Erittäin hyvin sanottu, olen kanssasi täysin samaa mieltä.core2 kirjoitti:Koska mun mielestäni poliisi kuuluu teille näkyviksi portsareiksi, eivätkä miksikään kameraa valvoviksi urkkijoiksi.
Pysäyttävää liikennevalistusta
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
Näinhän se olis kyllä mutta kun se maksaa ja eihän suomalaisessa liikenteessä ole muuta vaarallista kuin iso saatana nimeltä muutaman kilometrin ylinopeus. joten miksi vaivautua?Mawerick kirjoitti:Erittäin hyvin sanottu, olen kanssasi täysin samaa mieltä.core2 kirjoitti:Koska mun mielestäni poliisi kuuluu teille näkyviksi portsareiksi, eivätkä miksikään kameraa valvoviksi urkkijoiksi.

Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
Keskinopeusvalvonnassa ei ole mitään ongelmaa jos se järjestetään vain ja ainoastaan isommilla teillä, jossa on vähintään kaksi kaistaa samaan suuntaan. Käytännössä siis moottoritie tai PKS:n kehäteiden kaltaiset tiet.core2 kirjoitti: Tähän liittyy myös tämä keskinopeusvalvonta koska siten on helpompi saada maanteillä liikkuva kansa kurinalaiseksi, pelko pakottaa varovaiseksi ja jo sanonta keskinopeusvalvonta jotenkin nostaa meikäläiselläkin niskakarvoja hitusen verran.
Näin Jumalan...eikun siis ylinopeussakon pelossa 15km/h alinopeutta nutaavat karvalakkikorollakeijot eivät pysty tukkimaan koko liikennevirtaa, vaan heistä pääsee helposti ohi cruise päällä navin mukaan suurinta sallittua ajellen. Kunnon pelimies ajaa vielä siinä huomautusrajan sisällä olevaa ylinopeutta ja kerää tuhatkunta postitse lähetettävää "kirjallista huomautusta" vuodessa, jonka jälkeen tuokin spedeily ja resusrssien hukkaaminen saadaan ehkä järkeistettyä.
Sitten kun näitä keskinopeusvalvottuja osuuksia alkaa tulla kuin sieniä sateella kaiken maailman umpimettän keskellä oleville yksikaistaisille maanteille, voidaan heittää hyvästit sujuvalle liikenteelle.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
Keskinopeusvalvonta on varmaankin nykytekniikalla helpompi toteuttaa kuin yhden pisteen nopeusmittaus.Jos mittauspisteiden välimatka on riittävän pitkä ei periaatteessa kai tarvita edes mitään tiehen upotettavaa anturia. +/- 100 metrinkin tarkkuus vaikka 10 km matkalla vaikuttaa vain yhden prosentin. Onko tarkempaa tietoa näitten tekniikasta, miten toteutettu ?
Toki ongelma johon keskinopeusvalvontakaan ei toimi on älyttömät pyrähtelyt ohitustilanteissa ym. jotka aiheuttaa hyvin suuren osan vaaratilanteista liikenteessä. Luulisi jokaisen ohituskaistoilla tai taajamarajoituksilla hiukankin vilkkaammalla liikenteellä tehdyn tutkamittauksen maksavan kustannukset takaisin parissakymmenessä minuutissa. Tosin hiljaisemman liikenteen aikana ei sitten varmaan ole oikein muuta taloudellisesti mahdollista keinoa kuin automaattivalvonta.
Toki ongelma johon keskinopeusvalvontakaan ei toimi on älyttömät pyrähtelyt ohitustilanteissa ym. jotka aiheuttaa hyvin suuren osan vaaratilanteista liikenteessä. Luulisi jokaisen ohituskaistoilla tai taajamarajoituksilla hiukankin vilkkaammalla liikenteellä tehdyn tutkamittauksen maksavan kustannukset takaisin parissakymmenessä minuutissa. Tosin hiljaisemman liikenteen aikana ei sitten varmaan ole oikein muuta taloudellisesti mahdollista keinoa kuin automaattivalvonta.
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
Saattaa hyvin kuvitella millaista siitä tulee sitten kun apuvälineeksi kehitetään keskinopeusmittarit jotka nollataan tolpan kohdalla ja sitten kun on vaikka joutunut hidastelemaan traktorin takana kilometrin joutuukin ajamaan 30-40 ylinopeutta saadakseen seuraavan tolpan kohdalle sujuvan rajoitus+7(+3) nopeuden. Silloin mennään kilpaa ja lujaa koska alinopeutta tolpalle ehtinyt on säälittävä nutaaja !V.J.S kirjoitti: Sitten kun näitä keskinopeusvalvottuja osuuksia alkaa tulla kuin sieniä sateella kaiken maailman umpimettän keskellä oleville yksikaistaisille maanteille, voidaan heittää hyvästit sujuvalle liikenteelle.
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
Tällaisen käsityksen olen itse saanut kun olen tekniikasta lukenut: Kun auto ajaa kameran ohi, kamera kuvaa IR-salamalla auton rekisterikilven ylös ANPR:n avulla ja lisää aikaleiman ja rekkarin muistiin.wesku kirjoitti:Onko tarkempaa tietoa näitten tekniikasta, miten toteutettu ?
Auto ajaa kameralle 2 (Suomessa välimatka siis 6km) ja kamera 2 kuvaa ja tunnistaa jälleen auton rekkarin avustuksella ja katsoo muistista ajan jossa auto on matkannut tuon välimatkan ja laskee nopeuden. Mikäli auto on matkannut ylinopeutta, lähetetään sakkolappu sitten auton omistajalle kuvan kera.
Mahdollisuudethan tälle ovat rajattomat. Esim. kahdella identtisellä autolla ottaa toisesta takakilven kyytiin ja omilla kilvillään ajaa kameran 2 lähettyville. Laittaa omaan autonsa toisen auton kilven eteen. Molemmat autot lähtevät liikkeelle ja lähes välittömästi kun identtinen auto 1 ajaa ensimmäiseen kameraan, auto 2 ajaa toisen kameran ohi ja täten nopeudeksi saadaan ties mitä.
SAAB 9-5 Aero -05
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
Mutta
Mutta sitähän sinä varmaan toivoitkin, sillä tokihan ratkaisu kaikkien liikennekuolemien ja vakavien onnettomuuksien estämiseksi on nimenomaan alentaa aina vaan liikennevirtojenn nopeutta? Kyllä sillä rattijuopot, hurjastelevat nuoret ja kortittomat narkkarit saadaan kuriin
Mitäs kehittämistä noissa on? Löytynee nykyään jokaisen kikottimen ajotietokoneesta, jopa kivikautisessa traktorissa on reset-nappulalla varustettu keskinopeusnäyttö, ja mamman 1990-luvun Saabissakin löytyy SIDistä. En muuten myy tuota tonnilla vaikka se onkin kolhittu ja ruosteinen og9-5.wesku kirjoitti: Saattaa hyvin kuvitella millaista siitä tulee sitten kun apuvälineeksi kehitetään keskinopeusmittarit jotka nollataan tolpan kohdalla
Hyvä, löysit taas juuri sen sanoman mitä tässä haettiin. Valitettavasti siinä vaan käy niin, että jopa rajoituksen kertovaa suurinta sallittua nopeutta ei pysty keskinopeusvalvotulla maantiellä saavuttamaan, koska sakon pelossa siellä ajetaan miten sattuu, haitariliike lisääntyy turhaan ja sitä kautta ruuhkat kasvaa.wesku kirjoitti:...saadakseen seuraavan tolpan kohdalle sujuvan rajoitus+7(+3) nopeuden.
Silloin mennään kilpaa ja lujaa koska alinopeutta tolpalle ehtinyt on säälittävä nutaaja !
Mutta sitähän sinä varmaan toivoitkin, sillä tokihan ratkaisu kaikkien liikennekuolemien ja vakavien onnettomuuksien estämiseksi on nimenomaan alentaa aina vaan liikennevirtojenn nopeutta? Kyllä sillä rattijuopot, hurjastelevat nuoret ja kortittomat narkkarit saadaan kuriin

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
Tässä myös jotain aiheesta
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_ ... ed_cameras
Onko tietoa kummasta kilvestä tunnistetaan ?
Eturekkarissa haittapuolena on että varmasti löytyy yrittäjiä jotka peittävät etukilven ajamalla edellä ajavan perään. Vastaavaa harvemmin näkee yksittäisten mittauspisteiden lähellä. Siinä sitten saadaan mielenkiintoisia tilanteita aikaan kun edellä ajava hidastelee ja ottaa kiihdytyksen juuri ennen tolppaa ettei takana tuleva pääsisi piilossa tolpalle.
Takarekkarissa taas talviaikaan lumisuus vaikuttaa yleensä paljon enemmän kuin eturekkarissa.
Yhtenä poittina tulee myös mieleen miten käy jos tolpalle tulijat huomaavat tulleensa liian nopeasti, onko jono autoja tien reunassa navigaattoria katsomassa ennen toista tolppaa ? Tai muutamat aiemmin kiireiset ajelevat neljääkymppiä viimeiset puoli kilometriä, tai kuuttakymppiä kilometrin ymv. ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_ ... ed_cameras
Onko tietoa kummasta kilvestä tunnistetaan ?
Eturekkarissa haittapuolena on että varmasti löytyy yrittäjiä jotka peittävät etukilven ajamalla edellä ajavan perään. Vastaavaa harvemmin näkee yksittäisten mittauspisteiden lähellä. Siinä sitten saadaan mielenkiintoisia tilanteita aikaan kun edellä ajava hidastelee ja ottaa kiihdytyksen juuri ennen tolppaa ettei takana tuleva pääsisi piilossa tolpalle.
Takarekkarissa taas talviaikaan lumisuus vaikuttaa yleensä paljon enemmän kuin eturekkarissa.
Yhtenä poittina tulee myös mieleen miten käy jos tolpalle tulijat huomaavat tulleensa liian nopeasti, onko jono autoja tien reunassa navigaattoria katsomassa ennen toista tolppaa ? Tai muutamat aiemmin kiireiset ajelevat neljääkymppiä viimeiset puoli kilometriä, tai kuuttakymppiä kilometrin ymv. ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
Nämä spekulaatiot varmaan perustuu omakohtaiseen kokemukseen, tai käyttäytymismalleihin mitä itse aiot soveltaa keskinopeusvalvonnan toteutuessa? Itse en kyllä moisia ilmiöitä huomannut, kun vuoden päivät tuli käytännössä viikottain ajeltua keskinopeusvalvotuilla teillä. Tosin italialaiset lieneekin keskimäärin kohteliaampia ja joustavampia kuskeja mitä perisuomalainen jäärä?wesku kirjoitti:
Eturekkarissa haittapuolena on että varmasti löytyy yrittäjiä jotka peittävät etukilven ajamalla edellä ajavan perään. Vastaavaa harvemmin näkee yksittäisten mittauspisteiden lähellä. Siinä sitten saadaan mielenkiintoisia tilanteita aikaan kun edellä ajava hidastelee ja ottaa kiihdytyksen juuri ennen tolppaa ettei takana tuleva pääsisi piilossa tolpalle.
Takarekkarissa taas talviaikaan lumisuus vaikuttaa yleensä paljon enemmän kuin eturekkarissa.
Yhtenä poittina tulee myös mieleen miten käy jos tolpalle tulijat huomaavat tulleensa liian nopeasti, onko jono autoja tien reunassa navigaattoria katsomassa ennen toista tolppaa ? Tai muutamat aiemmin kiireiset ajelevat neljääkymppiä viimeiset puoli kilometriä, tai kuuttakymppiä kilometrin ymv. ?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
En ole toivonut liikennevirtojen nopeuden alentamista yleensä ottaen mutta käsitykseni on että ruuhkaliikenne sujuu sitä paremmin mitä pienempi on henkilöautojen nopeuksien hajonta. Liikennevirran hidastajia ovat molemmat ääripäät, sekä hitaammat että nopeammat.V.J.S kirjoitti: Mutta sitähän sinä varmaan toivoitkin, sillä tokihan ratkaisu kaikkien liikennekuolemien ja vakavien onnettomuuksien estämiseksi on nimenomaan alentaa aina vaan liikennevirtojenn nopeutta?
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
Itse kuitenkin edellä totesit "Kunnon pelimies ajaa vielä siinä huomautusrajan sisällä olevaa ylinopeutta ja..... " => niinpä luulisi että niitä pelimiehiä löytyy keskinopeusvalvonnankin yhteydessä nyt kun yksittäisiin tolppiin on jo kehitetty hauska leikki.V.J.S kirjoitti: Nämä spekulaatiot varmaan perustuu omakohtaiseen kokemukseen, tai käyttäytymismalleihin mitä itse aiot soveltaa keskinopeusvalvonnan toteutuessa? Itse en kyllä moisia ilmiöitä huomannut, kun vuoden päivät tuli käytännössä viikottain ajeltua keskinopeusvalvotuilla teillä. Tosin italialaiset lieneekin keskimäärin kohteliaampia ja joustavampia kuskeja mitä perisuomalainen jäärä?
Avusteeksi ei toki riitä epätarkka auton keskinopeusmittari vaan ehkä tulee markkinoille navigaattori- tai kännykkäsoftia jotka laskevat aikaa tolppien välillä ja antavat vaikka näyttöön suoraan tavoitenopeuden.
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
Moisia softia ollut tarjolla jo pitkään. Vielä on etsinnässä sellainenkin softa, mikä kuvaisi kameralla tietä ja pistäisi nopeusmerkit ylös ja varottaisi sitten vaikka äänimerkillä jos ajaa ylinopeutta. :)wesku kirjoitti:Avusteeksi ei toki riitä epätarkka auton keskinopeusmittari vaan ehkä tulee markkinoille navigaattori- tai kännykkäsoftia jotka laskevat aikaa tolppien välillä ja antavat vaikka näyttöön suoraan tavoitenopeuden.
GPS-softissa on toki usein jo tien nopeus, mutta yleensä se on kesänopeus, talvirajoitukset unohdettu ja silloinhan se ei toimi.
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
Talvellakin vaan ongelma se, ettei kamera välttämättä huomaa merkkiä lumen alta. Varsinkin jos on piiskannut vaakasuoraan lunta niin merkki on yleensä kivasti lumen peitossa. Parempi toki tuokin kun että GPS ilmoittaa koko matkalle kesärajoitukset.Tobbana kirjoitti:Moisia softia ollut tarjolla jo pitkään. Vielä on etsinnässä sellainenkin softa, mikä kuvaisi kameralla tietä ja pistäisi nopeusmerkit ylös ja varottaisi sitten vaikka äänimerkillä jos ajaa ylinopeutta.
GPS-softissa on toki usein jo tien nopeus, mutta yleensä se on kesänopeus, talvirajoitukset unohdettu ja silloinhan se ei toimi.
-Sami
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
Mutta sillonhan sulla on velvollisuus pysähtyä puhdistamaan kyseinen liikennemerkki todetaksesi mitä siinä sanotaan.
#3272
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Pysäyttävää liikennevalistusta
http://www.youtube.com/watch?v=2QxBlonVHnkTobbana kirjoitti:Moisia softia ollut tarjolla jo pitkään. Vielä on etsinnässä sellainenkin softa, mikä kuvaisi kameralla tietä ja pistäisi nopeusmerkit ylös ja varottaisi sitten vaikka äänimerkillä jos ajaa ylinopeutta.wesku kirjoitti:Avusteeksi ei toki riitä epätarkka auton keskinopeusmittari vaan ehkä tulee markkinoille navigaattori- tai kännykkäsoftia jotka laskevat aikaa tolppien välillä ja antavat vaikka näyttöön suoraan tavoitenopeuden.
GPS-softissa on toki usein jo tien nopeus, mutta yleensä se on kesänopeus, talvirajoitukset unohdettu ja silloinhan se ei toimi.
-Sami
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#