9-3 ei käynnisty kuumana

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kaappi_9-3
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Syys 26, 2010 22:39

9-3 ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja kaappi_9-3 »

Auto on 9-3 2.0 vm. -99 ja ongelmana on se, että se on nyt sammunut kesken ajon muutaman kerran (kerran risteykseen ja pari kertaa 80km/h matkavauhdista), eikä se käynnisty uudelleen, vaikka startti pyörii hyvin. Kun moottori on jäähtynyt jonkin aikaa, sen saa käyntiin ilman ongelmia. Kylmänä auton saa käyntiin niin monta kertaa, kun vain jaksaa kokeilla. Kun lämpömittari nousee jonnekin kello yhdeksän nurkille, niin auto sammuu kesken ajon.

Auto on ollut pari kertaa jo pajalla, mutta näyttää siltä, ettei asentaja ole saanut sitä vieläkään kuntoon, vaan on vaihdellut siihen turhaan osia syytyspuolelle. Vikakoodia ei ole saatu kummallakaan kerralla, vaikka vika oli päällä. Ennen viimeistä kertaa kerroin epäilykseni kampiakselin asentoanturin viasta, mutta kun hain auton, niin asentaja totesi, ettei autossa ole sellaista anturia. En oikein niellyt tuota selitystä ja kun lueskelin muutamia nettisivija, niin aloin olla vakuuttunut siitä, että tuo anturi on vahva kandidaatti syylliseksi ongelmiin.

Otin kuvan moottorin lohkosta kohdasta, jossa oletan anturin olevan. Haluaisin varmistua, että kyseessä on juuri tuo asentoanturi, ennen kuin alan repiä sitä irti. Pystyyköhän tuota anturia jäähdyttämään vian ilmetessä riittävästi esim. kylmäsprayllä niin, että auton taas saisi käyntiin?

Kuva
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3 ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Sama epäilys, tuo on se anturi, ja pystyy jäähdyttämään. Tervetuloa foorumille.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9-3 ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Ei oo kallis osa kyseessä, eikä paha vaihtaa - paitsi jos tuo kuvan ruostunut torxi on tuhannen jumissa niin kuin allekirjoittaneella.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Onhan tuossa paljon enemmän tilaa työskennellä kuin turbomalleissa. Kunnon räikkä ja laadukas torxkärki niin irtoaa kyllä, ja kukaan ei kiellä uittamasta CRC:llä ennen operaatiota

Kylmäspräyllä voit yrittää todeta jos vika kohdistuu juurikin tuohon anturiin, sittenpä ei paljon tarvi epäröidä vaihtoa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: 9-3 ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=98305

Tossa linkki myös, eli torx t30:sellä irtoaa. Kuvassasi näyttäisi olevan enemmän tai vähemmän ruostetta kaiva piikillä kanta tyhjäksi ettei pyörähdä kärki tyhjää. Turbomallissa on jonkinlainen metallinen lämpösuoja siinä anturissa kiinni, itse heitin sillä kuikkaa.
kaappi_9-3
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Syys 26, 2010 22:39

Re: 9-3 ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja kaappi_9-3 »

Tänään tuli hiukan testattua ja diagnoosi varmistui. Kun sain moottorin riittävän lämpimäksi, niin se sammui ja sen jälkeen kun valelin hetken anturia kylmällä vedellä ja kokeilin uudelleen, niin autohan lähti heti käyntiin. Nyt voikin sitten ruveta metsästelemään uutta anturia. Onneksi on kakkosautona vanha luotettava satku, jolla pääsee töihin. Ei oikein uskalla tuolla kolkilla lähteä kokeilemaan onneaan. Kiitos hyvistä neuvoista!
kaappi_9-3
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Syys 26, 2010 22:39

Re: 9-3 ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja kaappi_9-3 »

Anturi tuli vaihdettua ja auto tuntuu taas toimivan. Vaihtaessani sitä ihmettelin hetken, kun anturin liitin olikin hiukan erilainen, kuin alkuperäisessä. Johtojärjestys kuitenkin löytyi yleismittarilla helposti ja pienen juotossession jälkeen vanhan anturin liitin sai palvella uudelleen.

Huomasin mittaillessani antureiden välillä pienen eron. Nastojen 1-2 välillä uudessa anturissa kelan (eikös tämä liene induktiivianturi?) DC-resistanssi oli luokkaa 550 Ohmia, kun taas vanhassa se oli yli 800. Tuo uusi ei kyllä ollut Boschin. Hintakin oli puolta halvempi. Toivottavasti tuo kuitenkin kestää.
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: 9-3 ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Mistä ostit ja paljon maksoi?
kaappi_9-3
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Syys 26, 2010 22:39

Re: 9-3 ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja kaappi_9-3 »

saabdaas kirjoitti:Mistä ostit ja paljon maksoi?
50€ maksoi paikallisessa tarvikeliikkeessä Pohjanmaalla. Autokin on toiminut normaalisti vaihdon jälkeen.
Vastaa Viestiin