Pienet sauhut....

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kasoku
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 18, 2010 14:02

Pienet sauhut....

Viesti Kirjoittaja kasoku »

Elikkäs pöläyttää käynnistettäessä kun auto on ollut pysäköitynä kallistuneena vasemmalle. Ei tarvitse olla edes paria tuntia kauempaa siinä asennossa.
Puolimoottori vaihdettu(?) 125tkm. kohdilla ,nyt mittarissa 200tkm.
Öljyn kulutusta ei oikein kuitenkaan havaittavissa(ei tarvi lisäillä vaihtovälillä(10tkm.)). Moottorinpesu operaatio tehty.
Entä onko tuohon automaattiin(sentronic) ja tcs:sään saatavilla päivityksiä. Olen käsittänyt ,että olisi ,mutta huolto sanoi toista.
Autohan on tietysti SAAB 9-5 Linear sentronic wagon 2.0t(T) 2003
kasoku
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 18, 2010 14:02

Re: Pienet sauhut....

Viesti Kirjoittaja kasoku »

Eipä muuta kuin kuitti auton mukana tulleissa papereissa. Lukee vain ,että on tehty puolimoottorin vaihto.
Minkälaisia päivityksiä laatikkoon on saatavilla? Mistä?
Stage 1 laitettu. Miten se vaikuttaa,vai onko kaikissa tehoversioissa sama ohjelma vaihteistossa. Paikallinen saab huolto kertoi kaikkien sentronickien olevan samanlaisia ja niissä myös sama ohjelmointi.Mainitsi vielä,että päivitys mahdollisuuden näkee vasta sitten kun katsotaan itse ohjainboxin tiedot...
Sitten vasta näkee,että voiko päivittää.Vaihteisto toimii kyllä hyvin,mutta foorumilta olen joskus lukenut ,että sen voisi saada toimimaan vieläkin paremmin.
Ja ehkä jos jollakin voisi vaikuttaa sutimiseneston toimintaan. Se on vähän turhan päälle ja pois.
kasoku
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 18, 2010 14:02

Re: Pienet sauhut....

Viesti Kirjoittaja kasoku »

Satunnaisen savuttelun jatkuessa mietin turbon huollattamista ennen sen hajoamista. Onko kokemuksia? Tietoa hinnoista...? Pari vuotta sitten traktorin turbon kunnostus maksoi 400 eur. Vieläkö on hintaluokka näillä nurkilla?
Täytynee kuitenkin tässä alkaa vähän katselemaan ,että mistäpäin se öljy sinne palotilaan joutuu.Tulppia vaihdellessa kuitenkin kaikki tulpat olivat puhtaat karstasta ja mäntienkään päällä ei isoja nokikasoja näkynyt. Jonkinverran kuitenkin... Täytyy varmaan antaa vähän happea niille... Kiinankumit ei onneksi kulu kauheasti.(Pitoahan niissä ei sitten ole kyllä kesäkuumallakaan.)
Saab huollossa tuntui olevan jonoa Trionicin päivityksen osalta.
Tekeekö kouvolan seudulla kukaan muu näitä kuin merkkihuolto?
Ohjelmoinnin osaltakin olisi mukava tietää hintoja.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Pienet sauhut....

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Mikäli autossa surullisen kuuluisa garretin GT 17, niin eipä kannata juuri korjaamaan rueta, vaan uutta fööniä kehiin... tai sitte mitsun puhallin.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Pienet sauhut....

Viesti Kirjoittaja koistha »

Uusi Garret GT17 maksaa alle 600 euroa, joten korjauttamisen järkevyys on kyseenalainen. Varsinkin kun kyseisen puhaltimen kesto ei ole niitä parhaita.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
kasoku
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 18, 2010 14:02

Re: Pienet sauhut....

Viesti Kirjoittaja kasoku »

Pienet sauhut alkoivat lisääntymään aika tavalla.Öljyäkin alkoi sitten kulumaan. Jopa hieman nestettäkin.(suruissani käytin sitä vähän liikakin ja pää on vähän pipi...)Siispä tilasin viime perjantaina uuden turbon.Visuna miehenä laitoin kuitenkin sen garretin... Tänään töiden jälkeen asentamaan ja 4 tuntia sain siihen touhuun kulumaan. Saabi on taas yön yli vähän vasemmalle kallellaan.. Saabas nähdä vieläkö maisema harmaantuu.Väljyyttä ei vanhassa turbossa vielä paljoa ollut.Olisiko vaan tiivisteet menneet? Vihellys vaan väheni... Se oli ihan kivan kuuloinen jo. Olisiko lienee pitänyt maksaa siitä vielä lisähintaa. Hommana ei paha. Toivottavasti vika korjaantui.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pienet sauhut....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainakin toi oman 9-5:n loppuun ajettu garretti piti melko kovaa vihellystä joitakin kuukausia ja lopussa se muuttui räminäksi.

Kuva

Tuo uusi Mitsu sensijaan oli alkuun tosi hiljainen, mutta vähän aikaa ajettua siitä kuuluu koppiin asti melkoisen selvä puhina koppiin asti. Garretti ei saanut moista ääniefektiä aikaan neljän vuoden kokemuksella. Vuotaiskohan joku letku vai onko normaalia?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Pienet sauhut....

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Mertmi kirjoitti:Tuo uusi Mitsu sensijaan oli alkuun tosi hiljainen, mutta vähän aikaa ajettua siitä kuuluu koppiin asti melkoisen selvä puhina koppiin asti. Garretti ei saanut moista ääniefektiä aikaan neljän vuoden kokemuksella. Vuotaiskohan joku letku vai onko normaalia?
Kyllä tossa meidänki kulkineessa mitsusta kuuluu selkeä työn ääni kabiiniin, ei vihellä, mutta puhisee. Lie ominaisuus, kun ahtoja kuitenkin on riittävästi (~1.4bar parhaimmillaan) ja ilmamassat natsaa pyydettyyn.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
kasoku
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 18, 2010 14:02

Re: Pienet sauhut....

Viesti Kirjoittaja kasoku »

Vihellys oli mukana siinä vanhassa turbossa... Aamusauhut kuitenkin on loppuneet. Ajoa tulee niin vähän ettei vielä osaa sanoa öljyn ja nesteen kulutuksesta.
Ainoa vaikea paikka vaihtotyössä oli imucobran asennus. Kuitenkin näytti menevän paikalleen.Ei mun garretti vielä noin pahalta näyttänyt. Siivet oli yhtä siistit kuin uudessa eivätkä ottaneet kiinni seinämiin. Imu puolelta vaan aika öljyinen. ( Voikohan pahempi syy ollakin vaan niin paskainen ilmansuodatin, eikä vanha turbo olisikaan vielä rikki???) Nyt kuiten turbo ,ilman suodin ja öljyt suodattimineen vaihdettu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pienet sauhut....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voihan siitä olla mäntien öljyrenkaat jumissa, niinkuin oli omassa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin