kampeaa sivuun.
Saab 900i -93, 2.1