Eli kysymys kuuluu:
Saabin omissa esitteissä vm. 2001 ilmoitetaan seuraavat tehot moottorille 2,0t eli pienpaineturbo:
Ruotsin esite:
Max effekt EEC (Suurin Teho) 150hv @ 5500r/min
Max vridmoment EEC (Suurin Vääntö) 219Nm @ 3600r/min
kiihtyvyys 0-100 8,5 sek (manuaali)
kiihtyvyys 60 -100 IV-vaihteella 8,5 sek
kiihtyvyys 80-120 v-vaihteella 12,8 sek
Suomen esite:
Suurin teho EEC 150hv @ 5500r/min
Suurin vääntö EEC 240Nm @ 1800r/min
0-100 kiihtyvyys on sama, mutta
60-100 8,3 sek
ja 80-120 12,5 sek
kulutusarvot samat.
Onko kellään tietoa miksi suomen 2,0t:ssa on enemmän vääntöä, ja erityisesti miksi vääntöhuippu saavutetaan jo noin matalilla kierroksilla? Ilmoitetut mittausnormit ovat samat. (Jep, aivan tarpeetonta tietoa haetaan)
9-3 2001 2,0t tehot
Vääntöarvo 219Nm viittaisi Trionic 5 moottorinohjaus malliin, eli vm.2000 ja vanhempi (tehot pitäsisi olla 154hv), kun taas Trionic 7 vääntöarvo on 240Nm (150hv) siis vm.2001-2003 Näin ainakin Suomessa. Trionic 7 pitäsi olla aavistuksen verran rivakampi ja taloudellisempi kulkemaan.
TM 19/98 9-3t SE huiput 210km/h 0-100km/h 8,8s(mitattu 8,6s) EU-kulutus 13,6/6,9/9,4L/100km
Trionic 7 on ainakin erillainen välijäähdytin, moottorinohjaus ja (turbo?) Lisäksi lisätty magneettiventtiili. Lisää täydennyksiä paremmin tietäviltä varmasti tulee?
TM 19/98 9-3t SE huiput 210km/h 0-100km/h 8,8s(mitattu 8,6s) EU-kulutus 13,6/6,9/9,4L/100km
Trionic 7 on ainakin erillainen välijäähdytin, moottorinohjaus ja (turbo?) Lisäksi lisätty magneettiventtiili. Lisää täydennyksiä paremmin tietäviltä varmasti tulee?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
...
Verrataanpa vähän NG900sestani ja OG9-3 kiihdytysaikoja ja tämä 9-3 on sitten se 154 hv T5 vm. 2000.
900 SE T 80-120 km/h 9-3 Sport Coupe
6,2 s 3. vaihde 5,6 s
7,95 s 4. vaihde 7,7 s
12,2 s 5. vaihde 12,6 s
60-100 km/h
8,9 s 4. vaihde 7,4 s !!!!
Ja nämä mittaukset tein lämpötilan ollessa 16 celsiusta autojen mittarien mukaan ja siinä illalla yhreksän aikoihin. Totesin sen, että oma autoni kiihtyi ihan hyvin, niin kuin pitääkin, MUTTA isännän OG9-3 oli aika yllättävä! Ja lisäksi otetaan huomioon, että viikosta pariin ennen mittausta sain omasta myllystä otettua ihan normaalit hyvät arvot eli 180 hv ja 300 Nm. Eli OG9-3:ssa on hyvällä hyötysuhteella oleva voimansiirto ja ainakin mitä tietooni tuli niin vaihteisto (manuaali) on huomattavasti erilaisempi NG900:een verrattuna ja NG900:sessani on kuitenkin tiukan puoleinen manuaali eli se pelaa kait niin kuin pitääkin. Niin ja sitten näissä NG900:sissahan on se T5 järjestelmä kuten myös tässä isännän OG:ssa, joka tarkoittaa tämän uskoni myös sitä, että männät ovat hieman järeämmät kuin Tseiskoissa ja siten myös luotettavampi ajella. Ja mitä laskeskelin tällaisia suunta-antavia arvoja isännän OG:lle, niin oliskohan siinä vähän n. 165-170 hv ja n. 240 Nm vääntöä, jotta se selviäsi noihin mittaamini sekunttilukuihih.
Ja tarkentaekseni nämä 154-150 hv OG9-3 ovat todellisuudessa päälle 160 heppasia ja 170 hepan softalla tovellisuudessa 185 hv:n luokilla ja 185 hv on siinä n. 200 hv!
Ja omassa kulutus on ihan hyvä: kesällä mittailin sellaista 6,5 L/100 km -luokkaa olevaa kulutusta n. 80 km/h -nopeudessa. Ja kaupunkiajossa taisi mennä sellaiset 9,5 litran luokkaa ja keskikulutus lööörryyttely ajolla oli suunnilleen siinä 8,3 litran luokkaa tovellisuudessa, jos ei sitten laskin valehtele, MUTTA kaiken bensan on aina syöny! Talvella keskikulutus on sitten litraa enemmän.
Ja sitten nämä kunnon entivanhat OG900 on kyllä melkoisia 'kilometrin nielijöitä' ja luultavammin turbomallisilla pääsee 100 000 km pitemälle keskimäärin kuin uudemmilla satkuilla.
900 SE T 80-120 km/h 9-3 Sport Coupe
6,2 s 3. vaihde 5,6 s
7,95 s 4. vaihde 7,7 s
12,2 s 5. vaihde 12,6 s
60-100 km/h
8,9 s 4. vaihde 7,4 s !!!!
Ja nämä mittaukset tein lämpötilan ollessa 16 celsiusta autojen mittarien mukaan ja siinä illalla yhreksän aikoihin. Totesin sen, että oma autoni kiihtyi ihan hyvin, niin kuin pitääkin, MUTTA isännän OG9-3 oli aika yllättävä! Ja lisäksi otetaan huomioon, että viikosta pariin ennen mittausta sain omasta myllystä otettua ihan normaalit hyvät arvot eli 180 hv ja 300 Nm. Eli OG9-3:ssa on hyvällä hyötysuhteella oleva voimansiirto ja ainakin mitä tietooni tuli niin vaihteisto (manuaali) on huomattavasti erilaisempi NG900:een verrattuna ja NG900:sessani on kuitenkin tiukan puoleinen manuaali eli se pelaa kait niin kuin pitääkin. Niin ja sitten näissä NG900:sissahan on se T5 järjestelmä kuten myös tässä isännän OG:ssa, joka tarkoittaa tämän uskoni myös sitä, että männät ovat hieman järeämmät kuin Tseiskoissa ja siten myös luotettavampi ajella. Ja mitä laskeskelin tällaisia suunta-antavia arvoja isännän OG:lle, niin oliskohan siinä vähän n. 165-170 hv ja n. 240 Nm vääntöä, jotta se selviäsi noihin mittaamini sekunttilukuihih.
Ja tarkentaekseni nämä 154-150 hv OG9-3 ovat todellisuudessa päälle 160 heppasia ja 170 hepan softalla tovellisuudessa 185 hv:n luokilla ja 185 hv on siinä n. 200 hv!

Ja omassa kulutus on ihan hyvä: kesällä mittailin sellaista 6,5 L/100 km -luokkaa olevaa kulutusta n. 80 km/h -nopeudessa. Ja kaupunkiajossa taisi mennä sellaiset 9,5 litran luokkaa ja keskikulutus lööörryyttely ajolla oli suunnilleen siinä 8,3 litran luokkaa tovellisuudessa, jos ei sitten laskin valehtele, MUTTA kaiken bensan on aina syöny! Talvella keskikulutus on sitten litraa enemmän.
Ja sitten nämä kunnon entivanhat OG900 on kyllä melkoisia 'kilometrin nielijöitä' ja luultavammin turbomallisilla pääsee 100 000 km pitemälle keskimäärin kuin uudemmilla satkuilla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
lisätutkimuksen kautta tuli selville:
Saab Tillbehör - Original trimningssatser (eli alkup. virilastut/-sarjat)
9-3 M01 (trionic7) 150hk-->170hk ja vääntö 240Nm -->255Nm.
Eli ihan selvästi väittävät koneesta löytyvän 240Nm jo vakiona, tämä siis myös ruotsissa. Ehkäpä painovirhe minun esitteessä, jäänyt trionic5 arvot kummittelemaan. No ei mun maailma tähän kaadu.
Mutta ehkä sitten tähän. kyseinen lastu maksaa 11.320 SEK. kun taas maptunin lastu joka nostattaa väännöt 340Nm:iin asti (ja tehot 225hv) maksaa 7995 ruotsin rahaa. On ne vaan alkuperäiset pollet ja njyyttonit arvokkaita.
Saab Tillbehör - Original trimningssatser (eli alkup. virilastut/-sarjat)
9-3 M01 (trionic7) 150hk-->170hk ja vääntö 240Nm -->255Nm.
Eli ihan selvästi väittävät koneesta löytyvän 240Nm jo vakiona, tämä siis myös ruotsissa. Ehkäpä painovirhe minun esitteessä, jäänyt trionic5 arvot kummittelemaan. No ei mun maailma tähän kaadu.
Mutta ehkä sitten tähän. kyseinen lastu maksaa 11.320 SEK. kun taas maptunin lastu joka nostattaa väännöt 340Nm:iin asti (ja tehot 225hv) maksaa 7995 ruotsin rahaa. On ne vaan alkuperäiset pollet ja njyyttonit arvokkaita.