Tannisto kirjoitti:Luulen että suurin merkitys tällä autolla liittyy brandin vahvuuteen. Vaikea uskoa että 94:llä tulosta tehtäisiin, ainakaan merkittävässä mittakaavassa, mutta muiden mallien kiinnostavuutta ja merkin arvostusta se tulee kuluttajien silmissä varmasti kasvattamaan.
Pakko niiden on jossain vaiheessa tuoda kuvioihin pienempiä ja taloudellisempia moottorivaihtoehtoja. Onhan se säälittävää että citymaasturiin laitetaan nokalle ahdettu 1,6 litrainen (Nissan), mutta niistä monet ovat kiinnsotuneet. Varmaan napakasti ahdettu 2,0 riittää useimmille citycruisailijoille
9-4X on lähes täysin amerikan SUV-markkinoille suunnattu, sinne on ihan turha (vielä) mitään nuhapumppu dieseleitä tai pikkulohko-turboja tarjota.
Jos Euroopan myyntiä halutaan kasvattaa muutamasta hajakappaleesta, sitten tarvitaan uusia voimapaketteja (=diesel, hybridi, ahdettu bensanelonen).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S kirjoitti:
9-4X on lähes täysin amerikan SUV-markkinoille suunnattu, sinne on ihan turha (vielä) mitään nuhapumppu dieseleitä tai pikkulohko-turboja tarjota.
Jos Euroopan myyntiä halutaan kasvattaa muutamasta hajakappaleesta, sitten tarvitaan uusia voimapaketteja (=diesel, hybridi, ahdettu bensanelonen).
Näyttääkö 9-4X:n muotoilu kenenkään muun silmään jo hieman vanhanaikaiselta ennen kuin on edes päässyt kauppoihin? Ehkä konservatiivinen olisi oikea sana kuvaamaan muotoilua mutta olisin toivonut rohkeampaa lopputulosta mutta tämähän on geeämmän tuotosta niin olen hiljaa nyt
rassaus kirjoitti:Näyttääkö 9-4X:n muotoilu kenenkään muun silmään jo hieman vanhanaikaiselta ennen kuin on edes päässyt kauppoihin? Ehkä konservatiivinen olisi oikea sana kuvaamaan muotoilua mutta olisin toivonut rohkeampaa lopputulosta mutta tämähän on geeämmän tuotosta niin olen hiljaa nyt
Ei vanhanaikaiselta mutta erilaiselta. Trendit on taas menossa pieneen kanttisuuteen ja täyspyöreys on out. Suuntaa tuli jo mersun GLK:ssa ja E:ssä. Ja uusi 9-5 myös omaa tiettyä kulmikkuutta esim. sivuikkunalinjoissa. Uskon, että tämä design tulee kestämään ja varmasti taas luonnossa näyttää vielä paremmalta.
Käsittääkseni etuvetoiset suvit ovat varsin yleisiä USA:ssa, näitä kun käytetään lähinnä olosuhteissa joissa nelivetoa ei tarvitse mitenkään. Suveja ostetaan paljolti varmaan turvallisuuden tunteen ja korkeamman istumapaikan takia tai muuten vaan imagon takia. Autonvalmistajaa kiinnostaa rahan saanti, ei se ajetaanko autolla savannilla vai Walmartin parkkipaikalla.
Ja oli hyvin kirjoitettu 9-4X:stä. Asiaa, vaikka lyhyt juttu olikin. Tosiaan jenkkimarkkinoilla saattaa tulla hyvinkin kauppaa tuolla uutukaisella kunhan myyntiorganisaatio toimii ja autoja löytyy halukkaille.
Itsekin olin vielä jossain vaiheessa etuveto SUVeja vastaan, mutten enää. Mikä siinä
jos haluaa ajaa tuollaisella autolla, mutta haluaa pienemmän kulutuksen. Mikäli siis ei tarvitse etuvetoa. Useille riittää pelkkä korkeus, näkyvyys ja reilumpi maavara.
Diesel mallitkin varmasti tulee jos kysyntää on ja GM:n kanssa saavat asiat sovittua. Kyseessä on käsittääkseni GM:n omistama tehdas, joten kaikki asiat täytynee saada heidän kauttaan hoidetuksi. Ja sehän on vain GM:n etu jos 9-4X Saabeja myydään. Rahaa siitä tulee myös heille. Näin olen ymmärtänyt?
Vapari kone kyllä vaikuttaa aika surkealta. Ihme meininkiä tuolla Jenkkilässä...
Marko A kirjoitti: Tosiaan jenkkimarkkinoilla saattaa tulla hyvinkin kauppaa tuolla uutukaisella kunhan myyntiorganisaatio toimii ja autoja löytyy halukkaille.
Tilanne ainakin näyttää hyvälle, sillä sisarmalli Cadillac SRX on tällä hetkellä merkkinsä myydyin malli. Tänä vuonna kolmen ensimmäisen neljänneksen SRX:ää on myyty 41153 kappaletta. Lokakuussa SRX:iä kävi kaupaksi 4423 kappaletta.
Jos Saab saavuttaisi edes puolet tästä myynnistä, se tarkoittaisi vuodessa yli 25 tuhannen myydyn 94X:n lukuja pelkästään USA:ssa. Päälle sitten vielä Euroopassa myytävät dieselmallit. Bensamallien en usko myyvän täällä vanhalla mantereella kuin marginaalisesti dieselversioihin verrattuna.
Ellei GM käynnistä diesel-moottorin kehittelyä uudestaan niin sitä dieseliä saa odotella niin kauan kunnes NG 9-4X rullaa Trollhattanin portista ulos joskus 2016.
Kesällä JAJ arvioi, että 9-4X myy globaalisti 13-15k kpl vuodessa.