900 nykii - vetonivel syy?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 nykii - vetonivel syy?

Viesti Kirjoittaja jus »

pirtanen kirjoitti:Ei auttanu nykimiseen, joten täytyy sitä tutkia sitten lisää
Minkälaista se nykiminen on? Pienillä kierroksilla vedättäessä nykiminen voi olla liian laihalla olevan K-jetin ominaisuus, seoksen säätö himpun rikkaammalle auttaisi siihen.

Mutta kun kerrot nykivän myös moottorijarrutuksessa, vika lienee muualla. Vai minkälaista se nykiminen on, terävää, pehmeää, montako nykäystä sekunnissa kahdeksasta kympistä hidastaessa tms. Pystyykö mitenkään kuvailemaan?

Tunnustelit varmaan oliko sisemmissä vetonivelissä (maljoissa) tripodien kuluttamat kuopat? Jos olisi maljat kertaalleen vaihdettu puolelta toiselle, vemputtaisi moottorijarrutuksessakin. Tuossa mallia pahasti kuopalle kuluneesta maljasta:
http://www.jus.liitin.net/vanhamalja.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pirtanen
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 10:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 nykii - vetonivel syy?

Viesti Kirjoittaja pirtanen »

mooritz kirjoitti:Mistä nyt voit tietää maljan ja tripodin yhtäaikaisen kuluneisuuden? Nykiminen voi yhä edelleen johtua juuri "korjatusta" osasta? Ethän varmaan laittaisi uuteen maljaaankaan vanhaa tripodia? :oops:
Juu, enpä tiedä tosiaan nyt miten se on. Maljaa tunnustelin eikä siinä tuntunut kulumia. Tripodista en tiedä miten se kuluu, mutta näytti ihan hyvältä.
jus kirjoitti:Minkälaista se nykiminen on? Pienillä kierroksilla vedättäessä nykiminen voi olla liian laihalla olevan K-jetin ominaisuus, seoksen säätö himpun rikkaammalle auttaisi siihen.
Tuntuu se nykiminen olevan tosiaan alemmilla kierroksilla tai sitten sitä ei huomaa kovemmassa vauhdissa. Vähän samankaltasta kuin yleensä autoissa painaessa kaasun pohjaan on sellainen hetken notkahdus, jolloin veto tuntuu lakkaavan ja sitten vasta lähtee kiihtymään. Samanlaisia notkahduksia tulee ehkä keskimäärin parin sekunnin välein, joskaan ne eivät toistu tasaisin ajoin. Näitä tulee vaikka ei olisi kiihdyttämässä vaan ajelisi tasaisesti. Vois kuvailla vaikka sanoilla "lyö tyhjää".

Nykii tosiaan moottorijarrutuksessa, mutta ei enää jos laittaa kytkimen pohjaan - onko sillä mitään väliä?
Saab 900i -93, 2.1
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 nykii - vetonivel syy?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko moorrorinkumityynyt ehjiä ja kunnolla kiinni?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
pirtanen
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 10:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 nykii - vetonivel syy?

Viesti Kirjoittaja pirtanen »

Vähän korjausta tohon nykimisjuttuun kun kävin kokeilemassa ja tunnustelemassa äsken. Nykiminen tuntuu tosiaan alemmissa nopeuksissa ja kierroksissa ja se onkin enemmän sellaista tärinää kuin tuota mitä aiemmin kuvailin (epämääräistä nykimistä). Eli tärinää jota tapahtuu useamman kerran sekunnissa. Ehkä ne on sitten ne maljat/tripodit, kukaties, mutta jos sitä ei korjaa niin mitä siitä seuraa? Pahenee varmaan tärinä ainakin..
antti.hakamaa kirjoitti:onko moorrorinkumityynyt ehjiä ja kunnolla kiinni?
Pitää tarkistaa, kiitos vinkistä.
Saab 900i -93, 2.1
pirtanen
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Elo 22, 2010 10:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 nykii - vetonivel syy?

Viesti Kirjoittaja pirtanen »

Laitetaan nyt selvitys tähän, eli autoon vaihdettu virranjakaja, sen kansi ja pyörijä niin nykiminen/vatkaaminen väheni hyvin paljon. Kiitos kaikille auttajille ja erityisesti Morphingille, joka sen sitten korjasi. :)
Saab 900i -93, 2.1
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 nykii - vetonivel syy?

