Tyhmä kysymys bensasta
Tyhmä kysymys bensasta
Mikäs tämä esson baarin juttu on, että vois auttaa nykimisiin (mitä nyt tonnareissa ei ikinä muutenkaan esiinny) jos käyttää 50/50 suhteessa 95 ja 98 oktaanista?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Näin sanovat volvo miehet...
Varoituksen sanoja alku- ja K-versio B230FT moottorin omistajille:
Nämä aiemmat versiot B230 moottorista säilyttävät kestävyytensä korotetuilla ahtopaineillakin, kunhan nakutusta vältetään. Näiden moottorien kanssa on vaikeudet edessä jos ahtopaineita nostetaan liikaa ja nakutus astuu kehiin. Ahtopaineiden kanssa pelleiltäessä varsin yleiset moottorin rikkomiset rajoittuvat kansipahvin pettämiseen tai sulaneisiin mäntiin. Näissä moottoreissa vahingot ovatkin hieman isommat, sillä kiertokankien pettäessä moottorista menee rikki jo hivenen enemmän ja pahemmin tavaraa kuin kansipahvin pettäessä. Tästä johtuen siis on ehdottoman tärkeää ja suorastaan pakollista välttää nakutusta! Kuinka sitten välttää nakutusta? Tässä muutamia vinkkejä:
- Tankkaa 98 oktaanista, tai mahdollisimman korkeaoktaanista bensaa. Tankkaa tunnetuilta ja hyväksi testatuilta bensiinijakelijoilta (suom. huom. esimerkiksi Neste, samalla tuet suomalaista taloutta). Näin ollen voit olla varma, että bensiini on sitä mitä luvataan, eikä laatuvaihtelut ole niin suuria. Vältä ns. venäjä-bensaa.
- Asenna seosmittari. Täyskaasulla seoksen pitäisi olla noin 12:1. Jos seos alkaa laihentumaan tuosta selvästi, nosta kaasua!
- Pidä huolta, että jäähdytysnestettä on riittävästi, ja ettei se ole vanhentunutta.
- Huuhtele jäähdytysjärjestelmä ja vaihda jäähdytysnesteet. Evansin nesteiden pitäisi toimia todella hyvin – niiden jäähdytysteho on niin hyvä, että se vastaa bensiin oktaaniluvun korottamista parilla pisteellä, koska moottorin nakutusherkkyys pienenee.
- Yksi kolmosvaiheviritykseen kuuluva asia on progressiivisen bensapainesäätimen asennus. Jos meinaa ottaa moottorista tehoja reilulla kädellä, niin suositeltavaa on asentaa joko tämä, tai sitten lisäruiskusuuttimia, tai vaihtaa ruiskusuuttimet paremmin virtaaviin.
- Yksi nelosvaiheviritykseen kuuluva asia on vesiruiskusysteemin asennus. Tämä on todennäköisesti paras tapa taistella nakutusta vastaan erittäin korkeilla ahtopaineilla. Vesiruiskun asentaminen tulee kyseeseen, mikäli ahtopaineita on nostettu niin suuriksi, ettei nakutus muuten pysy kurissa.
Monille riittää tämä ykkösvaiheen viritys. Lähinnä siksi, että modifikaatiot ovat helppoja tehdä, sekä mahdollistavat huomattavan teholisäyksen, tyypillisesti noin 30 – 50 bhp. Esimerkiksi kirjoittajan saatua ykkösvaihe valmiiksi, lukuunottamatta ahtopainemittaria, hänen 745T tuotti 190 hevosvoimaa kampiakselilla – 30 hevosvoimaa enemmän mitä vakiona (muutokset siis olivat paremmin virtaava putkisto katalysaattorilta taaksepäin sekä Saabin APC ilman ahtopaineiden nostoa isommaksi mihin se oli valmiiksi säädetty). Painemittarin puutteesta johtuen kirjoittaja arvioi ahtopaineen tason noin 0,8 – 0,85 bariksi. 190 hevosvoimaa ei tunnu kovin suurelle tehomäärälle monellekaan, mutta kirjoittaja vakuuttaa, että se teki yhdestä ”brickistä” nopean. Jopa tällä pienellä teholisällä 745T on nopeampi kuin useimmat autot mitä liikenteessä kulkee (itse jätätin niukasti mainitsemillani virityksillä mm. uudenkarhean Mondeon ST220:n ”kisattaessa”, joten tehoarviot ovat hivenen alakanttiin, jos vaihtaa koko putkiston suom. huom.).
Saab APC on elektronisesti ohjattu ahtopaineen säädinsysteemi, joka löytyy ainakin Saab 900 ja 9000 turbomalleista, mutta systeemi on myös helposti asennettavissa toimivaan turbo-Volvoissa. Se on hyvin suunniteltu elektroninen ahtopaineensäätösysteemi, joka toimii itsenäisesti, riippumatta moottorin muista ohjausjärjestelmistä, tarviten ainoastaan kolme sisääntuloinformaatiota: imusarjan alipaine/ahtopaine, RPM signaalin puolalta sekä nakutustunnistimen signaalin. Muutamat pelottomat volvo-omistjat, mukaanlukien kirjoittaja, ovat asentaneet APC-systeemin 700-sarjan Volvoon. Toisin kuin aiemmin mainitut manuaalisesen säädön vaatimat ahtopainesäätimet, APC kontrolloi ahtopaineen tasoa sen sisältämän elektroniikan avulla, jopa niin, että nakutusta havaittaessa APC pudottaa itsenäisesti ahtopaineita noin 0,1 bar ”siivuissa”. APC on vielä siitä hyvä systeemi, että se antaa mahdollisuuden säätää paineita kerralla reilusti tai pienemmin muutoksin. Enemmän tietoa aiheesta löytyy John Bertram'in Internet-sivuilta, The Volvo APC Project. Volvokin tehtaili lähes samanlaisen systeemin kuin Saabin APC, mutta se ei ole läheskään yhtä monipuolinen ja joustava systeemi, nimeltään tämä Volvon versio on Turbo+. Tämä Volvon järjestelmä oli saatavilla lisävarusteena jälleenmyyjän asentamana uusiin autoihin. Järjestelmä toi 20 lisähevosvoimaa täyskaasukiihdytyksiin kymmenen sekunnin ajaksi kun kierrokset olivat 3700 RPM tai enemmän. Kirjoittajalla on tällainen turbo+ hänen vuoden 1988 mallisessa 765 turbossaan ja pitää sitä mukavana lisävarusteena, joka tuo hivenen lisäpotkua erityisesti maanteillä tapahtuviin ohituksiin.
Varoituksen sanoja alku- ja K-versio B230FT moottorin omistajille:
Nämä aiemmat versiot B230 moottorista säilyttävät kestävyytensä korotetuilla ahtopaineillakin, kunhan nakutusta vältetään. Näiden moottorien kanssa on vaikeudet edessä jos ahtopaineita nostetaan liikaa ja nakutus astuu kehiin. Ahtopaineiden kanssa pelleiltäessä varsin yleiset moottorin rikkomiset rajoittuvat kansipahvin pettämiseen tai sulaneisiin mäntiin. Näissä moottoreissa vahingot ovatkin hieman isommat, sillä kiertokankien pettäessä moottorista menee rikki jo hivenen enemmän ja pahemmin tavaraa kuin kansipahvin pettäessä. Tästä johtuen siis on ehdottoman tärkeää ja suorastaan pakollista välttää nakutusta! Kuinka sitten välttää nakutusta? Tässä muutamia vinkkejä:
- Tankkaa 98 oktaanista, tai mahdollisimman korkeaoktaanista bensaa. Tankkaa tunnetuilta ja hyväksi testatuilta bensiinijakelijoilta (suom. huom. esimerkiksi Neste, samalla tuet suomalaista taloutta). Näin ollen voit olla varma, että bensiini on sitä mitä luvataan, eikä laatuvaihtelut ole niin suuria. Vältä ns. venäjä-bensaa.
- Asenna seosmittari. Täyskaasulla seoksen pitäisi olla noin 12:1. Jos seos alkaa laihentumaan tuosta selvästi, nosta kaasua!
- Pidä huolta, että jäähdytysnestettä on riittävästi, ja ettei se ole vanhentunutta.
- Huuhtele jäähdytysjärjestelmä ja vaihda jäähdytysnesteet. Evansin nesteiden pitäisi toimia todella hyvin – niiden jäähdytysteho on niin hyvä, että se vastaa bensiin oktaaniluvun korottamista parilla pisteellä, koska moottorin nakutusherkkyys pienenee.
- Yksi kolmosvaiheviritykseen kuuluva asia on progressiivisen bensapainesäätimen asennus. Jos meinaa ottaa moottorista tehoja reilulla kädellä, niin suositeltavaa on asentaa joko tämä, tai sitten lisäruiskusuuttimia, tai vaihtaa ruiskusuuttimet paremmin virtaaviin.
- Yksi nelosvaiheviritykseen kuuluva asia on vesiruiskusysteemin asennus. Tämä on todennäköisesti paras tapa taistella nakutusta vastaan erittäin korkeilla ahtopaineilla. Vesiruiskun asentaminen tulee kyseeseen, mikäli ahtopaineita on nostettu niin suuriksi, ettei nakutus muuten pysy kurissa.
Monille riittää tämä ykkösvaiheen viritys. Lähinnä siksi, että modifikaatiot ovat helppoja tehdä, sekä mahdollistavat huomattavan teholisäyksen, tyypillisesti noin 30 – 50 bhp. Esimerkiksi kirjoittajan saatua ykkösvaihe valmiiksi, lukuunottamatta ahtopainemittaria, hänen 745T tuotti 190 hevosvoimaa kampiakselilla – 30 hevosvoimaa enemmän mitä vakiona (muutokset siis olivat paremmin virtaava putkisto katalysaattorilta taaksepäin sekä Saabin APC ilman ahtopaineiden nostoa isommaksi mihin se oli valmiiksi säädetty). Painemittarin puutteesta johtuen kirjoittaja arvioi ahtopaineen tason noin 0,8 – 0,85 bariksi. 190 hevosvoimaa ei tunnu kovin suurelle tehomäärälle monellekaan, mutta kirjoittaja vakuuttaa, että se teki yhdestä ”brickistä” nopean. Jopa tällä pienellä teholisällä 745T on nopeampi kuin useimmat autot mitä liikenteessä kulkee (itse jätätin niukasti mainitsemillani virityksillä mm. uudenkarhean Mondeon ST220:n ”kisattaessa”, joten tehoarviot ovat hivenen alakanttiin, jos vaihtaa koko putkiston suom. huom.).
Saab APC on elektronisesti ohjattu ahtopaineen säädinsysteemi, joka löytyy ainakin Saab 900 ja 9000 turbomalleista, mutta systeemi on myös helposti asennettavissa toimivaan turbo-Volvoissa. Se on hyvin suunniteltu elektroninen ahtopaineensäätösysteemi, joka toimii itsenäisesti, riippumatta moottorin muista ohjausjärjestelmistä, tarviten ainoastaan kolme sisääntuloinformaatiota: imusarjan alipaine/ahtopaine, RPM signaalin puolalta sekä nakutustunnistimen signaalin. Muutamat pelottomat volvo-omistjat, mukaanlukien kirjoittaja, ovat asentaneet APC-systeemin 700-sarjan Volvoon. Toisin kuin aiemmin mainitut manuaalisesen säädön vaatimat ahtopainesäätimet, APC kontrolloi ahtopaineen tasoa sen sisältämän elektroniikan avulla, jopa niin, että nakutusta havaittaessa APC pudottaa itsenäisesti ahtopaineita noin 0,1 bar ”siivuissa”. APC on vielä siitä hyvä systeemi, että se antaa mahdollisuuden säätää paineita kerralla reilusti tai pienemmin muutoksin. Enemmän tietoa aiheesta löytyy John Bertram'in Internet-sivuilta, The Volvo APC Project. Volvokin tehtaili lähes samanlaisen systeemin kuin Saabin APC, mutta se ei ole läheskään yhtä monipuolinen ja joustava systeemi, nimeltään tämä Volvon versio on Turbo+. Tämä Volvon järjestelmä oli saatavilla lisävarusteena jälleenmyyjän asentamana uusiin autoihin. Järjestelmä toi 20 lisähevosvoimaa täyskaasukiihdytyksiin kymmenen sekunnin ajaksi kun kierrokset olivat 3700 RPM tai enemmän. Kirjoittajalla on tällainen turbo+ hänen vuoden 1988 mallisessa 765 turbossaan ja pitää sitä mukavana lisävarusteena, joka tuo hivenen lisäpotkua erityisesti maanteillä tapahtuviin ohituksiin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#