Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ai se menee noin. Tuntuu, että vm. -75-77 on ollut jonkinlaisia "välimalleja". Kytkimen työsylkkä ja painelaakerikin olivat ilmeisesti noissa erilaiset kuin aikaisemmissa ja myöhemmissä malleissa.
Eikö muuten noita ruuveja kannattaisi kysellä ihan tavallisesta ruuvikaupasta. Esim. täällä Lahdessa on Liukkosen pultti&ruuvi, josta olen monasti ostellut yksittäisiäkin kappaleita joitain sopivia ruuveja projekteihini. Nuo kopan ruuvithan ovat ihan tavallisia koneruuveja.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Jaa noissa on kuten tiedät ns. ristipääkanta, laitoin kaksi uutta konepulttia 10 mm kannalla, mutta olisi kiva säilyttää nuo alkuperäiset ristipää kannat kaikissa, koska auto on erittäin alkuperäisessä kunnossa, vain 120 tkm ajettu.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin

Viesti Kirjoittaja dimebak »

orava kirjoitti:Tietääkseni B-kansissa ei ole oleellisia eroja, edes turbossa. Nokat on erilaisia kaasarissa, ruiskussa ja turbossa. Ruiskussa kirein nokka ja turbossa tais olla pienimmät aukiolot. Lisäksi pakoventtiilit on ruiskuissa ja turboissa natriumtäytteisiä, vanhimmista ruiskuista en tosin ole varma. Jos nyt jotain vuosimallieroja hakee, niin venakopan ruuvit on pienemmät (M6:set?) 79-81, eli kansissa on siten eri kierre.
Speksejä en tiedä mutta entiseltä Saab-asentajalta kuulin, että B-moottorin jossa on D-jet-ruisku niin sen olisi paras valinta. Sitten tulee K-jetin nokka.

Turbon nokassa on pisin venttiilin avaus eli kaiketi haettu vain, että kanava on tarpeeksi auki. Kulmat oli muistaakseni aika samat kuin kaasarin nokassa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

joukolainen kirjoitti:Jaa noissa on kuten tiedät ns. ristipääkanta, laitoin kaksi uutta konepulttia 10 mm kannalla, mutta olisi kiva säilyttää nuo alkuperäiset ristipää kannat kaikissa, koska auto on erittäin alkuperäisessä kunnossa, vain 120 tkm ajettu.
Otat vaan ruuvin malliksi mukaan johonkin kunnon ruuvikauppaan -en siis tarkoita mitään rautakauppaa tai halpahallin ruuvihyllyä. Olisi ihme, jos ei noita kopan ruuveja vastaavia löytyisi. Ja se pakosarjan keskimmäisen lähdön päällä oleva ruuvihan oli sitten muita lyhyempi huom. huom.
Viimeksi muokannut Lahti411, To Elo 26, 2010 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lahti411 kirjoitti:
joukolainen kirjoitti:Jaa noissa on kuten tiedät ns. ristipääkanta, laitoin kaksi uutta konepulttia 10 mm kannalla, mutta olisi kiva säilyttää nuo alkuperäiset ristipää kannat kaikissa, koska auto on erittäin alkuperäisessä kunnossa, vain 120 tkm ajettu.
Otat vaan ruuvin malliksi mukaan johonkin kunnon ruuvikauppaan -en siis tarkoita mitään rakennusliikettä tai halpahallin ruuvihyllyä. Olisi ihme, jos ei noita kopan ruuveja vastaavia löytyisi. Ja se pakosarjan keskimmäisen lähdön päällä oleva ruuvihan oli sitten muita lyhyempi huom. huom.
Mulla on kuusiokolokannalla pultit venttiilikopassa. Helppo kiristellä, kun ne aina kuitenkin löystyvät.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Kannen tiivisteen vaihto b-moottoriin

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ovat muuten tosi pehmeitä nuo ruuvit, joten niistä pyörähtää kanta tosi helposti piloille, jos väärän kokoisella meisselillä lähtee vääntelemään. Sama koskee muuten esim. kaasarien kansia, joiden kanssa on todella rasittava taistella, jos ruuvien kannat on sössitty. Mä hankin noiden venakopan ruuvien kiristelyyn pitkän ja just oikean kokoisen ruuvarin, jolla noita ruuveja on hyvä kiristellä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Vastaa Viestiin