
99 :n lämmityslaitteen kennoston puhdistaminen
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
99 :n lämmityslaitteen kennoston puhdistaminen
Hei! Kertokaa miten tapahtuu 99 :n lämmityslaitteen kennoston puhdistaminen? 

Putsaus
Jos oletetaan että kennot (ja kansi!) yms. on kunnossa ja ei mielellään lähdetä purkamaan mitään niin mä ainakin olen ottanut termarin veke kotelosta ja ajanut syylärinpuhdistusainetta piirin läpi. Tietty lämppärin hanat pitää myös olla auki, mutten pesu tapahtuu vain syylärille itselleen. Tätä kun kierrättää kerran pari niin pitäis alkaa lämmityksen parantua.
Ysiysissäkin taitaa olla lämppärin kennon vaihto niin v*ttumainen homma että kokeilisin ensin tuota pesua.
Tän jälkeen sit oikeat nesteen sisälle, pelkkä vesi ei talvella ole hyvä juttu (paitsi jos auto on anopin tms. omistuksessa
)
Ysiysissäkin taitaa olla lämppärin kennon vaihto niin v*ttumainen homma että kokeilisin ensin tuota pesua.
Tän jälkeen sit oikeat nesteen sisälle, pelkkä vesi ei talvella ole hyvä juttu (paitsi jos auto on anopin tms. omistuksessa

Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Re: 99 :n lämmityslaitteen kennoston puhdistaminen
Jos tarkoitit lehtimoskan poistamista lämmpärinkennon kotelosta, se se menee avaamalla kuusi ruuvia siitä puhallinta ja kennoa peittävästä kannesta ja ottamalla moskat pois kennon alta.Henna Makkonen kirjoitti:Hei! Kertokaa miten tapahtuu 99 :n lämmityslaitteen kennoston puhdistaminen?
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 08370.html
Itse tein roskienpoistamisen lisäksi vielä huuhtelun kennolle sekä päältä että sisältä. Suihkin puutarharuiskun suutinputkella liuotinpesuaineella tai konetiskiaineella terästettyä kuumaa vettä kennon alle ja päälle.
Sisähuuhtelun hoidin irrottamalla hanalle menevän letkun ja kennolta tulevan letkun, ja tarjosin hanasta letkulla vettä kumpaankin lähtöön hetken aikaa. Tämä toimenpide osoittautui erittäin riittäväksi, koska myöhemmässä remontissa kun otin kennon kokonaan irti ja yritin liuottaa sitä vielä lisää, saalis oli varsin niukka, pesuvesi pysyi puhtaana.
Samassa yhteydessä kannattaa sitten huuhdella koko jäähdytysjärjestelmä, täyttää uusilla nesteillä ja ilmata lopuksi hyvin.
Lämpimiä ja turvallisia syysaamujen ajoja!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 :n lämmityslaitteen kennoston puhdistaminen
Lehtien tyhjennys ja systeemin huuhtelua suosittelen lämpimästi nyt ennen talvea jos on moiseen aikaa ja mahdollisuus. Yhteen tuplikseeni tuo toimenpide tehtiin, ja 1) se on nyt taivaallisen lämmin auto! 2)ilma virtaa todella paljon voimakkaammin suuttimista matka-ajossa, ja myös taajamassa, puhallinta ei oikeastaan tarvitse enää kuin paikallaollessaan.jus kirjoitti: Jos tarkoitit lehtimoskan poistamista lämmpärinkennon kotelosta, se se menee avaamalla kuusi ruuvia siitä puhallinta ja kennoa peittävästä kannesta ja ottamalla moskat pois kennon alta.
http://modeemi.fi/pipermail/saabisti/20 ... 08370.html
Itse tein roskienpoistamisen lisäksi vielä huuhtelun kennolle sekä päältä että sisältä. Suihkin puutarharuiskun suutinputkella liuotinpesuaineella tai konetiskiaineella terästettyä kuumaa vettä kennon alle ja päälle.
Sisähuuhtelun hoidin irrottamalla hanalle menevän letkun ja kennolta tulevan letkun, ja tarjosin hanasta letkulla vettä kumpaankin lähtöön hetken aikaa. Tämä toimenpide osoittautui erittäin riittäväksi, koska myöhemmässä remontissa kun otin kennon kokonaan irti ja yritin liuottaa sitä vielä lisää, saalis oli varsin niukka, pesuvesi pysyi puhtaana.
Samassa yhteydessä kannattaa sitten huuhdella koko jäähdytysjärjestelmä, täyttää uusilla nesteillä ja ilmata lopuksi hyvin.
Lämpimiä ja turvallisia syysaamujen ajoja!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ai niin, tein tuon lehtien tyhjennyksen myös toiseenkin tuplikseen, siinä lehdet oli boksin takaosassa prässäytyneet niin tiukkaan, että kennoston välit olivat tukossa, kunnollinen puhdistus olisi vaatinut kennoston poistamisen kotelosta. Mutta siinäkin autossa lehtientyhjennysoperaatiolla oli huomattava vaikutus.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kyllä kennon saa aika helposti irti, jos sen kannen ottaa pois. Vähän sitä tietysti joutuu nitkuttelemaan ja pelaaman vesiletkujen kanssa, mutta lopputulos on vaivan arvoinen. Saa kaikki roskat itse kennosta pois ja samaten liottaa myös sisältä puhtaaksi. Lämmitys/tuuletustehon parannus on moskan määrästä riippuen 50 - 100 %
Omassa edesmenneessä -84 99 turbossa tuo auttoi huomattavasti, koska viimeksi kennoa oli ilmeisesti käsitelty tehtaalla

Omassa edesmenneessä -84 99 turbossa tuo auttoi huomattavasti, koska viimeksi kennoa oli ilmeisesti käsitelty tehtaalla

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD