Tarvitseeko jarruja ilmatessa/J.nestettä vaihtaessa....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Tarvitseeko jarruja ilmatessa/J.nestettä vaihtaessa....

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Moottorin olla päällä? Ajattelin vaan, kun tarttis nuo nesteet vaihtaa ja ostin tarkoitusta varten biilteemasta (<-kirosana?) sellaisen takaiskuventtiilillä varustetun putelin johon menee letku sisään.

Eli Tarvitseeko motin hyristä jos käytän tuota pulloa ilmausruuvin päähän ja pumppaan polkimella vanhoja nesteitä pihalle? Ajattelin tuota jarrutehostimen toimintaa nimittäin, että tuleeko liemet paremmin pihalle.

Jaa niin, tarvitseeko samassa yhteydessä ilmata myös kytkin?

Ja jos tarvitsee, niin kuinka paljon uutta jarrunestettä menee koko systeemiin?

Kiitos vastauksista jo etukäteen :)
"SaabAna"
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos autossa ei ole ABS järjestelmää niin moottorin ei tarvitse käydä.
Muistaakseni ABS järjestelmä pitää pumpata paineettomaksi
( takapyörien osalta ) että pääsee ilmaamaan. ( moottorin ei tällöin tarvitse käydä ) itse kyllä ilmasin niin että moottori oli käynnissä ( autossani on ABS:it )

Kytkintä ei tarvitse ilmata jos ei päästä jarrunestesäiliötä tyhjenemään.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Jos haluat, että kytkimeenkin vaihtuu uudet nesteet, niin riittää kun avaat työsylinterin ilmausruuvin ja lasket siitä nestettä läpi.
Periaatteessa voit siinäkin käyttää sitä ilmausputelia, mulla ei toisin ole kokemusta moisesta laitteesta.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

9000CD23T kirjoitti: Kytkintä ei tarvitse ilmata jos ei päästä jarrunestesäiliötä tyhjenemään.

Eikä sittenkään.
900C -86
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Bilteman ilmausväline

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Satuin oleen Biltemas kun joku sellasta ilmaussäiliötä palautti. Joku venttiili sökönä oli siinä. Ei taida olla kummonen vehe.Proput auki ja liemet pellolle. Uudet tilalle ja ja joku pumppaamaan sopivasti jarrupoljinta, että saa ilmat vekeen.Ei kestä kauaa jos noi ilmausproput vaan aukeaa ihmismäisesti eivätkä ole ruostuneet kiinni.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Kaverilta kuultu loistoidea kytkimen ilmaukseen:

Jämäkkä letku jarrusylinterin ilmausnipasta kytkimen työsylinterin ilmausnippaan. Molemmat nipat auki ja sitten vaan jarrua polkemaan hetkeksi. Sitten nipat kiinni ja kytkin on ilmattu.
900C -86
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Toi on hyvä juttu, altapäin ilmausta itekkin paljon käyttänyt. Kantsii kuitenkin sanoa, että parhaiten uusien hilujen kanssa. Vanhoilla kytkimen nesteillä, letkulla yms, tulee potkittua rojut sinne takimmaiseen lokeroon.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ASTech kirjoitti:Kaverilta kuultu loistoidea kytkimen ilmaukseen:

Jämäkkä letku jarrusylinterin ilmausnipasta kytkimen työsylinterin ilmausnippaan. Molemmat nipat auki ja sitten vaan jarrua polkemaan hetkeksi. Sitten nipat kiinni ja kytkin on ilmattu.
Olipas nerokas ja yksinkertainen keino, eipä ole tullut mieleen.
Nero kaveri joka tuon on keksinyt, hattua täytyy nostaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Käy ostamassa apteekista sellainen pikku lapsille tarkoitettu nenäniiskuri, siis sellainen josta pitää imeä et muksun räkä menee omaan purnukkaan. Siitä sai tehtyä tosi hyvän ilmausletkun propun päähän (läpinäkyvä letku ja propun nokkaan voi tehdä leikkaamalla oikean kokoisen pään). Letkulla sitten "kuranesteet" omaan pulloon ja avot...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

9000CD23T kirjoitti:
Kytkintä ei tarvitse ilmata jos ei päästä jarrunestesäiliötä tyhjenemään.
Mutta kannattaa ilmata silti. Ei se vanha neste tee kytkintä ainakaan paremmaksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

OK. Kiitoksia vastauksista, nyt on uudet liemet hankittuna, vielä tarttis jaksaa vaihdella ne :)

Kysyisin vielä, että riittääkö että kytkimen ilmaa siitä ylhäältä olevasta ruuvista? Saako sitä edes mistään muualta ilmattua?
"SaabAna"
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Työsylinteristä se ilmataan...se ruuvi on siellä..!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Miksi ostaa "kallista" ilmausputelia, kun sen voi tehdä itse.

Otat 1.5L limupullon ja teet siistin reiän korkkiin kirkkaalle letkulle, joka sopii hyvin ilmausruuvin kantaan.
Sitten otat jonkun injektioruiskun ja imaiset wanhaa scheissee nestesäiliöstä ja plurautat ne sinne pullon pohjalle. Sitä pitää olla niin paljon, että sen letkun pää on nesteen pinnan alla, ju nou.

Sitten voitkin huoletta avata ilmausruuvin ja mennä painelemaan poljinta ratkiriemukkaana. Et tarvii naapurin Kakee apuun aina, joka vinettää sitä kaljaa kantakuppilassa sitte joka helewatin ilta...

Kun olet tarpeeksi polkenut nesteitä ja lisäillyt sitä välillä, niin huomaat uuden nesteen virranneen jo puteliin asti. Ei muuta kuin kiinne ja toinen puoli hoitoon.
Jos haluat aistikkaat jarrut niin tee muutama rundi koko auton ympäri sit ku uudet nesteet on inessä. Jarrut on napakat ja ottaa poljin het silleen ylhäältä. Tietysti pitää muistaa, että on työsylinteri öykkei...

Brakemaster -H-
Vastaa Viestiin