Check Engine probleema
Check Engine probleema
Heips,
Ennenkuin kukaan ehtii sanoa, olen käyttänyt hakua, mutta mikään vikakuvaus ei suoraan osu tähän. Osviittaa löytyy kyllä, mutta osaiskos joku veikata vikapaikkaa suoraan. Laitan itse haun perusteella ykkös-kandidaatiksi lambadan.
Kuukausi sitten syttyi CE lämpimän moottorin startissa, mutta sammui n. 7km ajon jälkeen, moottori toimi ok eli kaikki hurjat 100KW tallella. Eilen kun Mamma oli käymässä kaupungilla, soitti että nyt syttyi. Muut merkkivalot ok. Vastasin vain että ajele rauhassa kotiin. Moottori toimi taas aivan ok.
Mamma aamulla autolla töihin ja sillä välin käytin hakua tällä foorumilla ahkerasti. En nyt ihan varmasti ymmärtänyt haun perusteella pitäisikö tuon CE-valon vilkkua tässä autossa. Doh, soitin mammalle että kun tulee kotiin, katotaan tuo "virrat päälle ilman starttia" joskos se kertoisi jotain. CE-valo vain sammui puhelun aikana, eikä kotona suostunut vilkkumaan.
Tuo ykkös-kandidaatti sen haun perusteella että joku, ehkä Mimmi, kertoi että vanha lambada saattaa jumitella johonkin jännitteeseen ja aiheuttaa väliaikaisen CE-hälyn.
Kommentteja?
Autohan on NG900SE 2.0i vm-95 205tkm, eli mopovapari ja motronic...
Edit: autohan on ollut minulla 8v ja 140tkm
Ennenkuin kukaan ehtii sanoa, olen käyttänyt hakua, mutta mikään vikakuvaus ei suoraan osu tähän. Osviittaa löytyy kyllä, mutta osaiskos joku veikata vikapaikkaa suoraan. Laitan itse haun perusteella ykkös-kandidaatiksi lambadan.
Kuukausi sitten syttyi CE lämpimän moottorin startissa, mutta sammui n. 7km ajon jälkeen, moottori toimi ok eli kaikki hurjat 100KW tallella. Eilen kun Mamma oli käymässä kaupungilla, soitti että nyt syttyi. Muut merkkivalot ok. Vastasin vain että ajele rauhassa kotiin. Moottori toimi taas aivan ok.
Mamma aamulla autolla töihin ja sillä välin käytin hakua tällä foorumilla ahkerasti. En nyt ihan varmasti ymmärtänyt haun perusteella pitäisikö tuon CE-valon vilkkua tässä autossa. Doh, soitin mammalle että kun tulee kotiin, katotaan tuo "virrat päälle ilman starttia" joskos se kertoisi jotain. CE-valo vain sammui puhelun aikana, eikä kotona suostunut vilkkumaan.
Tuo ykkös-kandidaatti sen haun perusteella että joku, ehkä Mimmi, kertoi että vanha lambada saattaa jumitella johonkin jännitteeseen ja aiheuttaa väliaikaisen CE-hälyn.
Kommentteja?
Autohan on NG900SE 2.0i vm-95 205tkm, eli mopovapari ja motronic...
Edit: autohan on ollut minulla 8v ja 140tkm
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Check Engine probleema
.
Viimeksi muokannut jusa_71, Su Helmi 20, 2011 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Check Engine probleema
Anv: Otappa yhteyttä yv:llä niin luetaan vikakoodit.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Check Engine probleema
Motronicista ei koodeja normaalilla OBD-lukijalla irtoa joten ne pitää katsoa liittimestä, sopiva pinni maadoittamalla ja laskemalla sitten vilkutuksista koodi. Googlella löytyy ohjeet ng900 motronic fault codes tms. hakusanoilla.
Ylivoimaisesti yleisin syy vilkutteluun noissa on aktiivihiilisäiliön murtunut putki läppäkotelon takana eli se kannattaa katsoa ekana.
Ylivoimaisesti yleisin syy vilkutteluun noissa on aktiivihiilisäiliön murtunut putki läppäkotelon takana eli se kannattaa katsoa ekana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Check Engine probleema
Jeps,
Kiitos näistä vastauksista. Tarkistan iltasella ton putken ja jos siitä ei vikaa löydy laitan Petrisalle yv:tä.
Kiitos näistä vastauksista. Tarkistan iltasella ton putken ja jos siitä ei vikaa löydy laitan Petrisalle yv:tä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Check Engine probleema
Autodata antaa tuohon vikadiagnostiikkaan hyvät ohjeet.
Tähän "vilkutteluhommaan" nimittäin.
Motronic:n tuki löytyy 2.8 V6:een tuossa minun testerissä.
Trioniceihin sitten taas tuki löytyy kattavasti.
Tähän "vilkutteluhommaan" nimittäin.
Motronic:n tuki löytyy 2.8 V6:een tuossa minun testerissä.
Trioniceihin sitten taas tuki löytyy kattavasti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Check Engine probleema
Dodanoin, nyt tuntee ittensä aikas tyhmäksi. Läppäkotelon takana oleva aktviivihiilisäiliö. En onnistunut löytämään sitä ja mielestäni tunnistin kyllä kaikki komponentit mitä näin. Tosin, en irroittanut sitä läppäkoteloa vaan kurkin sivuilta.jcarlson kirjoitti:Motronicista ei koodeja normaalilla OBD-lukijalla irtoa joten ne pitää katsoa liittimestä, sopiva pinni maadoittamalla ja laskemalla sitten vilkutuksista koodi. Googlella löytyy ohjeet ng900 motronic fault codes tms. hakusanoilla.
Ylivoimaisesti yleisin syy vilkutteluun noissa on aktiivihiilisäiliön murtunut putki läppäkotelon takana eli se kannattaa katsoa ekana.
Varmaan tarkoitit läppäkotelolla kaasuläpän päällä olevaa isoa muovikoteloa, eli jos ymmärsin oikein imusarjan ja rintapellin välissä pitäisi jotain olla, vai?
Mites se oli, tallensiko tämä härveli vikakoodit muistiin vaikka tuo CE-valo on jo sammunut? Ja joo, lähtee vikakoodin lukuun jos seuraavan kerran syttyy.
Kiitosta taas!
Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Check Engine probleema
.
Viimeksi muokannut jusa_71, Su Helmi 20, 2011 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Check Engine probleema
Vaihdoin ilmamassamittarin, valo sammui pariksi päiväksi. Sitten syttyi uudestaan ja katsoin tuon letkun, poikkihan se oli juurikin edellä kuvatusta paikasta. Nyt on valo taas pimeänä.. mutta kuinka kauan..
Re: Check Engine probleema
Eiköhän se valo pysy poissa jos mainittu aktiivihiilisäiliön putki/letku on tiivis.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Check Engine probleema
Juu eiköhän se taas pysy pimeänä.. en tiedä onko yleinenkin vaiva mutta itselleni tullut mokoman valon kanssa harmaita hiuksia. Auto toimii hienosti mutta valo palaa milloin sattuu, ilman tätä foorumia tanssisin varmaankin auton ympärillä valkosipulin ja kananluiden kanssa.
Re: Check Engine probleema
Jiihaa!
"Ylivoimaisesti yleisin syy vilkutteluun noissa on aktiivihiilisäiliön murtunut putki läppäkotelon takana eli se kannattaa katsoa ekana."
Sieltähän se murtuma löytyi. Laittelin kutistesukkaa päälle kahteen kertaan ja mielestäni tuli hyvä.
Kiitos avusta kaikille!
ps. Löytyihän sieltä merkkiliikkeenkin tekemä moka. Sen mustan muovilaatikon alla on kaksi o-rengasta joista toinen, se pienempi, oli tuhannen rutussa. Eiköhän tuo saa olla vielä noin, pitänee vaihtaa jossain välissä.
T. Antti
"Ylivoimaisesti yleisin syy vilkutteluun noissa on aktiivihiilisäiliön murtunut putki läppäkotelon takana eli se kannattaa katsoa ekana."
Sieltähän se murtuma löytyi. Laittelin kutistesukkaa päälle kahteen kertaan ja mielestäni tuli hyvä.
Kiitos avusta kaikille!
ps. Löytyihän sieltä merkkiliikkeenkin tekemä moka. Sen mustan muovilaatikon alla on kaksi o-rengasta joista toinen, se pienempi, oli tuhannen rutussa. Eiköhän tuo saa olla vielä noin, pitänee vaihtaa jossain välissä.
T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Check Engine probleema
Jaahas, eipä tämä ongelma ratkennutkaan tuolloin. Nyt on vikakoodit luettu merkkiliikkeessä, tuloksena tuo P0171.anv kirjoitti:Jiihaa!
"Ylivoimaisesti yleisin syy vilkutteluun noissa on aktiivihiilisäiliön murtunut putki läppäkotelon takana eli se kannattaa katsoa ekana."
Sieltähän se murtuma löytyi. Laittelin kutistesukkaa päälle kahteen kertaan ja mielestäni tuli hyvä.
Kiitos avusta kaikille!
ps. Löytyihän sieltä merkkiliikkeenkin tekemä moka. Sen mustan muovilaatikon alla on kaksi o-rengasta joista toinen, se pienempi, oli tuhannen rutussa. Eiköhän tuo saa olla vielä noin, pitänee vaihtaa jossain välissä.
T. Antti
Tulppasin kokonaan tuon aktiivihiilipurnukalle menevän letkun ja kaasuläppäkotelon liittimen. Heti seuraavalla kauppareissulla taas syttyi. -> Eli käsittääkseni tuo saastehärdelli toimii.
Sinänsä oireet ovat täysin selvät. Kuumana kun auto seisoo n. 10 min ja laittaa käyntiin, CE valo syttyy kohta tyhjäkäynnillä. Tämä siis poikkeuksetta joka kerta kauppareissulla.
Valo ei syty, jos kuumakäynnistyksen jälkeen pääsee suoraan vauhtiin, vaan ainoastaan jos joutuu vähän aikaa käyttämään tyhjäkäynnillä. Eli sekin aika riittää kun markettien parkkipaikalta vekslailee poijes.
Valon palaminen ei siis vaikuta moottorin käytökseen millään lailla.
Noista vikakoodien luvusta. Ei onnistunut muuten kuin merkkiliikkeessä, kiitokset Petrille hyvästä yrityksestä. Ehkä tuossa ao. threadissä mainitulla 200ohm kikalla olisi voinut onnistua mutta en alkanut enää kikkailemaan.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=107817
Olisiko palstan guruilla vielä ehdotuksia mitä kotikonstein kannattaa yrittää, vai vienkö suosiolla korjaamolle?
ps. Vaikka tuota Ainetta tälläkin palstalla on haukuttu, minulla ei ole ollut huonoja kokemuksia paikasta, päinvastoin. Tuokin vikakoodien luku, pikainen koeajo ja pikainen tarkistus noille letkuille -> 30 eur. Ja tuon ylläolevan O-renkaan sain veloituksetta kun rutisin että ovat sen 23.8.2003 venttiilivarsikumirempassa laittanee ruttuun ...:=)
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Check Engine probleema
.
Viimeksi muokannut jusa_71, Su Helmi 20, 2011 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Check Engine probleema
Heips, Luin myös yv:n, kiitos tarjouksesta. En vain heti ymmärrä miksi virranjakaja aiheuttaisi laihalla käyntiä...?jusa_71 kirjoitti:vaihda virranjakaja
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S