vesil kirjoitti:About 30 tkm ja eturenkaat menivät nastattomiksi. Ja ilman turboa...
Totutusajosta keskusteluista muistuikin mieleen, että Ivalot oli mulla leasing-autossa ja totutusajo tapahtui tietysti leasing-yhtiön ohjeiden mukaisesti
Onko jollain tietoa, millaisiin tuloksiin TM päätyi uusimmassa rengastestissään? En ole vielä ehtinyt kyseistä lehteä ostaa tai muutenkaan lukea missään läpi ja olisi mielenkiintoista kuulla uusimman testin tuloksia..
Mä ajelen EKO-TURBO: lla
Ei pal maksannu, ja yllättävää on se että kaik nastat about tallessa vaikka niillä on suditeltu surutta.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Meikäläinen hankkii tavallisena autoilijana juuri lammasmaisesti testuvoittajat . Itse asiassa oon muutaman vuoden ajellut kitkoilla ja ollut todella tyytyväinen. Aikaisemmat ovat Continental -merkkiset ja nyt uudempi versio voitti testin, joten taidan pysyä samassa merkissä. Täytyy vielä väijyä Tuulilasin testi.
Huvittavaa, että joskus TM & TL saavat täysin toisensa kumoavat tulokset ja molemmat todistavat omien kriteerien luotettavuutta . Vakavissaan nykyään tsekkaan kärjen renkaat ja pyrin valitsemaan niistä hiljaisimman, kun tuota melutason vähyyttä on oppinut arvostamaan .
Hirschman kirjoitti:Huvittavaa, että joskus TM & TL saavat täysin toisensa kumoavat tulokset ja molemmat todistavat omien kriteerien luotettavuutta . Vakavissaan nykyään tsekkaan kärjen renkaat ja pyrin valitsemaan niistä hiljaisimman, kun tuota melutason vähyyttä on oppinut arvostamaan .
Renkaiden ominaisuuksien painoarvoissa on eroa lehtien testeissä.
mm. viimekesäisissä kesärengastesteissä TM antoi suuren painoarvon pidolle märällä asfaltilla (asenteella: kaikki renkaat pitävät jotenkin kuivalla, mutta märällä ne yllättävät pidonmenetykset tapahtuvat?).
Tuulilasi puolestaan antoi TM:ää suuremman painoarvon mm. ajomelulle (asenteella: mukavuus lisää ajonautintoa?)
Mä ainakin katson mitkä ominaisuudet ovat minulle oleellisia ja teen johtopäätöksiä sen mukaan enkä ainoastaan testin lopputuloksen mukaan.
Juu samaa itsekin yritin sanoa, mutta huonosti argumentoiden.
Sama liittyy Saabin valintaan eli arvostaa tiettyjä ominaisuuksia
ja painotuksia Saabissa yli muiden merkkien. Tai sitten on vaan silmät kiiluen uskossa .
Se on ihan sama mitkä renkaat sulla on. Ihan sama. Ajoin eka talven seittämän vuotta sitten nastat nypittypois kesärenkailla. 6 vuotta oon ajanu raskasta kalustoo "tavan" renkailla. Saapilla siviilissä ajaneena en oo huomannu suuria pitoeroja viisvuottasitten pinnotettujen ja brandny nordfrostien välillä. Kysymys oli pidosta. Pito on sulla korvien välissä. Elä silti lähe kesärenkaalla, ethän. Varmaan kyselitkin mukavuusjuttuja, no kitkarengas on mukava ja hiljanen, kuluu vähän nopeammin, maksaa hiukan. Yhteenvetona: rengas käyttötarkoituksen mukaan+ sitte järki päässä, etenki talvella, älä lähde, jos mahd, joukkoliikenteeseen/olet varma mihin ryhdyt. Saappi ei tunne renkaita, se tuntee kuljettajan.
Hirschman kirjoitti:Meikäläinen hankkii tavallisena autoilijana juuri lammasmaisesti testuvoittajat . Itse asiassa oon muutaman vuoden ajellut kitkoilla ja ollut todella tyytyväinen. Aikaisemmat ovat Continental -merkkiset ja nyt uudempi versio voitti testin, joten taidan pysyä samassa merkissä. Täytyy vielä väijyä Tuulilasin testi.
Huvittavaa, että joskus TM & TL saavat täysin toisensa kumoavat tulokset ja molemmat todistavat omien kriteerien luotettavuutta . Vakavissaan nykyään tsekkaan kärjen renkaat ja pyrin valitsemaan niistä hiljaisimman, kun tuota melutason vähyyttä on oppinut arvostamaan .
Toki asia on aina näin lukiessa testejä ja ottaessa niistä jonkinlaista osviittaa ostopäätösten tueksi. En ainakaan ole itse testejä lukenut koskaan kuin raamattua, vaan nimenomaan painottaen niitä asioita, joita itse pidän ko. tuotteessa relevantteina. Painotuksen tietenkin vaihtelevat testaajasta yms. riippuen.
Testeistä saa kuitenkin usein paljon hyödyllistä tietoa. Lisäksi itseäni niissä tietysti kiehtoo se, että testit ovat useimmiten ammattilaisten tekemiä, joilla kuitenkin on juuri sen alan asioista useimmiten minua parempi kokemus. Sama koskee myös talvirenkaita ja voisin ainakin kuvitella, että esim. TM:n kaverit ovat muutamia renkaita testanneet enemmän kuin minä ja hyvin suuri valtaenemmistö tämänkin palstan kavereista. Sitä ei voi pitää aivan merkityksettömänä seikkana. Se on sitten toinen juttu, kuinka oikeaan testaajat arvioissaan osuvat, ja absoluuttista totuutta paremmuudesta ei varmasti ole olemassakaan. Mutta omissa valinnoissani testit usein antavat ainakin jonkinlaista suuntaa asioille ja päätöksille, mutta pelkästään niiden perusteella pelkästään en tietenkään koskaan ostopäätöstäni tee.
Joo, tuossa tällä viikolla tuli postilaatikkoon TM:n lehti ja siinä on tuo talvirenkaiden testi. Renkaat ovat kooltaan 185/65 R15.
TULOKSIA
Nastarenkaat:
1. Continental WinterViking 1, Hinta = 161,16 €, Yleisarvosana: 8,9
Hyvää: Pito jäällä ja lumella, ja ajettavuus jäällä ja lumella.
Huonoa: Rengasmelu
2. Gislaved Nord Frost 3, Hinta = 157,14 €, Yleisarvosana: 8,8
Hyvää: Pito jäällä ja lumella, ja pitokyky sohjossa.
Huonoa: Ominaisuudet asfaltilla.
3. Nokian Hakkapeliitta 4, Hinta = 171,40 €, Yleisarvosana: 8,7
Hyvää: Pito jäällä ja lumella, ja ajettavuus jäällä ja lumella.
Huonoa: Asfalttiominaisuudet
4. Goodyear Ultra Grip 5, Hinta = 140,69 €, Yleisarvosana: 8,6
Hyvää: Pitokyky jäällä ja lumella, ja ajettavuus jäällä ja lumella.
Huonoa: Suuntavakavuus jäisellä tiellä.
5. Pirelli Winter Carving, Hinta = 152,00 €, Yleisarvosana: 8,6
Hyvää: Pito jäällä ja lumella, ja pitokyky sohjossa.
Huonoa: Rengas- ja nastamelu.
6. Michelin Ivalo, Hinta = 133,59 €, Yleisarvosana: 8,4
Hyvää: Pitokyky jäällä, ja tasaiset ominaisuudet.
Huonoa: Käytös nopeissa väistöissä.
7. Bridgestone Noranza, Hinta = 159,90 €, Yleisarvosana: 8,0
Hyvää: Pitokyky jäällä.
