1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
Olen ajatellut vaihtaa meidän TDI A3:n tuollaiseen 9-3 SS:n diesel-versioon vm. -05. Mitä eroa noilla 1,9:llä ja 2,2:lla on käytännössä? Tehoiksi ilmoitetaan 88/92kw. Toinen on Fiatin ja toinen Opelin käyttämä kone? Onko eroja kulutuksessa ja kestävyydessä (luotettavuudessa) noiden välillä?
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
Eiköhän toi 1.9 ole vähän sniidumpi vielä kulutuksen suhteen. 2.2 pata on aikamoinen traktori, mutta tosta uudemmasta 1.9:stä ei mulla ole kokemuksia. Kestävyydessä ei luulisi olevan eroja juurikaan. Kummassakin luultavasti EGR mähmää imusarjaa, 2.2 pystyy poistaa toiminnasta, luultavasti myös uudemmasta...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
Sulla on mimmi vissiin ollut kummatkin versiot koneista? vai onko vaan pikkulohko (3.0) ja 2.2? Kerro nyt ihmeessä lisää eroja jos tiedät.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
Kummastakaan ei ole kuin koeajoluontoista kokemusta: Autoliikkeen -05 (vaiko -04) 2,2 diesel-automaatti oli ehkä laiskin auto jolla olen koskaan ajanut. Kone oli täysin luonnottoman puhditon, ja kävi aikuisten oikeasti ihan saakelin rumasti sekä tyhjäkäynnillä, että koko kierrosalueen läpi, ja sama masentava raplatus kuului kajuuttaan saakka niin että se häiritsi.
Mimmin 1.9D + tomaatti taasen tuntui kulkevankin jollain lailla, siis sillä pystyi ajamaan kuten Saabilla kuuluukin ajaa. Ei maailman kovin raketti mutta kulki ihan säädyllisesti kuitenkin. 1.9:n käyntiääni oli TODELLA paljon sivistynempi kuin ooppelin 2.2D:n
Sensijaan Mimmin edellisen femman V6-pikkudieselkone oli kiva peli, kone kävi kivasti, ja tehoa sekä vääntöä löytyi (ja tästäkin vain lyhyt koeajotuntuma + mitä kyydissä pääsi istumaan).
Jos itse olisin hankkimassa femmaa disukalla niin ehdottomasti joko tuo 1,9 tai sitten tuo 3,0 (jonka tulee olla kunnossa, mieluiten hiljattain vaihdettu uusi vaihtomoottori tms).
Itse jättäisin huomioimatta ihan tyystin tuon traktoreihinkin huonosti sopivan 2,2:n wanhanaikaisen rouskuttajan.
Mimmin 1.9D + tomaatti taasen tuntui kulkevankin jollain lailla, siis sillä pystyi ajamaan kuten Saabilla kuuluukin ajaa. Ei maailman kovin raketti mutta kulki ihan säädyllisesti kuitenkin. 1.9:n käyntiääni oli TODELLA paljon sivistynempi kuin ooppelin 2.2D:n
Sensijaan Mimmin edellisen femman V6-pikkudieselkone oli kiva peli, kone kävi kivasti, ja tehoa sekä vääntöä löytyi (ja tästäkin vain lyhyt koeajotuntuma + mitä kyydissä pääsi istumaan).
Jos itse olisin hankkimassa femmaa disukalla niin ehdottomasti joko tuo 1,9 tai sitten tuo 3,0 (jonka tulee olla kunnossa, mieluiten hiljattain vaihdettu uusi vaihtomoottori tms).
Itse jättäisin huomioimatta ihan tyystin tuon traktoreihinkin huonosti sopivan 2,2:n wanhanaikaisen rouskuttajan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
Itsekin olen karsastanut tuota 2.2:sta, mutta ei se nyt ihan toivottoman laiska ole automaatillakaan, paremmin tuntui (koeajo vaan kyseessä, 9-5 wagon) liikkuvan kuin og9-3 2.0ia. Ja kaikki dieselit käy rumasti.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
Jaa ei vai? Laitoin sen 2.2TidA:n tomaattilootan sport-asetukselle, ja painoin lämän pohjaan liikennevaloissa. Valoissa rinnalla oli Kia, jolle hävisin täpärästi (tuskin Kia-kuski edes tajusikaan olevansa kisailemassa, koska ei katsonut sivuilleen, ja kääntyi seuraavasta risteyksestä joko Lidliin tai Terraan ). Maakaasubussin kanssa en päässyt kisaamaan, mutta luulen että oltaisiin menty aika rinta rinnan.Georges27 kirjoitti:Itsekin olen karsastanut tuota 2.2:sta, mutta ei se nyt ihan toivottoman laiska ole automaatillakaan, paremmin tuntui (koeajo vaan kyseessä, 9-5 wagon) liikkuvan kuin og9-3 2.0ia. Ja kaikki dieselit käy rumasti.
Oikeesti toi yhdistelmä on aivan kamalan laiska, itselläni ei ikinä kestäisi hermot moisella ajaessa, ja on vaarallinenkin kun ohituspaikkoja joutuu ihan tosissaan kyttämään kun ei se romu vaan kulje mihinkään
Saattaa sillä 2.2-diesel + manuaalivaihteisto -yhdistelmälllä pystyä juuri ja juuri ajamaan, muttei liene mikään raketti sekään tuon surkean moottorin vuoksi
Omasta mielestäni kannattaa kiertää kaukaa noi Ooppelin dieselkoneet (suorituskyky + kulutus + käyntiääni + sata muuta syytä).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
Ok, hyviä vinkkejä tuli taas!
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
satavarmasti joku ohjelmoijavelho saa egr venan tulpattua,vastus/ohjelma ekulle kertoo et ei sulla ole egr venaa.Saahan nuo volgatkin uskoo et sillä ei ole hiukkas-suodatinta,eli unohda se regenerointi.Mut 1.9d on viri/käyttö potenttiaaliltaan parempi,mut 2.2d taas ilman vp44 ongelmia huolto-ohjeitten mukaan miljoonan kilsan kone.1.9 max kilsoista ei mul ei tietoa,mut imusarjan läpät,hiukkas-suodatin,egr ja muut apulaite propleemat vaikuttaa vanhempia koneita yleisemmältä.
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
Kerro ihmeessä kun löydät softan tuohon, tai tarpeeksi taitavan koodaajan joka sen osaisi tehdä.cab95 kirjoitti:satavarmasti joku ohjelmoijavelho saa egr venan tulpattua,vastus/ohjelma ekulle kertoo et ei sulla ole egr venaa...
Joka tapauksessa se itse EGR-vena pitää siinä yhteydessä tulpata, ja samalla kannattaa puhdistaa imusarjakin.
Noissa samansukuisissa Alfan 2,4-disuleissa ovat saaneet EGR:iä poistettua ainakin osittain käytöstä niin että: moottorinohjausboksille syötetty uusia arvoja, ja sitten on lyöty EGR:n eteen metalliläppä jossa on muutama pieni reikä, eli että EGR:n kautta ei kierrä kuin osa saastoista.
Käsittääkseni omassakin vääränmerkkisessäni on samanlainen EGR kuin näissä Saabille tehdyissä Fiat-konsernin koneissa. Tosin melko varmasti moottorinohjaus on taasen uudempi noissa koneissa jotka Fiiat sympatiasyistä suostui myymään Saabille, kuin omassa ikiwanhassa pikikirnussani
Viimeksi muokannut ng900aero, La Syys 25, 2010 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
Harinen/karala varmaan pystyy useimmistä sähköisesti ohjatuista/valvotuista egr venoista tekee työttömän,tai muuten vaan kertovat näin nettisivuillaan.V70 geelystä jopa hiukkas-suodatin poistettu tehojen ulos saamiseksi.Itsel ei takuun alaista autoa tarve roplata,mut jos omalla rahalla pitää esim hiukkas-suodatin remonttiin ruveta niin mieluummin ostan ohitus softan kuin tehoja laskevan/kulutusta lisäävän pöntön.
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
Väittäisin että on vähän rohkeasti ilmaistu tuo että 2.2 on "surkea kone".
Itselläni 60tkm kokemusta 9-5:sta ko. koneella ja hyvin on maisemat vaihtuneet. Toki myönnän että luonnetta koneesta puuttuu, mutta kyllä maantiellä ohittaminen onnistuu ja bussit jää viivalle jos niin haluaa.
Parasta 2.2 koneessa on juurikin luotettavuus ja kohtuullinen polttoainetalous, näin asian näkisin.
Käyntiääni on viheliäs, mutta ei häiritse matkalla sillä muut äänet nousevat voimakkaammiksi.
1.9:stä ei itselläni valitettavasti kokemuksia, mutta tehottomimmat versiot ko. koneesta lienevät rinnastettavissa hyvin tämän parjatun 2.2 tehovarantoihin.
Itselläni 60tkm kokemusta 9-5:sta ko. koneella ja hyvin on maisemat vaihtuneet. Toki myönnän että luonnetta koneesta puuttuu, mutta kyllä maantiellä ohittaminen onnistuu ja bussit jää viivalle jos niin haluaa.
Parasta 2.2 koneessa on juurikin luotettavuus ja kohtuullinen polttoainetalous, näin asian näkisin.
Käyntiääni on viheliäs, mutta ei häiritse matkalla sillä muut äänet nousevat voimakkaammiksi.
1.9:stä ei itselläni valitettavasti kokemuksia, mutta tehottomimmat versiot ko. koneesta lienevät rinnastettavissa hyvin tämän parjatun 2.2 tehovarantoihin.
9-3 2.0t -01
99 -84
99 -84
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
kyllä ton 2.2 traktorin saa liikahtamaan kohtuullisesti kun vähän kutittaa ja ei se melu ole moottorista mitenkään kova muuten kuin tyhjäkäynnillä ja ihan pienillä kierroksilla. Maantienopeudessa ja motarilla ei moottoriääniä kuulu juuri lainkaan.
Jos kiinnostaa tulla kyytiin kuuntelemaan niin huomenna pääsee syyskokouksessa kun tulee nykimään hihasta.
Jos kiinnostaa tulla kyytiin kuuntelemaan niin huomenna pääsee syyskokouksessa kun tulee nykimään hihasta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
Tää oli meillä koeajossa yön yli ja itse kyllä tykkäsin tosi paljon. Autossa oli hyvä huoltohistoria ja lisävarusteina mm. xenonvalot sekä sähköllä toimiva kuskin penkki. http://www.nettiauto.com/saab/9-3/3377624
Ei tuo tuntunut mitenkään toivottoman laiskalle, ehkä vähän pirteämmälle kuin nykyinen 66kw 1,9tdi audi. Toisekseen, ei niillä tehoilla ole hirveästi väliä kun auto tulee emännän käyttöön. Kilometrejä kun vuodessa tulee noin 50tkm. Lähinnä tuo luotettavuus huolestuttaa. Audilla on nyt rullattu yli 300tkm, eikä ongelmia ole ollut.
Ei tuo tuntunut mitenkään toivottoman laiskalle, ehkä vähän pirteämmälle kuin nykyinen 66kw 1,9tdi audi. Toisekseen, ei niillä tehoilla ole hirveästi väliä kun auto tulee emännän käyttöön. Kilometrejä kun vuodessa tulee noin 50tkm. Lähinnä tuo luotettavuus huolestuttaa. Audilla on nyt rullattu yli 300tkm, eikä ongelmia ole ollut.
Saab 9-5 2,3t -99 Stage X
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
EX Saab 9000 CSE 2.0t jubilee -97 Stage 5
#3946
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
Mårå
Nå juma kekka, mulla on tuo 2,2 TiD ja ylpeä traktorimies olen. Tietää ainakin että kone on käynnissä.....ronksuttaa mukavasti. Taitaa tuolla käyntiäänellä ja jakoketjulla olla yhteys, käsittääkseni pikku-disussa hihnalla toteutettu.
Kulutus seka-ajossa sitkeästi 6L..
Nå juma kekka, mulla on tuo 2,2 TiD ja ylpeä traktorimies olen. Tietää ainakin että kone on käynnissä.....ronksuttaa mukavasti. Taitaa tuolla käyntiäänellä ja jakoketjulla olla yhteys, käsittääkseni pikku-disussa hihnalla toteutettu.
Kulutus seka-ajossa sitkeästi 6L..
Re: 1,9 TiD:n ja 2,2 TiD:n vertailua
Pikkusesta tiiä, mutta hiivatti on ainakin hihnalla. Mitä kulutukseen tulee, niin pikkukopassa (9-3SC) ja kovalla kuusilovisella meikäläisen 16-tappinen yhden ahtimen hiivatti on kerännyt keskilukemaksi 35881km matkalla 5,78l/100km. Aika tasaisesti moottori- ja maantieajoa, oisko joku 10-15% kaupunkiakin mukana. Maantiellä pääsee jopa ~5 litraan (ja varmasti allekin), kun vähän yrittää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla