2.3i-16 kirjoitti:Mulla kuuluu koneesta koko ajan jonkin lisälaitteen vaimea "vinkuna", ääni on joka tapauksessa huomattavasti korkeampi kuin moottorin kierroksista tuleva. Todennäköisin lähde taitaa olla laturi, pelottavampi vaihtoehto vesipumppu.
jos on vesiPumppu niin on aikas paska juttu... kannattaisi tarkistuttaa ettei leipaise
Selkeästi on tällaista "normaalia lisälaitteen ääntä" pitänyt uudesta asti, ilman radiotakin joutuu kyllä ihan kunnolla kuuntelemaan jotta tuon kuulee.
Laturia veikkaisin todennäköisimmäksi äänen pitäjäksi, sen verran korkea ääni tuo on.
Tätä on tyrkytetty joka vaivaan.. mutta laturinhihnan kiristin voi vonkua rikkoontuessaan. AC on/off vaikuttaa siihen, koska hihnaan tulee vetoa ja sitä kautta kuormaa laakeriin. Automaatin D kytkeminen teki saman (lisää virrankulutusta ja kuormaa).
Vihje: kun moottoria katsoo edestäpäin niin oikea etukulma, siinä ahtimen pakopuolen päällä näyttää hieman öljystä kostealta. Aivan kuin venttiilikopan tiiviste. Mutta muualta ympäri venakoppaa on täysin kuivaa. Siinä on joku "molikka" venakopan kyljessä, siis koneen oikeassa etureunassa (edestä katsoen) ja kyseessä voi myös olla sen tiiviste, josta öljy saumoja pitkin tulee tuohon etureunaan.
Ei muuten, mutta tuosta kun pisarakaan tippuu niin se tulee suoraan ahtimen "kuumalle puolelle" ja saattaa jopa hyvän savupilven tekaista.
Vihje: kun moottoria katsoo edestäpäin niin oikea etukulma, siinä ahtimen pakopuolen päällä näyttää hieman öljystä kostealta. Aivan kuin venttiilikopan tiiviste. Mutta muualta ympäri venakoppaa on täysin kuivaa. Siinä on joku "molikka" venakopan kyljessä, siis koneen oikeassa etureunassa (edestä katsoen) ja kyseessä voi myös olla sen tiiviste, josta öljy saumoja pitkin tulee tuohon etureunaan.
Ei muuten, mutta tuosta kun pisarakaan tippuu niin se tulee suoraan ahtimen "kuumalle puolelle" ja saattaa jopa hyvän savupilven tekaista.
Putsaa paikat ja laita siihen venakopan ja kannen väliseen saumaan tiivisteliimaa, jopa tiivistesilikoni pelaa ainakin noissa vanhemmanmallisissa JTD-koneissa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mimmi kirjoitti:Ensinnäkin ahdin on moottorin takapuolella ja toisekseen ko. mötikkä on alipainepumppu.
Venakannessa on tasotiiviste.
Kiitos! Todennäköisesti nihkuva kosteus tulee juurikin alipainepumpun tiivisteestä, tai venakopan tiivisteestä tuosta laidasta. Mun "Ahdin" siis oli ihan pakosarjasta sinne ahtimen suuntaan lähtevät suuttimet
Jos kylmänä aamuna käyttää eberiä liian vähän (alle 5 min), auto lähtee nihkeästi käyntiin kun ei tule hehkutusta! Taas ilman eberiä se hehkuttaa ja lähtee helposti?
ratkaisu ->
Joko vähintään 10min eberiä, tai kylmästartti?
Onko kukaan muu havainnut tällaista? En muista oliko edellisessä TTiD:ssä näin.
No jo on perhana.. näyttäis DPF:n puhdistuspolton yhteydessä tulevan pakokaasua konetilan suunnasta. Onko siellä putkessa joku jousto-osa tai joku muu lähellä konetta josta tuo vois mahdollisesti tulla?
Äänessä en huomaa mitään outoa tai muutenkaan ajossa (eberistä johtuen siinä auton ympärillä kun tuppaa diesel käry haisemaan muutenkin). Mutta nyt toisen kerran havaitsin asian, eli ihan selkeästi nousee pakokaasua jostain koneen alapuolelta. Ajomääristä päättelen että on yhteydessä regenerointiin, kun tämä on nyt sattunut n.600km:n välein. Ja nyt toisella kerralla oli 10astetta lämmintä eikä eberi ollut käynnissä.
Sellainen "outo" juttu huomasin omasta TTiDstä tänään että..
Käytin auto Välihuollossa viime perjantaina, eli 19.11.2010. Huollossa oli laitettu Castrolin 0W-30 öljy. Nyt, viikko myöhemmin (noin 600km), SID näyttää että on enää 57% seuraavaan huoltoon. Ei taida oikein normaalia olla?