Automaatti gurut apuja

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Oletko lukenut tuota ATSG:n manuaalia? Sivulla 21 "Rough initial engagement in either forward or reverse".
Syinä esim. paskainen valve body ja erityissyynä takerteleva momentinmuuntimen lukitus (sama kun yrittäisi manuaalissa laittaa vaihteen päälle vaikka kytkin ei ole pohjassa).
Niinhän tuo kertoo, pitää tarkkailla ongelmaa ja opiskella lisää tuota lootan sielunelämää...
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Hessuuuu

Nyt syksyn tullen hävis nelonen kokonaan. Onko kokemusta VSS sensorista? Missä sijaitsee ja minkä näköinen palikka? Vai voiko 1.jarrupannan säätö hävittää nelosen?

Muut vaihteet toimii hyvin ja ei muitakaan oireita. Öljy max merkissä ja punaista.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja Hessu »

VSS on lootan hännässä nopeusmittarin vaijerin tilalle tuleva tikkuaskin kokoinen purnukka. Jos nopeusmittari toimii niin sanoisin että se on OK.

Nelosvaihde kytkeytyy muistaakseni siten, että OD:n pakka avataan ja panta lukitaan. Ensimmäisellä pannalla tarkoitat varmaan juuri ylivaihteen pantaa eli lähinnä moottoria olevaa. Miten se on säädetty?
Tuon ikäisessä lootassa on 2-solenoidinen valve body, eli turbiinin lukon esto ja 4-vaihteen kytkentä on sähköinen. On taas niin paljon aikaa ko. askin kanssa pelaamisesta että en ihan ulkoa muista millä tavalla nelosen solenoidi on piirissä mukana. Oletan että ATSG on luettu ja ymmärretty? Jos solenoidin käämissä on mitattavissa oleva äärellinen resistanssi niin sitten solenoid screen eli sihti voi olla tukossa tms.

Ai niin, vaihdapas öljy ja suodatin + putsaa öljypohja ja siinä oleva magneetti, ellei toimenpidettä ole varmuudella tehty viime aikoina.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja j0ne »

VSS on lootan hännässä nopeusmittarin vaijerin tilalle tuleva tikkuaskin kokoinen purnukka. Jos nopeusmittari toimii niin sanoisin että se on OK.
Nopeusmittari pelaa kyllä, näyttää vaan Saabin rengastuksella pari kilsaa liian vähän. Googlella vaan sattu silmään että jollain ei oo OD pelannut tuon VSS anturin takia.
Nelosvaihde kytkeytyy muistaakseni siten, että OD:n pakka avataan ja panta lukitaan. Ensimmäisellä pannalla tarkoitat varmaan juuri ylivaihteen pantaa eli lähinnä moottoria olevaa. Miten se on säädetty?
Joo manuskasta katoin ja tuota tarkoitin, en ole säätänyt.
Ai niin, vaihdapas öljy ja suodatin + putsaa öljypohja ja siinä oleva magneetti, ellei toimenpidettä ole varmuudella tehty viime aikoina.
Onko tuossa jotain mitä pitäs tietää, en ole tehnyt ennen. Öpohja pois ja valuttaa öljyt pois? Onko turbiinissa joku tulppa ja pyöritellä öljyt pois siitä? Suodatin ja tiiviste motonetistä? Suositusta öljystä? Määrä?
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Automaatti gurut apuja

Viesti Kirjoittaja Hessu »

j0ne kirjoitti: Onko tuossa jotain mitä pitäs tietää, en ole tehnyt ennen. Öpohja pois ja valuttaa öljyt pois? Onko turbiinissa joku tulppa ja pyöritellä öljyt pois siitä? Suodatin ja tiiviste motonetistä? Suositusta öljystä? Määrä?
Periaatteessa juuri noin. Öljypohjan sisäpintaan takertuu kaikenlaista mömmöä, joka on hyvä siivota pois samalla. Ainakin vanhempien vuosikertojen laatikossa on turbiinissakin poistoproppu, joka paljastuu kun ruuvaa vetolevyn edessä olevan puolikaaren mallisen pellin irti ja pyörittelee konetta. Öljyksi käy normaali Dexron 3 (ei tarvi olla synteettinen). Määrää en nyt muista, viiden litran jommin kummin puolin. Motonetissä on öljyä myös 4L kannuissa, itse olen hakenut paikallisestä öljytukusta 20L ämpärin kerrallaan kun tuota aina kuluu :)
Vastaa Viestiin