99 :n lämmityslaitteen kennoston puhdistaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

99 :n lämmityslaitteen kennoston puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei! Kertokaa miten tapahtuu 99 :n lämmityslaitteen kennoston puhdistaminen? :D
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Samaan vois laittaa i16:n :)
Saabiton saabisti
#1470
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

Putsaus

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Jos oletetaan että kennot (ja kansi!) yms. on kunnossa ja ei mielellään lähdetä purkamaan mitään niin mä ainakin olen ottanut termarin veke kotelosta ja ajanut syylärinpuhdistusainetta piirin läpi. Tietty lämppärin hanat pitää myös olla auki, mutten pesu tapahtuu vain syylärille itselleen. Tätä kun kierrättää kerran pari niin pitäis alkaa lämmityksen parantua.

Ysiysissäkin taitaa olla lämppärin kennon vaihto niin v*ttumainen homma että kokeilisin ensin tuota pesua.

Tän jälkeen sit oikeat nesteen sisälle, pelkkä vesi ei talvella ole hyvä juttu (paitsi jos auto on anopin tms. omistuksessa ;) )
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 :n lämmityslaitteen kennoston puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Henna Makkonen kirjoitti:Hei! Kertokaa miten tapahtuu 99 :n lämmityslaitteen kennoston puhdistaminen? :D
Jos tarkoitit lehtimoskan poistamista lämmpärinkennon kotelosta, se se menee avaamalla kuusi ruuvia siitä puhallinta ja kennoa peittävästä kannesta ja ottamalla moskat pois kennon alta.

http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 08370.html

Itse tein roskienpoistamisen lisäksi vielä huuhtelun kennolle sekä päältä että sisältä. Suihkin puutarharuiskun suutinputkella liuotinpesuaineella tai konetiskiaineella terästettyä kuumaa vettä kennon alle ja päälle.
Sisähuuhtelun hoidin irrottamalla hanalle menevän letkun ja kennolta tulevan letkun, ja tarjosin hanasta letkulla vettä kumpaankin lähtöön hetken aikaa. Tämä toimenpide osoittautui erittäin riittäväksi, koska myöhemmässä remontissa kun otin kennon kokonaan irti ja yritin liuottaa sitä vielä lisää, saalis oli varsin niukka, pesuvesi pysyi puhtaana.

Samassa yhteydessä kannattaa sitten huuhdella koko jäähdytysjärjestelmä, täyttää uusilla nesteillä ja ilmata lopuksi hyvin.

Lämpimiä ja turvallisia syysaamujen ajoja!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 :n lämmityslaitteen kennoston puhdistaminen

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jus kirjoitti: Jos tarkoitit lehtimoskan poistamista lämmpärinkennon kotelosta, se se menee avaamalla kuusi ruuvia siitä puhallinta ja kennoa peittävästä kannesta ja ottamalla moskat pois kennon alta.

http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 08370.html

Itse tein roskienpoistamisen lisäksi vielä huuhtelun kennolle sekä päältä että sisältä. Suihkin puutarharuiskun suutinputkella liuotinpesuaineella tai konetiskiaineella terästettyä kuumaa vettä kennon alle ja päälle.
Sisähuuhtelun hoidin irrottamalla hanalle menevän letkun ja kennolta tulevan letkun, ja tarjosin hanasta letkulla vettä kumpaankin lähtöön hetken aikaa. Tämä toimenpide osoittautui erittäin riittäväksi, koska myöhemmässä remontissa kun otin kennon kokonaan irti ja yritin liuottaa sitä vielä lisää, saalis oli varsin niukka, pesuvesi pysyi puhtaana.

Samassa yhteydessä kannattaa sitten huuhdella koko jäähdytysjärjestelmä, täyttää uusilla nesteillä ja ilmata lopuksi hyvin.

Lämpimiä ja turvallisia syysaamujen ajoja!
Lehtien tyhjennys ja systeemin huuhtelua suosittelen lämpimästi nyt ennen talvea jos on moiseen aikaa ja mahdollisuus. Yhteen tuplikseeni tuo toimenpide tehtiin, ja 1) se on nyt taivaallisen lämmin auto! 2)ilma virtaa todella paljon voimakkaammin suuttimista matka-ajossa, ja myös taajamassa, puhallinta ei oikeastaan tarvitse enää kuin paikallaollessaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ai niin, tein tuon lehtien tyhjennyksen myös toiseenkin tuplikseen, siinä lehdet oli boksin takaosassa prässäytyneet niin tiukkaan, että kennoston välit olivat tukossa, kunnollinen puhdistus olisi vaatinut kennoston poistamisen kotelosta. Mutta siinäkin autossa lehtientyhjennysoperaatiolla oli huomattava vaikutus.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Kyllä kennon saa aika helposti irti, jos sen kannen ottaa pois. Vähän sitä tietysti joutuu nitkuttelemaan ja pelaaman vesiletkujen kanssa, mutta lopputulos on vaivan arvoinen. Saa kaikki roskat itse kennosta pois ja samaten liottaa myös sisältä puhtaaksi. Lämmitys/tuuletustehon parannus on moskan määrästä riippuen 50 - 100 % 8O

Omassa edesmenneessä -84 99 turbossa tuo auttoi huomattavasti, koska viimeksi kennoa oli ilmeisesti käsitelty tehtaalla :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin