Kiina-Ahdinta tonnariin
Kiina-Ahdinta tonnariin
Jeps,
Tuolla toisessa ketjussa mainitsinkin tällaisesta rojektista. Viikon ehti olla uusi softa (T5 suite, steg 3) kiinni kun vanha T25 antautui ja joutui vähän pohtimaan vaihtoehtoja, suunnitelmissa kun oli laittaa isompi, 'oikea' turbo vasta kevät-kesällä.
Päädyin siis kokeilemaan tällaista, 400 euron halpisvehjettä, pienellä varauksella Tuossa molemmat pöydällä. Siistin näköistä jälkeähän tuo on, ei siitä mihinkään pääse. Kyseessä on siis WA-linen WR380.
Ihan ensimmäinen mutka matkassa oli 3-pulttinen downpipen laippa joka ei toki heittämällä menisi kiinni, sekä sen alla oleva 5:n pultin reikä, joka vähän vaikutti olevan mallia 'ei-mihinkään-normaaliin-laippaan-käypä', ja tähän piti keksiä ratkaisu. Alunperin tarkoitus oli teetättää sopiva laippa turboon kiinni, mutta aikataulujen sotkeentumisen takia tehtiinkin itse downpipeen (JT:n "3-tuumainen") uusi laippa, jonka esteettisyysseikoista johtuen artisti itse ei halunnut tätä kuvattavan irtonaisena
Alunperin varauduttiin, että flektin johtuisi mahdollisesti vaihtamaan ohuempaan, ja/tai siirtämään koko turboa hieman uudella pakosarjalla. Kumpaankaan vaihtoehtoon ei tarvinnut kuitenkaan turvautua.
Loppujen lopuksi selvittiin kovin vähillä muutoksilla. Öljy- & vesiletkut toki meni uusiksi, muuten tarvittiin käytännössä ainoastaan 51 mm 90 asteen silikoni mutka, ja 70->60 mm supistaja. Supistajan sai (lyhennettynä) suoraan kiinni vanhaan imuputkeen ja mutkaa leikkelemällä (alkuperäinenkin olisi periaatteessa käynyt..) saatiin syylarin pää orkkis-aluputkeen kiinni. Tilaakin jäi vielä reilusti, kuten kuvasta näkyy Ylemmässä kuvassa vilahtaa myös. em. uusi kaunis laippa. Uuden, isomman laipan myötä myös äänet kovenivat aikamoisen reilusti.
Jes, ei muuta kun homma nippuun ja kokeilemaan. Ensimmäinen kauhunhetki, ei nouse yli peruspaineiden.. Selvittiin säikähdyksellä, mankkuvenan liitin oli huonosti kiinni. Tämän jälkeen alkoikin jo kovasti hymyilyttämään, auto rupesi Oikeasti liikkumaan vanhan Rusinan menoon verrattuna, eikä tarvinnut edes softaan koskea Kovin ylhäältä tosin vasta heräilee (n. 3500 rpm kohdalla alkaa kunnon veto), mutta toisaalta tämä on automaattilaatikolleni kovin ystävällistä.
Seuraavana päivänä kun lähdin ajelemaan, eipä enää ahdot nousseetkaan, saappihan oli kuin vakiotehoinen Pienen jäähdyttelyn jälkeen auto pukille ja mies alle ja kyllä.. Hukkiksen tanko jumissa -> auki koko ajan. Hetken jo toivoin että sokka olisi lähteny tangon päästä irti, mutta eip. Jumittaa vaan niin prkleesti, tarpeeksi kun heiluttelee niin löytyy kohta, missä liikkuu "normaalisti", mutta muuten kanittaa aina vaan.
En saanut auton alta käsin hommaa korjattua / tutkittua enempää, seuraavaksi sitten vaan tallille ja autoa ylös, kun taas ehtii. Eiköhän tässä suht säikähdyksellä selvitä, ainoa vaan että tuskastuttaa jo valmiiksi, entisen 3:n dp:n mutterin irrottamisen sijaan nykyiset 5, tuossa ah-niin-tilavassa paikassa... Huoh.
Tästä jatketaan
e: typot.
Tuolla toisessa ketjussa mainitsinkin tällaisesta rojektista. Viikon ehti olla uusi softa (T5 suite, steg 3) kiinni kun vanha T25 antautui ja joutui vähän pohtimaan vaihtoehtoja, suunnitelmissa kun oli laittaa isompi, 'oikea' turbo vasta kevät-kesällä.
Päädyin siis kokeilemaan tällaista, 400 euron halpisvehjettä, pienellä varauksella Tuossa molemmat pöydällä. Siistin näköistä jälkeähän tuo on, ei siitä mihinkään pääse. Kyseessä on siis WA-linen WR380.
Ihan ensimmäinen mutka matkassa oli 3-pulttinen downpipen laippa joka ei toki heittämällä menisi kiinni, sekä sen alla oleva 5:n pultin reikä, joka vähän vaikutti olevan mallia 'ei-mihinkään-normaaliin-laippaan-käypä', ja tähän piti keksiä ratkaisu. Alunperin tarkoitus oli teetättää sopiva laippa turboon kiinni, mutta aikataulujen sotkeentumisen takia tehtiinkin itse downpipeen (JT:n "3-tuumainen") uusi laippa, jonka esteettisyysseikoista johtuen artisti itse ei halunnut tätä kuvattavan irtonaisena
Alunperin varauduttiin, että flektin johtuisi mahdollisesti vaihtamaan ohuempaan, ja/tai siirtämään koko turboa hieman uudella pakosarjalla. Kumpaankaan vaihtoehtoon ei tarvinnut kuitenkaan turvautua.
Loppujen lopuksi selvittiin kovin vähillä muutoksilla. Öljy- & vesiletkut toki meni uusiksi, muuten tarvittiin käytännössä ainoastaan 51 mm 90 asteen silikoni mutka, ja 70->60 mm supistaja. Supistajan sai (lyhennettynä) suoraan kiinni vanhaan imuputkeen ja mutkaa leikkelemällä (alkuperäinenkin olisi periaatteessa käynyt..) saatiin syylarin pää orkkis-aluputkeen kiinni. Tilaakin jäi vielä reilusti, kuten kuvasta näkyy Ylemmässä kuvassa vilahtaa myös. em. uusi kaunis laippa. Uuden, isomman laipan myötä myös äänet kovenivat aikamoisen reilusti.
Jes, ei muuta kun homma nippuun ja kokeilemaan. Ensimmäinen kauhunhetki, ei nouse yli peruspaineiden.. Selvittiin säikähdyksellä, mankkuvenan liitin oli huonosti kiinni. Tämän jälkeen alkoikin jo kovasti hymyilyttämään, auto rupesi Oikeasti liikkumaan vanhan Rusinan menoon verrattuna, eikä tarvinnut edes softaan koskea Kovin ylhäältä tosin vasta heräilee (n. 3500 rpm kohdalla alkaa kunnon veto), mutta toisaalta tämä on automaattilaatikolleni kovin ystävällistä.
Seuraavana päivänä kun lähdin ajelemaan, eipä enää ahdot nousseetkaan, saappihan oli kuin vakiotehoinen Pienen jäähdyttelyn jälkeen auto pukille ja mies alle ja kyllä.. Hukkiksen tanko jumissa -> auki koko ajan. Hetken jo toivoin että sokka olisi lähteny tangon päästä irti, mutta eip. Jumittaa vaan niin prkleesti, tarpeeksi kun heiluttelee niin löytyy kohta, missä liikkuu "normaalisti", mutta muuten kanittaa aina vaan.
En saanut auton alta käsin hommaa korjattua / tutkittua enempää, seuraavaksi sitten vaan tallille ja autoa ylös, kun taas ehtii. Eiköhän tässä suht säikähdyksellä selvitä, ainoa vaan että tuskastuttaa jo valmiiksi, entisen 3:n dp:n mutterin irrottamisen sijaan nykyiset 5, tuossa ah-niin-tilavassa paikassa... Huoh.
Tästä jatketaan
e: typot.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
Mistäs hommasit tuon ahtimen? Itelläkin T25 vaihtokunnossa
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
Sama homma olisi täällä tulollaansaba90 kirjoitti:Mistäs hommasit tuon ahtimen? Itelläkin T25 vaihtokunnossa
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
Tuolta ainakin saa: http://www.honkalaracing.fi/3
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
Tilasin ahtoja.comista. Kyselin noista myös Honkala racingiltä, josta olisi muuten saanut Huomattavasti parempaa palvelua, mutta olisi mennyt 4-5 viikkoa kun ei ollut noita hyllyssä. Sieltä olisi ollut myös hieman halvempi
Hmm, kävin vielä auton alla ryömimässä.. n00bi kun olen, saattoi olla diagnoosi väärä. Elikäs, hukkiksen tangosta kun heiluttaa 'poikittain', vasten tangon menosuuntaa siis, niin tangon pääty heiluu tietyissä asennoissa sisään ja ulos. Oletin että tämä meinaa sitä että portti ei myös välttämättä pysy kiinni, mutta toisaalta sinne oikeaan suuntaan heilutettaessa, eli tangon suuntaisesti, se kyllä liikkuu, vaikkain jäykästi. Rupesin vaan epäilemään että olisikohan kuitenkin syylarin pään letkuissa vuotoa, jolloin se käyttäytyisi myös tuolla tavoin.. Sieltä kun ei viimeistä pätkää vaihdettu ollenkaan.
Osaako joku sanoa millä tavalla paineet käyttäytyisi, jos portti olisi koko ajan raollaan, ahtaisiko juuri yhtään? Pitää tutkia kun saa tosiaan dp:n pois niin näkee mitä siellä Oikeasti tapahtuu, vai onko vaan jossain muualla vuoto.
Hmm, kävin vielä auton alla ryömimässä.. n00bi kun olen, saattoi olla diagnoosi väärä. Elikäs, hukkiksen tangosta kun heiluttaa 'poikittain', vasten tangon menosuuntaa siis, niin tangon pääty heiluu tietyissä asennoissa sisään ja ulos. Oletin että tämä meinaa sitä että portti ei myös välttämättä pysy kiinni, mutta toisaalta sinne oikeaan suuntaan heilutettaessa, eli tangon suuntaisesti, se kyllä liikkuu, vaikkain jäykästi. Rupesin vaan epäilemään että olisikohan kuitenkin syylarin pään letkuissa vuotoa, jolloin se käyttäytyisi myös tuolla tavoin.. Sieltä kun ei viimeistä pätkää vaihdettu ollenkaan.
Osaako joku sanoa millä tavalla paineet käyttäytyisi, jos portti olisi koko ajan raollaan, ahtaisiko juuri yhtään? Pitää tutkia kun saa tosiaan dp:n pois niin näkee mitä siellä Oikeasti tapahtuu, vai onko vaan jossain muualla vuoto.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
Sehän tietty riippuu minkä verran raollaan mutta ainahan se myöhemmin herää mitä enemmän se on auki.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
Mielenkiintoista nähdä miten kestää, hyvä että joku uskaltaa testata
Olisko toi nyt jossain gt3076 kokoluokassa vai katoinko ihan persiilleen?
Olisko toi nyt jossain gt3076 kokoluokassa vai katoinko ihan persiilleen?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
Vaikea sanoa, itseäkin kiinnostaisi. Joku lasersilmäinen voi arvioida Sarjaahan on muuten myös kuulalaakeroituna.. 550-650e.ysikoo kirjoitti:Mielenkiintoista nähdä miten kestää, hyvä että joku uskaltaa testata
Olisko toi nyt jossain gt3076 kokoluokassa vai katoinko ihan persiilleen?
Mutta jeps, katsotaan miten äijän käy tän kanssa. Näillä näkymin huomenna selvittelemään tuota paineongelmaa.
e: tämän voisi oikeastaan siirtää tuonne Projektit-osioon .. Jos vaikka joku muukin kuin tonnarin omistaja päätyy kiinalaista kokeilemaan.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
Jesh, ongelma ratkaistu. Hukkista sai vähän väännellä kellon päästä parempaan asentoon, tanko osoitti siis huonoon suuntaan eikä portin avaaminen ja sulkeminen tapahtunutkaan ihan niin kuin piti Tuli samalla peruspaineitakin nosteltua. Tuo hukkis on vaan niin pirun jäykkä ja aukeaa kovin myöhään, ehti näillä paineilla fuelcutti tulla esim. kakkosella kunnolla vetäessä. Ei auta siis kun päivitellä softaa taas
Tuohon kokoon muuten, erään klubilaisen silmään tuo on isompi kuin pottu mutta 3071:stä kuitenkin pienempi.
Tuohon kokoon muuten, erään klubilaisen silmään tuo on isompi kuin pottu mutta 3071:stä kuitenkin pienempi.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
Onko hyrrä vielä yhtenä kappaleena? Mites on toiminu?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
Onhan se, går som en klocka sano ruottalainen Ei mitään ongelmia.ysikoo kirjoitti:Onko hyrrä vielä yhtenä kappaleena? Mites on toiminu?
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
Samanlainen kiina-puhallin on meikäläisenkin saabissa ollu parisen viikkoa, eikä mitään moittimista keksi. 3500 kierrosta tosin vaatii kyllä, mutta sit männöö...
9000 2.3t -94
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
.. ja lujaa Mihis ruuvasit peruspaineet..? Ja paljon sulla on paineet muuten?haukiman kirjoitti:Samanlainen kiina-puhallin on meikäläisenkin saabissa ollu parisen viikkoa, eikä mitään moittimista keksi. 3500 kierrosta tosin vaatii kyllä, mutta sit männöö...
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
Kertokaas nyt mullekin miten tollanen "perus stage 3 " softa voisi edes teoriassa toimia t25 rusinalla ja tollasella pottuakin isommalla turbolla ? Tai no joo toimii varmaan hetken , mutta tuotto tollasessa isommassa puhaltimessa on ihan eri luokkaa ja toimii ihan eri kierrosalueilla kuin tuo "rusina" . Kannattaa siis oikeesti laittaa joku Suiteguru tutkimaan mitä tuolla koneessa tapahtuu. Olen melko varma että kovemmilla ahdoilla / tuotoilla on bensakartta täysin metsässä ja kone aikasenlailla laihalla.
-
- "Aero"
- Viestit: 347
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kiina-Ahdinta tonnariin
Ootteko mitannu tehoja ? Mitä irtoaa hv/Nm ?
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX