Ajovalojen säädin -> oikari. Sähkövikaa muuallakin..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Ajovalojen säädin -> oikari. Sähkövikaa muuallakin..

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Nonii, nythän myrkyn lykkäs.. Aloitetaas ihan alusta.

Käväisin eilen länsiautossa luetuttamassa vikakoodeja.. Ei siitä sen enempiä. Illemmalla ajaessani olin huomaavinani jotain palaneen / sulaneen hajua hetkittäin jota ihmettelin. Tänään olin aamulla lähdössä ajamaan - akku tyhjänä. Kaveri antoi virtaa ja huomattiin että ajovalot paloivat -> syy akun tyhjenemiseen. Tosin, valokatkaisija oli poissa-asennossa, eli valojenhan ei PITÄISI palaa jos ei autossa ole virrat päällä, ja iltamyöhällä olisin varmasti myös huomannut jos valot olisivat silloin jääneet palamaan. Noh, myöhemmin lähtiessäni ajamaan en saanut ajovaloja enää ollenkaan syttymään, parkit ja pitkät kyllä toimi, tästä se sitten lähti..

Ajattelin heti valokatkaisijaa, koska siinä on aikaisemminkin ollut kosketushäiriöitä, ja välillä sitä on pitänyt heilutella että valot saa päälle. Tähän oli ilmeisesti koskettu länsiautossa, koska ongelmia tuli yllättäen nimenomaan eilen. Ei muuta kun vetämään katkaisijaa ulos, ja kas kas - muovi oli reunoilta sulanut -> hajun syy selvisi. Eli ilmeisesti ikävämmän puoleista oikaria. Eipä tässä vielä mitään, mutta kun vähän aikaa räpläsin katkaisijaa, sain ajovalot taas syttymään. Ja tästähän ne ongelmat sitten alkoivat..

- ACC-paneeli pimeäksi
- Kun painoin jarrua, radio sammui
- Antilock-valo rupesi vilkuttelemaan
- CHECK-valot pimeäksi
- Bensamittari nolliin -> bensavalo palamaan
- yms yms yms muuta mukavaa.

Jätin tilanteen äsken sikseen, otin metallirenkaan pois valokatkaisijasta varmuuden vuoksi ettei tule ylläreitä kun se onkin taas jäänyt "väärään" asentoon. Lopputilanne, kun virrat päällä: Radio ei toimi, ACC-paneeli OFF:illa, antilock palaa, muuten "ihan jees" :evil: Uskalsin kokeilla pienen empimisen jälkeen, lähtisikö auto käyntiin, mutta ei edes yritä.

Väkisinkin juolahti mieleeni, että saakohan tuosta soivaa peliä enää ollenkaan :cry: Mitä ensihädän neuvoksi? Muuta kun että hinaan huoltoon ..
Viimeksi muokannut jyrmy, Ti Syys 21, 2010 17:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajovalojen säädin -> oikari -> kaikki mahdolliset ongelmat

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Akun toinen napa irti n. puoleksi tunniksi. Samalla voit tehdä seuraavat toimenpiteet: Uusi valokatkaisin vanhan tilalle ja sulakkeiden tarkistus. Akun napa kiinni ja ACC:n nollaus sekä voit toisella virtalukon pohjalla alkaisiko sähköt toimimaan oikein..
-10 9-5 NG 2.0T
-03 9-5 AERO
-95 CDE 2.3 Ecoturbo
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Ajovalojen säädin -> oikari -> kaikki mahdolliset ongelmat

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

en sitten paremmin tiedä, kuin ihan vaan sähikötekniikan näkökulmasta, että tarkistappa kojelaudan maadoituspisteet, samalla kun sen katkaisijan vaihdat. Jotenkin haiskahtais sille, että jokin ruuvi on löysällä, ja näinollen maan taso heittää.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajovalojen säädin -> oikari -> kaikki mahdolliset ongelmat

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Juu, eihän tossa paljon muita vaihtoehtoja ole kuin että jotain ylimääräistä menee maihin.. Pitää tutkia tuo kun ehtii taas käydä tuon kovan onnen vehkeen kimppuun :roll:
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Ajovalojen säädin -> oikari -> kaikki mahdolliset ongelmat

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

maan puuttuminen jostain kriittisestä paikasta, saattaa aiheuttaa myös kaikenlaista kivaa, eli jos maajohto on vaan huonosti kiinni, niin sen virta kiertää toisen laitteen kautta maihin...
esimerkkinä oudosti käyttäytyvät takavalot. itse olen nuorempana ja taidottomanpana polttanut parikin autoradiota, kun toimivat moottorin koko korin maajohtona...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajovalojen säädin -> oikari -> kaikki mahdolliset ongelmat

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Jaahas.. Olin rengaspaineita säätämässä kun ensin alkoi acc-paneeli sekoilemaan + mankka pimeeksi, loppujen lopuksi olikin tuo sama show kuin mitä yllä kuvattu.

Edellisellä kerralla siis vaihdettiin valokatkaisin, mutta silloin auto toimi normaalisti kun otin ajovalojen releet irti. Tällä kertaa tuo ei auttanut, eli taitaa olla maadoitusongelma jossain muualla. Eikös kuitenkin tuolla releiden irrottamisella pitäisi saada "virrat poikki" tuolta katkaisimelta kokonaan, eli voinko poissulkea että tämä johtuisi enää samasta paikasta?

Nyt siis kun kääntää virrat päälle, anti-lock palaa koko ajan, acc-paneeli on lähes joka kerta pimeänä, bensamittari heittelee edestakaisin, jarrua kun painaa niin mankka + acc sammuilee.. Ja auto on erään huoltoaseman parkkiksella :? Onko ehdotuksia mistä lähteä tutkimaan?

e: ja käyntiin sitä siis ei saa ...
e2: .. Paitsi ettei tarvinnut kuin uhkailla saabasta hinaamisella, niin johan lähti tänään taas kiltisti käyntiin kun akku oli ollut irti :lol: Mutta, ei siinä muuta kuin tutkimaan mikä tuon aiheutti.
Viimeksi muokannut jyrmy, Su Syys 12, 2010 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Ajovalojen säädin -> oikari *APUVA!*

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

en tiedä mutta veikkauksia kumminkin.
valojen katkaisija vaihtoon.
rele samoiten.
sulakkeiden tarkistus.
maa kiinnitysten tarkistus.
samallakun vaihtaa valojen katkaisimen niin tutki onko johtojen suojia rikkoutunut
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajovalojen säädin -> oikari *APUVA!*

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Hmmh, ja aamulla oltiinkin sitten tien poskessa tämän takia, luulin jo että se olisi ratkennut.

Mutta, laturin vieressä roikkuu tällainen liitin irtonaisena, tunnistaako joku? Voisi hyvinkin selittää ton jos vähän heilahtaa tuohon kylkeen välillä kiinni :? Kaikki laitteet tosin mielestäni toimii, mutta tuskinpa tuo nyt ihan ylimääräinenkään on...
Kuva

Yo. kuvan oikealle lähtevä johto menee letkun sisällä kuskin puoleisesta nurkasta sisään muun ryppään seassa, elikäs tännepäin on suunta.
Kuva

Melkeen olisi tehnyt mieli tehdä tieteellinen testi ja käyttää tuota liitintä laturissa kiinni ja seurata ongelmaa, mutta yritin ajatella järjellä ja päädyin siihen ettei tuo Oikeasti ole välttämättä kovin järkevää :lol:
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ajovalojen säädin -> oikari * Tunnista liitin? *

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Tuo johto on irronnut laturin D+ -liitännästä.Sulla näyttää siinä liitännässä olevan ympyränmuotoinen liitin mutterin alla, josta kyseinen johto on irronnut.

Kiinnitä johto vaan siihen, voit puhdistaa kontaktipinnat ja suojata pinnat vaikkapa eristysteipillä.

Johdon toinen pää menee laturin merkkivalolle.

Tässä olis linkki, josta näet paremmin laturin johdot. Jos epäilyttää ne.
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... tkent2.htm
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajovalojen säädin -> oikari * Tunnista liitin? *

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

DJHasis kirjoitti:Tuo johto on irronnut laturin D+ -liitännästä.Sulla näyttää siinä liitännässä olevan ympyränmuotoinen liitin mutterin alla, josta kyseinen johto on irronnut.

Kiinnitä johto vaan siihen, voit puhdistaa kontaktipinnat ja suojata pinnat vaikkapa eristysteipillä.

Johdon toinen pää menee laturin merkkivalolle.

Tässä olis linkki, josta näet paremmin laturin johdot. Jos epäilyttää ne.
http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... tkent2.htm
Jes, loistavaa, kiitos! Muttamutta, mites tuo merkkivalo näyttää kuitenkin pelittävän normaalisti vaikka on piuha irti? 8O
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajovalojen säädin -> oikari * Tunnista liitin? *

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Hmm, poistitkin vissiin välistä sen edellisen viestin..