Viesti Kirjoittaja jus »

Tästä tuli mieleen, että irronnut moottorin etukiinnitys jäähdyttimen alla voi aiheuttaa toistuvasti virranjakajan kannen ja pyörijän rikkoutumista. Moottori pääsee ajon aikana vedätyksessä nousemaan paikaltaan niin että virranjakajan kansi nojaa konepellin saranoiden välillä olevaan tukitankoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 nykii - vetonivel syy?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Tässä on ehkä sopiva otsikko autoni 900 -91 16v oireiluun:

ajelin tuossa maaseudulta kotiin niin yhtäkkiä kauhea tärinä, kun olisi muuttunut hiekkatieksi, vaikka ihan sileää tietä edessä. Kytkin pohjaan ja tärinä loppui. Ihan kun eturenkaihin olisi ilmestynyt pykäliä. Hidastin vauhtia ja tärinä loppui.

Vähän myöhemmin armoton vatkaus (ohjauspyörässä, tyypillinen "kuluneet maljat" vatkaus) joka vaan voimistui kun hidastin vauhtia ja loppui vasta kun annoin rullata hetken vapaalla ja sitten pistin takaisin vaihteen päälle. Olipa kiitollinen olo kun pääsin kotiin asti!

Olin jo ehtinyt unohtaa että viikko sitten moottoritiellä etupäälle tuli samanlainen tärinäkohtaus ihan kun olisi hiekkatiellä ajanut, vain kun on veto päällä. Tärinä siis tuntui entiten persuksissa ja kaasupolkimessa.

Eli joku vetonivel vetää nyt kirjaimellisesti viimeisiään, mistähän lähtisi jäljittämään että mikä? En tuolla autolla uskalla lähteä enää kaupunkia pidemmälle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 nykii - vetonivel syy?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko kaikki pyörät varmasti kunnolla kiinni??
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 nykii - vetonivel syy?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

antti.hakamaa kirjoitti:onko kaikki pyörät varmasti kunnolla kiinni??
on on, ei se paukuta niinkuin irtonainen pyörä, vaan nytkyttää ihan kun asfaltissa olisi koppuraista jäätä, tai paremminkin tärinäviivoja n. 10m välein. Ja loppuu heti kun kytkimen painaa pohjaan. välillä rullaa taas ihan pyöreästi ja sileästi. Mielestäni 99% varmuudella vetonivelongelma, mutta kun vien korjaamolle niin olisi kiva osata kertoa mekaanikolle mikä osa pitää vaihtaa.

Epäilisin että sisempi koska a) käännöksissä ei naputa yhtään ja b) ajoittain myös "vatkaa" suoralla tiellä. Mutta kumman puolen sisempi? Ehkä sen mekaanikko nopeasti selvittää?

edit: HÖH myydäänkö noita sisempiä (tripodi?) edes uutena?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 nykii - vetonivel syy?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

pakoputken puoleisesta, eli matkustajan puoleisesta maljasta/tripodista oli vaseliinit haihtuneet ja kuoppaa oli syntynyt perinteiseen tapaan, onneksi/yllätyksekseni ei löytynyt muuta vikaa ja tripoditkin oli ehjiä. Maljat vaihdettiin ristiin ja nyt rullaa taas sileästi. Taas ei voi kun nöyrästi kiittää klubihenkeä ja avuntarjoajia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8110
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 900 nykii - vetonivel syy?

Viesti Kirjoittaja mestari »

yleensä vaikka ei olisi vikaakaan kannattaa kurkata sinne apparin puole vetarni kumin sisään ja lisätä sitä rasvaa kun tuppaa haihtumaan juuri siltä puolelta...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2079
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 nykii - vetonivel syy?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

rasvan häviäminen johtuu siitä kun pakoputki lämmittää nivelen vaippaa joka laajenee sen verran että rasva pääsee ulkovaipan ja nivelpesän välistä juotamaan.

itse olen tiivistänyt paristakin saabista sen sauma kohdan ulkoa päin tuulilasiliimalla samalla kun on maljat käännetty.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin