"Jumputi-jumputi" etukulmasta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

"Jumputi-jumputi" etukulmasta

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Nyt alkoi ahdistaa :(
Huolettomia 9-5-kilometrejä takana noin 10000 ja ensimmäinen ongelma:
Taannoin irroitin hanttarin puolen etupyörän puhdistaakseni vanteesta ison asvalttitahran pois. Pyörää irroittaessa paukahti pultti poikki.

Pultissa oli katkeamiskohdassa ruosteviiru sisällä, elikkäs valmistevika.
Eikun Laakkoselle hakemaan uutta pulttia takuuseen.
Ei onnistunut, olisi pitänyt valittaa maahantuojalle. No pultin hinta 1,95 euroa, en viitsinyt. :evil:

Viime viikolla alkoi oikeasta etukulmasta kuulua epämääräistä jumputusta.
Koitin kuulostella ajaessa, mutta ei oikein saanut selvää, mistä kuului.
Epäilin olisiko rengas menettänyt tasapainonsa ja jumputus siitä kotoisin, ei kuitenkaan täristellyt rattia.

Päätin sitten vaihtaa talvirenkaat alle kerrankin ajoissa ja tutkia jumputuksen syyn, ja ajella tarvittaessa kakkos-Saabilla jos syys jatkuu lämpöisenä. Oikeaa etupyörää irroittaessa melkoinen oli äimistys, kun pultit sai pyöritellä auki käsin.
Tuli hiukan kylmä hiki, kun muistin, että olin tuupannut "pikkasen" kovempaa motarilla pari päivää sitten.

Ainoastaan se uusi pultti, jossa oli erilainen , vapaasti pyörivä kartiokiila, oli vielä sen verran kiinni, ettei lähtenyt käsin auki.
Vai aiheuttiko se juuri muiden löystymisen, kun on erinäköinen pultti, jospa keskiö menee epätasapainoon tästä syystä.Ehdin kuitenkin kuukauden verran ajella ilman ongelmia, joten tuntuu epätodennäköiseltä.

Kun kuukausi sitten olin saanut katkenneen pultin kierretapin ja kylmäsprayn kanssa ulos, vedin satavarmasti pultit momenttiavaimella kiinni suositeltuun 11 kilon momenttiin.

Jarrulevyn takana olevan kuralta suojaavan pellin alareunassa oli pieni ruttu. Olisikohan auto jossain vaiheessa pudonnut tunkilta ja nojannut jarrulevyyn, niin että levy olisi kiero??
Voisikohan tällainen kierous aiheuttaa pulttien löystymisen :?:
Laittelin talvipyörät paikoilleen ja pultit huolella momenttiin, mutta jumputtava ääni jatkuu yhä.
Voisiko viallinen laakeri saada pultit löystymään 8O
Vanteessa ei liene vikaa, kun talvipyörällä ääni on samanlainen.

Pitänee ensin vaihtaa uudet jarrulevyt ja palat ja katsoa korjaantuuko sillä.

Onkos tällaista tapahtunut koskaan kenellekään, milloinkaan missään???
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Kampanja ei liene tavoittanut näitä peräkylän Saab-liikkeitä, tai sitten ovat Jyväskylässä aktiivisesti unohtaneet asian.
Kiitos tiedosta! :o
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Soitto maahantuojalle varmisti asian.
Kampanja koskee 288 mm jarrulevyin varustettuja ysivitosia, joissa on kesäpyörissä alut ja talvipyörissä peltivanteet. ( siis ei-Aero-mallit)

Kampanjan numero ei täsmännyt, mutta löytyi pienen haeskelun jälkeen.
On 15013.

Tsekatkaapa muutkin 9-5-kuskit pyöränpultit talvirenkaiden vaihdon yhteydessä. Näissä vanhoissa on maahantuojan mukaan löystymisen mahdollisuus olemassa.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
pkoisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 20:52
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pkoisti »

Meidän aerosta putosi viimekesänä yksi pultti tielle. Voisikohan olla, että myös aero malleissa on tuota pulttien löystymisvaaraa. Tämän renkaan oli vielä laittanut merkkiliike paikalleen, joten itseäni en ainakaan voi syyttää löysälle jättämisestä.
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5T kirjoitti:Vapaasti pyörivät kartiokiila pultit kuuluvat (ei aero) 9-5 autoon takuuna, vaihtokampanja oli reilu vuosi sitten. Käy vaihdattamassa uudet takuuna, kampanja 15030.
Mitenkäs tuollaiset "uudenmalliset" pultit tunnistaa ? Mulla on huhtikuussa 2003 tehty auto eli onkos kellään käsitystä onko syytä käydä keskustelemassa huollossa ?
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5T kirjoitti: 98-03 alustanumeroon 33015271 asti
Lisätty: tunnistus on helppo sillä uusissa on kartiomallinen prikka joka pyörii pultin ympärillä.
Jeps, ei sitten alustanumeron perusteella koske meikäläistä. Tosin ei pultissa ole kyllä mitään irtoprikkaa, kartiomallinen se kyllä on :wink:
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Ostin auton käytettynä ja se on peräisin Ruotsista. Eli ei olisi sitten mikään ihme, että pultit olisi vaihtuneet. Nämä ovat tosin vain muistikuvia, täytyy katsoa tarkemmin kun vaihtaa talvikiekot alle.
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

