Taas antilock kysymystä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
miika741
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Elo 24, 2010 10:48

Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja miika741 »

Lueskeltu tossa 2 päivää tota antilock keskustelua,vaan vastausta en löydä. Kyseessä 9000 cs 2.3 turbo autom -1992.Eli antilock valo palaa silloin tällöin....Nykysin lähes jatkuvasti,kun lähtee liikkeelle.
Kun laittaa virrat päälle se syttyy ja sammuu normaalisti.Jos autoa keinuttaa niin syttyy taas vaikka auto ei ole käynnissä.Voisiko joku viisaampi kertoa mistä lähtisin vikaa etsimään? Kiitoksi etukäteen :D .
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja t8 »

Onhan siellä jarrunesteitä oikea määrä? Mulla syttyili joskus valo kesken ajon, oli säiliössä nesteitä pari senttiä yli max viivan. Ylimääräsien poiston jälkeen valo ei ole syttynyt kertaakaan ajossa.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja Eero »

Nesteiden vaihto auttoi mulla valon syttyilyyn.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
miika741
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Elo 24, 2010 10:48

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja miika741 »

Täytyypä vaihtaa tai vaihdattaa noi jarrunesteet,määrällä ei ainakaan ollu merkitystä valoon...
Onko saabeilla väliä,mitä jarrunestettä käyttää?
Omistanut tämän vasta viikon verran,eka päivänä ei valot palaneet :evil:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Käytäppä jossain huollossa missä on ISAT käytössä luetuttamassa vikakoodit niin ei tarvitse arvailla. Tuskin auttaa jarrunesteen vaihto, mikäli sitä on oikea määrä. Todennäköisin vikakohde on jonkun pyörän ABS anturi, jos veikata pitäisi niin jompikumpi takapyöristä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja jus »

Mahtaisiko siitä saada vikakoodit ihan kotikonstein?
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... ssbpg1.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Akvaariokotelossa oleva ABS boksi ottaa kosteutta itseensä todella helposti.
Kannattaa huolella tutkia se boksin sähköpistoke.
( itse puhdistin pistokkeen joka todellakin oli täynnä vettä, JA rasvasin kontaktipinnat vaseliinilla )
Ja lopuksi laitoin boksin muovipussiin ja nippusiteellä kiinni, pussin yhteen kulmaan
tein kondenssivedelle valuma reiän.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
miika741
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ti Elo 24, 2010 10:48

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja miika741 »

V.J.S kirjoitti:Käytäppä jossain huollossa missä on ISAT käytössä luetuttamassa vikakoodit niin ei tarvitse arvailla. Tuskin auttaa jarrunesteen vaihto, mikäli sitä on oikea määrä. Todennäköisin vikakohde on jonkun pyörän ABS anturi, jos veikata pitäisi niin jompikumpi takapyöristä.
Oikeassa olit.Putsasin vasemman takapyörän anturin ja ei alkanut valo enää palamaan....Ainakaan vielä :D
Palaan asiaan,jos jotain uutta ilmenee.
Kumarran kiitän ja poistun
t: Miika
Matti48
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Marras 18, 2009 19:28

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja Matti48 »

Lisää ongelmia samasta aiheesta. Auto on vm-95 9000 CDE V6 3.0 l, Kanadasta ostettu. Ongelmana vuoden verran palanut TCSvalo, syttyy kun ajaa kymmekunta metriä. Katkaisija toimii.
Lisäksi ABS-valo alkanut palaa ajoittain nyt keväästä, syttyy etupäässä yön jälkeen kun ottaa tallista, sitten päivän mittaan ei syty kuin harvoin. Vikakoodeja luettiin alkuviikosta, B2434 viittaakai tcs-moottoripesäkatkokseen, B1371 VE, B1376 OE ja B1376 OT pyörän jonkinlaiseen ABS-ongelmaan. Autosähköliikkeen kaveri sanoi sen olevan mahdoton yhdistelmä... Otin aikalisän.
Onko ajatuksia mistä päästä vikaa lähtisi etsimään vähällä autoremonttikokemuksella ja kohtuullisilla kustannuksilla?
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

MY93 Griffinini on nykyisin vähillä ajoilla. Lähes joka kerta kun sen ottaa käyttöön yli viikon tauon jälkeen, on seurauksena joulukuusi-ilmiö mittaristossa ja hallintalaitteissa. Eilen esimerkiksi anti-lock -valo syttyi palamaan ja samalla sisätilan tuuletin vaikeni. Epäilen syylliseksi jotain kojelaudan uumenissa olevaa maadoituspistettä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja muppelo »

jus kirjoitti:Mahtaisiko siitä saada vikakoodit ihan kotikonstein?
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... ssbpg1.htm
Jaa tuommosta. Onkos kuka kokeillut mitenkäs toimii? 8O
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja muppelo »

muppelo kirjoitti:
jus kirjoitti:Mahtaisiko siitä saada vikakoodit ihan kotikonstein?
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... ssbpg1.htm
Jaa tuommosta. Onkos kuka kokeillut mitenkäs toimii? 8O
Ja itselleni vastaten: hyvin toimii ja huonona uutisena virhe on 1222 (= Main valve) :?
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja ajn »

yleisesti näihin ABS ym järjestelmien vikakoodeihin kantaa ottaen; pääosa vikakoodeista on jossain määrin virheellisiä, useimmiten vika löytyy johdosta, liitoksesta, liian alhaiseesta järjestelmän käyttöjännitteestä, huonosta maadoituksesta etc.

Toi itsediagnostikka on kustannussyistä niin alkeellinen, että se ei huomioi liitosongelmia millään tavalla.

Esim: vikakoodina on pyöräanturi, siitä ei saa edes tietoa onko signaali puuttuva, suhteellisesti virheellinen vai vastusarvo liian pieni/suuri.
Vaihdetaan siis se anturi, toimii sen jälkeen, joten käyttäjä olettaa vian olleen siinä. Todellinen vika olikin kuitenkin vain johdon liitoksessa, mutta sekin tuli irrotettaessa avattua ja suljettua, joten hapettumat lähti. Varaosamyyjä on tyytyväinen ja auton omistajaa kyrsii satasen köyhempänä...

Saapissa ei tiemmä ole ABS:in kanssa sellaisia naurettavia ominaisuuksia kuten esim rellussa, jossa tunnistinsakarakehä on tehty tavallisen vetonivelen päälle valurautaisella kehällä. Talvella suola pääsee kehän ja nivelen väliin, jolloin väliin muodostuva ruoste pakottaa hauraan kehän poikki. Vikakoodi kertoo sen jälkeen ko. pyörän anturin olevan viallinen... siinähän ei ole mitään vikaa vaan se katkennut kehä tuottaa virheellisen signaalin. Niitä kehiä saa toki varaosana, 5 vuotta sitten hinta oli 70€/kpl, eli kilohinta on p...araudalla kohdillaan... ja eihän sitä kehää ehjänä paikalleen saa ilman erikoistyökaluja...
Tämä vain esimerkkinä siitä, että kaikkiin vikakoodeihin kannattaa suhtautua skeptisesti ja kartoittaa kokonaisuus, joka siihen liittyy.
Sangen valitettavaa on, että Continental-teves ei anna tietoja tuosta vanhastakaan järjestelmästä loppukäyttäjälle, syyksi tietysti kerrotaan se, että kyseessä on olennaisesti ajoturvallisuuteen liittyvä järjestelmä. Boschin kanssa tilanne on ihan sama. Tietoa varjellaan kuin kipeetä p...a, ja vain siksi, että saadaan varaosamyynti pidettyä riittävän suurena. Aika harvalla on intoa ruveta ABS-systeemiä korjaamaan omin neuvoin, vaikka siitä yksityiskohtaiset tiedot saisikin, joten eipä tuo ko. virmojen pisneksiin kauheesti vaikuttaisi. Kaikki järjestelmään liittyvät osat on miinoitettu patenteilla niin hyvin, että kilpailijat ei noista tiedoista mitään hyötyisi.

Mutta niinhän se on että artisti maksaa... :evil:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taas antilock kysymystä

Viesti Kirjoittaja muppelo »

ajn kirjoitti:yleisesti näihin ABS ym järjestelmien vikakoodeihin kantaa ottaen; pääosa vikakoodeista on jossain määrin virheellisiä, useimmiten vika löytyy johdosta, liitoksesta, liian alhaiseesta järjestelmän käyttöjännitteestä, huonosta maadoituksesta etc.

Toi itsediagnostikka on kustannussyistä niin alkeellinen, että se ei huomioi liitosongelmia millään tavalla.
Tuopa antaakin nyt vain lähinnä suuntaa siitä mistä vikaa lähdetään metsästämään.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Vastaa Viestiin