Huonoa: Pito asfaltilla, ja rengasmelu.
8. Agi Sarek 2, Hinta = 90,00 €, Yleisarvosana: 7,6
Hyvää: Pito märällä asfaltilla.
Huonoa: Pito jäällä, ja ajettavuus jäällä ja lumella.
Mutta näyttipä teistä osa katsoneenkin nämä tiedot, mutta jätitte laittamatta niitä tänne kattavan puoleisesti.
Meikä vetää tämän etelän "talven" Nokialaisilla, viime sohjot tuli sen sijaan liukasteltua Goodyear UltraGrip400:lla, joiden parhaat päivät oli auttamatta takana (nastoista yli puolet katkennut tai irti, kumit tulivat vanteiden oston "kylkiäisinä") ja pito todella sen mukainen. Koska täällä kehutaan Hakkapeliitta kakkosta ja nelosta kilpaa, ajattelin hyödyntää molemmat Eteen kakkoset ja taakse neloset.....Syy: hommasin käytettynä 2kpl kakkosia ja yhden nelosen jouduin ostamaan viime talven loppumetreillä kuin UG400 otti ja puhkesi.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Itse olen ajellut nipponilla kolme talvea Semperit Ice Gripeillä, joka on uusittu Gislaved Nordfrost. Aluksi kyllä hieman epäilin, mutta epäilyt osoittautuivat ihan turhiksi. Ovat suht' hiljaiset ja pitokyky on peilijäälläkin halparenkaaksi erinomainen. Ja on jouduttu testaamaan myös väistössä jäisellä tiellä.
Viime talvena tuli n.30000 km ja toisesta takarenkaasta on lähtenyt yksi nasta. Saabiin tulee uudet Ice Grip 2:set(Nord Frost 2 paremmilla nastoilla).
En näe mitään järkeä upottaa 500 euroa renkaisiin kun 300:lla saa vallan mainiot kumit.
Yleisesti ottaen kannattaa hankkia hyvät ja halvat.
Saabissa mulla on Euromasterin SW 100:t, kokoa 185/65/15. Sain ne hyvin edullisesti ja osoittautuivat viime talvena hiljaisiksi ja johdonmukaisiksi renkaiksi. Ei valittamista. Hinta/laatusuhde erinomainen.
Volvossa on alla nyt auton kylkiäisinä tulleet yhden talven pyörineet Hakkapeliitta Kakkoset, muuten hyvät, mutta viime talven edessä olleet olivat hukanneet toisesta 3 ja toisesta 9 nastaa. Saavat mennä nyt taakse, tasoitetaan vähän. Seuraaviksi renkaiksi hankin Volvoon Nokialaiset, koska niistä saan parhaimmat alennukset. Euromastereita en laita tähän autoon, koska julmettu omapaino ja autossa oleva peruslasti asettaa rungolle hieman eri vaatimukset kuin Sabassa, joka on muutaman sata kiloa kevyempi ja kevyessä ajossa. Ihan vaan varmuuden vuoksi. Volvon rengaskoko on nyt niinikään 185/65/15, mutta seuraavat renkaat ovat 10mm leveämmät.
Muutenhan valinta akselilla Nokian/Goodyear/Gislaved ei voi mennä pahasti pieleen, hinta ja makuasiat ratkaisevat. Pinnattujen tilalle suosittelen esim. tuota Euromasterin nimeä kantavaa rengasta, edullinen ja hyvälaatuinen vaihtoehto.
Hei mihin aikoihin suunnilleen olette joutuneet vaihtamaan talvirenkaat alle täällä etelässä. Lapissa olisin vaihtanut jo, mutta asun ensimmäistä talvea Ukissa ja täällä on vielä puissakin lehdet.
Eihän ne talvirenkaat kesäkeliä tee, olivat mitä merkkiä hyvänsä, joten sen mukaisesti ajettava.