Tupliksen jarrut
Re: Tupliksen jarrut
on se tosiaan kumma että joskus kun on ostanut 300 tkm ajetun saban ja toisaalta 79 tkm ajetun saab 90 n niin seuraavana päivänä on joutunut nostamaan etusatulat viilapenkkiin lähempiä empiirisiä tutkimuksia varten. taitaa olla muuten oikein saab merkkinen paradigma koko homma....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Tupliksen jarrut
Ja meillä taas on ollu perheessä saabeja reilut 30 vuotta ja 99/900 kantaa ja juuri näillä etukäsijarruihmesatuloilla ja ei ole tarttenu tapella. Jos on kolahtanut taaksepäin ajettaessa ja jarruttaessa niin in kovahitsattu kuluneet kohdat ja samalla tietenkin tiivisteet uusiksi, satuloitten hiekkapuhallus ja maalaus yms. ja siinäpä se homma sitten onki. Ikään ei oo sen jälkeen tarttenu kajota niihin muuta kuin vaihtanut jarryupalat ja nesteet ja putsannut ja voidellut satuloitten liukupinnat.
Meillä olleista saabeista yksi on ja on edelleen talossa ,30 vuotta , toinen 20 vuotta ja keskimäärin kymmenisen vuotta sitte ollu ne jotka lähtee seuraavalle omistajalle.
Jos kaikkia vaivaava joskus ollu vika täytyy nimetä niin vuotava lämppärin hana, oli sitte kyseessä 99 tai 900.
Meillä olleista saabeista yksi on ja on edelleen talossa ,30 vuotta , toinen 20 vuotta ja keskimäärin kymmenisen vuotta sitte ollu ne jotka lähtee seuraavalle omistajalle.
Jos kaikkia vaivaava joskus ollu vika täytyy nimetä niin vuotava lämppärin hana, oli sitte kyseessä 99 tai 900.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Tupliksen jarrut
Edellisestä kirjoituksestani toki saattoi saada sellaisen kuvan, että olisin tyytymätön tai jopa pettynyt autooni. Tämä on kuitenkin harhaluulo. 
En missään vaiheessa olettanutkaan, että 26 vuotta vanha auto olisi ruosteeton tai muutenkaan ihan täydessä iskussa. Varsinkaan, kun ottaa huomioon, kuinka edullisesti auton sain.
Tähän mennessä olen autoon uusinut jäähdyttimen kennon, termostaatin, virranjakajan kannen, pyyhkimien sulat sekä renkaat, joiden lisäksi perästä hitsattiin pari sadan neliösentin paikkaa. Nyt remonttiin menevät jarrut, ja tähän olen sikälikin valmis panostamaan rahallisesti, koska kunnolla tehtynä jarrut kestävät taas monen monta vuotta ilman tarvetta sen kummemmin remontoida niitä.
Vertaus tuohon ng-satkuun oli lähinnä huumoria, koska se jos mikä on niellyt näiden vuosien aikana rahaa; moni asia tosin mukavuussyistä, korjausta ovat tähän mennessä oikeastaan vaatineet vain etummaiset alatukivarret, käsijarru sekä laturi.

En missään vaiheessa olettanutkaan, että 26 vuotta vanha auto olisi ruosteeton tai muutenkaan ihan täydessä iskussa. Varsinkaan, kun ottaa huomioon, kuinka edullisesti auton sain.
Tähän mennessä olen autoon uusinut jäähdyttimen kennon, termostaatin, virranjakajan kannen, pyyhkimien sulat sekä renkaat, joiden lisäksi perästä hitsattiin pari sadan neliösentin paikkaa. Nyt remonttiin menevät jarrut, ja tähän olen sikälikin valmis panostamaan rahallisesti, koska kunnolla tehtynä jarrut kestävät taas monen monta vuotta ilman tarvetta sen kummemmin remontoida niitä.
Vertaus tuohon ng-satkuun oli lähinnä huumoria, koska se jos mikä on niellyt näiden vuosien aikana rahaa; moni asia tosin mukavuussyistä, korjausta ovat tähän mennessä oikeastaan vaatineet vain etummaiset alatukivarret, käsijarru sekä laturi.
Re: Tupliksen jarrut
Mielestäni en katso auton heikkoudeksi kun esim. laturi hajoaa. Kokemuksesta ja jopa Boschin huolto ohjeissa annetaan huolto / korjausväliksi max.200 tkm ja kaikki siitä ylimenevät kilsat on tuuria että milloin kajahtaa maanteillä rikki, kotikulmilla ku ne ei tuppaa hajoileen.
Eli ennakkohuolto niillekki kannattaa ennekuin jättää välille ja korjataan sitte.
Ite pitäis vaihtaa laturi kunnostettuun ku vaan viittis..nyt paikoillaan olevalla ajettu 240 tkm.Vanhalle sitte Hiilisäädin-paketti, laakerit ja liukurenkaat uusiksi ja hyllyyn odottamaan uutta kierrosta.
Eli ennakkohuolto niillekki kannattaa ennekuin jättää välille ja korjataan sitte.
Ite pitäis vaihtaa laturi kunnostettuun ku vaan viittis..nyt paikoillaan olevalla ajettu 240 tkm.Vanhalle sitte Hiilisäädin-paketti, laakerit ja liukurenkaat uusiksi ja hyllyyn odottamaan uutta kierrosta.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Tupliksen jarrut
No niin, alkaa olla hilppeet kasassa. Hain tänään Hämeenkylän Hessumobiilista uudet satulat eteen, mutta olivat sitten kuitenkin vaihtorungolliset... Eli 78€ on kiinni siinä, että saan joskus vietyä vanhat tilalle. Toivottavasti tuomio on "korjauskelpoinen".
Sitten enää putkea ja letkua sellaiset määrät, että piisaa. Luulisi noilla pikku hiljaa jarrut korjaantuvan.
Vielä kun joku tekisi sen itse työnkin.
Sitten enää putkea ja letkua sellaiset määrät, että piisaa. Luulisi noilla pikku hiljaa jarrut korjaantuvan.
Vielä kun joku tekisi sen itse työnkin.

