Talvirengas han(r)kintaa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kalle37
"Hölösuu"

Re: Talvirengas han(r)kintaa

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

ristos kirjoitti:Muistaakseni tuon valitettavan Konginkankaan onnettomuuden jälkeen ao.tieosuuden tienhoidon tasoa lisättiin huomattavasti. Tietä on parannettu sen jälkeen monista kohdista ja vuorokautisen hoidon osalta tieosuus on edelleen niitä erityisesti hoidettavia maanteitä tuo 4-tie.
Nuorin poikani on tahkonnut vuosia reittiä punaisilla Oululaisilla 22 metrin yhdistelmillä, etten ole mielepiteeni kanssa ihan yksikseni. Itsekin ajelen kitkoilla tuota väliä aika useasti välillä Kärsämäki-J-kylä ja todellakin tienhoito on parantunut. Miusta se hyvä asia! :wink:
Onko tuossa j-kylän ympäristössä jotain maantieteelisiä syitä liukkauteen.
Tuli viime talvena ajeltua useasti Mikkelistä j-kylän läpi ylös.
Ja joka kerta ainoastaan j-kylän ympäristössä oli liukasta.

Vai oliko se sitten sattumaa
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
vitikka
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja vitikka »

kalle37 kirjoitti:Onko tuossa j-kylän ympäristössä jotain maantieteelisiä syitä liukkauteen.

Jaa-a.

Paljon liikennettä? Olisiko sillä mahdollisesti jotain vaikutusta asiaan. Mene ja tiedä.

Toisaalta tällä ajattelutavalla Pekingissä pitäisi olla koko katuverkosto peilijäässä vuorokauden ympäri :mrgreen:
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
muppelo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Nykyisten nastojen etumatkaa jäällä kitkoihin kaventaa kyllä nykyinen laki joka lähtee siitä että nastat eivät ole pitoa vaan tien vähäisempää kuluttamista varten suunnitellut. Itsellä ensimmäisessä autossa oli vielä kunnon kasarinastaa joka kyllä kaapi jäätä vähän eri syvyydeltä kuin nämä uudemmat (kumit oli sen verran kovettuneet että lumipito oli huono mut ai että kun jäälä pitivät).

Itsehän ajan kyllä nastarenkailla vaikka olenpa kuullut mielipiteen että nimenomaan jäällä jossa on vettä päällä nastarengas häviää 100-0 kitkoille :roll:
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
core2
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja core2 »

muppelo kirjoitti: Itsehän ajan kyllä nastarenkailla vaikka olenpa kuullut mielipiteen että nimenomaan jäällä jossa on vettä päällä nastarengas häviää 100-0 kitkoille :roll:
Sen joka tuonkin mielipiteen sanoi tietää sitten varmaankin, miksi jäärata-ajot autolla yleensä ajetaan nastoilla eikä kitkoilla. :lol:
Vaikka muistan senkin kun jonkun talvirallin pikikseltä tultiin siirtoon ja ajeltiin asfaltilla niin auta-armias miten oli liukasta vaikka oli sula asfaltti ja alla 350 pitkää nastaa joka renkaassa sen 7-8mm pinnasta ulkona, oli muuten kevyt ohjaus ilman tehostintakin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ristos
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ristos »

kalle37 kirjoitti:
Onko tuossa j-kylän ympäristössä jotain maantieteelisiä syitä liukkauteen.

Kyllä Jyväskylän seutu kuuluu maantietellisesti tähän Suomen pitkittäisen harjumuodostelman läntiseen harjuketjuun. Seutu on Korpilahdelta pohjoiseen pinnanmuodoiltaan hyvinkin jyrkkäpiirteistä. Se yhdistettynä syksyisin Päijänteen pitkään sulana oloon muodostavat yhdessä mahdollisuuden sateiteiden syntyyn. Uskoisin, että tästä syystä alueella on jatkuvasti hyvin paksut lumipeitteet talviaikoina. Se samalla synnyttää tienhoitolle hyvin haastavat olosuhteet.
Samaa esiintyy myös Kaakkois-Suomessa Luumäeltä rajaa pitkin aina Joensuuhun ja Lieksaan asti. Siellä vielä voimakkaampi vaikutus on mannerilmaston raja-alueena oleminen. Siksi usein vuoden lumikertymä voi olla vaikka maan paksuin Lapin ja Keski-Suomen Korpilahden, Jyväskylän ja Saarijärven seutukunnan kanssa.

9-5T pelkäsi, että tiehallinnon luultaisiin pitävän hyvällä tiet sulina, ei toki. Jos tiehallinto on luvannut parantaa tiehoitoa jollain alueella, tarkoittanee se todellakin jotain muuta. Jos se sitten on parantuntu, niin siitä meidän tien käyttäjien tulee olla tosi tyytyväisiä. :D

Se, mitä renkaita meistä kukin käyttää, on todellakin jokaisen omassa valinnassa ja sitä tukee kyllä myös jokaisen kunnioittaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
vitikka
"Hirsch"

Tässä on nyt keskusteltu jo jonkin aikaa hieman ohi aiheen, joten koitan palata otsikonmukaiseen harkintaan.

Ajattelin ostaa uudet talvirenkaat sitten, kun pysyvä lumi on maassa. Siihen asti ajan vanhoilla hakkapeliitta vitosilla. Ajan päivittäin noin 140 km matkaa pääsääntöisesti hyväkuntoisella 6-tiellä ja noin 15 km kaupunkiajoa. Lisäksi teen talven aikana noin 15 pidempää reissua pääsääntöisesti Oulun alapuolisessa Suomessa. Nämä reissut ajan suurimmaksi osaksi isoilla teillä. Periaatteessa voisin kai harkita myös kitkoja, mutta olen kuitenkin kääntymässä nastojen puoleen. Osa varmaankin valitsisi kitkat, mutta minä tunnen oloni turvallisemmaksi, jos alla on nastat. Ehkäpä siksi, että olen ajanut pääsääntöisesti nastoilla. Olen ajanut saman työmatkavälin myös kitkoilla ja ajoin varovaisemmin kuin nastoilla. Alitajuisesti tuli ajateltua, että on liukasta, kun taas nastoilla se välillä lähes unohtuu. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia, sitä sopii vielä miettiä.

Tässä nyt tätä harkintaa. Hankinta tulee sitten myöhemmin. Saa heittaa mielipiteitä mitkä kumit hankkisit, jos ajaisit samanlaista matkaa mitä minä mainitsin ajavani.
SAAB 9-5 -07 2,3t
CDTA
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Lisätäänpä löylyä :mrgreen:

Rättisitikka menee liukkaalla jääradalla ja kesärenkaillakin varmaan samoihin mitä Aero femma katunastoilla. Miksi emme siis aja kaikki rättärillä :?:
vitikka
"Hirsch"

CDTA kirjoitti:Lisätäänpä löylyä :mrgreen:

Rättisitikka menee liukkaalla jääradalla ja kesärenkaillakin varmaan samoihin mitä Aero femma katunastoilla. Miksi emme siis aja kaikki rättärillä :?:
Ja mie kun yritin saada keskustelun takaisin raiteilleen. Turha toivo. :lol:
SAAB 9-5 -07 2,3t
CDTA
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Hupsista :P

E: vitikka, pärjäät kitkoilla vaikka kuinka hyvin, ainut myönnytys joka sinun täytyy tehdä, on olla varovaisempi silloin kun keli menee plussan puolelle ja tiellä on jäätä :wink:
Viimeksi muokannut CDTA, Su Loka 24, 2010 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kalle37
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

vitikka kirjoitti:Tässä on nyt keskusteltu jo jonkin aikaa hieman ohi aiheen, joten koitan palata otsikonmukaiseen harkintaan.

Ajattelin ostaa uudet talvirenkaat sitten, kun pysyvä lumi on maassa. Siihen asti ajan vanhoilla hakkapeliitta vitosilla. Ajan päivittäin noin 140 km matkaa pääsääntöisesti hyväkuntoisella 6-tiellä ja noin 15 km kaupunkiajoa. Lisäksi teen talven aikana noin 15 pidempää reissua pääsääntöisesti Oulun alapuolisessa Suomessa. Nämä reissut ajan suurimmaksi osaksi isoilla teillä. Periaatteessa voisin kai harkita myös kitkoja, mutta olen kuitenkin kääntymässä nastojen puoleen. Osa varmaankin valitsisi kitkat, mutta minä tunnen oloni turvallisemmaksi, jos alla on nastat. Ehkäpä siksi, että olen ajanut pääsääntöisesti nastoilla. Olen ajanut saman työmatkavälin myös kitkoilla ja ajoin varovaisemmin kuin nastoilla. Alitajuisesti tuli ajateltua, että on liukasta, kun taas nastoilla se välillä lähes unohtuu. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia, sitä sopii vielä miettiä.

Tässä nyt tätä harkintaa. Hankinta tulee sitten myöhemmin. Saa heittaa mielipiteitä mitkä kumit hankkisit, jos ajaisit samanlaista matkaa mitä minä mainitsin ajavani.
Lyhyt vastaus nokian hakkapeliitta 7
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
VKe
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja VKe »

vitikka kirjoitti:Saa heittaa mielipiteitä mitkä kumit hankkisit, jos ajaisit samanlaista matkaa mitä minä mainitsin ajavani.
Continental ContiIceContact !
juhokare
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja juhokare »

kalle37 kirjoitti:
vitikka kirjoitti:Tässä on nyt keskusteltu jo jonkin aikaa hieman ohi aiheen, joten koitan palata otsikonmukaiseen harkintaan.

Lyhyt vastaus nokian hakkapeliitta 7
Juuri näin, oikea asenne! Minulle on Nesteellä kumit asennusta vailla tulevalle arkiviikolle. Kuten olen jo aikaisemmin kertonut, PFS-vanteet ovat toivon mukaan keskiviikkona - toivottavasti siihen EI tule muutosta Postin osalta!!
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
core2
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja core2 »

vitikka kirjoitti:Saa heittaa mielipiteitä mitkä kumit hankkisit, jos ajaisit samanlaista matkaa mitä minä mainitsin ajavani.
Valitse nastat, vaikka ei niihinkään saa liikaa luottaa ku sit saattaa tullakkin se ylläri, jos on tullakseen.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
cab95
"Aero"

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Nastaa alle.Oulun yläpuolelle lumisille teille sit jomminkummin.Ja nastoiks gisla tai conti.Nokian on noita yleensä kalliimpi ja meluisampi paljaal.Ja ainakin og femma sport alustal on nastoil parempi ajaa kuin kitkoil,niis jotenkin pehmeä rengas ja napakka jousitus ei löydä yhteistä säveltä.Sopivas vauhdis epätasaisel jopa japsityylistä pompotusta oli havaittavis.Ja omasta kokemuksesta kutostie aamusta hiitolajoen/kokkolajoen/paskajoen lähdöiltä ei ykkös kunnossapito kohde.
juhokare
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja juhokare »

core2 kirjoitti:
Valitse nastat, vaikka ei niihinkään saa liikaa luottaa ku sit saattaa tullakkin se ylläri, jos on tullakseen.
Vaikka renkaat ja nastarenkaat olisivat mieluisat ja itselle kuskille sopivat, on totta, että yllättävissä tilanteissa nekään eivät täysin pelasta, mutta eivät senkään enempää kitkat.
Kesäksi olen ajatellut Hiiiluxiin Miselinin jotkut 255 tai jopa 265 leveät kesäkumit, koska nykyiset Bridgestonet ovat kuluneet edestä 5mm ja takana vain 3mm, joten ensi vuonna vaihdon aika, jos tuo auto vielä on minulla. Tämän hetken työpohjan puolesta voisin myös maksaa 200-300euron kuukausittaista välirahaa, koska rahkeet näillä näkymin riittäisi, mutta järkevämpää olisi pitää nykyistä ja lastuttaa se. Ks. lava-autoon asennettiin viime vuonna ainakin samanlainen ahdin kuin vm. 2008, mutta imuputki on uutta. Tojotalta voisi löytyä tällä hetkellä jopa 160hv@370Nm-lastu, mutta sehän maksaa jotain 1500-1900 euroa kuitenkin, mutta olisi maahantuojan hyväksymä ja korvaisin pienen tehonpuutteen autossa. Muuten auton toimii mallikkaasti arkiajossa. 8)
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin