Käsittämätön tarina moottoririkosta, huonosta korjaamopalvelusta ja yhtä lailla huonoista päätöksistä, joka toivottavasti on vielä jollekin muulle opiksi.
Kävipä niin, koska Saabini oli alkanut syömään vähän öljyä, että teetin 270 tkm huollon yhteydessä viime kevättalvella moottoripesun. Fortekäsittely tehtiin valmistajan ohjeiden mukaisesti Torekilla Espoossa. Hyvin meni, öljynkulutus loppui. Kevään aikana moottorista alkoi kuitenkin kuulumaan ajoittaista ulinaa, varsinkin kylmänä. Asiaa aikani ihmeteltyäni, toimitin auton Torekille diagnosoitavaksi. Samalla voitaisiin selvittää häviävä jäähdytysneste (joka ei löytynyt vielä edellisellä kerralla). Voisiko ulina tulla apulaitehihnasta, vai mikä mahtaa mättää...
Seuraavana päivänä soittelin josko auto olisi noudettavissa, ja olisihan se ollut jo edellisenä päivänä. Jäähdytysnesteiden vuoto oli nyt paikallistettu, mutta ei tietenkään korjattu (hyllyssä ei sattunut olemaan tarvittavaa osaa) ja ulinan lähdettä ei saatu diagnosoitua. Hieman asiaa siinä valiteltuani lähti nuorempi kaveri mukaan ja kuunteli rautatanko korvalla uudemman kerran. Nyt alkoi valkenemaan, että ulina saattaisi tulla moottorin suunnalta ja että vikana mahdollisesti öljysihdin tukkeutuminen. Säikähdin tietenkin ja jätin auton parkkiin kunnes saisin sen korjaamolle. Torekilla yli kolmen viikon jono, joten suunta Tikkurilan MetroAutoon.
Selvitin, että moottorihuuhtelu tehty ja epäillään vahvasti imusihdin tukkeutumista. Valtuutin öljypohjan avaamiseen ja tarvittaessa myös venttiilikopan avaamiseen, kanavien huuhteluun ja imusihdin pesuun.
Seuraavana päivänä auton noutoon: mitään ei oltu tehty. Moottori oli kuulemma pitänyt pientä ujeltavaa ääntä kylmänä, mutta lakannut sitten itsestään moottorin lämmettyä! Merkkikorjaamo, osaavat kyllä asiansa, ei siis syytä huoleen?????
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Kolme - neljä viikkoa myöhemmin juhannusreissulta palattaessa Porvoon moottoritiellä syttyy öljynpainevalo päälle ja moottori pitämään mekkalaa. Arvasin heti, että nyt meni kone.
Hinausauto vei auton lähimpään valtuutettuun joka sattui olemaan Porvoon Delta Auto.
Muutamaa päivää myöhemmin tulee soitto, että turbo rikki. Biltemasta uusi puhallin ja postiin. Huh, tässähän päästiin halvalla. Mutta miksiköhän se moottori sitten klotasi...? Pyysin myös avaamaan öljypohjan ja tarkistamaan imusihdin.
Sen jälkeen uusi soitto, että öljynpaineet pysyy sisällä, mutta pitää ääntä. Moottorin laakereiden "diagnosoitiin" olevan rikki (vaikkei moottoria avattu tai tehty esim. ohivuotomittauksia). Öljypohjaa ei vieläkään avattu.
Tässä vaiheessa alkoi jo ottamaan pattiin aika tavalla ja mietin, että mitäs nyt? Korjauttaako kone jossain, tilaisinkohan uuden alakerran tai ehkä takuukorjatun vaihtomoottorin? Auto jäi Deltan pihaan ja ilmoitin toimittavani vaihtomoottorin tai uuden alakerran.
Kunnes kaverini Tuningstudiolta ehdotti, että jos vikana on laakerit, ei ole mikään ongelma vaihtaa niitä alakautta ja säästää tuhansia euroja. Kunhan vain nosturipaikka löytyy. Olin muutenkin erittäin utelias tietämään, johtuiko moottoririkko nimenomaan öljysihdin tukkeutumisesta. Nosturipaikka löytyi ja öljypohja alas. Imusihti AIVAN TUKOSSA. Edes nuppineula ei olisi mennyt läpi. Aloin näkemään punaista.
Jos MetroAuto Tikkurilassa olisi ottanut toimeksiantoni edes puoliksi tosissaan, olisi moottoririkko ehkäisty varmuudella. Nyt kuitenkin tiedän, että kenen tahansa asialle edes vähänkään vihkiytyneen pitäisi tietää, että jos kylmä kone ujeltaa tai pitää ylimääräistä ääntä, on jotain pielessä. Mutta ei MetroAuton "ammattimekaanikot".
Laakerit oli kuitenkin ehjät. Eli Delta Autokin oli ilmeisesti rokottanut työtunteja minulta moottoririkon vikadiagnosoinnista, mikä ei ollut lähelläkään oikeata.
Kone takaisin kasaan ja koekäyttö. Ujellusta ei enää kuulunut, mutta moottori tietenkin klotasi. Suurkiitos Tuningstudiolle joka tapauksessa avusta vian selvittämisestä.
Saabin puolimoottoreita ei enää ollut saatavilla, ainakaan Pro Car servisen kautta.
Otin yhteyttä MetroAutoon ja valitin tapahtunutta. Päättivät tutustua aiheeseen ja palata asiaan. Soitto tuli seuraavana päivän. Kaveri ilmoitteli, ettei MetroAuto ota asiasta vastuuta. Liian vanha auto, ja ettei tämän ikäisille autoille pitäisi mitään Fortekäisttelyitä tehdä (jep juu, uusille autoilleko se sitten on tarkoitettu?). Kehoitti kuitenkin laittamaan auton kuntoon ja tekemään normaalin reklamaatiovaateen MetroAutolle.
Päätettiin raahata auto Porvoon Autopalveluun, joka tekee moottorinkorjauksia. Käsillä jo heinäkuu ja puolet porukoista lomalla. Auto kuitenkin luvattiin ottaa ohivuotomittaukseen "jossain välissä". Jos vika selviäisi sillä ja saataisiin kohtuukustannuksin korjatuksi.
"Jotain väliä" ei tullut kolmeen ja puoleen viikkoon, sen kummemmin kuin mitään selityksiäkään, joten päätettiin niin, että tilaan uuden moottorin ja vaihto tapahtuisi tuningstudion kautta Quantum Racing teamin kilpatallissa. Suuri kiitos heille vielä kerran!
Ensimmäinen (ja likimain ainoa) takuukorjattu moottori tuli eteen eBaysta. Leelac Saab Parts englannista. Samalla rahalla saisin nokalle myös 2,3 litraisin pannun, joten sellainen tilaukseen. Ilmoituksen mukaan moottori purettu osiin, kaikki osat tarkistettu ja kuluneet osat vaihdettu uusiin. Kaikki tiivisteet ja männän renkaat sekä jakopää uusittu joka tapauksessa. Hinta 1700 eur + toimituskulut. Ei paha. Uusi softa järjestyi näppärästi klubin jäsenen kautta
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ajoin auton Porvoosta tallille odottamaan vaihtoa. Moottori klotasi, mutta oli ajettavissa.
Vaihtomoottori lähti Englannista reilussa kahdessa viikossa tilauksesta ja viipyi matkalla reilun viikon. Nyt oltiin jo hyvän matkaa elokuun puolella. Sitten kävi kuitenkin niin, että asentava mekaanikko sairastui ja taas vierähti kaksi viikkoa. Suraava viikko meni ohi muiden työkiireiden vuoksi ja sitten kaveri sairastui uudelleen. sh*t happens... ei voi mitään.
Lopulta asennushommissa vierähti kaikenlaisten sattumuksien vuoksi arveltua kauemmin, mutta nyt on 2,3 litrainen nokalla. Samalla vaihdettiin uusi kytkin ja apulaitehihna.
Noh, kone käynnistyi ja tuntui toimivalta, kunnes muutaman minuutin käynnin jälkeen alkoi konehuoneesta kuulumaan rutinaa ja kolketta! Mitä helv.....???
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Kaveri alkoi kuumeisesti metsästämään vikaa ja puolen yön aikoihin selvisi, että yksi nokka-akselin pukki oli jätetty kiristämättä
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Loppulasku oli himpun yli 4000 euroa.
Aika paljon on tullut autoon ja sen tekniikkan liittyvää matskua lueskeltua ja ainakin on opittu paljon uutta ja ihmeellistä.
Olen tehnyt MetroAutosta valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Käsittelyaika: 16 kk. Aika pitkä aika odotella ja tuumailla jatkoa.
Ihmettelen näin jälkikäteen suuresti kaikkien edellämainittujen korjaamoiden (pois lukien tuningstudio) palvelun laatua. Ymmärrän toki, että käsillä on lomat ja ettei asiat siksi luonnistu hujauksessa. Mutta sillä seikalla ei saisi olla mitään vaikutusta korjaamopalveluiden laatuun. Jos näin vakavassa asiassa ei voi luottaa valtuutettuun merkkikorjaamoon, niin mihin sitten?
Muutama asia, jotka otan jatkossa aina huomioon:
1) Valtuutettu merkkikorjaamo ei välttämättä ole synonyymi laadulle. Se tarkoittaa ainoastaan tuntuvampaa tuntilaskutusta.
2) Kuluttajan itsensä on oltava autonsa asiantuntija. Korjaamoihin asiassa ei voi täysin luottaa.
3) Lupaan jatkossa olla vittumainen asiakas. Luen tästä lähtien toimeksiantoni ja laskun työselosteen suurennuslasin kanssa ja reklamoin välittömästi joka pienestä asiasta joka ei miellytä (vaikka henkilökunta tiskin takana hymyilisikin ystävällisesti).
4) Jos joskus vielä teetän moottoripesun, sen jälkeen öljypohja alas ja huolellinen puhdistus
Kunnollisen Saab-korjaamon metsästys jatkuu. Tai sitten vaihtuu automerkki... (tai ehkä ei sittenkään...)
Juha Tanninen