Mitä tapahtuu kun ajaa rikkinäisen ilmamassamittarin kanssa?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Ti Tammi 27, 2009 17:44
Mitä tapahtuu kun ajaa rikkinäisen ilmamassamittarin kanssa?
Mitä vaikutuksia auton toimintaan on, kun ja jos ajaa rikkinäisellä ilmamassamittarilla? (yksi lanka jäljellä).
Re: Mitä tapahtuu kun ajaa rikkinäisen ilmamassamittarin kanssa?
Seokset pielessä, lambda korjaa sen mitä pystyy. Täyskaasulla voi käydä heikosti.. Voi olla järkevämpi ajaa IMM liitin irrotettuna kuin rikkinäisellä mittarilla, seokset todennäköisesti vähemmän pielessä MAP-ohjattuna. Ainakin jos autossa on vakiosofta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mitä tapahtuu kun ajaa rikkinäisen ilmamassamittarin kanssa?
Onko se ilmamassamittarin heitto lineaarinen ilmamassan kanssa, vai kuseeko mittari enemmän suurilla ilmamassoilla? Lähinnä mietin että jos trionic pystyy kompensoimaan seossuhteet normaaliajossa, niin toimiiko sama kompensaatio WOT kiihdytyksissä kuinka hyvin?
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Re: Mitä tapahtuu kun ajaa rikkinäisen ilmamassamittarin kanssa?
Ei aina lineaarinen ja ilmamassamittauksen virhe sotkee myös ahtosäädön ja ennakot pahasti kun Trionic luulee kuorman olevan paljon matalampi kuin todellisuudessa. Vaikka seoskorjaus olisikin, niin ahdot menee ns. katosta läpi ja samalla ennakot on kovat. Resepti tuhoon joka tapauksessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mitä tapahtuu kun ajaa rikkinäisen ilmamassamittarin kanssa?
Omakohtaisesti käytännössä koettu:
Ahdot piikkasi 1,7 bariin ja fuelcut rytki menoa. Tuurilla männät selvisi rääkistä.
CE-lamppu loimotti, nollauksen jälkeen syttyi uudelleen nätilläkin ajolla viimeistään muutaman päivän ajojen jälkeen.
Mulla kävi munkki, kun mitään ei hajonnut, mutta rikkinäisellä IMMulla ei pahemmin kannata kaasutella.
Ahdot piikkasi 1,7 bariin ja fuelcut rytki menoa. Tuurilla männät selvisi rääkistä.
CE-lamppu loimotti, nollauksen jälkeen syttyi uudelleen nätilläkin ajolla viimeistään muutaman päivän ajojen jälkeen.
Mulla kävi munkki, kun mitään ei hajonnut, mutta rikkinäisellä IMMulla ei pahemmin kannata kaasutella.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Mitä tapahtuu kun ajaa rikkinäisen ilmamassamittarin kanssa?
Itse asiassa todennäköisesti fuel cut ei ollut pätkimisen syy vaan seos joka meni niin laihalle ettei enää syttynyt. T7:ssa fuel cut on nimittäin ilmamassapohjainen ja kun viallisn massamittarin hämäämänä T7 nostaa ahdot katosta läpi, se ei edes tajua sitä. Paha suunnitteluvirhe ettei ahtopainetta ole otettu ylimääräiseksi fuel cutiksi edes jonkinlaisella turvamarginaalilla. Koko systeemi on liikaa yhden liian epäluotettavan anturin varassa.. Pelkällä MAP-anturilla varustetussa T5:ssa ongelma ei ollut niin suuri koska anturi on sekä huomattavasti luotettavampi että sen hajotessa toimii niin huonosti ettei ole vaaraa koneen rikkomiselle.Termos kirjoitti:Omakohtaisesti käytännössä koettu:
Ahdot piikkasi 1,7 bariin ja fuelcut rytki menoa. Tuurilla männät selvisi rääkistä.
CE-lamppu loimotti, nollauksen jälkeen syttyi uudelleen nätilläkin ajolla viimeistään muutaman päivän ajojen jälkeen.
Mulla kävi munkki, kun mitään ei hajonnut, mutta rikkinäisellä IMMulla ei pahemmin kannata kaasutella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mitä tapahtuu kun ajaa rikkinäisen ilmamassamittarin kanssa?
Noinhan se tilanne taisi olla käytännössä.jcarlson kirjoitti: Itse asiassa todennäköisesti fuel cut ei ollut pätkimisen syy vaan seos joka meni niin laihalle ettei enää syttynyt. T7:ssa fuel cut on nimittäin ilmamassapohjainen ja kun viallisn massamittarin hämäämänä T7 nostaa ahdot katosta läpi, se ei edes tajua sitä. Paha suunnitteluvirhe ettei ahtopainetta ole otettu ylimääräiseksi fuel cutiksi edes jonkinlaisella turvamarginaalilla. Koko systeemi on liikaa yhden liian epäluotettavan anturin varassa.. Pelkällä MAP-anturilla varustetussa T5:ssa ongelma ei ollut niin suuri koska anturi on sekä huomattavasti luotettavampi että sen hajotessa toimii niin huonosti ettei ole vaaraa koneen rikkomiselle.
Kertomani diagnoosi oli paikallisen merkkihuollon asentajan suusta, kun kävi TECH2 kiinni autossa revittämässä motarin rampeilla, silloin vuonna 2006.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Mitä tapahtuu kun ajaa rikkinäisen ilmamassamittarin kanssa?
Käyttääkö T7 mappiohjausta ainoastaan transienteissa? Eli urku auki luottaa pelkkään mitattuun massaan?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: Mitä tapahtuu kun ajaa rikkinäisen ilmamassamittarin kanssa?
Kyllä, ainoastaan apuvälineenä kuten myös läpän asentoa. MAF irrotettuna menee MAP-anturilla ja kartoilla, mutta kartat on aika karkeat ja säätöalue loppuu aika pian, eivätkä yleensä ole virisoftilla säädettyjä vakiosta lainkaan. Puhtaasti vikatila joka luottaa lambdan korjaavan seoksen kohdalleen, ei pidempiaikaiseen käyttöön.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com