Terve
Auto on 2002 9-3 2.0t (T7, 150hp) Automaatilla. Ajettu 211tkm ja huollettu koko iän huolto-ohjelman mukaan.
Ongelmana on, että alle minuutin kylmäkäynnistyksen jälkeen kone pätkäisee ikään kuin parilla kierroksella jäisi yksi pytyistä pimeäksi. Mitään ongelmaa ei ole kun kone on käynyt yli minuutin, ja ajossa kaikki on ok. Auto starttaa ihan normaalisti, tosin joskus tuntuu, että starttia pitää pyörittää hieman pidempään kuin mitä nykyautoissa nyt yleensä (2-3 sek).
Tähän asti tämä pätkiminen on tuntunut pienenä nykäisynä esim. duunin parkkiruudusta pois peruuttaessa. Tänään aamulla pätkäisi jo vähän pidempään kun peruuttelin kotitallin ramppia ylös. Tuntui jo siltä, että olisi voinut siihen sammuakin, mutta jatkoi kuitenkin normaalia käyntiä.
Tämä vika on tullut pikku hiljaa selkeämmäksi, mutta tuntui ottaneen askeleen eteenpäin sen jälkeen kun vaihdoin bensapumpun 2 viikkoa sitten.
Eka diagnoosi mulla olis vaihtaa tulpat ja sen jälkeen tulpanjohdot, mutta onko muut törmänneet vastaavaan ongelmaan, eli onko kyseessä jonkinlainen tyyppivika? Ja jos on, niin mistä johtuu?
9-3 2.0t pätkäsee startin jälkeen
9-3 2.0t pätkäsee startin jälkeen
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 2.0t pätkäsee startin jälkeen
Tulpat on halvimmat ja helpoimmat vaihtaa. Noissa matalapaineisissa käy vielä kutosen lämpöarvon NGK:t, seiskat jos laittaa niin voi nostaa ahtopaineitakin.
Tulpanjohtoja et löydä vaan sytkäkasetin joka sekin voi olla vikaantumassa, koita lainata jostain testiä varten.
Tuon jälkeen voi vielä epäillä kampiakselin asentoanturia.
Miten maantieajo tai kiihdytykset, vetääkö tai rykiikö mitenkään ?
Tulpanjohtoja et löydä vaan sytkäkasetin joka sekin voi olla vikaantumassa, koita lainata jostain testiä varten.
Tuon jälkeen voi vielä epäillä kampiakselin asentoanturia.
Miten maantieajo tai kiihdytykset, vetääkö tai rykiikö mitenkään ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 9-3 2.0t pätkäsee startin jälkeen
Moi
Joo totta eihän näihin johtoja vaihdeta. Ajossa ei mitään oireita eikä vikoja. Vain kylmänä käynnistäessä ensimmäisen minuutin (tai ehkä jopa vain 30sek) aikana, kun rullailee vaihde päällä tyhjäkäynnillä tai pienellä kaasulla.
Asentoanturi mulla onko jo hanskalokerossa. En oo vaan saanut vaihdettua, kun on niin ikävässä paikassa. Pääseekö sinne anturille näkemään mistään kolosta, vai pitääkö mennä käsikopelolla? Mun kädet ei ainakaan sinen tuntunut taipuvan kauhean hyvin.
Joo totta eihän näihin johtoja vaihdeta. Ajossa ei mitään oireita eikä vikoja. Vain kylmänä käynnistäessä ensimmäisen minuutin (tai ehkä jopa vain 30sek) aikana, kun rullailee vaihde päällä tyhjäkäynnillä tai pienellä kaasulla.
Asentoanturi mulla onko jo hanskalokerossa. En oo vaan saanut vaihdettua, kun on niin ikävässä paikassa. Pääseekö sinne anturille näkemään mistään kolosta, vai pitääkö mennä käsikopelolla? Mun kädet ei ainakaan sinen tuntunut taipuvan kauhean hyvin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 2.0t pätkäsee startin jälkeen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko