
Kiihtyvyys 80-120km/h ?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
video
käytä videokameraa jos löytyy, siitä voi katson kuva kuvalta 

Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Yleensä katsotaan vain kuinka paljon autossa on tehoa ja arvostellaan sen mukaan suorituskykyä. Todellisuudessahan kun pelkkä suuri teho ei riitä vaan koneessa täytyy olla muitakin ominaisuuksia unohtamatta renkaita ja alustaa jotka vaikuttavat tietysti vähintään yhtä paljon suorituskykyyn kuin moottorin ominaisuudet. Uusissa autoissa on yleensä se "paha puoli" että painoa on melkoisesti. Esimerkiksi jos jossain uudessa 1600 kiloisessa saabissa on 250 hepoa, ei saman teho/painosuhteen saavuttamiseksi tarvitse 1340 kiloisessa tonnarissa olla kuin reilu 200 hummaa. Keveytensä vuoksi monet 80-luvun tykit kuten esim cossut joista saa suht helposti n.350hv ovatkin kovia paloja uusille tonnikeiju M5:lle.
Miten käy uusille aeroille ja viggeneille kun vanhalle tonnarille annetaan 250-300kaakkia yhdistettynä sopivaan alustaan
Miten käy uusille aeroille ja viggeneille kun vanhalle tonnarille annetaan 250-300kaakkia yhdistettynä sopivaan alustaan

-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 9-5 Aero Wagon A ja 80-120 km/h
Vigge (ja Potkuhousu) kirjoitti:
Se mun aika on nykyää tasan 3 s.
Parempi vertailuväli olisi 100-150 nelosella. Kertoo huomattavasti enemmän potkusta.
Milles kierrosaluelle toi 80-120 osuu tomaattiin?
Vastaan:
Jos ei talvikeli yllätä, käyn vielä videon kanssa tien päällä. Vedän vaikka tuon 100-150 km/h lisäksi. Muuten palataan asiaan ensi kesänä. Kaikki huomiot sarjassa "renkaat, alusta, paino jne" valideja. Jo nyt mitatulla suorituksella kohtalaisen tilavaksi ja painavaksi farmariksi aika riittävä menijä, mutta veikkaan että kunnon kesäkiekot ja kuiva tie parantavat arvoja.
Se mun aika on nykyää tasan 3 s.
Parempi vertailuväli olisi 100-150 nelosella. Kertoo huomattavasti enemmän potkusta.
Milles kierrosaluelle toi 80-120 osuu tomaattiin?
Vastaan:
Jos ei talvikeli yllätä, käyn vielä videon kanssa tien päällä. Vedän vaikka tuon 100-150 km/h lisäksi. Muuten palataan asiaan ensi kesänä. Kaikki huomiot sarjassa "renkaat, alusta, paino jne" valideja. Jo nyt mitatulla suorituksella kohtalaisen tilavaksi ja painavaksi farmariksi aika riittävä menijä, mutta veikkaan että kunnon kesäkiekot ja kuiva tie parantavat arvoja.
Re: 9-5 Aero Wagon A ja 80-120 km/h
Palataan asiaa, jos saat vielä tänä vuonna arvot kehiin. Toi mun 3.sek aika on ajettu nastoilla. Keli tuolloin kostea ja lämpötila 3 astetta plussan puolella. Paljos tolla farkulla sitten on massaa?pulkkane kirjoitti:
Vastaan:
Jos ei talvikeli yllätä, käyn vielä videon kanssa tien päällä. Vedän vaikka tuon 100-150 km/h lisäksi. Muuten palataan asiaan ensi kesänä. Kaikki huomiot sarjassa "renkaat, alusta, paino jne" valideja. Jo nyt mitatulla suorituksella kohtalaisen tilavaksi ja painavaksi farmariksi aika riittävä menijä, mutta veikkaan että kunnon kesäkiekot ja kuiva tie parantavat arvoja.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Löyty tuommonen viideo jossa on tonnari, tosin uudempaa mallia kuin omani...
http://hem.bredband.net/muoola/volvo_vs_saab.mpeg
http://hem.bredband.net/muoola/volvo_vs_saab.mpeg
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 9-5 Aero Wagon A ja 80-120 km/h
Vigge kirjoitti:
Se mun aika on nykyää tasan 3 s (nastoilla). Tämä siis maptunin softalla.
Toistoja olen nyt tehnyt kolme. Ajassa voi kuitenkin olla jotain heittoa todelliseen nopeuteen, tämä kun on mittarinopeutta.
Parempi vertailuväli olisi 100-150 nelosella. Kertoo huomattavasti enemmän potkusta.
Milles kierrosaluelle toi 80-120 osuu tomaattiin?
Vastaan:
Tuli käytyä jo tänään varalaskupaikalla videon kanssa.
Kertausta: MY2004 9-5 Aero W Sentronicilla, kitkanastarenkaat. Omapaino n. 1750 kg, kokonaispaino lienee 2100-2150 kg. Kiihdytys aloitettu 10 km alemmasta nopeudesta.
Arvot:
D-asento ja Sport-mode 80-120 km/h 3,9 s (edelleen! videolta tarkastettuna), kierrosalue 3200-5000 rpm
D-asento ja Sport-mode 100-150 km/h 5,1 s, kierrosalue 4100-ja noin 140 km/h nopeudessa 5800 rpm, ja sitten automaatti vaihtoi suuremmalle ja kierrokset tippuivat 4000 rpm, eivätkä juuri enää ehtineet nousta kun nopeus oli 150 km/h.
Toistoissa ajat olivat 0,2-0,3 s haarukassa.
Käsivalinnalla kokeilin myös - tosin vain kerran - 4. vaihteella 100-150 km/h: 6,5 s.
Jos innostaa, niin esittäkää analyysia. Itse en virittämisen syviä salaisuuksia tunne; toiset tekee kun maksaa.
Se mun aika on nykyää tasan 3 s (nastoilla). Tämä siis maptunin softalla.
Toistoja olen nyt tehnyt kolme. Ajassa voi kuitenkin olla jotain heittoa todelliseen nopeuteen, tämä kun on mittarinopeutta.
Parempi vertailuväli olisi 100-150 nelosella. Kertoo huomattavasti enemmän potkusta.
Milles kierrosaluelle toi 80-120 osuu tomaattiin?
Vastaan:
Tuli käytyä jo tänään varalaskupaikalla videon kanssa.
Kertausta: MY2004 9-5 Aero W Sentronicilla, kitkanastarenkaat. Omapaino n. 1750 kg, kokonaispaino lienee 2100-2150 kg. Kiihdytys aloitettu 10 km alemmasta nopeudesta.
Arvot:
D-asento ja Sport-mode 80-120 km/h 3,9 s (edelleen! videolta tarkastettuna), kierrosalue 3200-5000 rpm
D-asento ja Sport-mode 100-150 km/h 5,1 s, kierrosalue 4100-ja noin 140 km/h nopeudessa 5800 rpm, ja sitten automaatti vaihtoi suuremmalle ja kierrokset tippuivat 4000 rpm, eivätkä juuri enää ehtineet nousta kun nopeus oli 150 km/h.
Toistoissa ajat olivat 0,2-0,3 s haarukassa.
Käsivalinnalla kokeilin myös - tosin vain kerran - 4. vaihteella 100-150 km/h: 6,5 s.
Jos innostaa, niin esittäkää analyysia. Itse en virittämisen syviä salaisuuksia tunne; toiset tekee kun maksaa.
Re: 9-5 Aero Wagon A ja 80-120 km/h
Tota 5.1 sekkaa voi pitää jo hyväna arvona. Tässä muutama esimerkki.pulkkane kirjoitti:
Arvot:
D-asento ja Sport-mode 80-120 km/h 3,9 s (edelleen! videolta tarkastettuna), kierrosalue 3200-5000 rpm
D-asento ja Sport-mode 100-150 km/h 5,1 s, kierrosalue 4100-ja noin 140 km/h nopeudessa 5800 rpm, ja sitten automaatti vaihtoi suuremmalle ja kierrokset tippuivat 4000 rpm, eivätkä juuri enää ehtineet nousta kun nopeus oli 150 km/h.
Toistoissa ajat olivat 0,2-0,3 s haarukassa.
Käsivalinnalla kokeilin myös - tosin vain kerran - 4. vaihteella 100-150 km/h: 6,5 s.
Jos innostaa, niin esittäkää analyysia. Itse en virittämisen syviä salaisuuksia tunne; toiset tekee kun maksaa.
Omasta en ko. arvoa ole vielä mitannut.
Saab 9-3 2.0t 323 Hp. (ala maptun)
Acceleration
0-100 km/h 6.01 s
50-100 km/h 2.97 s
100-150 km/h 4.99 s
Nordic Viggen stage III
100-150km/h 3:an 4.5s
100-150km/h 4:an 5.9s
Nordic 9-5 aero aut stage II
100-150km/h 7.0s
MapTun Saab 9000 2.3T 500 Hp/600 Nm.
100-150 km/h 3.40 s
110-160 km/h 2.97 s

