Koeajoja??
Re: Koeajoja??
Joo, nyt minä ymmärrän tuon oman autoni pissapojan toiminnan! Kiitos kaverit, että saitte minut lopulta ymmärtämään tämän pikkuongelmani!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Oman koeajon perusteella sanoisin, että se vipu on aika samalla kohtaa kuin aiemmissakin ajamissani Saabeissa.ristos kirjoitti:Joo, nyt minä ymmärrän tuon oman autoni pissapojan toiminnan! Kiitos kaverit, että saitte minut lopulta ymmärtämään tämän pikkuongelmani!
Re: Koeajoja??
TM:n kuvasta sai just ja just selvää rekkarista ja taitaa koeajo-auto olla TiD4. Laatikosta ei tietoa. Mielenkiinnolla odotellaan kommentteja alustasta ja koneen äänestä.
Vähän tuli arvosteltua bensakoneisten kulutusta, mutta Turbo4 180hp näyttäs manuaalina lukujen perusteella olevan kuitenkin aika kilpailukykyinen. Mikä lie totuus ja käytännön suorituskyky kun vääntöä on kuitenkin aika maltillisesti.
Vähän tuli arvosteltua bensakoneisten kulutusta, mutta Turbo4 180hp näyttäs manuaalina lukujen perusteella olevan kuitenkin aika kilpailukykyinen. Mikä lie totuus ja käytännön suorituskyky kun vääntöä on kuitenkin aika maltillisesti.
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
NG9-5 TID4, NG9-5 Turbo4 Biopower
Re: Koeajoja??
Taitaa olla tutun miehen ajossa oleva 9-5 vector manuaali.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
Mitä ihme höpötystä tonnarin huonosta pesurista (ja valoistakin)? Taitaa kommentoijilla olla jo liikaa vuosia eroa edelliseen tosi-Saabiin.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Koeajoja??
Ja laitetaan sen verran vielä vettä myllyyn, että ajovalopesurit ilman pyyhkimiä on lähinnä naurettavia.9-5T kirjoitti:uuden 9-5 edeltäjistä vain vanhassa 9-5:ssa oli kunnon pesuri, sen edeltäjässä 9000:ssa ei ollut pesurissa kehumista.ristos kirjoitti:Todellakin tuossa pesuriasiassa uusi 9-5 on ottanut takapakkia entisiin malleihin.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Koeajoja??
Paitsi kurakelillä, jolloin ne ovat lähinnä itkettäviä.JKen kirjoitti:Ja laitetaan sen verran vielä vettä myllyyn, että ajovalopesurit ilman pyyhkimiä on lähinnä naurettavia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Koeajoja??
aero kirjoitti:Paitsi kurakelillä, jolloin ne ovat lähinnä itkettäviä.JKen kirjoitti:Ja laitetaan sen verran vielä vettä myllyyn, että ajovalopesurit ilman pyyhkimiä on lähinnä naurettavia.
ja ainakin tosta omasta femmasta tulee niin paljon valoihinkin että konepellissä näkyy jäljet mistä on pesuvettä tullut, ja sitä lentää ihan jokapaikkaan pelkästään lampuistakin ... pääosin turhat... kuluttaa vaan nesteitä
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Koeajoja??
Kävinpä Satakunnan Autotalossa koeistumassa uuden femman. Takapenkillä on pää katossa jos istuu vähänkin ryhdikkäästi, tosin ei niin pahasti mitä edellisen korimallin e-mersussa. Edessä ok tilat, ei juuri tonnaria kummallisemmat. Pää ottaa kattoon jos pikkuisen nostaa penkkiä. Peruspenkin istuinosa on liian lyhyt tällaiselle persjalkaiselle 193-senttiselle.
Näytillä olleessa autossa oli "MYYTY"-lappu ikkunalla, hyvä hyvä
Näytillä olleessa autossa oli "MYYTY"-lappu ikkunalla, hyvä hyvä
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Koeajoja??
Se on kova tuollaisen "persjalkaisen ja suorassa istujan osa. Tämä edellä kirjoitettu oli huumoria.
Yks imatralainen pirssimies sanoi minulle, kun olin kertonut täällä palstalla olleista erilaisista tilanpuutoksista oman koeistumisensa jälkeen seuraavaa: "Se on sil lail, että jos ei kerran takapenkil mahu, ni istutetaa etupenkil nii mahtuu ja jos o kaks nii issoo samal reissul nii voi mie ajjaa kaks er reissuu!! Ja remakat naurut päälle, sillä kyllä ammattimiehet uuden Saabin tiloja oikeasti ihastelivat.
