Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Metrmi:n kanssa samaa mieltä että jousi jäykistyy lyhentämällä..
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Jep, jousihan on vain kippuralle vedetty tanko. Otapa tanko rautaa ja taivuttele. Sitten pätkäset palan pois ja yrität samaa -eipä enää taivukaan yhtä helpolla. Eli kyllä se vain näin on, että jousi -tai mikä tahansa muu kanki- muuttuu jäykemmäksi, kun sitä lyhennetään. Ihan perus koulufysiikkaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
Mulla myös kuormajouset laittoi auton takakenoon (900 5 ovinen). Tämä johtui siitä että silloin kuormajousi nimellä myyty jousi oli sedanin ns. progressiivinen kuormajousi. Noi jouset on tehty just silleen että jousen korkeus on vakio, mutta jäykemmissä on vähemmän kierteitä. Tuli sitten silloin selviteltyä motonetin jousivalikoima järjestykseen. Joskus muutama vuosi sitten laitoin saman listan johonkin jousikeskusteluun:Mertmi kirjoitti:Taannoin omassa 900:ssa uudet etujouset ja kuormajouset antoi melko rajun takakenon. Jouduin lisäämään tukivarren ja jousen vastinkumin väliin 10mm paksun korokepalan. Tein sen jämäkästä kumilevystä. Näin vasta auton asento muuttui järkeväksi.
67-5024 Takajousi Saab99/90/900 Sedan takajousi [1979-1993]
67-5741 Kuormajousi Saab-900 Sedan progressiivinen kuormajousi [1979-1993]
67-5065 Vahv takajousi Saab 99-> 900 Sedan vahvistettu takajousi [1979-1993] 900 CombiCoupe takajousi [1979-1993]
67-5204 Kuormajousi Saab 99/900 CC
900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi [1979-1993]
900 CombiCoupen takajousilla ja 900 CombiCoupen hieman vahvistetuilla takajousilla saa 5 ovisen perän oikeaan asentoon. Jälkimmäiset sopii turbon etujousien kavereiksi hyvin. Autosta tulee jämäkän oloinen. Vähän kovempi alusta, mutta ei niin "keinuva". Normi etujousilla ja normi CC:n takajousilla alusta on selkeästi erilainen ja mukava myöskin. Samassa autossa siis kokeiltu.
Re: Takajousiin turbonjouset vai kuormajouset?
ja tuo että jos jousen pää ottaa kiinni seuraavaan kierrokseen niin se kohta muuttuu jäykäski mutta hieman päätä lyhentämällä siten että ei ota kiinni jousen mennessä kasaan niin saadaan helposti pari jousikierrosta lisää käyttöön ja näin säädettyä "herkkyyttä" . Helpolla matikalla jos jousessa on kymmenen kierrosta ja molemmat päät ottaa kiinni seuraavaan kierrokseen niin paljonko jousta on pois pelistä... 20% ja sen tuntee.
Korkeuteen se 5 cm lyhentäminen molemmista päistä ei hirveesti vaikuta mutta josuen toimintaan kyllä.
Korkeuteen se 5 cm lyhentäminen molemmista päistä ei hirveesti vaikuta mutta josuen toimintaan kyllä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147