E85 Bio Etanoli

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

Onko kokemuksia ? :idea:

Soittelin tossa taannoin MapTunella ja Suomessakin pysyy tekemään ohjelmoinnin.

-näyttää olevan E85 hinnat ~1€
-vie kuulemma n.30% enemmän kuin bensalla ajaessa
-pakkaskestävyys hieman mietityttää, eli jos kokotalven ajelee tavan bensalla onko koko hommassa mitään pointtia :?:
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

Ok

-Tehot ? Aero pitäis saada sinne ~300hv/~440Nm luokkaan 85:lla
(valmiina: 3" BSR downpipe-kat -combo (3"dp & kat) + 2.5" kat back ja JR-filsu)

-Joutuuko laittamaan talvella lisäaineita ?

-Eli mihin lukemiin kulutus nousee keskimäärin ?
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

Mimmi kirjoitti:On kokemusta jo reilun vuoden ajalta.
Foorumin sofaajat saavat tehtyä saman huomattavasti edullisemmin.
Kulutuslisä on olut 10...27%.
Pakkaskestävyyttä löytyy, eli ei ongelmia.

Löytyykö PK-seudulta näitä softaajia ?
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

SiipiSaapi kirjoitti:Ok

-Tehot ? Aero pitäis saada sinne ~300hv/~440Nm luokkaan 85:lla
(valmiina: 3" BSR downpipe-kat -combo (3"dp & kat) + 2.5" kat back ja JR-filsu)

-Joutuuko laittamaan talvella lisäaineita ?

-Eli mihin lukemiin kulutus nousee keskimäärin ?
Koska bensallakin vakiosuutinten tuotto loppuu sinne 280hp paikkeille niin 300hp saamiseksi E85:lla tarvit reilusti suuremmat suuttimet ja mahdollisesti bensapumpun ja silloin mennään customsoftaan koska noi orkkis biopower softat on sellaisenaan vakiosuuttimille tarkoitettu.
Vähemmillä tehotavoitteilla voit ajaa vakio Biopowersoftilla ja molemmilla polttoainelaaduilla joustavasti.

Mimmihän vastasi jo kulutuslisäyksen haarukasta ja pakkaskestävyydestä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

vesa67 kirjoitti:
SiipiSaapi kirjoitti:Ok

-Tehot ? Aero pitäis saada sinne ~300hv/~440Nm luokkaan 85:lla
(valmiina: 3" BSR downpipe-kat -combo (3"dp & kat) + 2.5" kat back ja JR-filsu)

-Joutuuko laittamaan talvella lisäaineita ?

-Eli mihin lukemiin kulutus nousee keskimäärin ?
Koska bensallakin vakiosuutinten tuotto loppuu sinne 280hp paikkeille niin 300hp saamiseksi E85:lla tarvit reilusti suuremmat suuttimet ja mahdollisesti bensapumpun ja silloin mennään customsoftaan koska noi orkkis biopower softat on sellaisenaan vakiosuuttimille tarkoitettu.
Vähemmillä tehotavoitteilla voit ajaa vakio Biopowersoftilla ja molemmilla polttoainelaaduilla joustavasti.

Mimmihän vastasi jo kulutuslisäyksen haarukasta ja pakkaskestävyydestä.

Joo-o eikös suuttimet mene muutenkin vaihtoon Etanoliin siirryttäessä ?


Oli aika summittainen toi kulutus, mutta jos oikein tulkitsen niin meikäläiselle olisi luvassa 8,5L sijaan 10L /100km kulutusta.
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

Vähemmillä tehotavoitteilla voit ajaa vakio Biopowersoftilla ja molemmilla polttoainelaaduilla joustavasti.


8O Eli vakio suuttimilla B235R (vm-00) koneella 280hv/ ?Nm, E85:lla ?
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja core2 »

2009 9-5 wagon Aero biopower automaattiloota, viimetalvena Etanolilla suurin kulutus sisältäen ainoastaan kaupunki ajoa noin 28 litraa/100km laskettua kulutusta ei SID'in kertomaa.
Kun siirryttiin maantielle niin putos kulutus sinne 13-15 litran nurkille/100km tämäkin viime talvena. Tänä kesänä Etanoli kaupunki ajo sisältäen ehkä 10% maantie ajoa, kulutus mitattuna 11-13 tienoille/100km. 800 kilsan samanpäiväisen maantie ajon laskettu kulutus tänä kesänä 8,5-9 litraa/100km. Joten ota sit selvää tosta, ku on niin hemmetin laaja toi litra haitari. Joten en välitä juokoon sen minkä haluaa, tankattava se on kuiteski, meillä halvin E85 8,89 sek. litralta ST1 tänään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja mikan »

SiipiSaapi kirjoitti:Vähemmillä tehotavoitteilla voit ajaa vakio Biopowersoftilla ja molemmilla polttoainelaaduilla joustavasti.


8O Eli vakio suuttimilla B235R (vm-00) koneella 280hv/ ?Nm, E85:lla ?
Ainakin jos Maptunen tarjontaa katsoo, niin pelkällä E85 softalla tuon vuoden Aerossa 235 hv ja 420 Nm. Koska polttoainetta E85:llä tarvitaan enemmän, niin suuttimien kapasiteetti vain loppuu kesken. Mutta jos putki, tulpat, filtteri ja suuttimet sekä stg3 softa niin E85:lla 315 hv ja 450 Nm. Ja maailma pelastuu! :)

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

SiipiSaapi kirjoitti: Joo-o eikös suuttimet mene muutenkin vaihtoon Etanoliin siirryttäessä ?
Mistäs tällainen fakta löytyy ?
SiipiSaapi kirjoitti:Vähemmillä tehotavoitteilla voit ajaa vakio Biopowersoftilla ja molemmilla polttoainelaaduilla joustavasti.

8O Eli vakio suuttimilla B235R (vm-00) koneella 280hv/ ?Nm, E85:lla ?
No ei.
Vakiosuuttimet tuottavat nippa nappa 100% täysin auki ollessaan 98E:llä tuossa autossasi hyvänä päivänä jopa 280hp ja ohjelman mukaisen vääntömäärän, tyypillisesti 400-420Nm. Raneversioissa 440 Nm hetkellisesti.

Samalla kokoonpanolla ja suutinten DC 100% E85:lla riittänee suunnilleen 235 hp ja vääntö ohjelman mukaan. Keskikierrosalueella suuttimethan ei ole vielä tapissa joten etanolin sallimalla suuremmalla sytkäennakolla vääntöä saataneen tarvittaessa enemmän keskialueella mutta sille ei voi mitään että vakiosuuttimet rajoittavat huipputehon.

Pikkasen nostetuilla bensapaineilla karvan verran isommat luvut.

Nuo 315hp/450Nm on mahdollista etanolilla jos
a) polttoainetta riittää
b) sytkä optimoidaan etanolille
c) ilmamassa optimoidaan (kasvatetaan) hyödyntämään etanolin laskemat pakolämmöt
Luetteloa saa jatkaa, tässä kait nämä perusasiat
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja core2 »

9-5 Aeroon tuli tää 260 heppaa vuoden 2005 loppupuolella siis 2006 malli.
Ja 260 heppaa irtoaa jo 95 oktaanisella litkulla ja E85:lla on pollemäärä tuo 280
ilman mitään muutoksia, jos auto on BioPower malli.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Pystyisköhän joku kertomaan miten tuo voi olla E85:lla mahdollista, ne suuttimet näyttää olevan samat virtaukseltaan vakioaerossa ja biopowerissa :?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja core2 »

vesa67 kirjoitti:Pystyisköhän joku kertomaan miten tuo voi olla E85:lla mahdollista, ne suuttimet näyttää olevan samat virtaukseltaan vakioaerossa ja biopowerissa :?
Erona on kait vain se et vakio Aero ei hyödynna sitä minkä B-poweri tekee.
Luullakseni siihen riittää tuo, että E85 on noin 104-106 oktaanista niin se 20 konia saadaan sillä mukaan ajelulle. Huomioi myös se, että Biopoweri on suunniteltu toimimaan jopa polttoaineella E100.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Joo, jotenkin tuohon suuntaan se menee. Lueskelin tuosta E100 konseptifemmasta, 2L moottorissa ajetaan puhdasta etanolia, puristussuhde nostettu 11:1 ja ahtopainetta vakiota enemmän -> 300 hp ja 440 Nm...

Voi olla että sarjatuotanto biopowerkoneet on suuremmalla puristussuhteella tai sitten riittää pelkästään ennakon ja ilmamassan nosto. Mut siltikään en voi käsittää karkealla tasolla miten kone voisi kestää 30% laihemman etanoli/ilmaseoksen täystehotilanteessa kuin bensalla. Ehkä pitää lukea vielä enemmän.

Mut alkuperäiseen palatakseni, bensakoneet toimii E85:lla ja biopowersoftan päivitys on helppoa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
SiipiSaapi
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 08:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja SiipiSaapi »

Löytyykö foorumilta ?

9-5 Aero:a Bio Etanolilla joka on lastutettu ja Dynottu ?

hv/Nm ?
EX rides: 9-5 Aero,VW Golf GTi,BMW M3,VW Golf GL,Renault Clio Sport,Toyota Celica 18R-G Twin-cam,Toyota Corolla DX
nipa
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 20:18
Paikkakunta: Espoo

Re: E85 Bio Etanoli

Viesti Kirjoittaja nipa »

Onko siis niin, että pelkästään softapäivityksellä voi tuon allaolevan signaturen mukaisella 2001 vakio 2.0t siirtyä kaasuttelemaan viinan voimalla?
Mimmi kirjoitti: Lisäaineita ei tarvita.
Suuttimia ei tarvitse vaihtaa, jollet halua lisää tehoa (etanolin vuoksi niitä ei tarvitse vaihtaa).
Tossahan tuo sanotaan. Mutta kysynpä vielä: ei mitään letku, suutin, tai muita huoltoja? Vain ohjelmointi uusiksi?

Täähän olisi syksyn ympäristöteko, kun siirtyisi ST1:n jäte-etanolin käyttäjäksi!

EDIT: Tossa toisessa etanolisäikeessä olikin näköjään jo tarkempaa keskustelua ja vastauksia.
9-5W 2.0t Aut. vm.-01 + Biopower
Vastaa Viestiin