Vm. -90 Vetelee oudosti ajossa eri suuntiin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Rytmis
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 16, 2010 22:39
Paikkakunta: Hyvinkää

Vm. -90 Vetelee oudosti ajossa eri suuntiin

Viesti Kirjoittaja Rytmis »

Ojan pohjalla käynyt Saba vetelee oudosti ajossa.

Kun veto on poissa (esim. kytkin alhaalla tai kaasun löysäys maantienopeuksissa) auto nykäisee nopeasti oikealle. Veto takaisin, niin auto nyppää vasemmalle. Raidetangon päät vaihdettu, ei auttanut.

Todennäköisesti vakaaja sekä vetari on hieman vääntynyt ojakeikan jälkeen, mutta onko teillä vinkkejä/neuvoja miten asian kanssa kannattaisi edetä? Puslien vaihtoa, vetarien vaihtoa?

Vuosimalli -90, vapaastihengittävä 2-litrainen ruisku (jos tiedoista jotain hyötyä :D)
Nyt : 900C -89
Ennen : 90 -86, 9000CD -90
Ympäristötekijöinä : 99 -78, 900 -86, 900 -94, 9000 -97, 9-5 -98, 9-5 -01, 9-5 -04
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vm. -90 Vetelee oudosti ajossa eri suuntiin

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ainakin ne alatukivarsien taaimmaiset puslat kannattaa tarkistaa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Le tonnari
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 23, 2010 18:03
Paikkakunta: Turku

Re: Vm. -90 Vetelee oudosti ajossa eri suuntiin

Viesti Kirjoittaja Le tonnari »

Itse ainakin vaihtaisin kallistuksen vakaajan puslat ensin ja lähtisin siitä kattelemaan. Jos puslat väljät arvata saattaa että vakaaja muljahtaa jolloin renkaiden asento muuttuu..
9000 -92 2.0T
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Vm. -90 Vetelee oudosti ajossa eri suuntiin

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Mawerick kirjoitti:Ainakin ne alatukivarsien taaimmaiset puslat kannattaa tarkistaa.
Ja myös etummaisten puslien tukiholkit(2kpl/puoli)kannatta katsoa onko terveet! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Vm. -90 Vetelee oudosti ajossa eri suuntiin

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Le tonnari kirjoitti:Itse ainakin vaihtaisin kallistuksen vakaajan puslat ensin ja lähtisin siitä kattelemaan. Jos puslat väljät arvata saattaa että vakaaja muljahtaa jolloin renkaiden asento muuttuu..
No vakaajatangon, pusliensa tai koiranluidensa väljyydet eivät vaikuta pyöränkulmiin tai ns. renkaiden asentoihin millään tavalla. Em. väljyydet tottakai tekevät autoa holtittomamman tuntuiseksi kuin mitä sen kuuluisi olla, mutta eivät tosiaankaan vaikuta pyöränkulmiin tai pyörien asentoihin.

Ts. saabeissa kallistuksenvakaajatangot eivät ole aktiivinen osa pyöränripustusta, joissakin muissa merkeissä ja malleissa kyllä.

No se siitä.

Kuinka raju oli kysyjän tai autonsa ojaanajo?

Edellämainittujen vinkkien lisäksi kannattaa katsella apurungon kunto niiden etutukivarsien takimmaisten puslien edestä, täällä oli hiljattain tapaus jossa apurunko oli murtunut ilmeisesti normaalissa ajossa, tosin ei liene tietoa siitä että millä alustalla ja kuinka jäykäksi autoa oli mahdollisesti yritetty tehdä.

Edelleen, ojaanajon vakavuudesta tietämättä, ohjausvaihteen kiinnityspultit, 2kpl apurungossa, näkyvät altakäsin etujalkatilojen edessä noin suurinpiirtein.

Vetarin, vetoakselin? vääntymisellä olisi jatkuvasti nopeuden kasvaessa yltyvien tärinöiden ja ratin vatkauksen kaltaiset seuraukset. Ilmeisesti tätä ei esiinny?

Miten asian kanssa tulisi edetä?

Itse lähtisin ihmetellen yltä & päältä & sisältä että onko näkyviä vaurioita pyörienripustuksen osissa tai korissa, tuoreennäköisiä halkeamia korin maalipinnoissa tai korisaumoissa etenkin etuiskaritolppien ja yläetuaisojen sekä tulipellin liitoskohdissa konehuoneestakäsin katseltuna, A- B- tai C-pilareissa ovet avattuina ja pilarit alas asti silmäiltyinä, tai alustan suoja"massoissa" (PVC-kalvo Saabin tapauksessa), ja sitten pyöränsuuntauksien tarkistukseen.

Tonnarin etupyöränripustuksissa on kyllä montakin kohtaa jotka väkivalloin voivat liikahtaa luokkaa millimetrejä varsinaisesti minkään osan rikkoutumatta tai vääntymättä, ja silti voivat vaikuttaa melko raisustikin pyöränkulmiin sekä auton käyttäytymiseen.

Tottakai myös taka-akseli voi vääntyä ojaanajossa sattuman sanelemiin kulmiin, sitä ei tosin pahemmin säädellä. Kaivinkoneella ehkä.

Mikäli oikein kuvailun ymmärsin, niin noin rankasti vikuroivalla autolla en itse ajaisi edes hyvistä syistä.
Vastaa Viestiin