Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
Varmistan nyt vielä viisaammilta että tässä on tolkkua...
Auto 9000 -98 2,0t (stage3), 215000km
Oireet: Vaihtaminen 3.vaihteelta 2.-vaihteelle ei suju eli ei mene enää muuta kuin väkisin ja äänekkäästi (synkro rätinää). Pienemmältä isommalle vaihtuu vielä joten kuten.
Kytkin toimii aika ok eikä laatikon/kytkimen vuotoja näy missään.
Korjaaja (yksityinen saabhuolto, turku) infosi että laatikkovika olisi kyseessä.
Uudet sisuskalut laatikkoon ja työ arviolta 1000 ekee. Ehdotti käytetyn laatikon hankkimista.
Joten käytettyä manuaalilaatikkoa etsimään, mutta mitä muuta sen lisäksi kannattaa uusia (ottaen huomioon tuon viritysasteen)?
- Kytkinpaketti 240mm (alkuperäinen 215mm)
- isompi vauhtipyörä (onkohan -98 vuosimallissa jo isompi? ostopaikat harvassa)
- muuta?
Outoa, 9000.com saitin http://www.saab9000.com/information/vin.php
VIN-dekooderi antaa koneeksi B204S
ja vastaava venäläinen saitti http://www.saabnet.ru/vin.html
antaa koneeksi B204E
Ilmeisesti tämä jälkimmäinen on oikein?
Koodin loppu on W1004235
Auto 9000 -98 2,0t (stage3), 215000km
Oireet: Vaihtaminen 3.vaihteelta 2.-vaihteelle ei suju eli ei mene enää muuta kuin väkisin ja äänekkäästi (synkro rätinää). Pienemmältä isommalle vaihtuu vielä joten kuten.
Kytkin toimii aika ok eikä laatikon/kytkimen vuotoja näy missään.
Korjaaja (yksityinen saabhuolto, turku) infosi että laatikkovika olisi kyseessä.
Uudet sisuskalut laatikkoon ja työ arviolta 1000 ekee. Ehdotti käytetyn laatikon hankkimista.
Joten käytettyä manuaalilaatikkoa etsimään, mutta mitä muuta sen lisäksi kannattaa uusia (ottaen huomioon tuon viritysasteen)?
- Kytkinpaketti 240mm (alkuperäinen 215mm)
- isompi vauhtipyörä (onkohan -98 vuosimallissa jo isompi? ostopaikat harvassa)
- muuta?
Outoa, 9000.com saitin http://www.saab9000.com/information/vin.php
VIN-dekooderi antaa koneeksi B204S
ja vastaava venäläinen saitti http://www.saabnet.ru/vin.html
antaa koneeksi B204E
Ilmeisesti tämä jälkimmäinen on oikein?
Koodin loppu on W1004235
Ex Saab 9000 CSE 2.0t A50 1998
Re: Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
B204E on oikeen. Käytetystä ei sitten kovin hirveestsi kannata maksaa, loppuunajettuja on ne kaikki. Tälläkin foorumilla on klubilaisia jotka osaa tuon laatikon korjata, saatat päästä halvemmalla ja sen jälkeen laatikko on kuin uusi.pkoski kirjoitti:Varmistan nyt vielä viisaammilta että tässä on tolkkua...
Auto 9000 -98 2,0t (stage3), 215000km
Oireet: Vaihtaminen 3.vaihteelta 2.-vaihteelle ei suju eli ei mene enää muuta kuin väkisin ja äänekkäästi (synkro rätinää). Pienemmältä isommalle vaihtuu vielä joten kuten.
Kytkin toimii aika ok eikä laatikon/kytkimen vuotoja näy missään.
Korjaaja (yksityinen saabhuolto, turku) infosi että laatikkovika olisi kyseessä.
Uudet sisuskalut laatikkoon ja työ arviolta 1000 ekee. Ehdotti käytetyn laatikon hankkimista.
Joten käytettyä manuaalilaatikkoa etsimään, mutta mitä muuta sen lisäksi kannattaa uusia (ottaen huomioon tuon viritysasteen)?
- Kytkinpaketti 240mm (alkuperäinen 215mm)
- isompi vauhtipyörä (onkohan -98 vuosimallissa jo isompi? ostopaikat harvassa)
- muuta?
Outoa, 9000.com saitin http://www.saab9000.com/information/vin.php
VIN-dekooderi antaa koneeksi B204S
ja vastaava venäläinen saitti http://www.saabnet.ru/vin.html
antaa koneeksi B204E
Ilmeisesti tämä jälkimmäinen on oikein?
Koodin loppu on W1004235
Kaikki laakerit + peruskorjaussarjahan tuonne kannattaa laittaa.
240mm vauhtipyörä on ollut 2.3T/Aero koneissa alusta asti.
Tuossa -98 laatikossa on parempi kytkinakseli kun vanhemmissa, että siinäkin mieles kannattaa se korjauttaa.
Re: Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
Laatikkokysymykseen en osaa vastata mutta mikä yksityinen saabhuolto on Turussa? Voisitko tempaista yhteystiedot tänne näkyviin...
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
Länsikeskuksen autohuolto, Lasimestarintie 12, p. 040 5447182tlaakso kirjoitti:Laatikkokysymykseen en osaa vastata mutta mikä yksityinen saabhuolto on Turussa? Voisitko tempaista yhteystiedot tänne näkyviin...
Löytyy myös täältä http://www.vippet.net/saabkorjaamo.html
ja täällä foorumillakin on ollut jotain juttua ko. paikasta.
Hänellä pitää kiirettä eli jos isompaa hommaa tiedossa niin voit varautua 2-4 viikon jonoon.
Ex Saab 9000 CSE 2.0t A50 1998
Re: Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
Seppo on ihan loistotyyppi ja asiansa osaava kyllä. Jonoa sillä on ollu mut mitä oon pienempiä hommia teetättäny ni niille on aika hyvin aikaa löytyny kyllä.pkoski kirjoitti:Länsikeskuksen autohuolto, Lasimestarintie 12, p. 040 5447182tlaakso kirjoitti:Laatikkokysymykseen en osaa vastata mutta mikä yksityinen saabhuolto on Turussa? Voisitko tempaista yhteystiedot tänne näkyviin...
Löytyy myös täältä http://www.vippet.net/saabkorjaamo.html
ja täällä foorumillakin on ollut jotain juttua ko. paikasta.
Hänellä pitää kiirettä eli jos isompaa hommaa tiedossa niin voit varautua 2-4 viikon jonoon.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
Re: Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
Kiitos infosta!JouniCSE kirjoitti:B204E on oikeen. Käytetystä ei sitten kovin hirveestsi kannata maksaa, loppuunajettuja on ne kaikki. Tälläkin foorumilla on klubilaisia jotka osaa tuon laatikon korjata, saatat päästä halvemmalla ja sen jälkeen laatikko on kuin uusi.pkoski kirjoitti:Varmistan nyt vielä viisaammilta että tässä on tolkkua...
Auto 9000 -98 2,0t (stage3), 215000km
Oireet: Vaihtaminen 3.vaihteelta 2.-vaihteelle ei suju eli ei mene enää muuta kuin väkisin ja äänekkäästi (synkro rätinää). Pienemmältä isommalle vaihtuu vielä joten kuten.
Kytkin toimii aika ok eikä laatikon/kytkimen vuotoja näy missään.
Korjaaja (yksityinen saabhuolto, turku) infosi että laatikkovika olisi kyseessä.
Uudet sisuskalut laatikkoon ja työ arviolta 1000 ekee. Ehdotti käytetyn laatikon hankkimista.
Joten käytettyä manuaalilaatikkoa etsimään, mutta mitä muuta sen lisäksi kannattaa uusia (ottaen huomioon tuon viritysasteen)?
- Kytkinpaketti 240mm (alkuperäinen 215mm)
- isompi vauhtipyörä (onkohan -98 vuosimallissa jo isompi? ostopaikat harvassa)
- muuta?
Outoa, 9000.com saitin http://www.saab9000.com/information/vin.php
VIN-dekooderi antaa koneeksi B204S
ja vastaava venäläinen saitti http://www.saabnet.ru/vin.html
antaa koneeksi B204E
Ilmeisesti tämä jälkimmäinen on oikein?
Koodin loppu on W1004235
Kaikki laakerit + peruskorjaussarjahan tuonne kannattaa laittaa.
240mm vauhtipyörä on ollut 2.3T/Aero koneissa alusta asti.
Tuossa -98 laatikossa on parempi kytkinakseli kun vanhemmissa, että siinäkin mieles kannattaa se korjauttaa.
Tosin nyt siis kyseessä matalapaine turbo joten siinä on käsittääkseni ollut 215mm kytkin ja sen myötä pienempi vauhtipyörä? Mutta nyt kun laatikkoa kerran alkaa fiksaamaan niin samalla kannattaa heittää luokkaa isompi sisään.
Nyt olisi hyvä tarjous elkparts:lla
http://www.elkparts.com/saab-9000-m85-t ... p4099.html
tämä pitäisi käsittääkseni sopia... mutta vauhtipyörä ilmeisesti menee myös hankintaan?
Korjaussarjan + laakerit saa ilmeisesti marmoritiskiltä, mutta maksanee maltaita? Yritin etsiä korjaussarjaa netistä saab osia myyvistä liikkeistä mutta eipä löydy. Tosin 9-5 laatikko on ilmeisesti about sama tai ainakin sama korjaussarja käy tonttuun, olisiko kenelläkään kokemusta tästä?
Mahtaisiko Turun seudulta löytymään saabistia jolla on intoa lähteä laatikkoremppaan? Sopivaa korvausta vastaan luonnollisesti.
Ex Saab 9000 CSE 2.0t A50 1998
Re: Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
Omaan Aeroon tulossa käytetty FM57 101 -laatikko. Maksoi aikasta paljon ja jatketaan tänne tarinaa, sikäli kun loota saadaan syksyn mittaan vaihdettua. Arvatenkin lotto-meisingillä tässä mennään. Vanha laatikko porsinut niin hyvin, että jos ketä kiinnostaa, lahjoitetaan hyvään kotiin.
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
Re: Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
Noista jää yks lakru yli jos laittaa sen saabin korjaussarjan, muistaakseni siinäpeltla kirjoitti:Laakerisarja:
http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct ... _2W20P6JD4
korjaussarjassa on toi NP.. laakeri. Se muuten on koko setin kallein, ~70e.
Re: Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
vauhtipyörä voi hyvinkin tuon vuosimallin 2.0lpt:ssä olla isompi. Omasta -97 vastaavasta löytyi purettaessa isompi vauhtipyörä ja 228 kytkinlevy ja kuluma vauhtipyörässä sen mukainen. Sorvissa käyttämällä 240 kykälle sopiva siis.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
Kysyisin vielä noista laatikkoon (FM54003) hankittavista osista...JouniCSE kirjoitti: B204E on oikeen. Käytetystä ei sitten kovin hirveestsi kannata maksaa, loppuunajettuja on ne kaikki. Tälläkin foorumilla on klubilaisia jotka osaa tuon laatikon korjata, saatat päästä halvemmalla ja sen jälkeen laatikko on kuin uusi.
Kaikki laakerit + peruskorjaussarjahan tuonne kannattaa laittaa.
240mm vauhtipyörä on ollut 2.3T/Aero koneissa alusta asti.
Tuossa -98 laatikossa on parempi kytkinakseli kun vanhemmissa, että siinäkin mieles kannattaa se korjauttaa.
Eli kävin kyselemässä Turun Metroautosta osia laatikkoon ja tarjosivat
2. vaihteen synkropaketti joka löytyy hyllystä ja hintaa jotain 330 eur paikkeilla. Tämä "paketti" sisältää tuossa alla olevan menoakselin kuvan nro 18 (eli 18A, 19, 20).
Varaosahemmo myönsi suoraan ettei tiedä saabeista paljoaakaan joten vähän jäi homma epävarmaksi.
Kun vaihteisto oireilee vain 2. vaihteen osalta niin tuskin muuta tarvitsee vaihtaa vai mitä mieltä olette?
Paitsi laakerit jotka olikin hienosti listattu täällä foorumilla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... n+laakerit
Kytkinpaketti on jo hommattu.
Tässä vielä räjäytyskuvat laatikon sisuskaluista.
http://i870.photobucket.com/albums/ab26 ... _94-98.jpg
http://i870.photobucket.com/albums/ab26 ... _94-98.jpg
Ex Saab 9000 CSE 2.0t A50 1998
Re: Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
Kannattaa tilata ne 2 vaihteen synkrot irto-osina, ei pakettina. Tulee halvemmaksi, usko pois. Elikkäs:
Article : Synkronointi
PartNo : 30555110
Usage : NLS-USE 30555110
Gear box J42883--
Order Quantity : 1
Article : Synkronointi
PartNo : 30555111
Usage : NLS-USE 30555111
Gear box J42883--
Order Quantity : 1
Article : Synkronointi
PartNo : 90372118
Usage : NLS-USE 90372118
Order Quantity : 1
Tietysti kannattaisi laittaa kokonaisuudessaan se Saabin laatikonkorjaussarja. Se sisältää uudet synkrot 3,4 ja 5, uuden 3/4 navan ja paljon muuta hyvää osaa, kuten yhden laakerin, joka on se kallein koko paketissa(kuten JouniCSE mainitsi). Sarja sopii kaikkiin -94 -> tonnarin laatikoihin, vaikka muutakin joskus väitetään. Kun kerran huoltaa laatikon, niin miksi ei tekisi sitä sitten kunnolla.
Matti
Article : Synkronointi
PartNo : 30555110
Usage : NLS-USE 30555110
Gear box J42883--
Order Quantity : 1
Article : Synkronointi
PartNo : 30555111
Usage : NLS-USE 30555111
Gear box J42883--
Order Quantity : 1
Article : Synkronointi
PartNo : 90372118
Usage : NLS-USE 90372118
Order Quantity : 1
Tietysti kannattaisi laittaa kokonaisuudessaan se Saabin laatikonkorjaussarja. Se sisältää uudet synkrot 3,4 ja 5, uuden 3/4 navan ja paljon muuta hyvää osaa, kuten yhden laakerin, joka on se kallein koko paketissa(kuten JouniCSE mainitsi). Sarja sopii kaikkiin -94 -> tonnarin laatikoihin, vaikka muutakin joskus väitetään. Kun kerran huoltaa laatikon, niin miksi ei tekisi sitä sitten kunnolla.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
54 40 516 tolla osanumerolla korjaussatsi varaosatiskiltä. 200e pintaan pitäs maksaa. Mukana tulevat 9-3/9-5 vetarin stefat voi sitten trokata jollekkin holkkirempaa tekevällä 9-3 kuskille. Jos noi osat ostas erikseen niin hintaa kertys varmasti liki 1000e. Tuon rempaan jälkeen laatikko on parempi kun uutenapkoski kirjoitti:
Kun vaihteisto oireilee vain 2. vaihteen osalta niin tuskin muuta tarvitsee vaihtaa vai mitä mieltä olette?
Re: Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
Laatikko ja kytkinpaketti vaihdettu. Tuntuu ihan omituiselta ajaa vehkeellä, jossa menee vaihteet päälle ihan niinku elokuvissa. Vanhaan laatikkoon oli tullut reikä kylkeen, joten se meni sulatettavaksi. Heh, siellä oli tavarat hieman epäjärjestyksessä.ilzu kirjoitti:Omaan Aeroon tulossa käytetty FM57 101 -laatikko. Maksoi aikasta paljon ja jatketaan tänne tarinaa, sikäli kun loota saadaan syksyn mittaan vaihdettua. Arvatenkin lotto-meisingillä tässä mennään. Vanha laatikko porsinut niin hyvin, että jos ketä kiinnostaa, lahjoitetaan hyvään kotiin.
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
Re: Vaihdelaatikon vaihto vai korjaus?
http://www.racestuff.se/transmission/ko ... 218-5.aspx
Tuolta saa muuten vahvistettuja laatikkoja ja täysin läpikäytyjä kilpailukykyiseen hintaan. Yks vahvistettu tilattu sieltä 9-5 aeroon pari vuotta sitten ja hyvin on toiminut.
Tuolta saa muuten vahvistettuja laatikkoja ja täysin läpikäytyjä kilpailukykyiseen hintaan. Yks vahvistettu tilattu sieltä 9-5 aeroon pari vuotta sitten ja hyvin on toiminut.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575