9-3 acc ongelmia

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Absolut
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Loka 06, 2010 14:01

9-3 acc ongelmia

Viesti Kirjoittaja Absolut »

Eli ongelma on seuraavanlainen. 9-3 2.0 automaatti-ilmastoinnilla. Jonkin aikaa sitten alkoi tuuletin toimimaan epävarmasti. Puhalti ilmaa, tahi sitten ei. Vaihdoin transistorin ohjausboksiin, mutta kotva tästä ja puhallinmoottori sanoi työsopimuksen irti. Vaihdoin moottorin, ja nyt puhallin pyörii koko ajan.

Acc antaa vikakoodia 03, eli auringonasennontunnistimesta, mutta tämä ei aiheuttane vikaa? Eli onko transistori palanut uudestaan, vai liekkö vika muualla. Ja mikä on nykyään tuotannossa olevista trankuista edullinen sopiva korvike?

Autossa ei ilmastointi ole ikinä toiminut kunnolla, edellinen omistaja oli sitä käyttänyt huollossa, aineita on ollut aina reippaasti, mutta kylmää ei enää ole tehnyt kunnolla. Ei siis ole toiminut kunnolla edellisellä omistajallakaan. Ilmeisesti huoltomies oli kuitenkin päällisin puolin todennut kaiken olevan kunnossa.
Absolut
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Loka 06, 2010 14:01

Re: 9-3 acc ongelmia

Viesti Kirjoittaja Absolut »

Oolrait, puhallin hyytyi hetki edellisen postin kirjoittamisen jälkeen. IRFP054 tilaukseen, mutta hönkää oli saatava. Juotin FETistä kaksi jalkaa yhteen jolla ohitin säädön, ja pääsin takaisin tilanteeseen jossa tuuletin pyörii aina sulakkeen ollessa kiinni.

Nyt vihdoin sain trankun (itseasiassa IRFP054N vaikka ännätön oli tilattu) ja vaihdoin sen. Vehkeet tuntuis pelaavan niinkuin pitääkin. IRFP064 olisi ollut K-S Elektroniikassa 16€, tämä 4,40€. Arvojen perusteella tuskin eroa käytössä, tai elinikä-ennusteessa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 acc ongelmia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

IRFP054N: Power MOSFET: Vdss=55V, Rds(on)=0.012ohm, Id=81A
IRFP054: Power MOSFET: Vdss=60V, Rds(on)=0.014ohm, Id=70A

Lisäksi ominaiskäyrissä jonkin verran eroja mm. Ugs <-> Ids, jolla on todennäköisesti lievää vaikutusta. Luultavasti käytännössä jää niin mitättömäksi ettei mitään merkitystä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
himppu
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: La Syys 09, 2006 18:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 acc ongelmia

Viesti Kirjoittaja himppu »

Miten tuon tehonsäädinyksikön saa siististi irti auton johtosarjasta tai tuon yksikön yleensäkään auki rikkomatta enemmälti sisuksia?

n.m. aamulla fetti(IRFP064) vaihtoon.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 acc ongelmia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

IRFP064 ei ole vastaava IRFP054 kanssa. Näin sanoo eca-vertailukirja ja datatietojen sekä ominaiskäyrien perusteella niissä on selkeitä eroja.

Eca-vertailukirja antaa molemmille IRFP054 ja IRFP054N feteille vastaavaksi 2SK1423 tehonkestohuomautuksin.
Tehonkestoissa pieniä eroja: xx54=230W, xx54N=170W ja xx1423=150W.
Fetille IRFP064 ei näytä olevan vastaavia ollenkaan.

Laittamalla IRFP064 on mielenkiintoista nähdä käytännön vaikutus. En epäile, etteikö se toimisi, mutta pyöriikö puhallin ohjaussignaalia vastaavalla nopeudella tai lähelle sitä, jää nähtäväksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Absolut
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Loka 06, 2010 14:01

Re: 9-3 acc ongelmia

Viesti Kirjoittaja Absolut »

Juu, IRFP054 ja IRFP064 ei ole keskenään samanlaiset. Itseasiassa tuo IRFP054 ei ole vastaava kuin IRFP054N, mutta tässä käytössä ominaisuudet ovat todennäköisesti tarpeeksi lähellä toisiaan.

Sen boksin saa auki puukolla/sopivalla meisselillä siitä reunasta kampeamalla. Hissukseen vaan ympäri sen laatikon kiertää. Ei lähde helposti, ja kammen kärki kannattaa sijoitella aika varovasti sinne sisälle. Piirikortti on n. 5mm (max) irti siitä metallisesta "pohjasta", joten melko pienellä vaivalla saa puukotettua korttiakin.

Itse en pienen nyhräämisen jälkeen edes viittinyt (=osannut) irroittaa boksin johtoja liittimestään. Kyllä sen juottelee siinä jalkatilassakin. Ei ole hyvä paikka, vallankaan tähän aikaan vuodesta, mutta on niin vaikea väli saada rassattua sitä irti että ei mitään mahdollisuutta näillä tarraimilla. Jos tuttavapiirissä on gynekologi, kannattaa pyytää talkoisiin.
himppu
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: La Syys 09, 2006 18:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 acc ongelmia

Viesti Kirjoittaja himppu »

Sain tuossa parin kaljan voimin tuon piuhan liittimestään irti ja palikka odottaa nyt fetin vaihtoa pöydällä. Pistän tuon ..64 kiinni ja katsotaan miten käy. Puhallin on siis täysin mykkä ja hieman ikävää tuo lasien huurtuminen näin sateisilla keleillä. :) Toisaalta kun nostaa vauhtia niin lasit pysyy paremmin kirkkaana.. :D
himppu
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: La Syys 09, 2006 18:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 acc ongelmia

Viesti Kirjoittaja himppu »

Tuo IRFP064 on noiden datalehtisten mukaan mielestäni suht. samalla viivalla kuin IRFP54, tehonkesto tuossa 64 on 300W. Erojahan noissa on mutta en usko että tuossa käytössä vaikuttavat.
petrisa kirjoitti:IRFP064 ei ole vastaava IRFP054 kanssa. Näin sanoo eca-vertailukirja ja datatietojen sekä ominaiskäyrien perusteella niissä on selkeitä eroja.

Eca-vertailukirja antaa molemmille IRFP054 ja IRFP054N feteille vastaavaksi 2SK1423 tehonkestohuomautuksin.
Tehonkestoissa pieniä eroja: xx54=230W, xx54N=170W ja xx1423=150W.
Fetille IRFP064 ei näytä olevan vastaavia ollenkaan.

Laittamalla IRFP064 on mielenkiintoista nähdä käytännön vaikutus. En epäile, etteikö se toimisi, mutta pyöriikö puhallin ohjaussignaalia vastaavalla nopeudella tai lähelle sitä, jää nähtäväksi.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 acc ongelmia

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Himppu: Kerro sitten, kun saat autossa kokeiltua, että miten toimi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
himppu
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: La Syys 09, 2006 18:54
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-3 acc ongelmia

Viesti Kirjoittaja himppu »

Säätöyksikkö uudella fetillä(IRFP064) kiinni ja puhallin pelaa (ainakin vielä) niinkuin pitääkin.

Liittimiin pääsee todella helposti käsiksi kun ottaa sen ilmakanavan pois tieltä. Kanava on sopivan pehmeää muovia niin lähtee pois pikkuisen varovasti kääntämällä.
Vastaa Viestiin