8v männät 16v koneeseen?
8v männät 16v koneeseen?
Eli voinko laittaa kasiventtiilisen turbon männät 16 tappiseen tonnarin turbo koneeseen?
Kyseessä on 2.0 -87 T16. Toisissa männissä on sama halkaisija, mutta männänlaen muotoilu on hieman poikkeava, Tilavuus, eli puristussuhde on sama.
Kertokaa arvauksenna, että saan saabbaan ajoon!
Kyseessä on 2.0 -87 T16. Toisissa männissä on sama halkaisija, mutta männänlaen muotoilu on hieman poikkeava, Tilavuus, eli puristussuhde on sama.
Kertokaa arvauksenna, että saan saabbaan ajoon!
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
9000 T16 -87
Tarkista männänlaesta, että venttiilit eivät ota mäntiin kiinni jos originaaleissa on upotukset venttiileille. Tarkista että männäntapin ja männän laen välinen korkeus on männissä sama. Tarkista männän alahelmat ettei ole pidempi/erimuotoinen ja sopii siten liikkumaan vapaasti myös ala-asentoonsa. Onko männäntappi samanhalkaisijainen? Männillä suurikin painoero?
Edellämainittujen ehtojen täyttyessä en näe mitään estettä etteikö voisi laittaa.
Edellämainittujen ehtojen täyttyessä en näe mitään estettä etteikö voisi laittaa.
Selaillessani erinäisiä sivuja, väitettiin 16 venttaalisen puristus-suhteeksi 9.0 ja 8 venttaalisessahan se on 8.5. Elikkäs jos kierokanget ovat saman mittaiset, niin moottorin nakutusherkkyyskin pienentynee hieman ja sitten vaan lisää paineita..
Ei nyt liity suoranaisesti tähän asiaan, mutta lieneekö 7.2 puristeisessa ja 8.5 puristeisessa 8 venttiilisessä männillä tehty se puristus-suhteen ero? Jos, niin ostetaan hyväkuntoiset 7.2 puristeisen männät..
Edit: Löytyipäs hyvä sivu verrata eri moottoreiden osia->http://www.arwidson.fi/autoosasto/mosa/ ... /INDEX.htm
Ei nyt liity suoranaisesti tähän asiaan, mutta lieneekö 7.2 puristeisessa ja 8.5 puristeisessa 8 venttiilisessä männillä tehty se puristus-suhteen ero? Jos, niin ostetaan hyväkuntoiset 7.2 puristeisen männät..
Edit: Löytyipäs hyvä sivu verrata eri moottoreiden osia->http://www.arwidson.fi/autoosasto/mosa/ ... /INDEX.htm
Kasitappisissa kaikissa on kannen palotilat samat, puristusten ero tehdään männillä. Noita 7.2 puristeisia löytyy myös petrosta, ja ovat samat kuin turbossa. Mutta puristuksia ei kannata laskea mitenkään poskettoman alas, alavääntö ja taloudellisuus huononevat rajusti ja aasinpotku kasvaa.
Hyväksi on havaittu kannen palotilojen avarrus ja vaparin männät, kestävät kyllä jos vaan soppa riittää. Puristuksetkin ihan passelit.
Mikäli muistan oikein pitäisi kaikkien 2 litraisten 45 asteen lohkolla olevien koneiden mäntien sopia suoraan toisiinsa, jotkut yhdistelmät ovat vaan järjettömiä kun T16 kansi ja petron männät.... puristukset 6.5.
Multa saattaisi löytyä sarja noita 7.2:sia mäntiä
Hyväksi on havaittu kannen palotilojen avarrus ja vaparin männät, kestävät kyllä jos vaan soppa riittää. Puristuksetkin ihan passelit.
Mikäli muistan oikein pitäisi kaikkien 2 litraisten 45 asteen lohkolla olevien koneiden mäntien sopia suoraan toisiinsa, jotkut yhdistelmät ovat vaan järjettömiä kun T16 kansi ja petron männät.... puristukset 6.5.
Multa saattaisi löytyä sarja noita 7.2:sia mäntiä
Itseasiassa huomasin tuosta edelliseen postaukseen editoimastani linkistä, että petrossa on nimenomaan ne 7.2 puristeiset männät.. eli minulla on itselläni männänrenkaita vaille priima mäntäsarja.
Tiedän toki moottorin ominaisuuksien huonontumisesta puristus-suhteen tippuessa, mutta kun nyt on kyse siitä että palotiloihin hitsattiin lisää tavaraa(kuten vesitilaan tarkoituksella puhki ajettuihin imukanaviinkin) paremman muotoilun mahdollistamiseksi ja orkkismännillä puristus-suhteeksi tulisi 8.9.
Tämähän ei sinäänsä vielä ole kovakaan arvo ahdettuun moottoriin etenkin kun alunperäinen SURKEA palotila on jo paranneltu.. mutta millonkas minulla joku projekti olisi järkeviin puitteisiin jäänyt.. kuten nytkään, eli eri ahtimista yhdistetyllä hybridillä olisi tarkoitus tumpata joku 1.5-1.7bar paineet ja katsoa mikä seuraavana antaa periksi..
Edit: Ja minulla on 8-venttilinen.. etsitään nyt ensin sen rajat ennenkuin vaihdetaan 16-venttiiliseen.
Tiedän toki moottorin ominaisuuksien huonontumisesta puristus-suhteen tippuessa, mutta kun nyt on kyse siitä että palotiloihin hitsattiin lisää tavaraa(kuten vesitilaan tarkoituksella puhki ajettuihin imukanaviinkin) paremman muotoilun mahdollistamiseksi ja orkkismännillä puristus-suhteeksi tulisi 8.9.
Tämähän ei sinäänsä vielä ole kovakaan arvo ahdettuun moottoriin etenkin kun alunperäinen SURKEA palotila on jo paranneltu.. mutta millonkas minulla joku projekti olisi järkeviin puitteisiin jäänyt.. kuten nytkään, eli eri ahtimista yhdistetyllä hybridillä olisi tarkoitus tumpata joku 1.5-1.7bar paineet ja katsoa mikä seuraavana antaa periksi..
Edit: Ja minulla on 8-venttilinen.. etsitään nyt ensin sen rajat ennenkuin vaihdetaan 16-venttiiliseen.
petron männät t16:seen
itselläni on ollu petron männät t16:sessa jo varmaan 100000km.on pommin varmat. kestää ongelmitta semmosia 1,4bar.tosin polttoainetta pitää mennä reippaasti.apc systeemin voi nakata taka mehtään
Muutama tonni takana koneella, jossa on T8APC alakerta (eli 8.5 puristukset 8v kannella), 2.3T kansi, mitsun TE05 -ahdin ja iso cooleri. Imu- ja pakopuoli hengittää tarpeeksi ja bensa ei lopu kesken niin 1.7b paineilla ei juurikaan nakuttele. Kone toimii ainakin toistaiseksi hienosti ja keväällä taas rupeaa kilometrejä ja lisäkokemuksia kertymään.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 94
- Liittynyt: To Heinä 10, 2003 21:54
- Paikkakunta: pietarsaari / vaasa
99:n turbomalli on muuten sillä 7.2 puristuksisella b-moottorilla "erikoinen" ajettava; ensin ei vedä _todellakaan_ ollenkaan ja sitten kun ahtaa, niin vetää mahtavasti rajoittimelle.
nykyään ittellä on tuo 8.5 puristeinen t8, niin se ei ole läheskään niin laiska nollapaineilla. Tosin se ei vedä kunnolla edes viiteen tonniin asti.
nykyään ittellä on tuo 8.5 puristeinen t8, niin se ei ole läheskään niin laiska nollapaineilla. Tosin se ei vedä kunnolla edes viiteen tonniin asti.
Männät
En muista, mistä tämän listan löysin mutta tässä joitain tietoja.
Saab 2,0l männät
Moottori Puristussuhde Halk. x Kork. Laen kuopan mitat
b turbo 7,2:1 90x40 6,6x75
99 petro 7,2:1 90x40 6,6x75
b -74 8,75:1 90x40 1,9x75
b 74- 9,0:1 90x40 1,3x75
h 9,5:1 90x40 0,4x68
h turbo 8,5:1 90x40 2,65x75
900t16v 9,0:1 90x40,3 4,7x75,3
9000t16v 9,5:1 90x40,3 3,85x75,3
900/9000i16v 10,0:1 90x40,3 1,0x75,3
Saab 2,0l männät
Moottori Puristussuhde Halk. x Kork. Laen kuopan mitat
b turbo 7,2:1 90x40 6,6x75
99 petro 7,2:1 90x40 6,6x75
b -74 8,75:1 90x40 1,9x75
b 74- 9,0:1 90x40 1,3x75
h 9,5:1 90x40 0,4x68
h turbo 8,5:1 90x40 2,65x75
900t16v 9,0:1 90x40,3 4,7x75,3
9000t16v 9,5:1 90x40,3 3,85x75,3
900/9000i16v 10,0:1 90x40,3 1,0x75,3
Sekaisin
Onko nyt mennyt vellit ja puurot sekaisin (vai miten se meni).
8v kannessa on isompi palotila kuin 16v kannessa..eli jos 8v koneeseen jossa on 8.5:1 puristus heittää 16v kannen on puristus ihan muuta eli lähestytään jo 10:1...
8v kannessa on isompi palotila kuin 16v kannessa..eli jos 8v koneeseen jossa on 8.5:1 puristus heittää 16v kannen on puristus ihan muuta eli lähestytään jo 10:1...
Juuh
Niiìn,pienemmät eli aiheuttaa juuri tuon puristuksen kasvun koska 16v koneessa palotila pienenee...jos kerran 16v org 9:1 männissä on 4.7 mm kuoppa ja 8v koneen männissä 2.65 eli melkein puolet pienempi ja jos puristuksia haluaa laskea pitäisi palotilaa suurentaa ei pienentää.