Tervehdys, selailin haulla ajonestoihin liittyviä juttuja mutta tällaista ei osunut silmään niin avasin uuden ketjun.
Ostin viime viikolla vm95 tontun (CSE 2.3T), joka on tuotu jokunen vuosi sitten Ruotsista. Kärryssä on ilmeisesti jälkikäteen asennettu Scarinus-niminen ajonestolaite. Avainnipussa 2 erilaista kaukosäädintä, Saabin originaali "simpukka" sekä tuo Scarinuksen härveli. Scarinuksella googlettaessa ei paljoa aiheesta löydy, paitsi jossain ruotsinkielisellä palstalla V*lv*-mies ihmettelee mihin ko. merkki on hävinnyt.
Keskuslukko (joka prakaa mutta sen kimppuun myöhemmin) on myös kytketty Scarinuksen kakeen. Toinen kakeista ei toimi, ja nyt haluaisin kytkeä koko ajonestohässäkän pysyvästi pois käytöstä ennenkuin tämä toinenkin hajoaa. Kaipailisin vinkkejä, mistä aloittaa käytännössä? Uskaltaako peukalokämmen ruveta itse ropaamaan vai viedäkö suosiolla merkkiliikkeeseen tai peruskorjaamolle? Ajoneston ollessa päällä autoon tulee virrat mutta startti ei pyöri.
Saabin omasta simpukkasäätimestä saa ainakin vilkut vilkkumaan eli toimii kai pelkän hälyttimen säätimen tällä hetkellä, mielestäni keskuslukkoon sillä ei ollut vaikutusta. Minun puolestani keskuslukon kaukosäädön ei tarvitse välttämättä toimia, riittää kun avaimella saa luukut kiinni.
Kiitos vinkeistä etukäteen.
Jälkiasennetun ajoneston poistaminen käytöstä
Re: Jälkiasennetun ajoneston poistaminen käytöstä
Taidat olla itsekin ihan vahvoilla sen hälyn kanssa. Tuskin siitä poistosta paremmin suoriutuu kukaan muukaan. kalliimmalla kyllä.
Vilkkujen toiminnasta ja simpukasta saattaisi päätellä, että autossasi on alkuperäinenkin häly, joka normaalisti on kytketty myös keskuslukkoon. Outo ranetus laittaa rinnalle toinen häly
Yksityiskohtaisia ohjeita on paha antaa, mutta sinuna aloittaisin seuraamaan hälyttimen johtoja ja katsomaan mistä startin johto ( sen releen ohjaus ) on katkaistu ja liitetty hälyttimen johdotukseen.
Minä voin laittaa pari kytkentäkaavion kuvaa sähköisena, jos saan emailisi.
Vilkkujen toiminnasta ja simpukasta saattaisi päätellä, että autossasi on alkuperäinenkin häly, joka normaalisti on kytketty myös keskuslukkoon. Outo ranetus laittaa rinnalle toinen häly
Yksityiskohtaisia ohjeita on paha antaa, mutta sinuna aloittaisin seuraamaan hälyttimen johtoja ja katsomaan mistä startin johto ( sen releen ohjaus ) on katkaistu ja liitetty hälyttimen johdotukseen.
Minä voin laittaa pari kytkentäkaavion kuvaa sähköisena, jos saan emailisi.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Kiitos rohkaisusta, ehkä sitten uskaltaudun tutkailemaan itse 
Tänään kerkesin tutustua vähän noihin toimintoihin. Hälytin menee päälle ja toimii alkuperäisestä simpukasta, mutta keskuslukkoon sillä ei ole vaikutusta. Takaluukunavaus pelaa. Ajonestossa taas ei ole erikseen hälytintä, vaan ainoastaan esto ja keskuslukon ohjaus. Ajoneston palikalla keskuslukko toimii sen mitä toimii, eli apparin puolen ovet kumpikin moitteetta, kuskin ovi ei ollenkaan ja vasen takaovi aukeaa muttei mene lukkoon (moottori kyllä ruksuttaa). Tiedä sitten oisko se keskuslukko ihan tarkoituksella kytketty pois hälystä ja laitettu pelkästään ajoneston palikalle, vai voiko tuo k-lukon osittainen toimimattomuus vaikuttaa asiaan..
Ajoneston toinen kake näemmä toimii sittenkin, vaikka ulkonäöstä päätellen ei uskoisi. Patteri vain oli tullut tiensä päähän. Siinä mielessä suurin kiire poistaa ajonesto käytöstä hävisi kun varakake nyt löytyy, mutta voisi sen koittaa tehdä kuitenkin. Kyllä 2 kaukosäädintä ja 1 avain yhteen autoon on liikaa
Mutta mistäs minä nyt sitten aloitan tutkimisen, kun ei ole mitään hajua missä ne ajoneston palikat ja johdot kulkee ja missä se vastaanotin on? Apparin airbagin alta reletaulua esiin ja siitä etiäpäin vaiko kuinka?

Tänään kerkesin tutustua vähän noihin toimintoihin. Hälytin menee päälle ja toimii alkuperäisestä simpukasta, mutta keskuslukkoon sillä ei ole vaikutusta. Takaluukunavaus pelaa. Ajonestossa taas ei ole erikseen hälytintä, vaan ainoastaan esto ja keskuslukon ohjaus. Ajoneston palikalla keskuslukko toimii sen mitä toimii, eli apparin puolen ovet kumpikin moitteetta, kuskin ovi ei ollenkaan ja vasen takaovi aukeaa muttei mene lukkoon (moottori kyllä ruksuttaa). Tiedä sitten oisko se keskuslukko ihan tarkoituksella kytketty pois hälystä ja laitettu pelkästään ajoneston palikalle, vai voiko tuo k-lukon osittainen toimimattomuus vaikuttaa asiaan..
Ajoneston toinen kake näemmä toimii sittenkin, vaikka ulkonäöstä päätellen ei uskoisi. Patteri vain oli tullut tiensä päähän. Siinä mielessä suurin kiire poistaa ajonesto käytöstä hävisi kun varakake nyt löytyy, mutta voisi sen koittaa tehdä kuitenkin. Kyllä 2 kaukosäädintä ja 1 avain yhteen autoon on liikaa

Mutta mistäs minä nyt sitten aloitan tutkimisen, kun ei ole mitään hajua missä ne ajoneston palikat ja johdot kulkee ja missä se vastaanotin on? Apparin airbagin alta reletaulua esiin ja siitä etiäpäin vaiko kuinka?
-
- "Kaasari"
katoppa sitä kuskin puole lukkomoottoria jos uskallat
? vaiha se moottori jos uskallat takaa, takaovenhan saa auki sitten kuskin oven kautta
Olen vain tutustunut
ja toyotaan, "toy"otassa oli moottorit mahollista vaihtaa keskenään by liitin.
? vaiha se moottori jos uskallat takaa, takaovenhan saa auki sitten kuskin oven kautta

Olen vain tutustunut

Keskuslukon moottorit on kaikki rinnan, joten osittainen toimivuus johtunee nimenomaan moottoreista, ei ohjainboxista.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB