Saab 9-3 ePower
Re: Saab 9-3 ePower
http://www.saabsunited.com/2010/09/auto ... b-9-3.html (erään kommentoijan mukaan vuoden vanha juttu mutta enivei)
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saab 9-3 ePower
Tuon AMS:n koeajon perusteella kuulostaa erittäin lupaavalta. Kerrankin sähköautokoeajo joka ei koostu enimmäkseen toimittajan perusteluista erilaisten huonouksien merkityksettömyydestä. Ja sähköauto joka kuulostaa kiinnostavalta ja oikeasti toimivalta jopa sähköstä mitenkään innostumattoman korvissa
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saab 9-3 ePower
Jospa tuosta totta tulisi, toimintasäde vähän arveluttaa, mutta työmatka yms. peliksi varmaa järkevä (ainakin jos työpaikan lämpötolpasta lataisi)
Ari
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendi ... eauto.html
Ari
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendi ... eauto.html
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Saab 9-3 ePower
Idea kuulostaa hyvältä. Taisi Hondan vastaavassa olla yli 400km toimintasäde, mtta se olikin hybridi ja taisi olla vähemmän tehojakin. Paljonkohan tuossa lienee vääntöä?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab 9-3 ePower
Mitenkäs se on vastaava jos kerran on hybridi?juhokare kirjoitti:Taisi Hondan vastaavassa olla yli 400km toimintasäde, mtta se olikin hybridi ja taisi olla vähemmän tehojakin.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Saab 9-3 ePower
Idea on aivan pirun loistava mutta:
-Sitä suurta läpimurtoa akkutekniikassa on odoteltu jo 70-luvulta lähtien.
-Sitä ei ole vielä tullut.
-Siitä ei ole olemassa näillä fysiikan laeilla edes lupaustakaan, lupaavista huhuista huolimatta. Vrt. Huoneenlämpöfuusio.
-Näillä eväillä ja nykytekniikalla Auto jonka täytyy seistä ladattavana suurimman osan ajasta verrattuna ajoaikaan ja joka on riippuvainen soveltuvista latauspisteistä (nykyinen sähköverkosto EI sovellu tähän tarkoitukseen suurissa mittakaavoissa), ja jolla voi ajaa siihen suhteutettuna naurettavan pienen matkan, ei kertakaikkiaan vastaa sitä mihin yksityisauto on suunniteltu: Vastaamaan juuri siihen tarpeeseen jossa milloin tahansa, mistä tahansa on päästävä mihin tahansa kellonajoista ja tankkaus(lataus)tarpeista huolimatta.
-Polttomoottorin tarvitsemia polttoaineita voi varastoida ylläpitäen huoltovarmuus koko kansakuntaa ajatellen, sähköä ei esim. kriisitilanteen vaatimissa mittasuhteissa voi. Kysykää vaikkapa Kajanderilta neuvoa.
Koko valtakunnan verkostoon sisäänrakennettu riippuvuus esim. sähkönjakelusta, juurikin kun se on jo melkein kokonaisuudessaan myyty ulkomaiseen omistukseen mahdollistaa koko valtakunnan julkisen, yksityisen, sekä jos tähän hölmöilyyn on tarpeeksi pitkälle lähdetty, myös puolustusvoimien lamauttamisen yhdellä napinpainalluksella ulkoakäsin.
-Sitä suurta läpimurtoa akkutekniikassa on odoteltu jo 70-luvulta lähtien.
-Sitä ei ole vielä tullut.
-Siitä ei ole olemassa näillä fysiikan laeilla edes lupaustakaan, lupaavista huhuista huolimatta. Vrt. Huoneenlämpöfuusio.
-Näillä eväillä ja nykytekniikalla Auto jonka täytyy seistä ladattavana suurimman osan ajasta verrattuna ajoaikaan ja joka on riippuvainen soveltuvista latauspisteistä (nykyinen sähköverkosto EI sovellu tähän tarkoitukseen suurissa mittakaavoissa), ja jolla voi ajaa siihen suhteutettuna naurettavan pienen matkan, ei kertakaikkiaan vastaa sitä mihin yksityisauto on suunniteltu: Vastaamaan juuri siihen tarpeeseen jossa milloin tahansa, mistä tahansa on päästävä mihin tahansa kellonajoista ja tankkaus(lataus)tarpeista huolimatta.
-Polttomoottorin tarvitsemia polttoaineita voi varastoida ylläpitäen huoltovarmuus koko kansakuntaa ajatellen, sähköä ei esim. kriisitilanteen vaatimissa mittasuhteissa voi. Kysykää vaikkapa Kajanderilta neuvoa.