Meinasin toimimisella toki että syttyy kun virrat kääntää päälle ja sammuu kun käynnistää auton. Pakkohan se oli käydä tosin tarkistamassa käykö näin ja eihän se perkeleen valo tosiaan edes syty :lol: Ei siitä tosin pitkä aika ole kun muistan että sen olen viimeksi nähnyt, mutta eniveis.

Laitoin liittimen kiinni sen enempiä suojaamatta, mutteri jotakuinkin kiinni, akunkenkä takaisin ja tarkistus.. Nyt oli sitten ACC päällä ilman virtojakin :? Eikä latausvalo edelleenkään palanut. Luovutin tältä erää sateessa pihalla sähläämisen ja otin liittimen taas irti ja teipit ympärille. Jotain häikkäähän tuon kanssa nyt on....
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ajovalojen säädin -> oikari. Sähkövikaa muuallakin..

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Eikö laturista pitäisi lähteä vain yksi johto. Mihiköhän tuo jälkikäteen laitettu keltanen johto on vedetty?
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Ajovalojen säädin -> oikari. Sähkövikaa muuallakin..

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Naxu kirjoitti:Eikö laturista pitäisi lähteä vain yksi johto. Mihiköhän tuo jälkikäteen laitettu keltanen johto on vedetty?
Laturi tarvitsee joko kaksi tai kolme johtoa. Yksi on akulle menevä, toinen menee laturin merkkivalon kautta virtalukolle ja joissakin latureissa tarvitaan eikseen maadoitukselle johto.

Tuolla keltaisella johdolla tarjotaan vaihtovirtalaturille heräte virtalukolta moottoria käynnistettäessä, käydessä virtalukolta tulee sen kautta pitäisi tulla saman suuruinen jännite kuin akun plus-liitännässä ja jos molempien välinen jännite eroaa syttyy vikavalo päälle.

Joten jos toi keltainen johto ei ole kiinni, kun laittaa virrat päälle, merkkivalo ei syty, mutta kun johto on kiinni merkkivalo syttyy kun laturin tuotto ei ole samaa tasoa kuin siihen kulkeva jännite.

En tiedä menikö turhan sekavaksi, mutta tuo keltainen johto tuollaisessa laturissa tarvitaan.
Tämä sivu voisi ehkäpä hiukan selventää pointtiani http://koti.mbnet.fi/matjarv/elektron/w ... atkytk.htm



edit: täsmensin ja korjailin hiukan viestini sisältöä
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Ajovalojen säädin -> oikari. Sähkövikaa muuallakin..

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Tarkoitin lähinnä tuosta d+ navasta ei kuuluisi lähteä kuin yksi johto. Toki varsinainen latausvirta menee startin solenoidiin, josta jatkaa suoraan akkuun.. Näin ainakin allekirjoituksen satkussa ja tonnarissa. Tuo keltainen johto näyttää jälkikäteen vedetyltä, toisessa alkuperäinen liitin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajovalojen säädin -> oikari * Tunnista liitin? *

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

jyrmy kirjoitti:Laitoin liittimen kiinni sen enempiä suojaamatta, mutteri jotakuinkin kiinni, akunkenkä takaisin ja tarkistus.. Nyt oli sitten ACC päällä ilman virtojakin :? Eikä latausvalo edelleenkään palanut. Luovutin tältä erää sateessa pihalla sähläämisen ja otin liittimen taas irti ja teipit ympärille. Jotain häikkäähän tuon kanssa nyt on....
Noniin, testaus, osa 2. Kaveri laittoi tuon d+ -liittimen kiinni tuohon tappiin kun mulla oli virrat päällä, valo syttyi niin kuin pitikin. Edelleen, sivarina vaan oli että kun otin avaimen pois virtalukosta, ACC se vaan hönkii aina vaan.. Taitaa olla kojelaudan alla johdoissa häikkää, pitää tutkia. Edelleen jäi liitin kiinnittämättä suosiolla.

Mutta toinen asia minkä olen viime aikoina huomannut, tuo EDU:n ilmoittama latausjännite heittelee kummasti, pysyykö se normaalisti ihan vakiona? Ei tuo paljoa heitä, heiluu 13.4-13.6 V välillä, mutta muutaman sekunnin välein tuo desimaali muuttuu. Nyt kun laitoin virrat päälle, jännite oli reilu 11 V. Kun käynnistin, se jäi paikoilleen 9.9:ään. Auto liikkeelle ja pieni kaasutus, niin heiluu pysyvästi tuolla em. välillä. En ole vielä mitannut akulta jännitettä suoraan.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Vastaa Viestiin