Valovahvistin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Valovahvistin

Viesti Kirjoittaja toms »

Tuossa Motonetin mainoksessa esiteltiin valovahvistinta ja jollain hakkuriperiaatteella toimintaa. Parantaa kuulemma valotehoa ja lisää polttimoitten käyttöikää yms.
Pitääkö mikään väite paikkaansa ja onko ko. aparaateista kokemusta ?
Miksi autotehtaat ei käytä jos parantaa ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Valovahvistin

Viesti Kirjoittaja muppelo »

No nyt kun en ole perehtyny niin saiskos tuollaisista nyt sit ihan kunnon meriselityksen tyhmälle? :wink:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24625
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Valovahvistin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko tää parempi systeemi vrt paksummat piuhat viritelmään...

ajovaloissa tällä hetkellä bilteman valmisetti paksummat piuhat ja releet ja lisävaloille menee 4 neliön piuhat... normi h4 polttimoilla uskomaton valoteho.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Valovahvistin

Viesti Kirjoittaja toms »

Sitäkuon Mimmi jämähtänyt kasariin niin ei sitä ny ihan heti 2000-luvulle hypätä :wink: . Ihan hienoo tekniikkaa kasarillaki osattiin väsätä mutta tää nykyaika on ihan liian hienoo ja monimutkaista väyläsähköineen yms.

Eli oiskos tosta nimenomaisesta halppis Motonet valovahvistimesta hyötyy ????
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Valovahvistin

Viesti Kirjoittaja orava »

Mimmi kirjoitti:Parantaa valotehoa ja lisää käyttöikää.
Esim. ng kolkissahan on PWM pulssilla olevat ajovalot (ei xenon).

Kannattaisi hieman tutustua tämän vuosituhannen Saabeihin.
Tuon polttimon käyttöiän lisäyksen ymmärrän hyvin, koska tehollinen jännite on stabiilimpi, mutta selittäisikö joku, miten pulssinleveysmoduloitu vaihtojännite, jonka tehollisarvo on 13.5 V, tuottaa suuremman valotehon kun 13.5 tasajännitettä? Resistiivisen kuorman tehohan on tehollisen jännitteen neliö jaettuna vastuksella. Luulen lisäksi, että jännitteettömät jaksot eivät lisää juuri polttimon elinikää, koska lanka säilyy kuitenkin suht tasalämpöisenä, koska vaihtojännitteen taajuus on niin nopea (yli 100 Hz?). Liika lämpöhän se langan katkaisee. Vai onko asiantuntijoilla parempaa tietoa?
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Valovahvistin

Viesti Kirjoittaja ajn »

Eiköhän se ole tuo jännitteen maksimiarvon leikkaaminen ja tehollisarvon pitäminen 13.5V:ssa se mikä pidentää polttimon käyttöikää... PWM ei siihen ainakaan positiivisesti vaikuta, siinä kun periaatteessa on erittäin nopeat nousu- ja laskureunat (ilman integrointia...) .

PWM varmaankin mainitaan vain siksi, että sillä tavalla on saatu helposti tehollisarvoltaan säädettävä syöttöjännite.

Toisaalta jos spekuloidaan, niin 50% pulssisuhteella hehkulangan pitäis periaatteessa olla puolet ajasta ilman jännitettä jolloin sen pitkän aikavälin maksimilämpötila pitäisi olla alempi... mutta ei se lämpö taida sieltä lasikuoren sisältä ehtiä hävitä yhtään sen nopeammin.
Lämpötilavaihtelu taitaa vaan nopeuttaa sen langan pilaantumista yhtälailla kuin liian korkea jännite ja siitä seuraava korkeampi lämpötila.

Pulssilevysmodulaatiolla toki saadaan aikaan juuri halutunkaltainen vaihtojännite, jossa aaltomuoto voidaan optimoida käyttötarkoituksen mukaan, mutta tässä yhteydessä lienee käytössä vain mahdollisumman puhdas siniaalto, joka soveltuu resitiiviselle kuormalle....

taiemmäätiärä... :lol:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Valovahvistin

Viesti Kirjoittaja aero »

ajn kirjoitti:Pulssilevysmodulaatiolla toki saadaan aikaan juuri halutunkaltainen vaihtojännite, jossa aaltomuoto voidaan optimoida käyttötarkoituksen mukaan, mutta tässä yhteydessä lienee käytössä vain mahdollisumman puhdas siniaalto, joka soveltuu resitiiviselle kuormalle....

taiemmäätiärä... :lol:
Ei kai sinne sentään vaihtojännitettä taiota, pätkittyä tasajännitettä vain? Voihan suunnittelija tuota kanttiaaltoa konkattamalla pehmennellä, jos tarpeelliseksi kokee.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Valovahvistin

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

orava kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Parantaa valotehoa ja lisää käyttöikää.
Esim. ng kolkissahan on PWM pulssilla olevat ajovalot (ei xenon).

Kannattaisi hieman tutustua tämän vuosituhannen Saabeihin.
Tuon polttimon käyttöiän lisäyksen ymmärrän hyvin, koska tehollinen jännite on stabiilimpi, mutta selittäisikö joku, miten pulssinleveysmoduloitu vaihtojännite, jonka tehollisarvo on 13.5 V, tuottaa suuremman valotehon kun 13.5 tasajännitettä? Resistiivisen kuorman tehohan on tehollisen jännitteen neliö jaettuna vastuksella. Luulen lisäksi, että jännitteettömät jaksot eivät lisää juuri polttimon elinikää, koska lanka säilyy kuitenkin suht tasalämpöisenä, koska vaihtojännitteen taajuus on niin nopea (yli 100 Hz?). Liika lämpöhän se langan katkaisee. Vai onko asiantuntijoilla parempaa tietoa?
ajn kirjoitti:Eiköhän se ole tuo jännitteen maksimiarvon leikkaaminen ja tehollisarvon pitäminen 13.5V:ssa se mikä pidentää polttimon käyttöikää... PWM ei siihen ainakaan positiivisesti vaikuta, siinä kun periaatteessa on erittäin nopeat nousu- ja laskureunat (ilman integrointia...) .

PWM varmaankin mainitaan vain siksi, että sillä tavalla on saatu helposti tehollisarvoltaan säädettävä syöttöjännite.

Toisaalta jos spekuloidaan, niin 50% pulssisuhteella hehkulangan pitäis periaatteessa olla puolet ajasta ilman jännitettä jolloin sen pitkän aikavälin maksimilämpötila pitäisi olla alempi... mutta ei se lämpö taida sieltä lasikuoren sisältä ehtiä hävitä yhtään sen nopeammin.
Lämpötilavaihtelu taitaa vaan nopeuttaa sen langan pilaantumista yhtälailla kuin liian korkea jännite ja siitä seuraava korkeampi lämpötila.

Pulssilevysmodulaatiolla toki saadaan aikaan juuri halutunkaltainen vaihtojännite, jossa aaltomuoto voidaan optimoida käyttötarkoituksen mukaan, mutta tässä yhteydessä lienee käytössä vain mahdollisumman puhdas siniaalto, joka soveltuu resitiiviselle kuormalle....

taiemmäätiärä...
Eiköhän se ole tuo jännitteen maksimiarvon leikkaaminen ja tehollisarvon pitäminen 13.5V:ssa se mikä pidentää polttimon käyttöikää... PWM ei siihen ainakaan positiivisesti vaikuta, siinä kun periaatteessa on erittäin nopeat nousu- ja laskureunat (ilman integrointia...) .

PWM varmaankin mainitaan vain siksi, että sillä tavalla on saatu helposti tehollisarvoltaan säädettävä syöttöjännite.

Toisaalta jos spekuloidaan, niin 50% pulssisuhteella hehkulangan pitäis periaatteessa olla puolet ajasta ilman jännitettä jolloin sen pitkän aikavälin maksimilämpötila pitäisi olla alempi... mutta ei se lämpö taida sieltä lasikuoren sisältä ehtiä hävitä yhtään sen nopeammin.
Lämpötilavaihtelu taitaa vaan nopeuttaa sen langan pilaantumista yhtälailla kuin liian korkea jännite ja siitä seuraava korkeampi lämpötila.

Pulssilevysmodulaatiolla toki saadaan aikaan juuri halutunkaltainen vaihtojännite, jossa aaltomuoto voidaan optimoida käyttötarkoituksen mukaan, mutta tässä yhteydessä lienee käytössä vain mahdollisumman puhdas siniaalto, joka soveltuu resitiiviselle kuormalle....

taiemmäätiärä... :lol:
8O Jaahas...Juu. Mites se nyt sitten on suomeksi, onko järkee vai ei tuossa vahvistimessa? :wink:
Saabiton saabisti
#1470
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Valovahvistin

Viesti Kirjoittaja muppelo »

vuorpe kirjoitti: 8O Jaahas...Juu. Mites se nyt sitten on suomeksi, onko järkee vai ei tuossa vahvistimessa? :wink:
Samaa miettii myös ainakin yksi joensuulainen tyhmä 8O
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Valovahvistin

Viesti Kirjoittaja orava »

aero kirjoitti:
ajn kirjoitti:Pulssilevysmodulaatiolla toki saadaan aikaan juuri halutunkaltainen vaihtojännite, jossa aaltomuoto voidaan optimoida käyttötarkoituksen mukaan, mutta tässä yhteydessä lienee käytössä vain mahdollisumman puhdas siniaalto, joka soveltuu resitiiviselle kuormalle....

taiemmäätiärä... :lol:
Ei kai sinne sentään vaihtojännitettä taiota, pätkittyä tasajännitettä vain? Voihan suunnittelija tuota kanttiaaltoa konkattamalla pehmennellä, jos tarpeelliseksi kokee.
Hehe, määrittelykysymys, onko pätkitty tasajännite (kanttiaalto) vaihtojännitettä vai tasajännitettä. Jännite vaihtuu ajan funktiona, mutta sen suunta eli etumerkki ei vaihdu. Mutta joo, virallisesti ottaen vaihtojännitteessä pitää suunnankin vaihtua.
Mitä tuohon "valovahvistimeen" hyötyihin vielä tulee, niin muotoillaan näin perinteisesti, että tuskin siitä suurta haittaakaan on :roll:
Tietty sähköä saattaa kulua himpun enempi, laitteen hyötysuhde kun tuskin on ihan sataa prosenttia.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Vastaa Viestiin