Re: Tupliksen jarrut
Leimaa olis syyskuun loppuun asti, eikä vieläkään kukaan ole vapaaehtoistunut tekemään tuota likaista työtä mun puolesta. 
Ihan tulevaa ajatellen: Onko tossa jarruja satuloineen kaikkineen irrottaessa jotain sellaista haistav*ttupalikkaa, joka rupeaa takuuvarmasti haraamaan vastaan? Tarkoitus siis hankkia kyseiselle osalle korvaaja, jolloin alkuperäisen voi nuijia tuhannen p****n päreiksi, jos rupeaa hangoittelemaan. Tehdään siis vaihdosta nopea ja kivuton.
Ei ole myöskään otettu juurikaan kantaa putkiin ja letkuihin; onko motonet-/biltema-/hessumobiilikama ihan jees, vai hankitaanko miljoonalla marmorilta? Kun ne putket ja letkut kuitenkin hapertuu varmaan 26 vuoden aikana, niin lienee fiksuinta vaihtaa suosiolla eikä ruveta ähertämään tuntikaupalla vanhojen kanssa vain huomatakseen, että rikki meni kuitenkin...

Ihan tulevaa ajatellen: Onko tossa jarruja satuloineen kaikkineen irrottaessa jotain sellaista haistav*ttupalikkaa, joka rupeaa takuuvarmasti haraamaan vastaan? Tarkoitus siis hankkia kyseiselle osalle korvaaja, jolloin alkuperäisen voi nuijia tuhannen p****n päreiksi, jos rupeaa hangoittelemaan. Tehdään siis vaihdosta nopea ja kivuton.
Ei ole myöskään otettu juurikaan kantaa putkiin ja letkuihin; onko motonet-/biltema-/hessumobiilikama ihan jees, vai hankitaanko miljoonalla marmorilta? Kun ne putket ja letkut kuitenkin hapertuu varmaan 26 vuoden aikana, niin lienee fiksuinta vaihtaa suosiolla eikä ruveta ähertämään tuntikaupalla vanhojen kanssa vain huomatakseen, että rikki meni kuitenkin...
Re: Tupliksen jarrut
Letkut on tietenkin melko tiukassa sekä lokasuojan että jarrusatulan päässä. Lokasuojasta letkun saa irti kun avaa kulmakappaleen lokasuojaan kiinnittävät ruuvit, raottaa sitä kulmakappaletta irti pellistä sen verran että saa kapeakärkisillä tukevilla pihdeillä pidettyä vastaan samalla kun vääntää letkuliitosta auki. Ja ennen vääntöä lämmitystä ja irrotusöljyä ja lämmitystä sopivasti. Ja ennen lämmitystä letku poikki tai ilmausnippa auki, muuten letku poksahtaa ja nesteet roiskuu silmille.
Kun uusista satuloista kuitenkin puuttuu ne 14 cm pitkät kysymysmerkin muotoiset jarruputkenpätkät, joihin letku liitetään, pitää ottaa ne putket vanhoista satuloista tai väännellä uudet. Vaivansa kummassakin. Jos ne vanhat putket ei ole huonon näköiset ja vielä liitoksetkin aukeavat suosiolla, ei liene niiden uudelleenkäytölle estettä.
Motonetin tms tarvikeliikkeen letkut ja putket kestää ihan tyydyttävän pitkään.
Kun uusista satuloista kuitenkin puuttuu ne 14 cm pitkät kysymysmerkin muotoiset jarruputkenpätkät, joihin letku liitetään, pitää ottaa ne putket vanhoista satuloista tai väännellä uudet. Vaivansa kummassakin. Jos ne vanhat putket ei ole huonon näköiset ja vielä liitoksetkin aukeavat suosiolla, ei liene niiden uudelleenkäytölle estettä.
Motonetin tms tarvikeliikkeen letkut ja putket kestää ihan tyydyttävän pitkään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tupliksen jarrut
No niin, letkut tuli hankittua, samoin kuin se 14cm pätkä putkea. Vaihto pitäisi tapahtua viikon päästä, kun päästään kaverin tallille.
Jarrunestettä toki vielä tarvitaan... Onko tähän suosituksia?
Ja KUN sitä aikaa kuitenkin jää (kaikkihan aina tapahtuu kuin elokuvissa konsanaan), niin koitetaan vaihtaa vielä pakosarjan ja venttiilikannen tiivisteet. Näillä eväin sitten seuraavalla viikolla konttorille kuuntelemaan, kuinka on vielä sitä ja tätä ja tota korjattavaa.
Jarrunestettä toki vielä tarvitaan... Onko tähän suosituksia?
Ja KUN sitä aikaa kuitenkin jää (kaikkihan aina tapahtuu kuin elokuvissa konsanaan), niin koitetaan vaihtaa vielä pakosarjan ja venttiilikannen tiivisteet. Näillä eväin sitten seuraavalla viikolla konttorille kuuntelemaan, kuinka on vielä sitä ja tätä ja tota korjattavaa.

Re: Tupliksen jarrut
Katotaan ,kuin käy. Mulla on nimittäin myös ensiviikolla katsastus tiedossa. Voidaan täällä sitten vertailla vikalistoja...Azanovix kirjoitti:Näillä eväin sitten seuraavalla viikolla konttorille kuuntelemaan, kuinka on vielä sitä ja tätä ja tota korjattavaa.

Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Tupliksen jarrut
Ja näin on jarrut vaihdettu. Tuli jarruttamiseen ihan uutta ilmettä ja käsijarrukin pitää! 
Vähän meinasi lyödä jännitystä, kun kuskin puoleinen käsijarruvaijeri jäi jotenkin kirraamaan vastaan, kun kokeilin sen liikkuvuutta muiden hilppeiden ollessa irti. Jäi jotenkin jumiin sinne suojan sisään... lähti kuitenkin vain pientä väkivaltaa soveltaen.
Olin ostanut 14cm putket Motonetistä "varmuuden vuoksi", mikä olikin hyvä idea. Kuskin puoleinen putki oli hyvässä kunnossa, mutta päätettiin silti taivutella uusi tilalle. Muuten hyvä, mutta toinen jyrkistä mutkista ei ihan onnistunut, ja lopulta putki katkesi. Aiempi takaisin paikalleen ja homma jatkui sujuvasti.
Apparinpuoleinen putki murtuikin heti kättelyssä, joten vähän jännitti, miten siihen saisi loihdittua toisen tilalle; sopiva hylsy kiinni ruuvipenkkiin ja varovasti taivuttamaan. Onnistui miltei täydellisesti ja saatiin sekin paikalleen.
Letkut olivat satulanpuoleisesta liitoksesta molemmin puolin aika haperot, joten nekin vaihtuivat uusiin.
Aluksi ilmattiin jarrut vain edestä, mutta koelenkkiä ajaessa jarrut tuntuivat kumman "kumisilta", joten päätettiin, että pakko ne varmaan on ilmata myös takaa. Ilmaa ei näyttänyt juurikaan tulevan ulos (toki hieman), mutta ilmeisesti ainakin nesteen täydellinen vaihto teki tehtävänsä ja alkoi tuntua taas jarruilta.

Vähän meinasi lyödä jännitystä, kun kuskin puoleinen käsijarruvaijeri jäi jotenkin kirraamaan vastaan, kun kokeilin sen liikkuvuutta muiden hilppeiden ollessa irti. Jäi jotenkin jumiin sinne suojan sisään... lähti kuitenkin vain pientä väkivaltaa soveltaen.
Olin ostanut 14cm putket Motonetistä "varmuuden vuoksi", mikä olikin hyvä idea. Kuskin puoleinen putki oli hyvässä kunnossa, mutta päätettiin silti taivutella uusi tilalle. Muuten hyvä, mutta toinen jyrkistä mutkista ei ihan onnistunut, ja lopulta putki katkesi. Aiempi takaisin paikalleen ja homma jatkui sujuvasti.
Apparinpuoleinen putki murtuikin heti kättelyssä, joten vähän jännitti, miten siihen saisi loihdittua toisen tilalle; sopiva hylsy kiinni ruuvipenkkiin ja varovasti taivuttamaan. Onnistui miltei täydellisesti ja saatiin sekin paikalleen.
Letkut olivat satulanpuoleisesta liitoksesta molemmin puolin aika haperot, joten nekin vaihtuivat uusiin.
Aluksi ilmattiin jarrut vain edestä, mutta koelenkkiä ajaessa jarrut tuntuivat kumman "kumisilta", joten päätettiin, että pakko ne varmaan on ilmata myös takaa. Ilmaa ei näyttänyt juurikaan tulevan ulos (toki hieman), mutta ilmeisesti ainakin nesteen täydellinen vaihto teki tehtävänsä ja alkoi tuntua taas jarruilta.