Tänä kesänä on auringonpaistetta riittänyt ja sitä myöten vastavaloa iltaisin ajellessa. Niinpä tuulilasin kehno kunto alkoi todella jurppia, kun välillä ei meinannut eteensä nähdä. Ihmettelin jo itseasiassa vuosi sitten, että katsuri ei kiinnittänyt lasin huonoon kuntoon mitään huomiota ja vaatinut sen vaihtoa. Sen lisäksi, että lasi oli jo varsin tehokkaasti hiekkapuhallettu, oli sen laminaattikalvo myös alkanut "maitoontua" alanurkista. Ei muuta, kun lasi vaihtoon. Lahden autolasikeskuksesta ostin uuden Pilkingtonin lasin hintaan 115 euroa. En suorittanut kummempia hintavertailuja, joten ei aavistustakaan, oliko hinta hyvä. Kyseisestä paikasta kuitenkin sain lasin nopeasti, mikä lähinnä vaikutti ostopäätökseen.
Tässä punnerran lasia paikoiltaan, kun kiilalista on ensin irroitettu:
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/35d0c1c7.jpg)
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/4825b7ec.jpg)
Vastaavalla tavalla olen muistakin projekteista irrotellut laseja hyvällä menestyksellä. Auringonpaahteessa tiivisteet ovat sopivasti pehmeinä ja jaloilla saa hyvin tunnusteltua, miten lasi alkaa pullistua paikoiltaan.
Yksi innoittaja lasin vaihtoon oli Kouvolan rompetorilta löytynyt uusi lista. Joku Opel-mies sitä myi ja sanoi sen sopivan muistaakseni Rekord-malleihin. Listalla oli hintaa sopivat 5 euroa/metri. Viisi metriä tuota sitten ostin ihan varmuuden vuoksi. Vanha, hapettunut lista vasemmalla:
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/dbefab7a.jpg)
En osannut ollenkaan odottaa, että tiivisteen alta löytyisi mitään ylläreitä, sillä ikkunoiden ympärys näytti ihan siistiltä. Kuskin puolelta kuitenkin puuttui kiinnitysprofiilia n. 20 cm matkalta ja muutama pieni reikäkin oli jo tuohon ikkunan ja kojelaudan liitoskohtaan syntynyt.
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/fe6e3c90.jpg)
Eihän siinä muu auttanut, kun hitsutella paikka siistimmäksi. Mielestäni otin lopputuloksesta kuvankin, mutta en löytänyt sitä tähän hätään.
Kun tuulilasi oli sopivasti irti, pääsin myös liimamaan kesähelteillä irronneen kojelaudan verhoilun. Bisonin Tix-kontaktiliimalla verhoilu asettui taas paikoilleen.
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/abc158af.jpg)
Olin jo aiemmin ostanut romikselta siistikuntoisen takalasin tiivisteen, jossa oli myös hyvä kromilista paikoillaan. Vanha tiiviste oli kutistunut ja irvisteli pahasti ylänurkistaan. Myös vanha kiilalista oli kuivunut ruskeaksi koppuraksi, eikä sen krominkiillosta ollut enää rippeitäkään jäljellä. Ikävintä vanhassa tiivisteessä oli kuitenkin se, että se ei enää hoitanut tehtäväänsä, vaan sateella konttiin lorotti aina vettä.
Takalasi irtosi helposti ihan vaan kääntämällä sormin kontin puolelta tiivisteen huuleke paikoiltaan ja työntämällä varovasti.
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/48a5bec8.jpg)
Ostamani takalasin tiiviste oli jostain vähän uudemmasta mallista ja sen istuvuus koripintaa vasten on huomattavasti alkuperäistä parempi. Koria vasten tuleva tiivistepinta on tässä uudemmassa leveämpi ja joustavampi, kuin vanhassa. Uudessa tiivisteessä on hyvää myös se, että kiilalista on täsmälleen samaa, kuin tuulilasissa (vanha lista on kapeampaa), joten sitä ainakin on edelleen saatavilla -ja vieläpä edullisesti.
Autoni kytkin on täristänyt jonkin verran luistattaessa. Lisäksi kytkin otti kiinni varsin ylhäältä ja töksähtäen. Niinpä kytkinremppa oli paikoillaan. Ihmettelin, miksi kytkimen irrottamiseksi pitäisi irrottaa konepelti, jäähdytin ja keulapaneeli. Päätinkin yrittää ensin irrottamalla pelkän jäähdyttimen. Jäähdyttimen irrotuksella tuli tilaa kytkinakselin irrotukselle ihan riittävästi. Eikä akselia edes tarvinnut pahemmin kiskoa paikoiltaan. Kiersin akselin päähän pitkän pultin, jonka varteen kiristin suurehkon jakoavaimen. Jakoavainta liuttamalla ja naputtamalla pultin kantaa vasten alkoi akseli hissukseen tulla ulos.
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/748be4a7.jpg)
Kuvassa näkyy myös 5mm vaijeri, jota laitoin paineasetelman väliin, kun minulla ei mitään erikoistyökalua tätä homaa varten ollut. Pelkäsin hieman, missä kunnossa kytkinlevy olisi, sillä tärinä voi johtua myös oljyisestä levystä. Öljytahroja ei kuitenkaan asetelman sisältä löytynyt ja levykin oli ihan siistissä kunnossa -ei edes mitenkään toivottoman loppuun kulunut. Pari kiillottunutta kohtaa levyssä kuitenkin oli, joten päättelin niiden aiheuttaneen värinää. Vaihdoin samalla uuden silmälaakerin vauhtipyörään. Entinen tuntuikin vähän karkealta ja lisäksi tippui kytkinakselia irroitettaessa paikoiltaan kytkinkopan pohjalle. Tässä uusi silmälaakeri jo paikoillaan:
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/77d90a48.jpg)
Purkasin myös työsylinterin ja hoonasin sen kevyesti. Vaihdoin siihen myös muut uudet tiivisteet, mutta sitä tärkeintä, eli mäntää liikuttavaa huulitiivistettä en saanut tähän remppaan. Työsylkkä purettuna:
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/1092710c.jpg)
Löysin taannoin Kotkan käyttöosasta parin uusia takatukivarsia, jotka tottakai ostin, kun hintakin oli parille ihan ok. Vasen takatukivarsi kaipasikin jo uusimista, sillä sen pistehitsit olivat irronneet.
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/fc6c483f.jpg)
Taidan vielä jossain vaiheessa korjata nuo hitsaukset, sillä tukivarsi on muuten ihan hyvässä kunnossa.
Lopuksi laitoin tuplikseen vielä takaspoilerin, jonka ostin huimaan kymmenen euron hintaan. Kiitokset siitä Kausalan suuntaan!
![Kuva](http://i409.photobucket.com/albums/pp178/misalo77/bde3ab3f.jpg)
Pahastihan tuo kaipaa seurakseen etuspoileria. Sellaisen jäljillekin olen jo päässyt. Katsotaan, koska pääsen sitä asentelemaan!