Saab 900 $
Re: Saab 900 $
Purin eilen iltapäivällä koneen ympäriltä kamppeita pois. Enimpiä letkuja ja putkia irrotettuna ja imusarja irti näyttää tältä.
Turbon ja pakosarjan otin lopulta pakettina irti, kun niin ahtaassa paikassa on muuten tuo yksi pultti (kurkistelee tuossa kuvassa). Tuon koneen kanssahan kävi aiemmin pikku onnettomuus ja se rojahti lavalta turbo edellä sorakkoon. En tiedä vielä menikö särki, mutta ainakin imu- ja pakopuolen välisestä liitoksesta alkoi öljyä vuotamaan.
Pakosarjaa irrottaessa katkesi pinnapultteja kanteen vain yksi. Ennakoin tätä tapahtumaa jo viikkoa aiemmin ostamalla bilteman irrotussarjan (20349). Vielä en tosin ehtinyt kokeilemaan saako sillä tuota pätkää irti, sillä kytkimen kanssa meni sen verran hyvä tovi värkätessä.
Vesipumppu oli seistessä ehtinyt ottamaan hivenen ruostetta.
Tuossa näkyy aiemmin koneen paikallaan ollessa laittamani vaijeri, joka oli tunnin ihmettelyn ja väkisin yrittämisen jälkeen uskottava liian ohueksi. Sitä ennen olin jo ehtinyt kiittää ahtaassa paikassa olevien pulttien varustamisesta kuusiokololla (työsylinteri). Yksi kolmesta lähti avaimella, loput mutteri hitsaamalla. Samalla yritti lähteä kaikki muukin, kun hitsatessa öljyinen moska innostui palamaan.
Pultti+mutteri -patentilla levitin paineasetelman käpäliä kauemmas ja otin vaijerin pois. Tilalle ei vain löytynyt äkkiä mitään, paitsi mutterirasia, josta kourallinen M6:a pelasti päivän.
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin:
1, 2 ja 3
Turbon ja pakosarjan otin lopulta pakettina irti, kun niin ahtaassa paikassa on muuten tuo yksi pultti (kurkistelee tuossa kuvassa). Tuon koneen kanssahan kävi aiemmin pikku onnettomuus ja se rojahti lavalta turbo edellä sorakkoon. En tiedä vielä menikö särki, mutta ainakin imu- ja pakopuolen välisestä liitoksesta alkoi öljyä vuotamaan.
Pakosarjaa irrottaessa katkesi pinnapultteja kanteen vain yksi. Ennakoin tätä tapahtumaa jo viikkoa aiemmin ostamalla bilteman irrotussarjan (20349). Vielä en tosin ehtinyt kokeilemaan saako sillä tuota pätkää irti, sillä kytkimen kanssa meni sen verran hyvä tovi värkätessä.
Vesipumppu oli seistessä ehtinyt ottamaan hivenen ruostetta.
Tuossa näkyy aiemmin koneen paikallaan ollessa laittamani vaijeri, joka oli tunnin ihmettelyn ja väkisin yrittämisen jälkeen uskottava liian ohueksi. Sitä ennen olin jo ehtinyt kiittää ahtaassa paikassa olevien pulttien varustamisesta kuusiokololla (työsylinteri). Yksi kolmesta lähti avaimella, loput mutteri hitsaamalla. Samalla yritti lähteä kaikki muukin, kun hitsatessa öljyinen moska innostui palamaan.
Pultti+mutteri -patentilla levitin paineasetelman käpäliä kauemmas ja otin vaijerin pois. Tilalle ei vain löytynyt äkkiä mitään, paitsi mutterirasia, josta kourallinen M6:a pelasti päivän.
Näihin kuviin, näihin tunnelmiin:
1, 2 ja 3
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 $
Kansi ja laatikko on irti lohkosta. Kantta varten ei E16-hylsyä tietenkään löytynyt pakista, vaan se piti erikseen käydä ostamassa. Jostain oli päässyt hivenen vettä, olikohan kolmossylinteriiin, ja oli ottanut kevyen pintaruosteen sitten siihen. Todennäköisesti hoonautan ja vaihdan männänrenkaat tuohon. Venttiilijousenpuristin oli tarkoitus tehdä tänä viikonloppuna, kun Biltemasta ei näköjään saa enää sitä kunnollista versiota, jota foorumilla on joskus mainostettu. Unohtui kuitenkin, kun olin niin tohkeissani uudesta löydöstäni.
Eli viikko sitten kävin tekemässä Helsingin reissun tämän takia: http://kuvablogi.com/nayta/2831172/ ja http://kuvablogi.com/nayta/2831173/
Kauan etsimäni Airflow-puskurit siis löytyivät ja samalla kaupan päälle muutama muukin koriste-esine, eli ilmanpoistoaukkojen suojat ja tuo heijastinpaneeli takarekkarin taakse. Valaanpyrstökin on, kuten näkyy, mutta huonompikuntoinen kuin aiemmin ostamani.
Auto on lievästi "all show no go", sillä pellin alla on 8-venttiilinen ja K-jet. Käsittelyn jälkeen se on "no show no go" ja työnnän enolle käyttöautoksi. Hänelle huikea edistysaskel kaasarinopasta K-jet-satkuun. Ihan ilman työtä tuota ei kyllä ajoon saa, sillä kuten arvata voi, 22 vuotta on syönyt korisarjan alusia sopivasti, mutta eiköhän tuosta peli tule. Kaikenlaista pikkuvikaa on lisäksi, joista takaluukun lukon korjasin jo. Kattoverhoilu roikkuu ja on hienosti nastoilla kiinni, lisäksi itse luukun kohdalla ei ole minkäänlaista verhousta (saa tarjota, jos löytyy ylimääräinen). Lisäksi luukku ei mene kiinni asti toiselta reunalta. Ovien verhoilut repsottaa, putki vuotaa jostain etupäästä, takapäästä kuuluu kova kolina taajamanopeuksissa vasemmalle kaarrettaessa, ym.
Tänään ehdin irrottaa aiemmin mainitut suojat, paneelin, lujaan liimatun whaletailin ja takapuskurin. Tuossa näkyy takapuskurin kisko ja lupaavalta näyttävä pyörän kaaren alaosa. Toiselta puolen otin takakaaren muovin irti, mutta ihme kyllä siellä ainakin mätää oli vain kiinnitysten ympärillä. Jos joltakulta löytyy yksi kapeampi lista ylimääräisenä saa tarjota. Laitan sellaiset tähän uuteen, kun saan kaaret paikattua. 5-ovisen kylkipalojen mukana niitä tuli ehjiä kolme kappaletta, ja nuo leveämmät tästä löydöstä laitan tuohon projektiin.
Eli viikko sitten kävin tekemässä Helsingin reissun tämän takia: http://kuvablogi.com/nayta/2831172/ ja http://kuvablogi.com/nayta/2831173/
Kauan etsimäni Airflow-puskurit siis löytyivät ja samalla kaupan päälle muutama muukin koriste-esine, eli ilmanpoistoaukkojen suojat ja tuo heijastinpaneeli takarekkarin taakse. Valaanpyrstökin on, kuten näkyy, mutta huonompikuntoinen kuin aiemmin ostamani.
Auto on lievästi "all show no go", sillä pellin alla on 8-venttiilinen ja K-jet. Käsittelyn jälkeen se on "no show no go" ja työnnän enolle käyttöautoksi. Hänelle huikea edistysaskel kaasarinopasta K-jet-satkuun. Ihan ilman työtä tuota ei kyllä ajoon saa, sillä kuten arvata voi, 22 vuotta on syönyt korisarjan alusia sopivasti, mutta eiköhän tuosta peli tule. Kaikenlaista pikkuvikaa on lisäksi, joista takaluukun lukon korjasin jo. Kattoverhoilu roikkuu ja on hienosti nastoilla kiinni, lisäksi itse luukun kohdalla ei ole minkäänlaista verhousta (saa tarjota, jos löytyy ylimääräinen). Lisäksi luukku ei mene kiinni asti toiselta reunalta. Ovien verhoilut repsottaa, putki vuotaa jostain etupäästä, takapäästä kuuluu kova kolina taajamanopeuksissa vasemmalle kaarrettaessa, ym.
Tänään ehdin irrottaa aiemmin mainitut suojat, paneelin, lujaan liimatun whaletailin ja takapuskurin. Tuossa näkyy takapuskurin kisko ja lupaavalta näyttävä pyörän kaaren alaosa. Toiselta puolen otin takakaaren muovin irti, mutta ihme kyllä siellä ainakin mätää oli vain kiinnitysten ympärillä. Jos joltakulta löytyy yksi kapeampi lista ylimääräisenä saa tarjota. Laitan sellaiset tähän uuteen, kun saan kaaret paikattua. 5-ovisen kylkipalojen mukana niitä tuli ehjiä kolme kappaletta, ja nuo leveämmät tästä löydöstä laitan tuohon projektiin.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 $
Osienluovuttajasta sain korisarjan loputkin muovit ja viimeiset kiinnityskiskot irrotettua perjantaina. Joka toinen ruuvi piti porata ruosteen takia, mutta onneksi pintapelleissä ei kuitenkaan ollut juurikaan ruostetta. Pyöränkaaretkin oli paremmat mitä pelkäsin. Etupään kaaria ei tarvi korjata juurikaan, ja takapääkin tuli jo melkein valmiiksi. Vasemmalle puolelle tarvi pari paikkaa päälypuolelle ja sisälle kourallisen (1,2).
Oikea puoli olikin sitten melkein koko matkalta mätää ja sisäpuolelta löytyi aivan hilpeän hieno pakkelivirityskin edellisten omistajien jäljiltä. Sisäpuolelle pitää vielä yläosaan pari suikaletta hitsata, muuten tuli valmiiksi sekin (1,2,3). Korjauspeltiä ei meinannut aluksi löytää millään, mutta sitten huomioin, että siinähän sitä on metrin päässä projektiautossa
Kurvissa kuuluva takapään kolina oli niinkin iso vika kuin poikki revennyt toiseksi viimeinen pakoputken kannatinkumi. Kumia asentaessa auton käydessä näkyi putki vuotavan ainakin parista kohtaa, joten sitäkin pitää vielä hitsata. Saattaa joululahjaksi saada enolle valmiiksi tämän ja voi palata varsinaisen projektin pariin (mistä kai tämä ketjukin pitäisi kertoa, pahoittelut väliprojektista tässä seassa).
Itse projektiin olen kantta hiljalleen purkanut. Pakopuolen pinnapultin pätkän sain aiemmin mainitulla bilteman setillä helposti irti. Nostimet pitää purkaa ja puhdistaa jossain välissä. Venttiilijousen puristinta ei enää saanut Biltemasta 16V-kanteen sopivaa, joten tein sen itse ja säästin selvää rahaa (1,2).
Kumimatosta leikkelin sopivan palasen, jota siirtelin aina nostimien paikkojen suojaksi. Puristinkin toimi ihan ok, vaikkei ehkä yhtä nopea olekaan kuin virallisemmat vehkeet. Lisäksi putken halkaisija olisi saanut olla vähän isompi kuin mitä tuohon nyt löysin. Jousien irrotuksen jälkeen imuventtiilit olivat selvästi tiukemmassa, kun piti varoen naputtelemalla irrottaa suurin osa. Pakoventtiilit putoilivat sen sijaan suurinpiirtein itsestään pois, mutta alle puolen millin välys näyttäs äkkiseltään mitaten olevan, joten ei aiheuttane toimenpiteitä.
Venttiiliohjureitten kumit sain välityksellä varustetuilla kärkipihdeillä irti. Ensimmäisen kanssa meni arpoessa ja ihmetellessä kymmenen minuuttia, kun ei tiennyt varmaksi edes minkä näköisiä ja kokoisia ne on. Yhtä vaille loput lähtikin sen jälkeen alle kymmenessä minuutissa. Parista kohtaa kevyesti läjään puristamalla ja sitten nostamalla lähti suurin osa ihan kevyesti, mutta yksi oli takertunut muita enemmän kiinni. Alun varovaisuudesta oli kadonnut pari hitusta liikaa, minkä ansiosta mursin ko. ohjurin päästä pienen palan irti
. Tuota ei taida pystyä noin jättämään, joten pesun ja plaanauksen lisäksi saavat amiksella vaihtaa uuden tuon tilalle.
Oikea puoli olikin sitten melkein koko matkalta mätää ja sisäpuolelta löytyi aivan hilpeän hieno pakkelivirityskin edellisten omistajien jäljiltä. Sisäpuolelle pitää vielä yläosaan pari suikaletta hitsata, muuten tuli valmiiksi sekin (1,2,3). Korjauspeltiä ei meinannut aluksi löytää millään, mutta sitten huomioin, että siinähän sitä on metrin päässä projektiautossa
Kurvissa kuuluva takapään kolina oli niinkin iso vika kuin poikki revennyt toiseksi viimeinen pakoputken kannatinkumi. Kumia asentaessa auton käydessä näkyi putki vuotavan ainakin parista kohtaa, joten sitäkin pitää vielä hitsata. Saattaa joululahjaksi saada enolle valmiiksi tämän ja voi palata varsinaisen projektin pariin (mistä kai tämä ketjukin pitäisi kertoa, pahoittelut väliprojektista tässä seassa).
Itse projektiin olen kantta hiljalleen purkanut. Pakopuolen pinnapultin pätkän sain aiemmin mainitulla bilteman setillä helposti irti. Nostimet pitää purkaa ja puhdistaa jossain välissä. Venttiilijousen puristinta ei enää saanut Biltemasta 16V-kanteen sopivaa, joten tein sen itse ja säästin selvää rahaa (1,2).
Kumimatosta leikkelin sopivan palasen, jota siirtelin aina nostimien paikkojen suojaksi. Puristinkin toimi ihan ok, vaikkei ehkä yhtä nopea olekaan kuin virallisemmat vehkeet. Lisäksi putken halkaisija olisi saanut olla vähän isompi kuin mitä tuohon nyt löysin. Jousien irrotuksen jälkeen imuventtiilit olivat selvästi tiukemmassa, kun piti varoen naputtelemalla irrottaa suurin osa. Pakoventtiilit putoilivat sen sijaan suurinpiirtein itsestään pois, mutta alle puolen millin välys näyttäs äkkiseltään mitaten olevan, joten ei aiheuttane toimenpiteitä.
Venttiiliohjureitten kumit sain välityksellä varustetuilla kärkipihdeillä irti. Ensimmäisen kanssa meni arpoessa ja ihmetellessä kymmenen minuuttia, kun ei tiennyt varmaksi edes minkä näköisiä ja kokoisia ne on. Yhtä vaille loput lähtikin sen jälkeen alle kymmenessä minuutissa. Parista kohtaa kevyesti läjään puristamalla ja sitten nostamalla lähti suurin osa ihan kevyesti, mutta yksi oli takertunut muita enemmän kiinni. Alun varovaisuudesta oli kadonnut pari hitusta liikaa, minkä ansiosta mursin ko. ohjurin päästä pienen palan irti

Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 $
Tuo ohjuri vaan ohjaa venttiiliä. Pyöristä se roson reuna ja eikun nippuun. Minun näkemykseni on, ettei tuo palan puuttuminen vaikuta pätkääkään venttiilin toimintaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 900 $
Taidat olla aivan oikeassa, ja näin tulen melko varmasti toimimaan.Mertmi kirjoitti:Tuo ohjuri vaan ohjaa venttiiliä. Pyöristä se roson reuna ja eikun nippuun. Minun näkemykseni on, ettei tuo palan puuttuminen vaikuta pätkääkään venttiilin toimintaan.
Tänään värkkäsin enon saabin kattoluukun kanssa ja asensin puuttuvan verhoilun luukun kohdalle. Runsaanlaisesti purkamista yhden kangasriekaleen takia, mutta tulipa tehtyä. Kattopahvin otin jo viikko sitten irti ja revin roikkuvan verhoilun siitä. Teräsharjalla hankasin vanhat pehmikkeet pois, ja nyt pitäisi jostain löytää verhoilukangasta tilalle. Omaankin projektiinkin pitää tehdä sama, kun on tällä harjoitellut ensin.
Luukun verhoilun sivureunojen pitimiksi tein ensin pellistä pienet pidikkeet, jotka ei sitten kuitenkaan mahtuneet siellä olemaan, joten jouduin turvautumaan liimaan (tainnut sillä olla alunperinkin?). Sulkeutumisongelmakin tuli korjattua lisäämällä kadonnut muovinpalanen, joka nostaa takareunan ylös. Vanhakin hajonnut palanen löytyi luukun sisuksista kaiken muun sinne kertyneen saasteen seasta.
Takakaaret on melkein valmiit, toinen puoli sisältä jo massaa myöden ja päälypuolikin pohjamaalissa. Sumuvalojen johtosarjan irrotin ja pujottelin kokonaisena asiantuntija-avun kera.

Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 $
Viime viikonloppuna äherrettiin talliin 1-pilarinosturi. Ei ollut kaverin traktorista huolimatta ihan suoraviivainen homma, kun tallin ovi oli 30 senttiä matalampi kuin mitä nosturi on korkea ja leveä. Mutta siinä se nyt on, ja kun tänään tuli tuo paineilmalinjastokin viimein valmiiksi, kelpaa taas vähän paremmin harrastaa.


Tänään värkkäsin ässän takapuskuria airflow:n jättämään reikään. Vaikka monesta autosta olen puskureita irrottanut, nyt vasta älysin, että puskurin kannakkeet kannattaa asentaa ensin paikoilleen ja sitten vasta itse puskuri. Katkaisin tosin yhden niistä ohuemmista pulteista, joten jouduin purkamaan puskurin. Näkyi olevan booreilla varustettu erikoispultti (saakohan näitä mistään?), joten purin toisenkin varastossa olleen puskurin ja otin siitä sen koko alumiinilevyn. Molemmat puskurit muuten keveni yli puolella, sillä reilussa 20 vuodessa ne näkyvät kertyvän täyteen hiekkaa. Toisessa oli valehtelematta likelle 2 kiloa tavaraa.
Etupyörienkin kaaret joutuu fiksaamaan, vaikka äkkisilmäyksellä raukka luulin ettei tarvi. Kuplineeseen maaliin kun työnsi teräsharjalaikan, poistui peltikin alta. Toiselle puolen hitsailin jo puolenkymmentä paikkaa sisä- ja ulkopuolelle, ja vielä yhden olisi tarvinnut, mutta korjauspelti loppui kesken käden ulottuvilta.
Akku hyytyi viime viikolla tuosta, ja sitä nyt vaihtaessa havainnoin, että joku on nyysinyt koko akkutelineen. Onneksi sellainenkin löytyi omasta jemmasta. Kattoverhoiluakin pääsee kans kohta liimaamaan kunhan löydän jostakin kunnollista liimaa. Verhoilija suositteli 3M:n sprayliimaa.


Tänään värkkäsin ässän takapuskuria airflow:n jättämään reikään. Vaikka monesta autosta olen puskureita irrottanut, nyt vasta älysin, että puskurin kannakkeet kannattaa asentaa ensin paikoilleen ja sitten vasta itse puskuri. Katkaisin tosin yhden niistä ohuemmista pulteista, joten jouduin purkamaan puskurin. Näkyi olevan booreilla varustettu erikoispultti (saakohan näitä mistään?), joten purin toisenkin varastossa olleen puskurin ja otin siitä sen koko alumiinilevyn. Molemmat puskurit muuten keveni yli puolella, sillä reilussa 20 vuodessa ne näkyvät kertyvän täyteen hiekkaa. Toisessa oli valehtelematta likelle 2 kiloa tavaraa.
Etupyörienkin kaaret joutuu fiksaamaan, vaikka äkkisilmäyksellä raukka luulin ettei tarvi. Kuplineeseen maaliin kun työnsi teräsharjalaikan, poistui peltikin alta. Toiselle puolen hitsailin jo puolenkymmentä paikkaa sisä- ja ulkopuolelle, ja vielä yhden olisi tarvinnut, mutta korjauspelti loppui kesken käden ulottuvilta.
Akku hyytyi viime viikolla tuosta, ja sitä nyt vaihtaessa havainnoin, että joku on nyysinyt koko akkutelineen. Onneksi sellainenkin löytyi omasta jemmasta. Kattoverhoiluakin pääsee kans kohta liimaamaan kunhan löydän jostakin kunnollista liimaa. Verhoilija suositteli 3M:n sprayliimaa.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Saab 900 $
Mulla meni myös joskus noita puskurin booritettuja pultteja poikki ja kävin paikallisessa pultti&ruuviliikkeessä kyselemässä. Myyjä meinasi heti pultin nähtyään ettei niitä saa. (tarkoitti tietysti varmaan, että heiltä ei saa, mutta koska liike vaikutti muuten hyvin varustellulta niin tuskin kovin helpolla muistakaan löytyy)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Saab 900 $
Väliprojekti viimeinkin valmis ja toimitettu tänään onnelliselle(?) uudelle omistajalleen. Tavoitteeseenkin pääsin, eli käteen autosta jäi ilmaiset Airflow-puskurit, kaarilistat, ilmanpoistoaukkojen suojat, whaletail, takaluukun heijastinpaneeli ja pari sataa käteistä. Lisäksi sain harrastaa useampia kymmeniä tunteja
Hivenen käänteinen projekti tavalliseen verrattuna, kun nyt auto näyttää ulkoa huonommalle kuin mitä ostaessa:
http://kuvablogi.com/nayta/2989222/
http://kuvablogi.com/nayta/2989223/
Kaikkia kaaria piti hitsata enemmän ja vähemmän. Joka kaarilistan kiinnitysreiän kohdalla oli alkuperäistä isompi reikä, parhaimmillaan 40 cm pitkä ja muutaman sentin leveä. Varaosa-auton kaarista sai päälypellit ja sisäpuolille kattopellistä yhteensä parisenkymmentä paikkaa. Maalit ja massat ruikein sisäpuolelle ja päälypuolelta maalasin koko pellit kylkipokkauksesta alaspäin. Hienot trimline tarrat jäi siis näkösälle. Tätä tehdessä kokeilin montaa asiaa, millä maalauksen voi pilata. Muutamia mainitakseni, maalikauppiaan antama väärä ohenne (uskomattoman hieno kraateripinta), öljy/vesi ilman seassa (melkein yhtä hienoja kraatereita) ja silikoni/rasva pellillä (3. hienoimmat kraaterit). Käyttörakkineeseen kelvollinen pinta tuli kuitenkin kaikesta huolimatta.
Kuskin ovessa oli alaetureunassa reikä, joten maalasin oven alaosan listaan asti kokonaan. Korisarjan muovien tilalle tuli siis nuo ihanat orkkiskylkilistat peittämään korisarjan asennusreikiä. Ihmeen tuskallinen operaatio tuli tuostakin liimaamisesta. Ensimmäinen 3M:n liima oli kai kuivunut ja lisäksi en lämmittänyt tallia, mikä varmisti listan irtoamisen välittömästi. Sikaflexin tapaisella taas listat valuivat hiljakseen alaspäin. Uudella yrityksellä lämpimässä tallissa lopulta yhdistin molemmat, eli ostin uuden erimerkkisen teippirullan ja täytin välit liimalla.
Takaluukun vaihdoin lopulta kokonaan. Irti otetussa on valmiina Whaletailin reiät omaan projektiin eikä niitä tarvinnut alkaa hitsaamaan umpeen. Maalata olisi pitänyt kuitenkin, joten oli helpompi huiskaista vain musta koko luukkuun, kun ei tarvinnut pohjamaalata.
Sisäpuolelta korjasin roikkuvat katto- ja oviverhoilut. Kattopahvi oli melko höttöinen ja poikki luukun kohdalta ja revin melko kasan puoli-irtonaista materiaalia takapuolelta pois. Sen jälkeen lasikuidulla korjasin katkenneen kohdan ja muutaman muunkin kohdan. Uusi verhoilu sprayliimalla paikalleen ja ihan kelvollinen tuli ottaen huomioon liian paksun (n. 3mm) verhoilukankaan. Oviverhoilut ei kaivanneet kuin kourallisen lyhyitä niittejä reunoille.
http://kuvablogi.com/nayta/2989382/
http://kuvablogi.com/nayta/2989224/
Viime viikonloppuna hain vermeeseen leiman parilla huomautuksella. Nosturi oli piilottanut reiät etutunkinpaikkojen vieressä. Jännä miten viime vuonna Helsingissä annettu leima, minkä jälkeen autolla on ajettu kesä ja nyt talvella muutama kymmenen peltipaikkaa myöhemmin vielä löytyy paikallisella konttorilla huomautettavaa reikää. En siis valita, vaan ihmettelen eroa. Paikkasin nuokin reiät vielä ja toisen huomautuksen arvoisen asian eli parkkivalon. Oli hapantunut konehuoneen poikkipalkkiin tuleva maajohtorypäs, minkä korjaamalla korjaantui samalla toinen ajovalopesurikin ja mitä lie muutakin, kun kuutisen johtoa oli irtipoikki. Renkaistakin meinasi tulla huomautus konttorilla, kun oli edellinen omistaja jättänyt kaksi nastaa yhteen renkaaseen. Vanhempi tarkastaja tuli kuitenkin kaveriksi laskemaan niitä ja kaivoi samalla meisselillä pois.
Niin ja pakoputkenkin korjasin jossakin välissä: hitsailin sieltä täältä keskiväliä, vaihdoin takapöntön ja vaihdoin tiivisteen pakosarjan ja etuosan väliin. Ja vetokoukun valopistokkeelle tein uuden kannakkeen. Vilkun purin ja viilasin uria syvemmäksi ja nyt pysyy sekin päällä kumpaankin suuntaan. Ei ole turhan vaikeaa kyllä löytää näistä vanhuksista pikku korjattavaa. Eilen huomasin vielä ohjausvaihteessa roikkuvan tipan, mutta käänsin nopeasti katseen pois ja uskottelin itselleni autoa laskiessa, ettei se vuoda.
Muuten ihan ok peli ajella tuo on nyt, mutta ei jää kylmällä ilmalla ekalla käyntiin ainakaan ilman lämmitystä. Tänään oli autoa viemään lähtiessä plussan puolella ja jäi käyntiin ensimmäisellä. Ohjauspaineensäätimen aukaisin viikko sitten, kun luin joskus, että ne paskottuu sisältä ja ei siksi toimi oikein, mutta ei tuossa kyllä sitä vikaa vaikuttanut olevan.
Omaakin projektia on tuon ohessa näpräilty sieltä täältä ja lisää rahaa haaskattu, mutta palaanpa niihin joskus myöhemmin.

http://kuvablogi.com/nayta/2989222/
http://kuvablogi.com/nayta/2989223/
Kaikkia kaaria piti hitsata enemmän ja vähemmän. Joka kaarilistan kiinnitysreiän kohdalla oli alkuperäistä isompi reikä, parhaimmillaan 40 cm pitkä ja muutaman sentin leveä. Varaosa-auton kaarista sai päälypellit ja sisäpuolille kattopellistä yhteensä parisenkymmentä paikkaa. Maalit ja massat ruikein sisäpuolelle ja päälypuolelta maalasin koko pellit kylkipokkauksesta alaspäin. Hienot trimline tarrat jäi siis näkösälle. Tätä tehdessä kokeilin montaa asiaa, millä maalauksen voi pilata. Muutamia mainitakseni, maalikauppiaan antama väärä ohenne (uskomattoman hieno kraateripinta), öljy/vesi ilman seassa (melkein yhtä hienoja kraatereita) ja silikoni/rasva pellillä (3. hienoimmat kraaterit). Käyttörakkineeseen kelvollinen pinta tuli kuitenkin kaikesta huolimatta.
Kuskin ovessa oli alaetureunassa reikä, joten maalasin oven alaosan listaan asti kokonaan. Korisarjan muovien tilalle tuli siis nuo ihanat orkkiskylkilistat peittämään korisarjan asennusreikiä. Ihmeen tuskallinen operaatio tuli tuostakin liimaamisesta. Ensimmäinen 3M:n liima oli kai kuivunut ja lisäksi en lämmittänyt tallia, mikä varmisti listan irtoamisen välittömästi. Sikaflexin tapaisella taas listat valuivat hiljakseen alaspäin. Uudella yrityksellä lämpimässä tallissa lopulta yhdistin molemmat, eli ostin uuden erimerkkisen teippirullan ja täytin välit liimalla.
Takaluukun vaihdoin lopulta kokonaan. Irti otetussa on valmiina Whaletailin reiät omaan projektiin eikä niitä tarvinnut alkaa hitsaamaan umpeen. Maalata olisi pitänyt kuitenkin, joten oli helpompi huiskaista vain musta koko luukkuun, kun ei tarvinnut pohjamaalata.
Sisäpuolelta korjasin roikkuvat katto- ja oviverhoilut. Kattopahvi oli melko höttöinen ja poikki luukun kohdalta ja revin melko kasan puoli-irtonaista materiaalia takapuolelta pois. Sen jälkeen lasikuidulla korjasin katkenneen kohdan ja muutaman muunkin kohdan. Uusi verhoilu sprayliimalla paikalleen ja ihan kelvollinen tuli ottaen huomioon liian paksun (n. 3mm) verhoilukankaan. Oviverhoilut ei kaivanneet kuin kourallisen lyhyitä niittejä reunoille.
http://kuvablogi.com/nayta/2989382/
http://kuvablogi.com/nayta/2989224/
Viime viikonloppuna hain vermeeseen leiman parilla huomautuksella. Nosturi oli piilottanut reiät etutunkinpaikkojen vieressä. Jännä miten viime vuonna Helsingissä annettu leima, minkä jälkeen autolla on ajettu kesä ja nyt talvella muutama kymmenen peltipaikkaa myöhemmin vielä löytyy paikallisella konttorilla huomautettavaa reikää. En siis valita, vaan ihmettelen eroa. Paikkasin nuokin reiät vielä ja toisen huomautuksen arvoisen asian eli parkkivalon. Oli hapantunut konehuoneen poikkipalkkiin tuleva maajohtorypäs, minkä korjaamalla korjaantui samalla toinen ajovalopesurikin ja mitä lie muutakin, kun kuutisen johtoa oli irtipoikki. Renkaistakin meinasi tulla huomautus konttorilla, kun oli edellinen omistaja jättänyt kaksi nastaa yhteen renkaaseen. Vanhempi tarkastaja tuli kuitenkin kaveriksi laskemaan niitä ja kaivoi samalla meisselillä pois.
Niin ja pakoputkenkin korjasin jossakin välissä: hitsailin sieltä täältä keskiväliä, vaihdoin takapöntön ja vaihdoin tiivisteen pakosarjan ja etuosan väliin. Ja vetokoukun valopistokkeelle tein uuden kannakkeen. Vilkun purin ja viilasin uria syvemmäksi ja nyt pysyy sekin päällä kumpaankin suuntaan. Ei ole turhan vaikeaa kyllä löytää näistä vanhuksista pikku korjattavaa. Eilen huomasin vielä ohjausvaihteessa roikkuvan tipan, mutta käänsin nopeasti katseen pois ja uskottelin itselleni autoa laskiessa, ettei se vuoda.
Muuten ihan ok peli ajella tuo on nyt, mutta ei jää kylmällä ilmalla ekalla käyntiin ainakaan ilman lämmitystä. Tänään oli autoa viemään lähtiessä plussan puolella ja jäi käyntiin ensimmäisellä. Ohjauspaineensäätimen aukaisin viikko sitten, kun luin joskus, että ne paskottuu sisältä ja ei siksi toimi oikein, mutta ei tuossa kyllä sitä vikaa vaikuttanut olevan.
Omaakin projektia on tuon ohessa näpräilty sieltä täältä ja lisää rahaa haaskattu, mutta palaanpa niihin joskus myöhemmin.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01