Puhallin ei herännyt aamulla.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 60
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 15:28
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Puhallin ei herännyt aamulla.
mulla kesti orkkis moottori kolme vuotta.. ei paljon varotellu ku meni jumii ja välillä yritti hiljaksee pyöriä.. vesi tehny tehtävänsä ja rikkonu laakeroinnin.. roottoriakselin lukkosokatkii oli ruosteessa.. auto-eekoolla ois uus maksanu 350€, autosähkössä vaa 150€ sama valeo mut ilman GM:n leimaa!
9-5 aero -00 MapTun stage3 E85
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
ex 9-3 SS -05 MapTun stage1
Re: Puhallin ei herännyt aamulla.
Mulla on tullu vastaan samantapaisia ongelmia, mutta niille ei löyty yhtään yhteistä tekijää. Keväällä ostin auton, niin eräs kerta aamulla lähtiessä ei puhallin puhaltanu, eikä reagoinut mihinkään. Iltapäivällä käynnistin auton, ja puhaltaa taas. 2 kertaa teki keväällä kyseisen homman. Kesällä moneen kuukauteen kaikki toimi hienosti, kunnes nyt syksyllä teki kerran, ja taas auttoi kun antoi seisoa pari tuntia ja taas toimi hienosti.
Eräästä pienemmästä saab korjaamosta sanoivat että sieltä saattaa olla menossa joku esivastus jostakin piuhasarjasta joka säätää puhallusta tms, että kyseisiä johtosarjoja on vaihdettu 9-3 sport sedaneihin. Ajatuksia?
Kun vika oli päällä, maptunerin lukulaite ei ainakaan löytänyt vikakoodeja, onko tietoa että voiko maptuner laitteella lukea vain moottorinohjeuksen vikakoodit? vai pystyykö se lukemaan myös muut vikakoodit? Koska jos pystyy, kyseinen ongelma ei jätä vikakoodia muistiin..
Eräästä pienemmästä saab korjaamosta sanoivat että sieltä saattaa olla menossa joku esivastus jostakin piuhasarjasta joka säätää puhallusta tms, että kyseisiä johtosarjoja on vaihdettu 9-3 sport sedaneihin. Ajatuksia?
Kun vika oli päällä, maptunerin lukulaite ei ainakaan löytänyt vikakoodeja, onko tietoa että voiko maptuner laitteella lukea vain moottorinohjeuksen vikakoodit? vai pystyykö se lukemaan myös muut vikakoodit? Koska jos pystyy, kyseinen ongelma ei jätä vikakoodia muistiin..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Puhallin ei herännyt aamulla.
mistä löytyy tommosia maanantai-93SS-autoja
93SS_1.8t_BSRstage1<-900i2.3_Talladega<-900i16<-900<-xxx<-96V4<-xxx
Re: Puhallin ei herännyt aamulla.
Samoja oireita on omassa vm -04:ssä (automaatti-ilmastointi) ollut satunnaisesti takuuajoista asti, mutta koska vika on satunnainen eikä jätä jälkeensä vikakoodeja ei merkkihuolto suostunut takuuaikana tekemään asialle mitään kun ei vika ollut päällä korjaamokäyntien aikana. Oireilee tyypillisesti pari kolme kertaa vuodessa kun on kosteaa ja kylmää, kesähelteillä ja paukkupakkasilla toimii ongelmitta. Kun oireilee saattaa riittää että ottaa avaimen virtalukosta ja kokeilee uudelleen.
Viimeksi muokannut m&m, Ma Loka 11, 2010 07:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Puhallin ei herännyt aamulla.
Transistorisäätimiähän sitä on jo etuvastusten sijasta käytetty pitkään.
Yksinkertaisimmissa (lähinnä manuaalikäyttöisissä) lineaarisäätimiä ja monimutkaisimmissa (automaattikäyttöisissä) hakkuritekniikkaa.
Hakkurikäyttöisissä hyötysuhde on parempi eikä säädin lämpene niin paljoa. Siitä seuraa pienemmät jäähdytystarpeet ja tehonkestot säätimelle.
Muutamaan eri automerkkiin olen näitä säätimiä korjannut. Päätekomponenttina toimiva transistori tai FET niistä yleensä hajoaa. Puhallin mykistyy täysin tai toimii vain suurimmalla nopeudella (jos releellä ohitetaan säädin suurimmalla nopeudella).
Joissain on ollut kaksi FET:ä rinnankytkennässä jakamassa tehokuormaa. Ensin on ilmeisesti hajonnut toinen ja heti kohta toinen perään. Yhdessä Japanilaismerkissä oli sitten niin ihmeellinen FET, ettei sitä saanut mistään. Myöskään vastaavaa ei vertailukirjat tunteneet. Täytyi sitten perehtyä alkuperäisen fetin datoihin vähän tarkemmin ja etsiä siihen itse lähinnä kaikilta osin vastaava. Löytyihän se ja toimiva tuli.
En ole Saabin säätimiin perehtynyt, mutta jos omalla kohdallani tuo hajoaa, en varmasti osta uutta, ennenkuin olen ensin vanhan avannut. Tuskinpa on kovin eksoottinen sekään. Pahinta on se, jos puolijohteista on "höylätty" merkinnät pois.
Se onkin sitten vähän pahempi paikka korjauksen kannalta.
Tällaiset satunnaiset viat ovat sitten oma lukunsa ja niiden vianetsintä onkin jo hankalampaa. Niissä voikin olla sitten kontaktiviat mahdollisia. Automaatti-ilmastoinnin kanssa syntyy vikatilanne, jos puhallin ei pyöri kuten sitä on ohjattu (säätimellä on ohjaus- ja paluusignaalit). Uudelleen käynnistys tai akku-irti-resetointi auttaa useimmiten vian ollessa tilapäinen.
Mulla on tehnyt kerran viime talvena, ettei käynnistynyt.
Ilmeisesti kosteutta puhaltimessa ja ei lähtenyt heti pyörimään ohjausta vastaavalla nopeudella, joten paluusignaali oli "väärä". Oli seis koko puhallin. Akku resetointi auttoi silloin kovilla pakkasilla, kun auto oli seissyt jonkin aikaa parkkipaikalla ajon jälkeen.
Ajattelin, että kosteus tiivistynyt ja jäätynyt puhaltimeen. Ei tehnyt sitten toista kertaa enään.
Yksinkertaisimmissa (lähinnä manuaalikäyttöisissä) lineaarisäätimiä ja monimutkaisimmissa (automaattikäyttöisissä) hakkuritekniikkaa.
Hakkurikäyttöisissä hyötysuhde on parempi eikä säädin lämpene niin paljoa. Siitä seuraa pienemmät jäähdytystarpeet ja tehonkestot säätimelle.
Muutamaan eri automerkkiin olen näitä säätimiä korjannut. Päätekomponenttina toimiva transistori tai FET niistä yleensä hajoaa. Puhallin mykistyy täysin tai toimii vain suurimmalla nopeudella (jos releellä ohitetaan säädin suurimmalla nopeudella).
Joissain on ollut kaksi FET:ä rinnankytkennässä jakamassa tehokuormaa. Ensin on ilmeisesti hajonnut toinen ja heti kohta toinen perään. Yhdessä Japanilaismerkissä oli sitten niin ihmeellinen FET, ettei sitä saanut mistään. Myöskään vastaavaa ei vertailukirjat tunteneet. Täytyi sitten perehtyä alkuperäisen fetin datoihin vähän tarkemmin ja etsiä siihen itse lähinnä kaikilta osin vastaava. Löytyihän se ja toimiva tuli.
En ole Saabin säätimiin perehtynyt, mutta jos omalla kohdallani tuo hajoaa, en varmasti osta uutta, ennenkuin olen ensin vanhan avannut. Tuskinpa on kovin eksoottinen sekään. Pahinta on se, jos puolijohteista on "höylätty" merkinnät pois.
Se onkin sitten vähän pahempi paikka korjauksen kannalta.
Tällaiset satunnaiset viat ovat sitten oma lukunsa ja niiden vianetsintä onkin jo hankalampaa. Niissä voikin olla sitten kontaktiviat mahdollisia. Automaatti-ilmastoinnin kanssa syntyy vikatilanne, jos puhallin ei pyöri kuten sitä on ohjattu (säätimellä on ohjaus- ja paluusignaalit). Uudelleen käynnistys tai akku-irti-resetointi auttaa useimmiten vian ollessa tilapäinen.
Mulla on tehnyt kerran viime talvena, ettei käynnistynyt.
Ilmeisesti kosteutta puhaltimessa ja ei lähtenyt heti pyörimään ohjausta vastaavalla nopeudella, joten paluusignaali oli "väärä". Oli seis koko puhallin. Akku resetointi auttoi silloin kovilla pakkasilla, kun auto oli seissyt jonkin aikaa parkkipaikalla ajon jälkeen.
Ajattelin, että kosteus tiivistynyt ja jäätynyt puhaltimeen. Ei tehnyt sitten toista kertaa enään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Puhallin ei herännyt aamulla.
Måråt
Tässä pari viikkoa sitten kului ajossa kojelaudan alta "pof" ja haisi vähän palaneelta. Enpä silloin huomannut että joku olisi lopettanut toimimasta mutta mutta, nytpä lämmityslaite ei taida toimia niinkuin pitäisi automaattiasenossa, kyseessä on siis 93 vm 2003 uudempi korimalli ja automaatti-ilmastoinnilla. Manuaalikäytöllä tuuletin näyttää pukkaavan ilmaa kaikilla eri pyörimisnopeuksilla. Olisiko tässä nyt sitten tuo joku puhallinmoottorin säätöyksikkö hajonnut vai jotain muuta näillä oireilla.
Tässä pari viikkoa sitten kului ajossa kojelaudan alta "pof" ja haisi vähän palaneelta. Enpä silloin huomannut että joku olisi lopettanut toimimasta mutta mutta, nytpä lämmityslaite ei taida toimia niinkuin pitäisi automaattiasenossa, kyseessä on siis 93 vm 2003 uudempi korimalli ja automaatti-ilmastoinnilla. Manuaalikäytöllä tuuletin näyttää pukkaavan ilmaa kaikilla eri pyörimisnopeuksilla. Olisiko tässä nyt sitten tuo joku puhallinmoottorin säätöyksikkö hajonnut vai jotain muuta näillä oireilla.