Tässä vielä netistä bongattu lista 60-90 mph
1997 Ferrari F355 Spider 4.00 s
2003 Ford Mustang SVT Cobra 4.20 s
1970 Ford Mustang Boss 429 4.30 s
2000 BMW Z8 4.30 s
1997 Lotus Esprit Turbo 4.30 s
2001 Holden GTS R (Aus) 4.40 s
1999 Chevrolet Corvette LS1 Hardtop 4.40 s
2002 Maserati Spyder Cambiocorsa 4.40 s
2003 Mercedes-Benz SL 55 AMG 4.60 s
2000 Maserati 3200 GT 4.60 s
1998 Subaru Impreza WRX 22B Sti 4.70 s
2001 BMW M5 4.80 s
1968 Chevrolet Corvette L88 4.89 s
1997 Acura NSX-T 4.90 s
2001 BMW M3 4.96 s
1998 Chevrolet Camaro Z28 5.00 s
2001 Ford Mustang SVT Cobra 5.09 s
2001 Panoz Esperante 5.10 s
1993 Mazda RX-7 Twin Turbo 5.10 s
1970 Oldsmobile 4-4-2 W-30 5.20 s
2004 Subaru Impreza WRX Sti (USA) 5.21 s
1989 Pontiac Trans Am Turbo 5.29 s
2003 Ford Mustang Mach 1 5.41 s
2003 Dodge Neon SRT-4 5.42 s
1998 Chevrolet Camaro SS 5.50 s
2001 Mercedes-Benz CLK 55 AMG 5.50 s
1996 Aston Martin DB7 5.50 s
2001 Porsche Boxster S 5.60 s
1994 Toyota Supra Turbo 5.60 s
2002 Mercedes-Benz C 32 AMG 5.60 s
2003 Mitsubishi Lancer Evolution (USA) 5.74 s
2003 Porsche Boxster S 5.80 s
2001 Jaguar XKR 5.80 s
1993 Nissan 300ZX Turbo 5.97 s
1997 BMW M3 6.00 s
1973 Porsche 911 Carrera RS 6.00 s
2002 Audi S8 Quattro 6.00 s
2003 Nissan 350Z Track 6.11 s
2000 Honda S2000 6.12 s
2002 Infiniti Q45 6.20 s
1996 Nissan Skyline GT-R (R33) 6.21 s
1994 Dodge Stealth R/T Turbo 6.30 s
2002 Mitsubishi Lancer EVO VII (Jap) 6.31 s
2003 BMW 330 Ci Coupe 6.37 s
2003 BMW Z4 3.0i 6.39 s
1999 Plymouth Prowler 6.40 s
1967 Maserati Ghibli 6.45 s
2003 Infiniti G35 Coupe 6.48 s
1994 Mitsubishi 3000GT VR-4 6.54 s
2004 Subaru Forester 2.5XT Turbo 6.56 s
2003 Nissan Altima 3.5SE 6.60 s
2003 Porsche Boxster 6.65 s
1995 Volvo 850 T-5R 6.69 s
1997 Pontiac Grand Prix GTP Sedan 6.70 s
2003 Acura 3.2CL Type-S 6.70 s
1987 Buick Regal Grand National GNX 6.70 s
2002 BMW 745i 6.74 s
#1730
500whp.net member
500whp.net member

Pitäisköhän meidän täällä sopia jotkut omat "standardimittausmenetelmät" eli miten mitataan, olis vaan helpompaa vertailla aikoja keskenämme.
Eli joku sitkeysveto - 5: lla 80-140km/h
Tehoveto - 3: lla 80-140km/h
Ja tietty joku "vapaan tyylin" veto 80-150km/h jonka vois vetää miten parhaaksi näkee eli nopeimman mukaan.
Ja vaikka 0-200km/h jos joku uskaltaa ja arvaa moisia vedellä

Mitä pidempi vetäsy niin sitä pienemmäksi jää mittausvirheen vaikutus suhteellisesti laskien.
Sitten ajoista vois tehdä vaikka taulukon nettisivuille, meitähän on jo niin pal että siitähän sais vaikka väitöskirjan aiheen jos juku mielii tohtoriksi

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
testailin tuossa kun oli vielä kuivat tiet ja illalla hijaista
kansipahvi jo vuotaa eli ennen remppaa referenssiksi
(jos testailee menee 3l vettä / 30km, jos ajaa rauhallisesti niin 3l / 150km)
9000 T16 2,0
ahtoja nostettu ja 3" down pipe
80-120km/h 3.vaihde 3,6s
100-140km/h 4.vaihde 5,5s
0-160km/h 15,0sek
0-200km/h 26,5sek
kansipahvi jo vuotaa eli ennen remppaa referenssiksi
(jos testailee menee 3l vettä / 30km, jos ajaa rauhallisesti niin 3l / 150km)
9000 T16 2,0
ahtoja nostettu ja 3" down pipe
80-120km/h 3.vaihde 3,6s
100-140km/h 4.vaihde 5,5s
0-160km/h 15,0sek
0-200km/h 26,5sek
noita paikaltaan lähtö kiihdytyksiä, siis esim 0-100 ei oikein voi eikä viitsikkään enää mittailla kun nastat huutaa apuva!
HUOM! Ei kannata laittaa mitään 0-200 tyyliin videoita tänne foorumiin kun voi käydä ikävästi jos virkavalta huomaa ne! Esim. hiljattain täällä Oulussa paikallinen motoristi menetti korttinsa kun oli tehnyt itse ja sitten laittanut nettiin getaway in oulu videon jossa hurjasteli kaupungilla ja moottoritiellä...Poliisi oli kuulustellut videolla näkyviä kanssa autoilijoita ja videolla näkyvän moottoripyörän mittariston perusteella oli kaiketi voitu tunnistaa pyörä...Niin että kortti lähti ja oikeuteen joutui hän!
HUOM! Ei kannata laittaa mitään 0-200 tyyliin videoita tänne foorumiin kun voi käydä ikävästi jos virkavalta huomaa ne! Esim. hiljattain täällä Oulussa paikallinen motoristi menetti korttinsa kun oli tehnyt itse ja sitten laittanut nettiin getaway in oulu videon jossa hurjasteli kaupungilla ja moottoritiellä...Poliisi oli kuulustellut videolla näkyviä kanssa autoilijoita ja videolla näkyvän moottoripyörän mittariston perusteella oli kaiketi voitu tunnistaa pyörä...Niin että kortti lähti ja oikeuteen joutui hän!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
jep
Järjen käyttö on sallittua
, mutta sen käyttämättä jättäminen on rangaistavaa

Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Re: jep
Noi kaikki mun kuvaamat kiihdytykset on tehty suljetulla radallapotkuhousu kirjoitti:Järjen käyttö on sallittua, mutta sen käyttämättä jättäminen on rangaistavaa

Pulkkane kertoi juuri yllä suorittaneensa omat mittaukset kiitoradalla.

Eihän tässä kukaan vissiin lakia ole rikkonut, vai onko?
#1730
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
eipä
Tai silmät suljettuina 

Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 77
- Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
- Paikkakunta: Kuopio
järjen käyttö
Järjen käyttö sallittua, no kyllä kyllä. Kuka nyt liikenteen seassa noita mittauksia tekee...
Aiemmalla autolla mittasin kerran 60-120 ja 80-120 välit. Nyt tuon 80-120 välin ja eka kertaa 100-150. Kummatkaan mittaukset eivät olleet radalla, mutta harvaan asutulla seudulla löytyy helposti sopiva ajankohta vuorokaudesta, jolloin muutaman vedon voi tehdä ilman että pitkään aikaan yhtään ihmistä tai toista autoa liikkuu alueella. Ja näkyvyyttä on pari kilometriä.
Oletteko muuten koskaan ajaneet satasen nopeudella tavallista tietä, jossa on 100 km/h nopeusrajoitus. Minusta menee ainakin suurin osa takaa tulevista ohi, ja ohitusmatkan pituudesta päätellen nopeuseroa on kohtuullisesti.
Aiemmalla autolla mittasin kerran 60-120 ja 80-120 välit. Nyt tuon 80-120 välin ja eka kertaa 100-150. Kummatkaan mittaukset eivät olleet radalla, mutta harvaan asutulla seudulla löytyy helposti sopiva ajankohta vuorokaudesta, jolloin muutaman vedon voi tehdä ilman että pitkään aikaan yhtään ihmistä tai toista autoa liikkuu alueella. Ja näkyvyyttä on pari kilometriä.
Oletteko muuten koskaan ajaneet satasen nopeudella tavallista tietä, jossa on 100 km/h nopeusrajoitus. Minusta menee ainakin suurin osa takaa tulevista ohi, ja ohitusmatkan pituudesta päätellen nopeuseroa on kohtuullisesti.