Eturekisterikilpi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Onkohan kukaan saanut kilpeä ehjänä irti? Tai jos murjoisi kiinnikkeet hajalle, niin saisikohan uusia mistään? Tietysti kilven voisi siirtää johonkin hankalaan paikkaan, mista sitä ei voisi automaattisesti lukea. Ajatus oli kuitenkin saada ruostevanat pois kilvestä, ja kiiltävät ruuvit tilalle.

E: Eli kyse on satkusta. Oletin kaikkien tietävän että minulla on autoina kaksi satkua.
Löytyy myös korvikkeita kolmea merkkiä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
fd9401
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 23:28
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja fd9401 »

Muistankohan nyt oikein, kun vaihdoin joskus nuo klubitaustat satkuuni, että on kahdella ruuvilla ja ruostuneilla muttereilla (pienet) tosi ahtaassa paikassa, taustalevyn ja puskurin välissä, johon sen oikean kokoisen kiintoavaimen sai ujutettua lievää väkivaltaa käyttäen ja ruuvattua ruuvit auki, avaimen/mutterin kokoa en muista, kokeilemalla löytää...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itse suosittelen varaosaliikkeestä muoviset taustat, niissä tulee mukana muoviset ruuvit. Ja kokonaisuuden kruunaa uudet kilvet 8)

Tuossa alla on parit kuvat. 99:ssä mulla oli sen verran hyvä kilpiteline edessä, että sain fiksaamalla kuntoon. Ja ne vasitut mutterit löysin rommarilta 90:stä. Ja oikeastaan takakilven saa satkussa kuten laitoin 99:ssä eli laitoin sopivan kokoisesta bensaletkusta 1cm pätkät kilven ja korin väliin, ruuvin päälle tietenkin, alla siitäkin miltä näyttää. Kilpi ei siis makaa peräpeltiä vasten.

Ruuveina käytin 99:ssä ISO7380 mukaisia eli kupukantakuusiokoloja ja sisäpuolella DIN1587 hattumuttereita.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2111908.jpg

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2682126.jpg

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1013739.jpg

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1013740.jpg

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2749082.jpg
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

uusi rekisterikilpi maksaa 10 euroa, että samalla senkin voi vaihtaa uuteen niin ei haittaa vaikka kilpeen tulisi jälkiäkin..
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ongelma on lähinnä ne mutterit. Kilven saa kyllä pois, ja ne ruuvi-mutterit saa revittyä irti. Ongelma on ne mutterit jotka liukuu poikittaisessa urassa. Jos ne ruhjoo lopullisesti rikki, niin saako mistään uusia. Muuten kilven alla on vain kaksi leveää uraa, eikä mitään mihin voi ruuvata. Ongelman voi kiertää ruuvaamalla kilventaustan toisesta kohtaa kiinni, ja sitten kilven taustaan. Ajattelin kuitenkin saisiko alkuperäistä systeemiä auki, jotta voisin kunnostaa sen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Naxu kirjoitti:Ongelma on lähinnä ne mutterit. Kilven saa kyllä pois, ja ne ruuvi-mutterit saa revittyä irti. Ongelma on ne mutterit jotka liukuu poikittaisessa urassa. Jos ne ruhjoo lopullisesti rikki, niin saako mistään uusia. Muuten kilven alla on vain kaksi leveää uraa, eikä mitään mihin voi ruuvata. Ongelman voi kiertää ruuvaamalla kilventaustan toisesta kohtaa kiinni, ja sitten kilven taustaan. Ajattelin kuitenkin saisiko alkuperäistä systeemiä auki, jotta voisin kunnostaa sen.
Käy rommarilta hakeen ehjät metalliklipsimutteri-systeemit niin saat huoletta väännellä vanhat rikki jos ei muuten lähde irti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja jus »

Voi ne vanhat mutterit rikkoa ja jättää romiskäynninkin väliin jos ei ole aikomusta kovin usein kilpiä vaihtaa. Liukuva mutteri on kätevä eri levyisiä kilpiä kiinnittäessä, mutta Suomessa kilven leveys on toistaiseksi ollut melko vakio.

Poraa ruuvit pois ja korjaa mutterin kierteet tapilla ruuvipenkissä sitten kun mutteri on irti. Tai jos mutteria kiinnittävät peltiklipsit ei selvinneet toimivina, hitsaa joku mutteri tms sopivaan kohtaan kilven taustan uran reunoihin kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

muistelisin että ne liikkuvat mutterit olivat saman näköisiä kuin "räkkimutteri", eli ne joilla kiinnitetään palvelin huoneissa ristiinkytkentä rimat, kytkimet jne räkkiin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kun innostun niin leikkaan etukilven pois, ja irroitan mutterit kaikessa lemmessä. Irtonaisena aloitan entisöinnin, ja ruuvaan uuden eieu-kilven kiinni. Sitten pitäisi kiilloittaa ja lakata takavalot.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja toms »

Lakata ??? Miksi ????
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ajattelin jos saisi kestävämmän ja paremman kiillon. En kyllä vielä tiedä miten takavaloista tekisin uuden näköisiä. Ajattelin ehkä asuntovaunun ikkunan entisöinti aineella. Nyt ne pitää kuukausittain vetää bumper carella.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja toms »

Fareclan kympillä ja vaha päälle ja kun peset auton niin eka painepesurilla huuhtelu ja mikrokuitu-sienellä pesu niin kura ja hiekka ei mattaannuta maalia ja lampun laseja yms.
Lakka lähtee kohta hilseileen ja se vasta rumannäköistä onkin

Talvella välttää sitte lumiharjalla lamppujen puhdistusta yms.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

puhdistavalla autovahallakin saa takavaloista siistimmän näköiset aina kun vahaa autoa muutoinkin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Eturekisterikilpi

Viesti Kirjoittaja Jope »

mikkoimp kirjoitti:muistelisin että ne liikkuvat mutterit olivat saman näköisiä kuin "räkkimutteri", eli ne joilla kiinnitetään palvelin huoneissa ristiinkytkentä rimat, kytkimet jne räkkiin...
Räkkimuttereilla ja ruuveilla 2d:ssäkin etukilpi kiinni. Duunista pihistin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin