Le tonnari kirjoitti:Itse ainakin vaihtaisin kallistuksen vakaajan puslat ensin ja lähtisin siitä kattelemaan. Jos puslat väljät arvata saattaa että vakaaja muljahtaa jolloin renkaiden asento muuttuu..
No vakaajatangon, pusliensa tai koiranluidensa väljyydet eivät vaikuta pyöränkulmiin tai ns. renkaiden asentoihin millään tavalla. Em. väljyydet tottakai tekevät autoa holtittomamman tuntuiseksi kuin mitä sen kuuluisi olla, mutta eivät tosiaankaan vaikuta pyöränkulmiin tai pyörien asentoihin.
Ts. saabeissa kallistuksenvakaajatangot eivät ole aktiivinen osa pyöränripustusta, joissakin muissa merkeissä ja malleissa kyllä.
No se siitä.
Kuinka raju oli kysyjän tai autonsa ojaanajo?
Edellämainittujen vinkkien lisäksi kannattaa katsella apurungon kunto niiden etutukivarsien takimmaisten puslien edestä, täällä oli hiljattain tapaus jossa apurunko oli murtunut ilmeisesti normaalissa ajossa, tosin ei liene tietoa siitä että millä alustalla ja kuinka jäykäksi autoa oli mahdollisesti yritetty tehdä.
Edelleen, ojaanajon vakavuudesta tietämättä, ohjausvaihteen kiinnityspultit, 2kpl apurungossa, näkyvät altakäsin etujalkatilojen edessä noin suurinpiirtein.
Vetarin, vetoakselin? vääntymisellä olisi jatkuvasti nopeuden kasvaessa yltyvien tärinöiden ja ratin vatkauksen kaltaiset seuraukset. Ilmeisesti tätä ei esiinny?
Miten asian kanssa tulisi edetä?
Itse lähtisin ihmetellen yltä & päältä & sisältä että onko näkyviä vaurioita pyörienripustuksen osissa tai korissa, tuoreennäköisiä halkeamia korin maalipinnoissa tai korisaumoissa etenkin etuiskaritolppien ja yläetuaisojen sekä tulipellin liitoskohdissa konehuoneestakäsin katseltuna, A- B- tai C-pilareissa ovet avattuina ja pilarit alas asti silmäiltyinä, tai alustan suoja"massoissa" (PVC-kalvo Saabin tapauksessa), ja sitten pyöränsuuntauksien tarkistukseen.
Tonnarin etupyöränripustuksissa on kyllä montakin kohtaa jotka väkivalloin voivat liikahtaa luokkaa millimetrejä varsinaisesti minkään osan rikkoutumatta tai vääntymättä, ja silti voivat vaikuttaa melko raisustikin pyöränkulmiin sekä auton käyttäytymiseen.
Tottakai myös taka-akseli voi vääntyä ojaanajossa sattuman sanelemiin kulmiin, sitä ei tosin pahemmin säädellä. Kaivinkoneella ehkä.
Mikäli oikein kuvailun ymmärsin, niin noin rankasti vikuroivalla autolla en itse ajaisi edes hyvistä syistä.