[Ihme, mun syyskuussa 03 rekisteröidyssä 04 mallissa on irto prikalliset.[/quote]


Irralliset prikat myös 05/2004 rekistöröidyssä.
Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

koistha kirjoitti: Tosin ei pultissa ole kyllä mitään irtoprikkaa, kartiomallinen se kyllä on :wink:
No niin, alkoi tämäkin asia kiusaamaan niin paljon, että kävin vetämässä yhden pultin irti. Ja OLIHAN siellä se prikka eli taas vanha kunnon hokema "ota silmä käteen ja katso" tuli taas todistetuksi.
Mistäköhän mulle oli jäänyt toisenlainen kuva, päässä pyöri varmaankin vanhan 9-3:n pultit... Autoon vaihdettiin kyllä uudet kesärenkaat tänä vuonna vaan kun en itse sitä tietenkään tehnyt, niin ei tullut katsottua niin tarkasti.
Eli kaikki hyvin, ei tuo 9-5T:n ehtymätön tietopankki ollut taaskaan väärässä :wink:
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Eli kerratkaapa vielä tämä asia.

Tulisiko siis kaikissa 9-5:ssa (vuosimallista riippumatta) olla tuollaiset irtoprikalliset pyöränpultit

VAI

koskeeko vaan malleja, joissa on alut sekä peltivanteet? Eli onko tätä ongelmaa malleissa, joissa on ollut alkuperäisenä alut sekä kesä- että talvipyörissä...?
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

9-5T kirjoitti:
pkoisti kirjoitti:Meidän aerosta putosi viimekesänä yksi pultti tielle. Voisikohan olla, että myös aero malleissa on tuota pulttien löystymisvaaraa. Tämän renkaan oli vielä laittanut merkkiliike paikalleen, joten itseäni en ainakaan voi syyttää löysälle jättämisestä.
Ei samalla tavalla sillä ongelma tulee kun peltivanteissa pultti menee syvemmälle mutta kartion kitkakerrointa on myös nostettu.
Eli tässä varmaan Ysiveelle vastaus. Tosin irtokartioinen on mukavampi vetää momenttiin, ei ala narista samalla tavalla kuin kiinteäkartioinen, lisäksi on helpompi avata, koska kartion ei tarvii pyöriä pultin mukana.

Alkuperäiseen viestiin palatakseni. Jumputus, josta kerroin ei pyörien vaihdonkaan jälkeen poistunut. Motonetilta tulee huomenna uudet jarrulevyt ja palat joka kulmaan, ja samoihin rahteihin vähän muutakin kulutusosaa.

Mutta mistä vikaa hakemaan, ellei jarruosien vaihtokaan auta? Olisko ollut syytä tilata pyöränlaakeritkin samointein??
Vetonivel se ei ainaskaan oo, oon ajanu ympyrää vasemmalle ja oikealle, eikä ylimääräisiä ääniä kuulu lainkaan.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Kerrotaan nyt tarina loppuun:
Eilen illalla uudet etujarrut paikalleen.(Levyt+palat)
Wis:n mukainen " avaa jarrulevyn lukitusmutteri ja nosta levy pois" ei vienyt toiselta puolen kuin 3 tuntia, oli "hieman" tiukassa, eikä ollut lämmitysvehkeitä matkassa.Toiselta puolen selvisin puolessa tunnissa, kun oli jo tekniikka (lue:hienosäätöleka) hanskassa.
Levy puri navan reikään tosi tiukkaan, olisiko aluvanteiden ja suolan seurauksena syntynyt sähkökemiallinen reaktio osasyyllinen, nimittäin alut istuivat myös tosi tiukassa jarrulevyä vasten.
Samalla vaihdoin Laakkoselta takuuseen saamani pyöränpultit paikoilleen.

Koeajon jälkeen ääni oli ennallaan. :cry:
Tänään kesärenkaat paikoilleen, jospa uusin ääni onkin talvirenkaista.
Siinä renkaita vaihdellessa tuli pyöriteltyä pyörää ja silloin huomasin, että hiekkapelti ottaa joka kierroksella pikkuisen kiinni jarrulevyyn.
Eikun ruuvaria väliin, ja hiukan kanitusta. Jo lakkasi ylimääräiset resonanssit :!: :D

Eli alkuperäinen ääni johtui löysistä pyöränpulteista, jolloin vanne pääsi varmaan osumaan hiekkapeltiin vääntäen sen. Seuraavat äänet johtuivatkin sitten hiekkapellin osumisesta jarrulevyyn, ja tulkitsin virheellisesti liittyväksi alkuperäiseen vikaan.

Huhhuh, ei tarvinnut vetoakseleita ja laakereita alkaa tutkimaan. HELPOTTI!!
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Vastaa Viestiin