Onhan se aina niin, ettei vielä ole tehty sellaista autoa, mikä kaikilta osin kaikille kelpaisi. Mutta olen nyt vieläkin sitä mieltä, on tää kyllä aika hieno auto. Vaikka tuo 9-5T ei tykkääkään noista kilometrikeskusteluista, niin todennäköisesti vielä hetken olen hän, joka on täällä pisimmän matkan tätä kokeillut. Pikkumustan taakse on tietä jo jäänyt 8543km ja mitään vaivoja ei ole ollut. Tuo pissapoikakin toimii, vaikka siitä valitankin.
Yks imatralainen pirssimies sanoi minulle, kun olin kertonut täällä palstalla olleista erilaisista tilanpuutoksista oman koeistumisensa jälkeen seuraavaa: "Se on sil lail, että jos ei kerran takapenkil mahu, ni istutetaa etupenkil nii mahtuu ja jos o kaks nii issoo samal reissul nii voi mie ajjaa kaks er reissuu!! Ja remakat naurut päälle, sillä kyllä ammattimiehet uuden Saabin tiloja oikeasti ihastelivat.
Onhan se aina niin, ettei vielä ole tehty sellaista autoa, mikä kaikilta osin kaikille kelpaisi. Mutta olen nyt vieläkin sitä mieltä, on tää kyllä aika hieno auto. Vaikka tuo 9-5T ei tykkääkään noista kilometrikeskusteluista, niin todennäköisesti vielä hetken olen hän, joka on täällä pisimmän matkan tätä kokeillut. Pikkumustan taakse on tietä jo jäänyt 8543km ja mitään vaivoja ei ole ollut. Tuo pissapoikakin toimii, vaikka siitä valitankin.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Koeajoja??
En nyt löytänyt tähän hätään sitä Riston alkuperäistä kuvausta pissapojan "ongelmasta", mutta luin sen joskus aiemmin ja vastaan nyt ulkomuistista. Jospa pissapoika kuitenkin toimii ihan niin kuin on fiksusti suunniteltukin: Paikallaan ollessa kuten liikennevaloissa suihku leviää lasiin laajalti, mikä on hyvä juttu. Kovemmassa nopeudessa ilmavirta painaa suihkun kapeammaksi, mikä on hyvä, jottei tule tilannetta että lasista ei näekään hetkellisesti ulos, kun pyyhkijät ovat liikeratansa oikeassa reunassa. Pyyhkijät kyllä sitten levittävät nesteen niinkuin ovat aina ennenkin tehneet. (Tosin kolme tuplasuutinta olisivat vakuuttavaa :saab:ismia..)ristos kirjoitti: Pikkumustan taakse on tietä jo jäänyt 8543km ja mitään vaivoja ei ole ollut. Tuo pissapoikakin toimii, vaikka siitä valitankin.
t.Pekka
9-5 aero aut. -02
Re: Koeajoja??
Olen saanut hiukan osviittaa miksi Riston mainitseva vika, koska se on vika näin uudessa mallissa, esiintyy.
Mutta kuitenkin näin, nämä suuttimet sijaitsevat kone eli nokkapellin alapuolella suojassa ja nokkapellin reuna ylettyy pitemmälle kuin suuttimet sijaitsevat joten konepellin ilmanvirtaus ohjaa vesisumun liian alas.
Tähän teoriaan olen päätynyt, yhteistyössä erään Saab mekaanikon kanssa.
Ei kuitenkaan ole sanottu, että tämä on se oikea selitys. Mutta jos katsotte miten rakennelma on tehty, vaikuttaa tämä ratkaisu loogiselta.
Mutta kuitenkin näin, nämä suuttimet sijaitsevat kone eli nokkapellin alapuolella suojassa ja nokkapellin reuna ylettyy pitemmälle kuin suuttimet sijaitsevat joten konepellin ilmanvirtaus ohjaa vesisumun liian alas.
Tähän teoriaan olen päätynyt, yhteistyössä erään Saab mekaanikon kanssa.
Ei kuitenkaan ole sanottu, että tämä on se oikea selitys. Mutta jos katsotte miten rakennelma on tehty, vaikuttaa tämä ratkaisu loogiselta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Koeajoja??
Tuo toiminta on sis tasan päinvastainen kuin Subarun pesimessä. Subessa paikallaan ollessa sumu on niin heikko ja vesimäärä tuntuu vähäiseltä, että eka kerralla Saabin jäljiltä meinas nauru päästä kun näki miten se toimii.
Mutta toiminta muuttuu kun vauhtia on hieman enemmän ja satasen vauhdissa sumu leviää koko lasin alalle. Pesu onnistuu erittäin pienellä vesimäärällä kun se tulee sumuna eikä suihkuna. Ne suuttimet sijaitsee konepeiton takareunan alapuolella, siellä välikössä jossa on myös vinkkarit. Se nostaa selkeästi vauhdissa pyörrettä tuulilasille ja tuo veden mukanaan. Yllättävää toiminnallisuutta.
On muuten aivan järjettömän hieno tuo bannerikuva jossa on kolme uutta 9-5:a, hopeinen edessä ja kaksi mustaa taaempana!
Mutta toiminta muuttuu kun vauhtia on hieman enemmän ja satasen vauhdissa sumu leviää koko lasin alalle. Pesu onnistuu erittäin pienellä vesimäärällä kun se tulee sumuna eikä suihkuna. Ne suuttimet sijaitsee konepeiton takareunan alapuolella, siellä välikössä jossa on myös vinkkarit. Se nostaa selkeästi vauhdissa pyörrettä tuulilasille ja tuo veden mukanaan. Yllättävää toiminnallisuutta.
On muuten aivan järjettömän hieno tuo bannerikuva jossa on kolme uutta 9-5:a, hopeinen edessä ja kaksi mustaa taaempana!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Re: Koeajoja??
9-5T kirjoitti:pluukkol kirjoitti:En nyt löytänyt tähän hätään sitä Riston alkuperäistä kuvausta pissapojan "ongelmasta", mutta luin sen joskus aiemmin ja vastaan nyt ulkomuistista. Jospa pissapoika kuitenkin toimii ihan niin kuin on fiksusti suunniteltukin: Paikallaan ollessa kuten liikennevaloissa suihku leviää lasiin laajalti, mikä on hyvä juttu. Kovemmassa nopeudessa ilmavirta painaa suihkun kapeammaksi, mikä on hyvä, jottei tule tilannetta että lasista ei näekään hetkellisesti ulos, kun pyyhkijät ovat liikeratansa oikeassa reunassa. Pyyhkijät kyllä sitten levittävät nesteen niinkuin ovat aina ennenkin tehneet. (Tosin kolme tuplasuutinta olisivat vakuuttavaa :saab:ismia..)ristos kirjoitti: Pikkumustan taakse on tietä jo jäänyt 8543km ja mitään vaivoja ei ole ollut. Tuo pissapoikakin toimii, vaikka siitä valitankin.
t.Pekka
Tosi paksut on saablasisi jos tuostakin väännät hyvän saabismin.
Liikennevaloissa pesutarve on vähäisttä mutta liikkeellä ollessa lasi olisi hyvä saada heti puhtaaksi. 02 autossasi koita liikennevaloissa pestä lasia sen verran että lampunpesimet toimii jonka jälkeen voit muuttaa mielipidettäsi onko nestesumu lasissa hyvä juttu kunhan näkyvyys palautuu sumun h'älvettyä.
9-5 aero aut. -02
9-5T ei tainnut täysin ymmärrärtää, mitä tarkoitin viestilläni, joten selitetään uudelleen. Lähtöoletuksenani oli aiemman keskustelujen seuraamisen perusteella siis että uudessa 9-5:ssä paikallaan ollessa suihku leviää koko lasiin ja ajossa se ei leviää pienemmälle alalle.
Pesen oman autoni lasin melko usein juuri liikennevaloissa koska a) täällä kaupunkipaikassa kertyy lasiin paljon pölyä ja likaa poutasäälläkin auton ollessa parkissa. b) kun aurinko paistaa alhaalta aamuisin mennessäni töihin ja iltaisin palatessani sieltä, niin lasi on turvallisinta pestä auton ollessa pysähdyksissä eli esim. valoissa seistessä. Pöly ja pesuvesi muodostavat seoksen, jonka läpi ei kyllä ole turvallista yrittää tihrustaa vasta-aurinkoon hetkeäkään c) Kaupungeissa valoissa saa seistä parikin minuuttia, joten silloin ei haittaa, vaikka pesusumu leviää koko lasiin ja peittää sen jopa muutamaksi sekunniksi. Tehokas pesu on siis hyvä juttu. Sen jälkeenhän voi vielä odotella valojen vaihtumista lähes pari minuuttia ja lasi ehtii jopa kuivua kirkkaaksi ennen kun taas pääsee liikkeelle.
Sen sijaan, jos pesen lasin ajaessani satasta maantiellä tai 120 km/h moottoritiellä, auto liikkuu sekunnissa luokkaa 30-40 metriä, eikä silloin ole hyvä jos lasi menisi vesisuihkun takia hetkeksikään läpinäkymättömäksi.
t.pekka
Re: Koeajoja??
Minua taas hieman ärsyttää sellaiset ihmiset jotka söhöttävät liikennevaloissa nestettä lasille.
Takana ollessa saa annoksen vaikka ei haluaisikaan.
Ei tätä kyllä tapahdu kaikilla autoilla mutta osassa taitaa olla nuo suutimet jotenkin väärässä kulmassa.
Takana ollessa saa annoksen vaikka ei haluaisikaan.
Ei tätä kyllä tapahdu kaikilla autoilla mutta osassa taitaa olla nuo suutimet jotenkin väärässä kulmassa.
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.