Koko valtakunnan verkostoon sisäänrakennettu riippuvuus esim. sähkönjakelusta, juurikin kun se on jo melkein kokonaisuudessaan myyty ulkomaiseen omistukseen mahdollistaa koko valtakunnan julkisen, yksityisen, sekä jos tähän hölmöilyyn on tarpeeksi pitkälle lähdetty, myös puolustusvoimien lamauttamisen yhdellä napinpainalluksella ulkoakäsin.
Re: Saab 9-3 ePower
Noh, onhan siinä ainakin sähkömoottori ja sitten se polttomoottori.t.t.j kirjoitti:Mitenkäs se on vastaava jos kerran on hybridi?juhokare kirjoitti:Taisi Hondan vastaavassa olla yli 400km toimintasäde, mtta se olikin hybridi ja taisi olla vähemmän tehojakin.
Muuten, mitä muita sähköautoja on markkinoilla? Tämä Saab taisi olla vielä tuotekehittelyssä.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab 9-3 ePower
Akkutoimiset sähköautot eivät tule toimimaan missään vaiheessa. Keskittyisivät vetypolttokennotekniikkaan.
#4818
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 37
- Liittynyt: La Tammi 17, 2009 15:16
Re: Saab 9-3 ePower
Itse olen vahvasti ns. plug-in -hybridien kannalla. Se noin 60 km:n matka, jonka auton akuilla voi yhdellä latauksella ajaa, riittää valtaosalle suomalaisista kattamaan arkipäivän ajot. Ja jos halutaan taittaa pidempää matkaa, niin pieni polttomoottori takaisi myös suuremman käyttösäteen. Akuista ja niiden lataamisesta ei tulisi niin suurta ongelmaa kuin puhtaissa sähköautoissa.Kimm-o kirjoitti:Akkutoimiset sähköautot eivät tule toimimaan missään vaiheessa. Keskittyisivät vetypolttokennotekniikkaan.
Saabille sopisi mielestäni hyvin tällainen plug-in -hybridi, pienellä Biopower-moottorilla varustettuna. Sähköllä voisi ajaa arkiajot ja matka taittuisi etanolin voimalla.
Eli ihan kiva, että sähköautojakin testataan, mutta mielestäni Saabin kannattaisi panostaa nimenomaan em. tekniikkaan.
Puhtaat sähköautot eivät ole (tavallisen kansan autoina) todellisuutta moneen vuosikymmeneen, mutta juurikin plug-in&biopower hybridille näkisin tilausta jo tällä vuosikymmenellä.
9-3SS 1.8t -05
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saab 9-3 ePower
Miksei saman tien etanolilla kaikkia matkoja? Jos/kun saadaan normiautoon toimimaan sataprosenttinen (jäte)bioetanoli niin siinä on mun puolestani ratkaisu autojen energianlähde- ja päästöongelmiinTrollhatten kirjoitti:Saabille sopisi mielestäni hyvin tällainen plug-in -hybridi, pienellä Biopower-moottorilla varustettuna. Sähköllä voisi ajaa arkiajot ja matka taittuisi etanolin voimalla.
Jos kaikki ne insinöörit ja muut asiantuntijat jotka nyt käyttävät aikansa akkujen ja muun sähköautotekniikan kehittämiseen keskittyisivät bensiinin täysin korvaavan uusiutuvan, nestemäisen polttoaineen korvaamiseen (unohtamatta dieseliä) niin sellainen olisi valmiina alta aikayksikön.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saab 9-3 ePower
Ja vastahan joku taho ilmoitti kehittäneensä/löytäneensä mikro-organismin, joka tekee häästä (häkä) etanolia. Tulevaisuudessa ei siis tarvitse uhrata kaikkia ruokapeltoja etanolin kasvatukseen.Rattivaihde kirjoitti:Miksei saman tien etanolilla kaikkia matkoja? Jos/kun saadaan normiautoon toimimaan sataprosenttinen (jäte)bioetanoli niin siinä on mun puolestani ratkaisu autojen energianlähde- ja päästöongelmiin 8)Trollhatten kirjoitti:Saabille sopisi mielestäni hyvin tällainen plug-in -hybridi, pienellä Biopower-moottorilla varustettuna. Sähköllä voisi ajaa arkiajot ja matka taittuisi etanolin voimalla.
Jos kaikki ne insinöörit ja muut asiantuntijat jotka nyt käyttävät aikansa akkujen ja muun sähköautotekniikan kehittämiseen keskittyisivät bensiinin täysin korvaavan uusiutuvan, nestemäisen polttoaineen korvaamiseen (unohtamatta dieseliä) niin sellainen olisi valmiina alta aikayksikön.
-Sami
EDIT: Kaivoin myös artikkelin aiheesta -> http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/article501627.ece
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Kaasari"
- Viestit: 37
- Liittynyt: La Tammi 17, 2009 15:16
Re: Saab 9-3 ePower
Jätebioetanolia ei yksinkertaisesti riitä autojen pääenergianlähteeksi, mikä johtaisi "polttoaineenviljelyyn" pelloilla, mikä on jokseenkin kyseenalaista puuhaa ruuan hintaa nostavine vaikutuksineen, eettinen ongelma. Päästötöntä ydinsähköä (okei, tämäkin on joidenkin mielestä eettinen ongelma ) meillä on tulevaisuudessa riittävästi myös autojen tarpeisiin, joten näen sen parempana vaihtoehtona viljellylle polttoaineelle.Rattivaihde kirjoitti:Miksei saman tien etanolilla kaikkia matkoja? Jos/kun saadaan normiautoon toimimaan sataprosenttinen (jäte)bioetanoli niin siinä on mun puolestani ratkaisu autojen energianlähde- ja päästöongelmiin
Jos kaikki ne insinöörit ja muut asiantuntijat jotka nyt käyttävät aikansa akkujen ja muun sähköautotekniikan kehittämiseen keskittyisivät bensiinin täysin korvaavan uusiutuvan, nestemäisen polttoaineen korvaamiseen (unohtamatta dieseliä) niin sellainen olisi valmiina alta aikayksikön.
Näitä ihmefirmoja ilmestyy joka puolelta, ja itse suhtaudun niihin skeptisesti. Osalla noista lienee ihan puhtaat jauhot pussissa, mutta kyllä valitettavan usein kyse on omistajalleen sievoiset rahasummat tuottavista huijauksista. Tai sitten ilmenee jokin seikka, joka estää keksinnön laajemman hyödyntämisen.Tobbana kirjoitti:Ja vastahan joku taho ilmoitti kehittäneensä/löytäneensä mikro-organismin, joka tekee häästä (häkä) etanolia. Tulevaisuudessa ei siis tarvitse uhrata kaikkia ruokapeltoja etanolin kasvatukseen.
Tuota linkin juttua lainaten:
"LanzaTech ei paljasta, mistä mikro-organismista tarkalleen ottaen on kysymys, mutta kertoo sen olevan versio luonnollisesta organismista, joka tuottaa etanolia hiilimonoksidista -- Adenin mukaan yhtiöllä on edessään vielä useita haasteita, ennen kuin tekniikka saadaan toimimaan pienten koelaitosten lisäksi myös suurissa tuotantolaitoksissa"
Toteutuessaan erittäin merkittävä keksintö, johon kuitenkin uskon vasta kun se on saatu kaupalliseksi tuotteeksi asti.
EDIT: taisi mennä vähän off-topicin puolelle
9-3SS 1.8t -05
Re: Saab 9-3 ePower
Eiköhän se ole kaupallisesti toimiva tuote suurin piirtein samaan aikaan kuin levä , joka tekee jätteistä öljyä.Trollhatten kirjoitti:
Näitä ihmefirmoja ilmestyy joka puolelta, ja itse suhtaudun niihin skeptisesti. Osalla noista lienee ihan puhtaat jauhot pussissa, mutta kyllä valitettavan usein kyse on omistajalleen sievoiset rahasummat tuottavista huijauksista. Tai sitten ilmenee jokin seikka, joka estää keksinnön laajemman hyödyntämisen.
Tuota linkin juttua lainaten:
"LanzaTech ei paljasta, mistä mikro-organismista tarkalleen ottaen on kysymys, mutta kertoo sen olevan versio luonnollisesta organismista, joka tuottaa etanolia hiilimonoksidista -- Adenin mukaan yhtiöllä on edessään vielä useita haasteita, ennen kuin tekniikka saadaan toimimaan pienten koelaitosten lisäksi myös suurissa tuotantolaitoksissa"
Toteutuessaan erittäin merkittävä keksintö, johon kuitenkin uskon vasta kun se on saatu kaupalliseksi tuotteeksi asti.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Saab 9-3 ePower
Perheauto 1,2 miljoonalla eurollaKimm-o kirjoitti:Akkutoimiset sähköautot eivät tule toimimaan missään vaiheessa. Keskittyisivät vetypolttokennotekniikkaan.
( pikkasen on hinnakas... )
http://www.ksml.fi/teemat/autot/koeajot ... lla/574335
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#