
E10 bensiini
Re: E10 bensiini
Onneksi venäjällä sentään osaavat pitää bensan ja viinan erillään 

Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: E10 bensiini
Korjatkaa jos olen väärässä. Etanolin energiatiheys on pienempi kuin bensiinin ja siksi sitä pitää syöttää enemmän. Mutta mitä tapahtuu jos etanolia syötetään sama määrä esimerkiksi kaasutinmoottorissa? Onko tuloksena vain laskenut teho vai voiko tilannetta verrata laihaan bensiini/ilma-seokseen siitä aihetuvine moottorivaurioineen?
Tai miten kaasutinmoottori (tai k-jet) on säädettävä jotta saadaan kaikki tehot ulos?
Edellä olevassa olen ajatellut verrattavan lähes puhdasta E85:tä ja nykyistä normibensaa. Onko nyyt tapahtuvalla viiden prosenttiyksikön etanolipitoisuuden kasvulla käytännössä mitään merkitystä?
Tai miten kaasutinmoottori (tai k-jet) on säädettävä jotta saadaan kaikki tehot ulos?
Edellä olevassa olen ajatellut verrattavan lähes puhdasta E85:tä ja nykyistä normibensaa. Onko nyyt tapahtuvalla viiden prosenttiyksikön etanolipitoisuuden kasvulla käytännössä mitään merkitystä?
Re: E10 bensiini
Tuo 5 prossaa ei varmaan kovin ihmeitä saa aikaan, muualla kuin ehkä päästöt hieman alenee?Pekka Valtanen kirjoitti: Edellä olevassa olen ajatellut verrattavan lähes puhdasta E85:tä ja nykyistä normibensaa. Onko nyyt tapahtuvalla viiden prosenttiyksikön etanolipitoisuuden kasvulla käytännössä mitään merkitystä?
Mutta suurin ero on lähinnä oktaaniluvussa:
Wiki kirjoitti:Etanolin oktaaniluku ja sitä myötä puristuskestävyys on huomattavasti bensiiniä parempi (väkiviinalla 110, E85:llä 106), mikä mahdollistaa puristussuhteen nostamisen kertoimeen 12. Korkea puristussuhde parantaa moottorin hyötysuhdetta. Lisäksi polttoaineen sisältämän hapen ansiosta moottorin tehon tuotto kasvaa bensiiniin verrattuna. Etanolin lämpöarvo on kuitenkin huomattavasti bensiiniä alhaisempi, minkä vuoksi litramääräinen kulutus kasvaa noin 25 prosenttia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E10 bensiini
Jääköön 95E sitten jatkossa kokonaan viherpiipertäjille. Eipä silti.. tais olla viime talvea kun viimeeks 95E:tä tankkasin Saabiin joten ei tarttee muuttaa kulutustottumuksia toistaiseksi vaikka kuinka paljon sekoittavat "ilmaston pelastumisen" nimissä viinaa 95E-bensan sekaan. Sitten kun 98E pilataan myös, niin joko V-poweria tai Venäjän bensaa tankkiin. Täältä on vaan hiukan turhan pitkä matka itärajalle.. ainakin tämänhetkisellä hintaerolla.
Re: E10 bensiini
V-Poweria ei taida saada vuodenvaihteen jälkeen kun Shell poistuu Suomesta. Harmi sinänsä.karg kirjoitti:Sitten kun 98E pilataan myös, niin joko V-poweria tai Venäjän bensaa tankkiin. Täältä on vaan hiukan turhan pitkä matka itärajalle.. ainakin tämänhetkisellä hintaerolla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: E10 bensiini
No nyt, onko Shell luikkimassa pois suomesta, mikähän on syynä moiselle?Mawerick kirjoitti: V-Poweria ei taida saada vuodenvaihteen jälkeen kun Shell poistuu Suomesta. Harmi sinänsä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E10 bensiini
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/09/s ... 51552.htmlcore2 kirjoitti:No nyt, onko Shell luikkimassa pois suomesta, mikähän on syynä moiselle?Mawerick kirjoitti: V-Poweria ei taida saada vuodenvaihteen jälkeen kun Shell poistuu Suomesta. Harmi sinänsä.
Ei taida aikataulu olla ihan lukkoon lyöty, mutta lähdössä on.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: E10 bensiini
No senkös takia täälläkin on muutaman Shellin tilalle tullut ST1:sen plakaatit katoille.Mawerick kirjoitti: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/09/s ... 51552.html[/url]
Ei taida aikataulu olla ihan lukkoon lyöty, mutta lähdössä on.
Eiköhän tästä ole kirjoiteltukin jossain täälläkin, mutta ei sokea kaikkea näe.

Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E10 bensiini
Olkoon se Venäjän bensa sitte jatkossa sitä V-poweria jos Shelli katoaaMawerick kirjoitti:V-Poweria ei taida saada vuodenvaihteen jälkeen kun Shell poistuu Suomesta. Harmi sinänsä.karg kirjoitti:Sitten kun 98E pilataan myös, niin joko V-poweria tai Venäjän bensaa tankkiin. Täältä on vaan hiukan turhan pitkä matka itärajalle.. ainakin tämänhetkisellä hintaerolla.

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: E10 bensiini
Onkos jossain muuten mainittu, että käykö siinä käytännössä noin?core2 kirjoitti:Wiki kirjoitti:Etanolin oktaaniluku ja sitä myötä puristuskestävyys on huomattavasti bensiiniä parempi (väkiviinalla 110, E85:llä 106), mikä mahdollistaa puristussuhteen nostamisen kertoimeen 12. Korkea puristussuhde parantaa moottorin hyötysuhdetta. Lisäksi polttoaineen sisältämän hapen ansiosta moottorin tehon tuotto kasvaa bensiiniin verrattuna. Etanolin lämpöarvo on kuitenkin huomattavasti bensiiniä alhaisempi, minkä vuoksi litramääräinen kulutus kasvaa noin 25 prosenttia.
Eli onko vuodenvaihteen jälkeen myytävä 95E10 sitten mitä? Itse käsittäisin asian siten, että sen oktaaniluku on edelleenkin 95. Eli sen bensaosan oktaaniluku olisi luokkaa 94, jonka sitten se 10% etanolia nostaa 95:een.
Tämä oli puhdas veikkaus, onko tietoa? Kaupallisestihan tuo olisi mahdollista, missäänhän ei luvata, että sekoitetaan 95 oktaanista bensaa ja etanolia. Lupaushan on se, että lopputuotteen oktaaniluku on 95.
Re: E10 bensiini
Eikös tää E10 jos se on alkujaan 95oktaanista ja siihen lisätään 10% väkiviinaa, nosta hiukan sitä oktaanilukua, vai tehdäänkö siihen jotain muita muljauksia, että se säilyy 95: oktaanisena? Tuskimpa sentään.meverkko kirjoitti:
Onkos jossain muuten mainittu, että käykö siinä käytännössä noin?
Eli onko vuodenvaihteen jälkeen myytävä 95E10 sitten mitä? Itse käsittäisin asian siten, että sen oktaaniluku on edelleenkin 95. Eli sen bensaosan oktaaniluku olisi luokkaa 94, jonka sitten se 10% etanolia nostaa 95:een.
Tämä oli puhdas veikkaus, onko tietoa? Kaupallisestihan tuo olisi mahdollista, missäänhän ei luvata, että sekoitetaan 95 oktaanista bensaa ja etanolia. Lupaushan on se, että lopputuotteen oktaaniluku on 95.
Vaikka eihän näistä bensapuljuista koskaan tiedä, vaikka ekaks laskisivatkin oktaani luvun ja sit etanolilla takas.
E85:sen oktaaniluku on jotakuinkin se 104.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E10 bensiini
Kyl mä luulen, että lopputuloksen oktaaniluku on sen 95. Aika näyttää, kummin käy.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: E10 bensiini
Tuolta luulisin löytyvän hieman vastauksia näihin uusiin etanoli polttoaineisiin.
E5 - E10 ja niiden oktaanit sekä vaatimus. Kysymyksiä sekä vastauksia.
E5 - E10 ja niiden oktaanit sekä vaatimus. Kysymyksiä sekä vastauksia.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: E10 bensiini
Elikkästen tuon mukaan odotettavissa on, että sekoituksen lopputuloksen oktaaniluku on 95.e10bensiini.fi kirjoitti:On odotettavissa, että E10-bensiiniä tullaan useimmiten tarjoamaan 95-oktaanisena, jolloin merkintä on 95 E10.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: E10 bensiini
Näinhän he tossa vähän lupailivat, ehkä se on niin etteivät edes ne autot siinä toimivien autojen listalla kärsi eivätkä kestä tota oktaani luvun nousua, kummaa se kuitenkin on koska eihän se 10 prossalla nousisi ku sinne ehkä 97 ja 99 välimaille, jos sitäkään.aero kirjoitti:Elikkästen tuon mukaan odotettavissa on, että sekoituksen lopputuloksen oktaaniluku on 95.e10bensiini.fi kirjoitti:On odotettavissa, että E10-bensiiniä tullaan useimmiten tarjoamaan 95-oktaanisena, jolloin merkintä on 95 E10.
No odotellaan ni nähdään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.