Refuel
Re: Refuel
Näitä konversio kittien valmistajia alkaa olla jo aika paljon. Ruotsista löytyy helppoja rakennus-sarjoja ja saksasta valikoima sarjoja joista osa on vain kytkeä ja osassa vähän tee se itse hommaa.
http://www.e85conversionkits.net/Flex_F ... n_Kit.html
Joskus pari vuotta sitten katsoin että yhden saksalaisen firman "plug and play" konversiosarja kävisi 900S:ään ruiskusuuttimien liittimien ja ohmisuuden puolesta ja lambda anturin tyypinkin puolesta. Hintaa silloin oli noin 300e, mutten enään muista firman nimeä. Sarja oli ns. flex fuel kit eli pystyi ajamaan molemmilla polttoaineilla sekä niiden seoksilla.
http://www.e85conversionkits.net/Flex_F ... n_Kit.html
Joskus pari vuotta sitten katsoin että yhden saksalaisen firman "plug and play" konversiosarja kävisi 900S:ään ruiskusuuttimien liittimien ja ohmisuuden puolesta ja lambda anturin tyypinkin puolesta. Hintaa silloin oli noin 300e, mutten enään muista firman nimeä. Sarja oli ns. flex fuel kit eli pystyi ajamaan molemmilla polttoaineilla sekä niiden seoksilla.
Citroen C5, OG900t16
Re: Refuel
129€ on hinta tälle kitille.Sami kirjoitti: Joskus pari vuotta sitten katsoin että yhden saksalaisen firman "plug and play" konversiosarja kävisi 900S:ään ruiskusuuttimien liittimien ja ohmisuuden puolesta ja lambda anturin tyypinkin puolesta. Hintaa silloin oli noin 300e, mutten enään muista firman nimeä. Sarja oli ns. flex fuel kit eli pystyi ajamaan molemmilla polttoaineilla sekä niiden seoksilla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Refuel
Joo ei toimi ei, toimii vain näissä malleissa:Mimmi kirjoitti:Eipä toimi Trionicien kanssa.
Saab 900 (all with LH Jetronic, 85-93 also turbo)
Saab 9000 (all with LH Jetronic, 86-92)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Refuel
e85 bensa testattu -91 mallin vapaastihengittävässä 16v og satkussa.
TOIMII HYVIN!
Ei minkäänlaista nykimistä tai muuta käyntihäiriötä ole. Ihan kuin bensalla ajelisi. Olen ajanut maantienopeutta 100km/h, kaupunkiajoa, vetänyt peräkärryä ym ym..
Ei havaittavaa eroa tehoissakaan. Hyvin kiihtyy ja kulkee. Pakokaasut vain haiskahtaa hieman erilaiselle.
Mitään muutoksia en ole autoon tehnyt. Ajoin vain tankin tyhjäksi ja laitoin etanolit tilalle.
Ainut ero mitä olen huomannut on siinä että bensalla starttaa 1sek aina... etanolilla pitää hieman kauemman sahata... ehkä noin 3sek.
Ehkä talvella käynnistys vaikeampaa, mutta ainakin näin kesällä etanoli menee täysin.
TOIMII HYVIN!
Ei minkäänlaista nykimistä tai muuta käyntihäiriötä ole. Ihan kuin bensalla ajelisi. Olen ajanut maantienopeutta 100km/h, kaupunkiajoa, vetänyt peräkärryä ym ym..
Ei havaittavaa eroa tehoissakaan. Hyvin kiihtyy ja kulkee. Pakokaasut vain haiskahtaa hieman erilaiselle.
Mitään muutoksia en ole autoon tehnyt. Ajoin vain tankin tyhjäksi ja laitoin etanolit tilalle.
Ainut ero mitä olen huomannut on siinä että bensalla starttaa 1sek aina... etanolilla pitää hieman kauemman sahata... ehkä noin 3sek.
Ehkä talvella käynnistys vaikeampaa, mutta ainakin näin kesällä etanoli menee täysin.
Saab 900i 2.0 16V -91 (vanha miekkataksi)
Re: Refuel
Paljonko tää etanoli litku maksaa kätännössä että kannattaako alkaa urheileen / paljonko kulutus lisääntyy sillä ajettaessa?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
Re: Refuel
mutu-tuntuma on että anhan tekniikan vehje ei paljon älyä mitä ainetta tankissa on, kulutuksen lisääntymisen sijaan tehot putoaa sen minkä putoaa. vanhan tekniikan vehkeillä tarkoitan ainakin mekaanista ruiskua. mutta itse en ole kokeillut kun yhdistelmäseosta jossa vain joku 10% e85:tätoms kirjoitti:Paljonko tää etanoli litku maksaa kätännössä että kannattaako alkaa urheileen / paljonko kulutus lisääntyy sillä ajettaessa?
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Re: Refuel
Saatavuus on tällä hetkellä rajoitettu pääkaupunkiseudulle, jossa hinta pyörii euron tuntumassa per litra. Miten vuoden vaihteessa käy, kun saatavuus laajenee, en ota kantaa.toms kirjoitti:Paljonko tää etanoli litku maksaa kätännössä että kannattaako alkaa urheileen / paljonko kulutus lisääntyy sillä ajettaessa?
Kulutus nousee vähän autosta riippuen. Itselläni se on mitatusti noussut (toki ng-satkulla) 20-25%, mutta vastapainona polttoaine on n. 30% edullisempaa kuin 98E sekä ympäristöystävällisempää.
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
Re: Refuel
onko siitä alkkohoolin syövyttävyydestä nyt sitten käytänön tietoa, kuinka kauan kestäisi että haitalliset vaikutukset alkais tuottaa murhetta? vai onko metanolinkestävä polttoainelinja yhtä kuin alkoholinkestävä polttoainelinja? ja mistä ko. tieto oli peräisin? tää alkkohooli kun ois joka tapauksessa järkevä tapa ajaa vanhat saabit loppuun, jos/kun niille ei muuta osoitetta löydy alhaisen myyntiarvonsa vuoksi, käyttöarvo sen sijaan suorastaan nousisi halvemman polttoainehinnan vuoksi!Sami kirjoitti:Näitä konversio kittien valmistajia alkaa olla jo aika paljon. Ruotsista löytyy helppoja rakennus-sarjoja ja saksasta valikoima sarjoja joista osa on vain kytkeä ja osassa vähän tee se itse hommaa.
http://www.e85conversionkits.net/Flex_F ... n_Kit.html
Joskus pari vuotta sitten katsoin että yhden saksalaisen firman "plug and play" konversiosarja kävisi 900S:ään ruiskusuuttimien liittimien ja ohmisuuden puolesta ja lambda anturin tyypinkin puolesta. Hintaa silloin oli noin 300e, mutten enään muista firman nimeä. Sarja oli ns. flex fuel kit eli pystyi ajamaan molemmilla polttoaineilla sekä niiden seoksilla.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Re: Refuel
Eikös se ole metanoli joka kumit kovettaa eikä etanoli.
Olemme perheen kanssa "mummolassa" täällä tukholmassa ja tottahan tankkasin taas saabin laarin täyteen e85:sta. Ei muuten vielä tässä nollakelissä ainakaan ole käyntiinlähtemis ongelmia. Muutan sekunnin kylmänä vaatii enemmän starttausta, mutta ei mitään käyntihäiriöitä edelleenkään. Tänä aamuna oli muuten lähes 10cm lunta täällä tukholmassa.
Noin 100km on nyt ajeltu markkiajoa tässä tukholman keskustassa ja sen läheisyydessä. Hyvin vetää ja kulkee. En huomaa eroa tehoissa.
Huomenna laivalla takaisin suomeen.. näkee samalla vähän matkakulutuksia etanolilla kun turusta ajelen seinäjoelle. Pitää lähtiessä ottaa vielä tankki täyteen e85 polttoainetta. Otan lisäksi kanisteriin sitä matkaan. Lupasin viedä kaverille vanhempaan ruisku chrysleriin kokeiltavasi.
Mun testien mukaan e85 toimii oikein hyvin 16V ruisku satkussa ilman muutoksia.
Olisi kyllä mielenkiintoista vielä saada se mittareihin kiinni jotta näkisi mitä päästöt on nyt.
Pitänee seuraavassa katsastuksessa ajella konttorille etanolilla eikä puhua siitä inssille mitään etukäteen
Olemme perheen kanssa "mummolassa" täällä tukholmassa ja tottahan tankkasin taas saabin laarin täyteen e85:sta. Ei muuten vielä tässä nollakelissä ainakaan ole käyntiinlähtemis ongelmia. Muutan sekunnin kylmänä vaatii enemmän starttausta, mutta ei mitään käyntihäiriöitä edelleenkään. Tänä aamuna oli muuten lähes 10cm lunta täällä tukholmassa.
Noin 100km on nyt ajeltu markkiajoa tässä tukholman keskustassa ja sen läheisyydessä. Hyvin vetää ja kulkee. En huomaa eroa tehoissa.
Huomenna laivalla takaisin suomeen.. näkee samalla vähän matkakulutuksia etanolilla kun turusta ajelen seinäjoelle. Pitää lähtiessä ottaa vielä tankki täyteen e85 polttoainetta. Otan lisäksi kanisteriin sitä matkaan. Lupasin viedä kaverille vanhempaan ruisku chrysleriin kokeiltavasi.
Mun testien mukaan e85 toimii oikein hyvin 16V ruisku satkussa ilman muutoksia.
Olisi kyllä mielenkiintoista vielä saada se mittareihin kiinni jotta näkisi mitä päästöt on nyt.
Pitänee seuraavassa katsastuksessa ajella konttorille etanolilla eikä puhua siitä inssille mitään etukäteen
Saab 900i 2.0 16V -91 (vanha miekkataksi)
Re: Refuel
Saab 900i 2.0 16V -91 (vanha miekkataksi)
Re: Refuel
Noin 700km nyt ajettu pelkällä e85:lla. Nyt parina aamuna on ollut pientä ongelmaa kylmäkäynnistyksessä. Joutunut muutamaan kertaan startata kun on heti käynnistyttyään sammunut. Tätä se ei ole tehnyt 95E:llä koskaan.
Eli kylmänä on joutunut 15sek antaa hieman kaasua että on jaksanut käydä. Sen jälkeen käynti on tasoittunut eikä ongelmia enää ole ollut.
Kulutus on ollut ihan sama kuin bensalla ajettaessa... 1dl ero oli tankkauksessa edelliseen bensan tankkaukseen ja sekin vielä e85:n hyväksi.
Jostain luin että menis 30% enemmän kun ajaa etanolilla mutta ei minulla ainakaan mennyt.
Eli kylmänä on joutunut 15sek antaa hieman kaasua että on jaksanut käydä. Sen jälkeen käynti on tasoittunut eikä ongelmia enää ole ollut.
Kulutus on ollut ihan sama kuin bensalla ajettaessa... 1dl ero oli tankkauksessa edelliseen bensan tankkaukseen ja sekin vielä e85:n hyväksi.
Jostain luin että menis 30% enemmän kun ajaa etanolilla mutta ei minulla ainakaan mennyt.
Saab 900i 2.0 16V -91 (vanha miekkataksi)
Re: Refuel
Ja siis tankkaat sitä e85:sta ilman, että olet seoksille tehnyt yhtään mitään?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Refuel
Juuri näin.aero kirjoitti:Ja siis tankkaat sitä e85:sta ilman, että olet seoksille tehnyt yhtään mitään?
Saab 900i 2.0 16V -91 (vanha miekkataksi)
Re: Refuel
Miksi se kuluttaisi enemmän? Tuskin on niin kehittynyt systeemi, että adaptoituisi polttoaineen mukaan... eli jos seoksia ei ole säädetty, niin ihan luonnollisesti soppaa kuluu saman verran, koska mikään instrumentti ei pyydä sitä enempää.nanno kirjoitti:Juuri näin.aero kirjoitti:Ja siis tankkaat sitä e85:sta ilman, että olet seoksille tehnyt yhtään mitään?
Re: Refuel
On tullut ajeltua nyt n.1500km e85:sella, ja ainut huomio on huono veto kylmällä koneella, jos käyttää minuutin paikallaan niin ei huomaa mitään eroa bensaan.
Ja autohan on vm91 16v vaparisatku joka oli myytävänä tällä foorumilla osina
ainoa muutos vakioon on 2,3L lyhytlohkosen tonnarin suuttimet.
Ja autohan on vm91 16v vaparisatku joka oli myytävänä tällä foorumilla osina
ainoa muutos vakioon on 2,3L lyhytlohkosen tonnarin suuttimet.
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89