Jalankulkijoiden kadonneet oikeudet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Jalankulkijoiden kadonneet oikeudet

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:
wesku kirjoitti:Edelleenkään lakitekstin mukaan ei vihreä valo yksiselitteisesti anna lupaa mistään säännöstä tai velvollisuudesta poikkeamiseen. .
Kuinka paksu lakikirjasta tulisi jos siitä tehtäisiin wesku versio?
Esim. ajettaessa vihreillä valoilla risteyksestä oikealle tulee autoilijan väistää polkupyöräilijää mikäli hän ylittää risteävän tien :mrgreen: Luulis sen autoilijan tietävän :wink:

Tosin vihreä nuoli osoittaa esteetöntä kulkua risteyksestä.

Ja tässä vähän kevyen liikenteen "ruuhkaa" urpåille...

http://www.youtube.com/watch?v=n-AbPav5E5M

Ja vähän muistin virkistykseksi...

http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liike ... 4nn%C3%B6t
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Jalankulkijoiden kadonneet oikeudet

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

dimebak kirjoitti: Ja tässä vähän kevyen liikenteen "ruuhkaa" urpåille...

http://www.youtube.com/watch?v=n-AbPav5E5M
Kahden minuutin mittainen nopeutettu video, ja bongasin viisi autoa... Ja noin taajaan asuttu maa. Tuollahan ahdistuisi kuoliaaksi :D
Edit: Näköjään siellä luki että kahdeksan minuuttia alunperin. Siis puoli autoa minuutissa (ei lasketa roska-autoa)...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Jalankulkijoiden kadonneet oikeudet

Viesti Kirjoittaja core2 »

dimebak kirjoitti:
Esim. ajettaessa vihreillä valoilla risteyksestä oikealle tulee autoilijan väistää polkupyöräilijää mikäli hän ylittää risteävän tien :mrgreen: Luulis sen autoilijan tietävän :wink:
Tosin vihreä nuoli osoittaa esteetöntä kulkua risteyksestä.
Aivan jos tämä risteys on vapaa ajettavaksi, siis ei tukossa. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Jalankulkijoiden kadonneet oikeudet

Viesti Kirjoittaja wesku »

vuorpe kirjoitti: Mielestäni pitäisi lakiin saada että suojatietä EI saa ylittää pyörällä ajaen vaikka mikä olisi.
Nythän on niin että mikäli pyörätie jatkuu pyörätienä suojatien jälkeen saa pyöräilijä saa ajaa suojatiellä ja autoilijan tietyissä tapauksissa pyöräilijää väistää.
Ei tuo nyt ihan noinkaan toimisi. Esim. normaalilla pääkadulla jonka vierellä menee kevyen liikenteen väylä pitäisi pyöräilijöiden pysähtyä joka korttelin jälkeen ja taluttaa yli suojatietä.

Pyöräkaistat periaatteessa hyvä systeemi mutta Suomen olosuhteissa olisi varsin ikävää talvella. Havaitseminen on 99-prosenttisesti kiinni asenteesta. Asiaa auttaisi hiukan jos pyörätie olisi niin kaukana että isollakin autolla kääntyessä ehtii kääntää auton kohtisuoraan asentoon ennen pyörätien ylittämistä. Nyt monin paikoin oleva 2-3 metrin välillä ei ehdi pakettiautoakaan kääntää kohtisuoraan vaan pitää ajaa sen mukaan mitä on viimeisen kerran ennen kääntymisen aloittamista peilistä nähnyt. Tämä taas johtaa siihen ettei useinkaan oikealle kääntyessä voi mennä pois päätiellä olevien edestä vaan joutuu odottamaan päätien tukkona niin kauan että pystyy peilistä näkemään pyörätien olevan tyhjä.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Jalankulkijoiden kadonneet oikeudet

Viesti Kirjoittaja wesku »

ajn kirjoitti: Mitäpä tulee vasenta kaistaa etenevän autoilijan tehdä hänen saapuessaan tuon suojatien kohdalle, jonka olemassaolosta hän ei ole tietoinen, kuten ei myöskään siitä, että risteyksessä on valo-ohjaus?
Pysähtyä ja odottaa siihen asti että este valojen edestä poistuu ?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Jalankulkijoiden kadonneet oikeudet

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

ajn kirjoitti:Sohitaan nyt tätäkin kusiaispesää... :D

Mitäs sitte jos suojatie ei ole sen lähestyvän autoilijan havittavissa keli/liikenne/valaistusolosuhteista johtuen.

Esimerkki: kaupunginkaltaisessa paikassa, jonka nimi alkaa H:lla, on(oli?) katu, jossa on kaksi kaistaa molempaan suuntaan, risteyksessä on keskikoroke ajosuuntien välissä. Oikealle kaistalle on kertynyt jono, joka on kääntymässä oikealle, ainoat opasteet ovat katuun maalattuina, vasemmalle ei tästä voi kääntyä. Ajosuunnassa valo palaa jonkin värisenä kadun oikeassa laidassa, mutta sitä ei autoilija näe, koska 4 metriä korkea kuorma-auto peittää näkyvyyden toiselta kaistalta.
Keskikorokkeella on suojatiestä ilmoittava liikennemerkki, mutta sekään ei näy, koska puu peittää sen.
Mitäpä tulee vasenta kaistaa etenevän autoilijan tehdä hänen saapuessaan tuon suojatien kohdalle, jonka olemassaolosta hän ei ole tietoinen, kuten ei myöskään siitä, että risteyksessä on valo-ohjaus? Lisättäköön vielä, että siinä näkymättömissä olevassa valo-opastimessa on erikseen oikealle kääntyville nuolivalo...

Tämmösenkin paikan olemassaolosta kertoi kyseisessä kylässä taksikuskina 40 vuotta toiminut henkilö, joka teki uransa aikana liki sata aloitetta kyseisen kylän liikenneolojen järkeistämiseksi....
Tuollaisessa paikassa pitäisi ihan oikeasti jo jokaisella hälytyskellot soida päässä. Jos itse esim. Helsingissä (eihän täällä Vantaalla mitään monikaistaisia teitä olekaan) ajaessani huomaan, että viereinen kaista seisoo enkä ihan suoraan pysty näkemään tilanteelle syytä, ajan viereistä kaistaa sen verran hiljempaa, että syy selviää. Toki monesti syy on siinä, että porukka on jo valmiiksi ryhmittynyt oikealle kaistalle (hyvänä esimerkkinä Mechelininkatu, jonka oikea kaista saattaa olla pysähdyksissä Länsiväylälle kääntyvien takia pitkän matkaa) ja kaista ei esim. 500m:n päässä olevien liikennevalojen vuoksi juuri sillä hetkellä etene.
Omasta mielestäni siis ihan järkeä käyttämällä pystyy ehkäisemään itsestään johtuvat vaaratilanteet helpohkosti.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Jalankulkijoiden kadonneet oikeudet

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:Taisit lainata väärää kirjoitusta tai sekoitit muuten vain, minä en ole kirjoittanut pyöräilijöistä mitään.
Wesku luulee että valo-ohjatulla 2-kaistaisella kadulla ennen risteystä olevan suojatien eteen tarvitsee pysähtyä vihreillä jos viereisellä kaistalla oleva pysähtyy sillä lakikirjaan ei kukaan ole ymmärtänyt kirjoittaa kaikkea mitä weskulle tulee mieleen.
Sekoilin muuten vaan. Okei, mut eihän siinä tarvi seisoa jarrulla. Eihän sellaisessa tilanteessa ole kuin risteävän ylittäville vihreät saman aikaisesti jos niillekään. Aaa, eipäs ole jos esim. kääntyville on laitettu vihreällä lisänuolella kääntyminen. Olishan se pikkasen extremeä laittaa vihreät sekä autoilijoille että jalankulkijoille.

Ja sellanen tuli mieleen ihan vaan liipaten aihetta, että jos teistä tuntuu et autoilijat ei varo teitä jos olette jalan liikkeellä niin perkele näyttäkää olemisellanne oletteko menossa esim. tietä yli vai ei. ***tu mikään muu ei syö niin paljon hermoa, kun lottoava jalankulkija.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Jalankulkijoiden kadonneet oikeudet

Viesti Kirjoittaja dimebak »

9-5T kirjoitti:Lues vielä uudestaan. Tuossa tilanteessa suojatiellä palaa punainen ja autoille vihreä, joku pysähtyy ssuojatien eteen ja wesku viereen koska lakikirjaan ei ole huomattu kirjoittaa weskuohjeita.
Joo, tuon bonjasin. Mutta eihän siinä tarvitse pysähtyä :? Voin tietenkin olla väärässä joten korjatkaa ihmeessä niin korjaan ajotapaani, itse ku en ole koskaan pysähtynyt ja jos jonkun tuollaisen taakse ajanut niin tyyttiä painan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Jalankulkijoiden kadonneet oikeudet

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti: Tuossa tilanteessa suojatiellä palaa punainen ja autoille vihreä, joku pysähtyy ssuojatien eteen ja wesku viereen koska lakikirjaan ei ole huomattu kirjoittaa weskuohjeita.
Ehkä joku sitten kirjoittaa sen uusiksi sen jälkeen kun KKO on käsitellyt jotain juttua jossa vaikkapa vihreillä lähtenyt hidas jalankulkija on ajettu yli kyseisenlaisessa tilanteessa.

Sen suhteen mihin minä pysähdyn oletko joskus nähnyt vai mistä voit olla niin varma että tänne kirjoitat ?
Vastaa Viestiin