Vasemman (siis kuljettajanpuoleinen) vetarin stefa pitäisi vaihtaa yhteen 9-5:een, kun hiukan tihkuilee. Silmämääräisesti vaikuttaisi suoraviivaiselta, mutta...
Kysymys 1-2: Onnistuuko tuo irrottamalla akseli vain sisäpäästä eli tuleeko akseli riittävästi ulos vain nappaamalla alatukivarsi alapallonivelestä irti, vai pitääkö ottaa koko akseli irti (siis myös navasta)? Lähteekö näissä se sisäpää yleensä hyvällä irti niistä urituksista?
Kysymys 3: Silmämääräisesti tuo vaikutti olevan hiukan erilainen vasemmalla ja oikealla puolella...
Onko se vasemman puolen tiiviste sellaisessa irrotettavassa "kiinnikkeessa" kiinni --> eli voi asentaa stefan ihan rauhassa kiinnikkeeseen ja sitten se takaisin autoon?
Kysymys 4: Kuinka paljon tuolta tulee vaihteistoöljyä ulos vetarin irrotuksessa? Kannattaako/kannattanee suosiolla laskea öljyt pois propusta?
Muut hyvät neuvot tietysti aina arvostettuja myös.
E
Vasemman vetarin stefan vaihto?
Re: Vasemman vetarin stefan vaihto?
On tullut tehtyä. Ei se ole mitään tähtitiedettä.eeskola kirjoitti:Vasemman (siis kuljettajanpuoleinen) vetarin stefa pitäisi vaihtaa yhteen 9-5:een, kun hiukan tihkuilee. Silmämääräisesti vaikuttaisi suoraviivaiselta, mutta...
En kuollaksenikaan muista, revinkö koko höskän pois paikaltaan, napahan irtoaa tolpasta kahden pultin avauksella, jos liikevara ei riitä pelkällä alapallon irroituksella. Kyllä ulomman nivelen pitäisi lähteä navasta irti kohduudella, mutta itse en irroittaisi sitä turhan takia, koska navan mutteri osaa olla tiukassa ja oikein huonolla tuurilla kierteet voi jopa leikata kiinni avattaessa. Kokemusta on vanhempien kanssa...
Kysymys 1-2: Onnistuuko tuo irrottamalla akseli vain sisäpäästä eli tuleeko akseli riittävästi ulos vain nappaamalla alatukivarsi alapallonivelestä irti, vai pitääkö ottaa koko akseli irti (siis myös navasta)? Lähteekö näissä se sisäpää yleensä hyvällä irti niistä urituksista?
Kyllä se ihan samanlainen on ainakin tuossa omassani. Näin myös EPC vahvistaa.
Kysymys 3: Silmämääräisesti tuo vaikutti olevan hiukan erilainen vasemmalla ja oikealla puolella...
Se peltinen juttu on kiinteä osa sitä stefaa. Näin siis ainakin alkuperäisosassa.
Onko se vasemman puolen tiiviste sellaisessa irrotettavassa "kiinnikkeessa" kiinni --> eli voi asentaa stefan ihan rauhassa kiinnikkeeseen ja sitten se takaisin autoon?
Toistalitraa piti lisätä tuon operaation jälkeen, kun laskin öljyt pihalle siitä vetoakselin reiästä. Samalla vaivallahan tuon jo laskee tyhjäksi. Öljyn korkeuden tarkastusproppu on sitten tiukassa. Suosittelen hankkimaan tehtävää varten pitkävartisen 8mm kuusiokoloavaimen. Pitkän varren etuna mahdollisuus kajauttaa avainta vasaralla, kun se on niin hyvin tiukattu. Tilaa on ahtaasti ja vakio syvyinen avain ei sovi menemään korin ja tulpan välistä paikalleen. Näin ollen tuohon hommattu avain voidaankin lyhentää kulmahiomakoneella siitä vääntiöpäästä sopivan lyhyeksi.
Kysymys 4: Kuinka paljon tuolta tulee vaihteistoöljyä ulos vetarin irrotuksessa? Kannattaako/kannattanee suosiolla laskea öljyt pois propusta?
Muut hyvät neuvot tietysti aina arvostettuja myös.
E

Suosittelen uusien öljyjen hankkimista marmoritiskiltä. Jotakin päälle kympin litra. Stefa maksoi taannoin jotakin 40euron kieppeillä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Vasemman vetarin stefan vaihto?
Kiitokset vinkeistä.
Se silmämääräinen ero tuli siitä, että mun mielestä matkustajan puolella ei ole sellaista viidellä pultilla vaihteiston kyljessa olevaa systeemiä lainkaan. Mutta ilmeisesti tuota ei tarvitse irrottaa ollenkaan. Stefa itse on sama molemmille puolille.
Toi öljyproppujumppa onkin jo tuttua juttua entuudestaan (mulla käytössä hyvälaatuinen kuusiopala ja pitkävartinen kymppimillinen avain) ja öljyt, stefa ja o-rengas (joka olisi ilmeisesti sen viidellä pultilla olevan zydeemin tiivistykseen, mutta jota ei ehkä lainkaan tarvita, jos ottaa suoraan sen stefan irti) on hankittu.
Eiköhän se näillä mene.
E
Se silmämääräinen ero tuli siitä, että mun mielestä matkustajan puolella ei ole sellaista viidellä pultilla vaihteiston kyljessa olevaa systeemiä lainkaan. Mutta ilmeisesti tuota ei tarvitse irrottaa ollenkaan. Stefa itse on sama molemmille puolille.
Toi öljyproppujumppa onkin jo tuttua juttua entuudestaan (mulla käytössä hyvälaatuinen kuusiopala ja pitkävartinen kymppimillinen avain) ja öljyt, stefa ja o-rengas (joka olisi ilmeisesti sen viidellä pultilla olevan zydeemin tiivistykseen, mutta jota ei ehkä lainkaan tarvita, jos ottaa suoraan sen stefan irti) on hankittu.
Eiköhän se näillä mene.
E
Re: Vasemman vetarin stefan vaihto?
Lähteekö se malja siitä laatikosta irti ihan väkivallalla vai onko siihe joku oma taktiikka (jos vetari siis jo poissa). Malja kun irti niin stefa nypätään irti ja naputellaan uusi paikoilleen?
Re: Vasemman vetarin stefan vaihto?
Malja... Tarkoittanet sisempää niveltä.Sitä ei tartte purkaa, ko pöydällä, jos tarvis. Vetari lähtee kokonaisena, ko kampee sisemmän nivelen juuresta vaikka kioskiavaimella.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Vasemman vetarin stefan vaihto?
Muista, että sieltä reiästä tulee lootaöljyt syliin, jos et ole tyhjentänyt aikaisemmin. Ja melkein helpommin lähtee kokonaisena se vetoakseli+malja, sillä "kioskiraudalla" saa mukavasti väännettyä maljan takaa pienen terävän liikkeen kera.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki